Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bränna bajs?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Pages: 1, 2
Asclepius
http://www.mil.se/int/photo.php?id=116218&nid=32811

Varför bränner man latrinen? Vore det inte mycket lättare och bättre att helt enkelt gräva en grop? Verkar svårt att få ett så vått material som bajs att brinna upp?

Är det bara i utlandsstyrkan man gör så? Varför?
Marco
Jag tror nog att det är mycket bekvämare att bara slänga det på elden, allting brinner vid nog hög temperatur..
Apone
QUOTE (Asclepius @ Jun 5 2006, 21:12 ) *
http://www.mil.se/int/photo.php?id=116218&nid=32811

Varför bränner man latrinen? Vore det inte mycket lättare och bättre att helt enkelt gräva en grop? Verkar svårt att få ett så vått material som bajs att brinna upp?

Är det bara i utlandsstyrkan man gör så? Varför?

Bakterier, och övergödsling bland annat...och vem vill ramla ned i en enorm grop med kacka - förutom på taggtrådshawaii, hmm?
paananen
Som sagt... bakterier. Så det bränns, inte för att det ska försvinna, men för att man sedan ska kunna gräva en grop och dumpa skiten. Gropen slipper man inte!

Lite motigt att bränna bajs faktiskt. Tips: stå inte i vindriktningen från brasan gasmask.gif
Hotel Charlie One
Fast bajs brinner inihelvete dåligt så det tar ett tag att göra sej kvitt "problemet". Krävs lite experimenterande för att få till en bra diesel/bensin- (och för den delen bajs-)blandning. smile.gif

Trägen vinner!
Asclepius
Verkar ändå väldigt fånigt och onödigt. Jorden är ju full av liknande bakterier som finns i bajs (i alla fall matjord...). Lite extra bakterier från en bajsgrop borde inte förändra så mycket.

Naturligtvis förutsatt att det inte finns någon dricksvattentäkt nära nedströms från bajsgropen.

Dessutom borde det inte vara helt riskfritt att inandas röken, om nu förbränningen inte varit fullständig.
paananen
QUOTE (Asclepius @ Jun 5 2006, 21:38 ) *
Verkar ändå väldigt fånigt och onödigt. Jorden är ju full av liknande bakterier som finns i bajs (i alla fall matjord...). Lite extra bakterier från en bajsgrop borde inte förändra så mycket.

Naturligtvis förutsatt att det inte finns någon dricksvattentäkt nära nedströms från bajsgropen.

Dessutom borde det inte vara helt riskfritt att inandas röken, om nu förbränningen inte varit fullständig.

Absolut är bajs en naturlig del i systemet. Men när man är grupperad på en och samma plats en viss tidsmängd så bli det tom nasty att kissa på samma ställe. Tänk då att ha en bajshög...

Alternativet vore väl att släpa skiten lång uti attan.

Så att det är fånigt känns lite långsökt...

FÖ: bajs brinner nog fan inte alls...
dxl
Lite simplifierat så är det väl främst bakterier och andra organismer man vill åt, så även om inte bajset brinner så dör ju dessa. Sedan så har bajs och annat skräp (även om det ligger nergrävt och ibland just därför) en tendens att dra åt sig t.e.x flugor som i sin tur sprider smitta...

Och man vill antagligen inte riskera att bajsmannen dyker upp även där....
Fk Satan
Kanske finns djur där nere som "anser" att människobajs luktar gott och vill rota runt i bajset. Därför man bränner bajset innan det hinner skapa allt för mycket goda dofter för omgivningarna... finns många djur där nere som kan skapa svåra problem för människan ifall man hanterar det hela fel...

Sedan så växer bakterier betydligt snabbare i den miljön jmf med minusgrader och snö....
martinator
hur var det nu...
"Brännt bajs lukat illa".... eller var det "brännt barn lukatr illa"

tarmbakterier är inget som finns naturligt i marken (där finns jordbakterier så som stelkrampsbakterier mm). De återfinns dock på platser där större mängder djur betar, och där människor skiter på marken. Tarmbakterier är som man hör på namnet just avsedda att bo och leva i tarmen, de förorsakar en jäkla massa problem om de på något sätt kommer in någon annan stans i kroppen(svalg, sår). De har dessutom en tendens att kontaminera vatten. Därför är det väldigt olämpligt att dricka vatten nedströms ett bete och latringropar. Regn och grundvatten lakar ur och drar med sig mer än man tror. Rent vatten är ofta en bristvara varför man inte bör ta lättvindigt på just skithantering.

Ett annat stort problem med avträde från mäniskor är att de inehåller en mängd mer eller mindre farliga kemikalier i form av läkemdelsrester. hurrivida dessa försvinner vid förbränning har jag ingen aning om, är nog väldigt olika och beroende på förbränningstemepratur.

/martinator
Svanberg
Under min tid på C2 i Kosovo brändes alla sopar i en stor grop och då passades det på att brännas säckar från vår toalett. Detta på att sophanteringen i Kosovo då gick under devisen : det finns två sopstationer - en på vänster sida av vägen och en på höger sida. Ett smidigt sätt att bli av med sånt man inte önskar ha öppet i en hög nära boplatsen, dessutom tror jag inte att lokabefolkningen skulle uppskatta att KFOR lämnar sitt bajs i gropar lite här och där i landet.

@HC1 - Du har helt rätt, man måste hälla en skvätt i varje säck, bajs- och sopsäck. Nu vet jag att det finns folk (läs:journalister) som letar skandaler här, så jag tänker inte berättar exakt hur mycket diesel och bensin det brukade gå åt.
Flamdämpare
Finns ett ordspråk som heter: Intet nytt under solen.
Man kanske skulle lägga till: Intet nytt under solen, Utom för Sveriges försvarsmakt.
Bränna avföring med diesel/bensin gjordes för minst 40 års sen, Det är ett gammalt knep för att bli av med det. gasmask.gif

@Svanberg
Du har redan avslöjat att det går åt stora mängder. smile.gif
Asclepius
Jag förstår fortfarande inte riktigt varför man lägger ner så mycket bränsle och tid på att bränna bajset. Om man gräver ett tillräckligt djupt hål (förutsatt att man har tillgång till grävskopa) borde inget djur kunna krafsa upp bajset igen. Bajs är faktiskt inte så mycekt skilt från matjord, som i stort sett är samma sak som daggmaskbajs. Visst, det finns mer E.coli-bakterier i bajs än i jord, men om det inte finns någon vattentäkt nära nedströms borde det inte ha någon betydelse.

Läkemedelsrester koncentreras mycket mer i kiss än i bajs, och jag antar att man inte eldar upp kiss? Eller gör man det också?
Sir Vival
@ Asclepius
Du kan lämpligen konsultera Handbok Preventiv Medicin...
martinator
Tillräckligt djup grop? Hört talas om grundvatten och borrade brunnar. Du får gräva jävligt djupt......
losec
QUOTE (Asclepius @ Jun 7 2006, 12:46 ) *
Jag förstår fortfarande inte riktigt varför man lägger ner så mycket bränsle och tid på att bränna bajset. Om man gräver ett tillräckligt djupt hål (förutsatt att man har tillgång till grävskopa) borde inget djur kunna krafsa upp bajset igen. Bajs är faktiskt inte så mycekt skilt från matjord, som i stort sett är samma sak som daggmaskbajs. Visst, det finns mer E.coli-bakterier i bajs än i jord, men om det inte finns någon vattentäkt nära nedströms borde det inte ha någon betydelse.

Läkemedelsrester koncentreras mycket mer i kiss än i bajs, och jag antar att man inte eldar upp kiss? Eller gör man det också?

På en patrullbas i Liberia är det en bra bit från grävmaskiner. Och att stå och gräva för hand i Afrika är inte särskilt kul.
Sljivovica
Om man gräver ett tillräckligt djupt hål (förutsatt att man har tillgång till grävskopa)

Jobbigt att gräva med en grävskopa om man inte samtidigt har tillgång till en grävmaskin..
F´låt, ligger det en fotboll 11 meter från mållinjen och målvakten har gått och köpt en korv med bröd och stark senap. Då kan man inte låta bli att fota till lädret..

Syrgastuber, sekundmeter, maskingevär, grävskopor, skottsäker väst etc.. Tecken på hur du identifierar en kass journalist.. :P
eskil
QUOTE (Sljivovica @ Jun 8 2006, 00:11 ) *
Syrgastuber, sekundmeter, maskingevär, grävskopor, skottsäker väst etc.. Tecken på hur du identifierar en kass journalist.. :P

[OT]
Efter att ha utfört lite dimensionsanalys på måttenheten sekundmeter (produkten av tiden och sträckan) så har jag kommit fram till att det är ett mått på uthållighet. smile.gif
[/OT]
Apone

Enligt profilen är du C Förbandsplats.
I min värld borde DU om någon kunna motivera varför man förbränner latrinen. blink.gif
Flamdämpare
QUOTE (Apone @ Jun 8 2006, 12:49 ) *

I min värld borde DU om någon kunna motivera varför man förbränner latrinen. blink.gif

Precis. I uppgiften ligger inte bara att förbinda skador utan även att förhindra skador.
Jag vet inte hur länge en nedgrävd bajsgrop är "farlig/aktiv bakteriespridare" men jag tror att
det är längre tid än vad man vill höra, med tanke på vattenkontamineringen.
Asclepius

Jo, det stämmer faktiskt att jag är C förbandsplats. Så jag borde väl förstå fördelarna med att bränna latrin... blush.gif

Men jag gör inte riktigt det. Visst består bajs till största delan av döda och levande bakterier. Men en riktigt skött latringrop som beströs med kalk eller annan bakteriedödande substans borde inte vara någon fara för mikrobiologisk kontamination. I synnerhet inte om den grävs på långt avstånd från, eller nedströms, brunnar och vattendrag. Vatten som filtreras genom jord förlorar snabbt sin mikrobiologiska aktivitet.

I min värld är det mest jobbigt att bränna bajs. Men jag måste erkänna att jag aldrig varit ute i "verkligheten", annat än på korta övningar i Sverige.
Hotel Charlie One
På övningar hemma i Sverige är man ju grupperad förhållandevis kort tid på samma plats. Det skulle bli ohållbart att hålla på och gräva gropar att lägga bajs i vid tex ett OP som kan vara grupperat flera år på samma ställe.
Asclepius
Vid de övningar i Sverige jag deltagit i har vi alltid tagit med oss latrinen hem till regementet. Jag trodde att det var just för att man alltid grupperar på samma ställen på övningsfälten, och vill undvika att det ska bli för många bajsgropar på samma ställe. Dessutom är det ju nära till och billigt med kommunal sophantering.

Däremot trodde jag att man i ett skarpt läge, som i utlandsstyrkan, faktiskt använde latringropar grävda och skötta enligt alla konstens regler. Det borde vara både lättare och bättre än att bränna latrinen.

Men man kanske är rädd för att grupperingsplatserna ska perforeras av bajsgropar i utlandsstyrkan också?

Edit: Jo, jag borde nog läsa "Handbok Preventiv Medicin". Någon som vet om den kan laddas ner någonstans ifrån? Jag har sökt men inte hittat.
Ing
QUOTE (Asclepius @ Jun 8 2006, 13:37 ) *
Vid de övningar i Sverige jag deltagit i har vi alltid tagit med oss latrinen hem till regementet. Jag trodde att det var just för att man alltid grupperar på samma ställen på övningsfälten, och vill undvika att det ska bli för många bajsgropar på samma ställe. Dessutom är det ju nära till och billigt med kommunal sophantering.

Däremot trodde jag att man i ett skarpt läge, som i utlandsstyrkan, faktiskt använde latringropar grävda och skötta enligt alla konstens regler. Det borde vara både lättare och bättre än att bränna latrinen.

Men man kanske är rädd för att grupperingsplatserna ska perforeras av bajsgropar i utlandsstyrkan också?

Vad skulle man hitta på när gropen börjar bli full?
Asclepius
Vad skulle man hitta på när gropen börjar bli full?

Ösa över rejält med kalk över latrinen. Täcka med tjockt lager jord så inget djur kan gräva upp den. Gräva ny latringrop vid sidan om och börja om från början. Jag vet inte hur lång tid det tar för latrinen i en grop att omvandlas till vanlig helt ofarlig matjord, men med hjälp av maskar mm skulle jag gissa att det borde gå på betydligt kortare tid än ett år.
Status quo
Hur mycket skit blir det då? Hur lång tid tar det att fylla en grop på 3x3 meter eller liknande?
Självklart beror det väl på antalet soldater men jag tänkte om det är någon som har erfarenheter?
Hotel Charlie One
Det blir tillräckligt mycket bajs för att det inte ska funka med Asclepius metod iaf! biggrin.gif
Flamdämpare
Militär verksamhet går i grunden ut på följande inofficiella minnesramsa: K.I.S.S. (Den bör du kunna).
Kalk säger du, det blir ännu en sak att hantera, transportera, beställa, etc..
Med min ringa militära erfarenhet i grunden skulle du få följande råd som C Förbandsplats.
DU ska inte gräva bajsgrop/hantera bajs överhuvudtaget. Koli/tarmbakterier ska hållas så långt borta som möjligt från sjukvårdspersonal som möjligt. Du ska be kompch eller närmast högre chef om handräkningshjälp med eventuell bajshantering. Diesel/bensin går alltid (nästan) att få tag på i militär verksamhet.

Om de grabbarna som eldar får lyssna på White Rabbit med Jefferson Airplane och röka lite hemmarullat under tiden blir det inte så farligt.. horny.gif
Apone
QUOTE (Flamdämpare @ Jun 8 2006, 14:31 ) *
Om de grabbarna som eldar får lyssna på White Rabbit med Jefferson Airplane och röka lite hemmarullat under tiden blir det inte så farligt.. horny.gif

"Feeling good's good enough...we're gonna get high-high, yes sir..!!" gasmask.gif
GC1
QUOTE (Asclepius @ Jun 8 2006, 13:37 ) *

Välkommen till pyromanernas förlovade land.

I US är det "enligt alla konstens regler" att bränna bajs. och allt annat med hjälp av en noga framarbetad och avvägd mängd bränsle.....
106
I diverse SoldF finns ju vanlig latrin med grop och två pinnar att sitta på. Tror även de nämner kalk, som om jag inte minns fel även används vid gravtjänst. Hur länge var det tänkt att en sådan latrin skulle kunna användas?
Själv är jag ju lärd att vid rast, färdiga till strid eller när man nu behöver tömma tarmen ute i skogen helt enkelt anhålla hos högre chef (som utser lämpligt område), greppa KLAS (och vapen/stridsutrustning) och springa ut i skogen, gräva en minst 40 cm djup grop, göra det man ska, gräva igen och vid återkomst anmäla klart till chefen. Detta funkar självklart inte vid förläggning eller välanvända övningsområden där även värn grävs.
The Swede
Det är väl lite skillnad på om 1 man gräver 1 grop under kort rast och att en hel pluton/kompani gräver 1 stor grop och skiter i under x månader.
106
Självklart, därav frågan:
I diverse SoldF finns ju vanlig latrin med grop och två pinnar att sitta på. ... Hur länge var det tänkt att en sådan latrin skulle kunna användas?

Jag har ju aldrig kommit i kontakt med den varianten, endast liten grop, pappkartong och plasthink.
Asclepius
Om jag förstår det rätt använder man aldrig den reglementerade latringropen i utlandsstyrkan, utan när man är utanför camp bajsar man i pappkartong, som sedan bränns med hjälp utav bensin/diesel. Sedan grävs resterna ner. Stämmer det?

Används samma procedur på campen? Eller skickas latrinen till soptipp eller liknande?
Partyman
QUOTE (Asclepius @ Jun 8 2006, 17:37 ) *
Om jag förstår det rätt använder man aldrig den reglementerade latringropen i utlandsstyrkan, utan när man är utanför camp bajsar man i pappkartong, som sedan bränns med hjälp utav bensin/diesel. Sedan grävs resterna ner. Stämmer det?

Används samma procedur på campen? Eller skickas latrinen till soptipp eller liknande?

På Camp Clara finns WC med tillhörande avloppsreningsverk så det är precis som hemma....
106

På Bifrost hade vi två typer, den ena var de vanliga hygienbarackerna med tre duschar och tre toaletter i varje, den andra typen var Terra Munda. Avloppet från hygbarrarna gick ut till ett inhägnat område precis utanför campen. Om det fanns någon brunn, tank eller hur det fungerade vet jag inte exakt, men antagligen var det på samma sätt som i ett hus på landet. Terra Munda:n är någon sorts komposteringstoalett.
twintip
Gör lokalbefolkningen likadant? Hade kunnat fråga de om tips eller tillomed slängt dit en slant till byns bajshanterare så han kan ta även Svenskarnas skit.
GC1
QUOTE (106 @ Jun 8 2006, 18:01 ) *

På Bifrost hade vi två typer, den ena var de vanliga hygienbarackerna med tre duschar och tre toaletter i varje, den andra typen var Terra Munda. Avloppet från hygbarrarna gick ut till ett inhägnat område precis utanför campen. Om det fanns någon brunn, tank eller hur det fungerade vet jag inte exakt, men antagligen var det på samma sätt som i ett hus på landet. Terra Munda:n är någon sorts komposteringstoalett.

vad gör TOIFOR nuförtiden?
tacka vet jag de små doftande tankbilarna.....
106
QUOTE (GC1 @ Jun 8 2006, 18:05 ) *
QUOTE (106 @ Jun 8 2006, 18:01 ) *

vad gör TOIFOR nuförtiden?
tacka vet jag de små doftande tankbilarna.....

Just j-ar, de glömde jag ju. Fanns två eller tre Toifor på Bifrost, en till kockarna och en till lokalanställda. Sedan tror jag att EW hade en också, men det är inte något jag lagt på minnet.
martinator
QUOTE (twintip @ Jun 8 2006, 18:04 ) *
Gör lokalbefolkningen likadant? Hade kunnat fråga de om tips eller tillomed slängt dit en slant till byns bajshanterare så han kan ta även Svenskarnas skit.

Nä de gör de tyvärr inte, men så har de ofta problem med dricksvatten också. Fundera på varför man alltid avråds från att dricka annat än buteljerat vatten när man åker hemifrån....
/martinator
roninn
När tror ni det kommer ett SÄKI för bajsbränning? Det är ju trots allt bensin och diesel inblandat?
Man skall hälla i brännbara vätskor och sen tända på. Kommer det att genomföras utbildningar
i bajsbränning ungefär som att man måste gått kurs för att få använda motorsåg eller morakniv?

Får man förarlicens för bajsbränning då ?
Ing
QUOTE (roninn @ Jun 12 2006, 09:59 ) *
När tror ni det kommer ett SÄKI för bajsbränning? Det är ju trots allt bensin och diesel inblandat?
Man skall hälla i brännbara vätskor och sen tända på. Kommer det att genomföras utbildningar
i bajsbränning ungefär som att man måste gått kurs för att få använda motorsåg eller morakniv?

Får man förarlicens för bajsbränning då ?

Och VEM kommer vilja ha förarbeviset, när det innebär att man är den enda på missionen som får syssla med det.. :P
Hotel Charlie One
Jag vill inte veta hur utbildningslinjetecknet ser ut... Malajn.gif
Flamdämpare
QUOTE (Hotel Charlie One @ Jun 12 2006, 17:09 ) *

Haha!!
Det skulle faktiskt jag vilja se! biggrin.gif
106
QUOTE (Hotel Charlie One @ Jun 12 2006, 17:09 ) *

För att inte tala om baskern, det måste ju vara ett par gamla kortkalsonger med rejäla bromsspår. gasmask.gif Malajn.gif
Batkvm
gasmask.gif MYCKET SKITSNACK HÄR !!! gasmask.gif biggrin.gif blink.gif
Boston
Angående bajsgrop kan jag meddela att det är förbjudet nu mer att gräva denna grop. Vid enskilt ”nöd” behov så är det tillåtet.
Det skall vara latrinetter med ut i skogen som ska tas hand om rätt personal.
Sedan hur länge detta förbud har varit vet jag inte, men det är det som lärs ut nu.
eskil
QUOTE (Boston @ Jun 19 2006, 20:12 ) *
Angående bajsgrop kan jag meddela att det är förbjudet nu mer att gräva denna grop.

Jag hoppas att det bara är en fredstida begränsning...

Vid enskilt ”nöd” behov så är det tillåtet.

Det ingår väl liksom i sakens natur om man säger så...? smile.gif
Nestor
QUOTE (eskil @ Jun 20 2006, 09:51 ) *
Jag hoppas att det bara är en fredstida begränsning...

Vilken fiende vågar gå nära en latrin som har fått stå och baka i +25 grader i några dagar. Gärna med lite regnskurar ochså.? gasmask.gif
nilsson
Angående bajsgrop kan jag meddela att det är förbjudet nu mer att gräva denna grop. Vid enskilt ”nöd” behov så är det tillåtet.
Det skall vara latrinetter med ut i skogen som ska tas hand om rätt personal.
Sedan hur länge detta förbud har varit vet jag inte, men det är det som lärs ut nu.

Källhänvisning, gärna till någon form av dokument med ordern, hade varit utmärkt! smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.