QUOTE (PB-Grundlurad @ Feb 29 2008, 23:11 )

Är lite nyfiken på den befattningen... Hur ser besättningen ut på en stridsbåt? Är det två båtchefer och en motormekaniker eller? Hur många båtchefer finns det i Ekipaget? Får ni mycket sjötid (Alltså mycket att göra). Insatts, vad innebär det? Hade ni FSU?
Hur ofta har man ambulans jouren? Får alla båtchefer utbildning på samtliga båtar, eller är man båtchef för en typ av båt?
Hej!
Jag tar på mig lite att svara med det jag vet om tjänsten - vilket är en del, men långt ifrån allt. Varför? Jag ligger nere i Karlskrona och har gjort det sedan 29/10 - 2007 och håller på med min BU till Signalspaningspb.
En av mina vänner ligger på ekipaget som just BåtC, och jag hade tänkt byta till BåtC och var på deras "förbandsinfo". Således kan jag svara någorlunda på dina frågor.
Besättning? Precis som du skriver, två BåtC och en MoMek.
Antal BåtC? 10st är vad de önskar, dock hoppar folk av m.m. så den kullen som ligger inne nu är 7 stycken.
Sjötid? Riktiga sjödygn får de inte. Sen om dom har mycket att göra kan jag inte svara på. Men utifrån "vad jag har hört" och faktiskt sett så verkar det vara ganska lite just nu. Det beror nog på att förbandsverksamheten ligger nere just nu. Så det verkar mest bestå av turer fram och tillbaka till Kungsholmen och lite annan taxiverksamhet. Men som sagt: detta är en bedömning från någon utanför. Så ta detta med en nypa salt, det kan hända att de gör massa saker som vi andra inte märker.
FSU? Nej. De som ryckte in i juli hade ingen FSU och de som ryckte in nu i januari har ingen FSU. Flottan är inte FSU, flottan är en halvtaskig GSU och massa plugg.
Ambulansjouren? Kvarteren roterar, (ett kvarter = en besättning) mellan olika sysslor. Jour, Kungsholmsturerna m.m. Min polare hade jour en vecka och var ledig en vecka. Så jag skulle gissa på att ambulansjouren kommer ca var fjärde eller var femte vecka.
Utbildning? Ekipaget är uppdelat på tunga transporter och lätta transporter. Som BåtC ligger man på lätta transporter, de båtarna som används främst är 90H, Rödnäbba och 90E. Dessutom finns det en liten arbetsbåt som heter "Robban" och en bogserbåt. De kör även G-båtar. Det handlar givetvis i vad för typ av uppdrag de skall göra.
Jag hoppas att jag har kunnat ge lite ljus på dina frågor. Jag skall be min polare på ekipaget svänga förbi soldf och korrigera allt mitt skitsnack. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är en stridande tjänst. Det är inget "guns and glory". Det handlar om sjötransporter. Men det verkar onekligen vara en trevlig tjänst, om man gillar städer som Karlskrona.
Hade jag valt om idag, hade jag valt någon armétjänst med lite mer grönt och mer kriga. Typ Livgardet 6.komp lätt mekaniserat eller Wilska på P4.
Lycka till!