Har visste funnits KJ nere på KA2!
Adam Wilhelm
Jul 23 2005, 16:24
Dock inte så länge.
Läste att det var lite statusjakt på den tiden. KA2-Kj räknades tydligen inte som "äkta" Kj av KA1-Kj.
Någon som var med på den tiden?
wigurt
Jul 23 2005, 16:41
Dock inte så länge.
Läste att det var lite statusjakt på den tiden. KA2-Kj räknades tydligen inte som "äkta" Kj av KA1-Kj.
Har visste funnits KJ nere på KA2!
Se på fan lärt mig något nytt idag då :P men det gör iaf inte hans livshistoria inom FM trovärdig
Amfibieslusken
Jul 23 2005, 17:25
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jul 23 2005, 16:24 )
Dock inte så länge.
Jepp. Jag låg inne då. Anledningen till att KJ på KA1 ansåg sig "vara mer" KJ än killarna på KA2 var att de sistnämda var uttagna direkt vid ordinarie mönstringen. Det var visst ett försök för att se om man kunde utbilda "icke frivilliga" kustjägare i fall att extramönstringen nån gång skulle anses onödig. Detta var årskullen 98-99. Årskullen efteråt gjorde ett slags förtest har jag för mig. Utbildningsmetodiken och inriktningarna skiljde sig åt något. KA2 utbildade ett fullt kompani med tre plutoner medan KA1 utbildade två plutoner lite mer inriktade på den reformen som skett nu. KA2 utbildade KJ för anfallstrid som ju var KJ-s gamla uppgifter.
@Wigurt. Du har fått PM.
241 Magnusson
Jul 31 2005, 15:29
Svar på frågan:
1994 togs den gyllene treudden bort i från baskern och den bärs nu på ovansidan av höger bröstficka på permissionsuniformen. på den gröna baskern nu sitter torleif och två stycken kanoner på. och på uniformen alltså 90 så på höger sida på armen sitter treudden i form va tygmärket och på vänster sida sitter amf1 märket. vi har även torleif som vi får i ett tygmärke efter gsu men den syr vi inte på eftersom att vi använder treudden på axen i stället och den får vi när vi tagit x antal prov. och vi får inte ut 2st treuddar som någon frågar, men däremot när vi muckat så har jag i alle fall satt 3 udden i baskern som jag förvarar i hemmet ds
Peter_PB
Aug 10 2005, 22:59
Hehe, vilket svammel Mange!
För er som inte förstod:
M/90-variant: Gaffeln på axeln (tyg)
M/87-variant: Gaffeln ("guld") hö bröst
MUCK-variant: Civil klädsel, Gaffeln i baskern!
The Swede
Aug 10 2005, 23:04
Varför ska ni bära ett märke i baskern som inte hör hemma där?
Är Torleifmärket mindre värt?
Peter_PB
Aug 10 2005, 23:08
Nu talar inte jag för alla kullar sedan Neptuni-gaffeln plockades bort från baskern (-92?)..
Men de KJ-veteraner jag samtalat med samt våran kull har alla lagt grönbaskern med Thorleif på hyllan och stolt burit fältmössa under hela värnplikten istället. Orsaken: Ja, lista ut det ni själva...
Plut.Sjv.AQ
Aug 11 2005, 10:23
Vi hade på pansar

i Boden en vinter utbildning som resulterade i ett utbildningsmärke, inget märkvärdigt alls. Vi fick sitta på skit dryga föreläsningar som handlade om att is är kallt och eld är varmt. Slutligen var alla tvugna att bada isvak (om man inte hade giltigt skäl). I mitt logement bodde en F-soldat som skulle skriva nått prov av nått slag och slapp därför, men på kvällen när vi andra har badat så ringar han hem till nått kvinntimmer för att förklara hur hård hans dag har varit. först hade han skrivit ngn form av Yoff-prov och sedan badat isvak i 25 minus grader.
Samma kille åkte hem i M/60 med vicekorprals grad (obs vi låg inne 00-01).
De har alltid funnits och de kommer förhoppnings vis fortsätta att finnas för att roa oss.
King Kill
Aug 12 2005, 10:44
Där jag jobbade förut hade vi en skön kille som var en klockren mytoman. Han berättade bland annat att han hade varit nere i Quwait under op. desert storm och kört lastbil med nåting mitt ute i öknen när konvojen hade blivit angripen. Han förklarade att alla i lastbilarna hade varsin AK47, så alla chaffisar hoppade ut och besvarade elden. Min gamla arbetskamrat ska då ha blivit skjuten i benet. Jag är ingen expert på skottskador, men om en kula hade tumlat in i benet antar jag att det är ganska stor risk att få bestående men i form av att man haltar resten av livet eller nåt. Vilket han inte gjorde.
Vidare var hans pappa visst pilot i amerikanska flygvapnet, så han hade fått följa med sin pappa dit och flygit en massa häftiga stridsflygplan.
Han kunde titta in på mitt rum på morgonen och sätta sig i en stol och börja prata om allt mellan himmel och jord som han hade eller hade gjort. Under natten kunde tex Elvis (nåja, nu överdriver jag lite, men ni hajjar) ha ringt och väckt honom och tjatat på honom att han skulle med ut och festa. Men oftast orkade han inte. Pratade någon om att man köpt en ny superdator hade han givetvis köpte två ännu bättre datorer veckan innan. En skön kille som sagt, snäll och trevlig men det måste vara oerhört jobbigt att ha en sån sjukdom.
När jag var i Grekland för kanske 10 år sen med morsan träffade vi på två män från Amerika som sa sig jobba där undercover som rörmokare. Men i själva verket var de från CIA. Som 13-14 åring svalde man ju det vilket man inte skulle ha gjort idag precis... vet inte om det var för att impa på brudar de sa så, men de hade inte varit så bra agenter om de gick och skröt om det.
Den ena sa sig hade varit i Vietnam också. Det kunde ha stämt, han visade upp en skottskada i armen och när hans kamrat en gång kom upp bakom honom och la handen på hans axel höll han på att skita ner sig för han blev så rädd.
QUOTE (King Kill @ Aug 12 2005, 11:44 )
När jag var i Grekland för kanske 10 år sen med morsan träffade vi på två män från Amerika som sa sig jobba där undercover som rörmokare. Men i själva verket var de från CIA. Som 13-14 åring svalde man ju det vilket man inte skulle ha gjort idag precis... vet inte om det var för att impa på brudar de sa så, men de hade inte varit så bra agenter om de gick och skröt om det.
Hade dem såna här t-shirts på sig också?
ArreliuS
Aug 17 2005, 10:39
Man mår lite illa av att läsa allt detta. Varför försöka inbilla folk att man är något man egentligen inte är?
Fu Dahlberg
Aug 17 2005, 13:43
QUOTE (ArreliuS @ Aug 17 2005, 11:39 )
Man mår lite illa av att läsa allt detta. Varför försöka inbilla folk att man är något man egentligen inte är?
För att verka tuffa?
Jag behöver lite förtydligande ang. Neptunigaffeln, ledsen om det blir drygt.
Får man som KJ ha gaffeln i baskern om man är aktiv inom Frivillighetsförsvaret ex. FBU?
Det lär väl inte vara något undantag för A-dyk?
Tack. Ifall ni inte vill svara i tråden går PM utmärkt!
The Swede
Aug 17 2005, 13:51
QUOTE (MastY @ Aug 17 2005, 14:49 )
Jag behöver lite förtydligande ang. Neptunigaffeln, ledsen om det blir drygt.
Får man som KJ ha gaffeln i baskern om man är aktiv inom Frivillighetsförsvaret ex. FBU?
Det lär väl inte vara något undantag för A-dyk?
Tack. Ifall ni inte vill svara i tråden går PM utmärkt!
Nej, neptunigaffeln bärs som utbildningstecken på högra sidan av bröstet på uniform m/87.
I baskern bärs baskertecken m/02 för amfibiekåren.
The Swede
badvakten
Aug 17 2005, 14:34
QUOTE (Peter_PB @ Aug 10 2005, 23:08 )
Nu talar inte jag för alla kullar sedan Neptuni-gaffeln plockades bort från baskern (-92?)..
Men de KJ-veteraner jag samtalat med samt våran kull har alla lagt grönbaskern med Thorleif på hyllan och stolt burit fältmössa under hela värnplikten istället. Orsaken: Ja, lista ut det ni själva...
sista kullen som fick gaffeln i baskern var 93-94, med början på 94-95 var det televerket i baskern..
NIMROD
Aug 25 2005, 15:39
Vid ett tillfälle, på ett icke MÖP- forum, utger sig en person för att vara fallskärmis och bosnienveteran i att försök att imponera på mitt ex.
Hon misstänkte av ngn anledning att han inte var sanningsenlig varvid hon för första gången visar uppskattning för mina MÖP- betingade kunskaper genom att be om hjälp med att sätta honom på plats.
Jag ber henne fråga om befattning, svaret blir snabbt Kulspruta 90- skytt. (surprise!!, lite tuffare, lite mer patroner)
Han ombeds redogöra för innebörden av termen HALO. Detta kan han inte svara på... När han blir upplyst om svaret High Alltitude, Low Oppening kommer hans "kontring": Men du vet iaf inte vad ett basejump är. Påpekar att det knappast tillämpas i militära sammanhang man att det är hopp från fast punkt blabla.
Ställer efter många turer frågan, eftersom han vaj FJS Kulspruta 90 kung, vad namnet på FN minimi är i USA:s FM (SAW249) kommer svaret triumferande: Ha, vad säger du nu då?!! Följt av utdrag ur Sold Mtrl P med FM:s data om nämnda vapen, alltså inte ett ord om svaret på frågan. ´Men han är i alla fall bra på att högerklicka-kopiera-klistra in från, sannolikt, SoldF.com!!
Lägger fram tesen att han verbaliserar avföring och att infon han gav kan vilken "jävla malaj" som helst få tag i.
Människan, och jag skämtar inte, tycks bryta ihop och erkänna med ett långt utlägg om hur han trots det inte uppskattar att bli kallad för sådant för han hade minsann åkt till Bosnien och gjort en insats om han bara kunde och då var det minsann lika bra som att verkligen ha gjort det blabla...
Finns säkert madiciner för dig med, för du finns väl här på forumet fortfarande..?
QUOTE (JK Nilsson @ Jun 4 2005, 11:06 )
QUOTE (Cinnes @ Jan 16 2004, 19:19 )
QUOTE (SBP @ Jan 16 2004, 16:51 )
QUOTE (Darkman @ Jan 16 2004, 17:43 )
Oh, jag höll på att glömma!
Utöver det jag just skrev så är fan det värsta jag vet när man är på krogen och hör någon fjant gagga om att han är "stridspilot" i sina raggningsförsök. Är folk fan helt dumma i huvudet, det måste ju vara världens äldsta, sämsta och löjligaste lögn!

Men blondiner går väl på den??
du får helt enkelt testa!
Det kan gå. När jag talar om vad jag jobbar med efter att ha fått frågan på krogen så tindrar det så vackert i damens öga när hon frågar om jag får flyga. Ärlig som man är säger man att det får man inte. Resultatet, inget nuppa med den bruden inte..
J.K Nilsson
Edit. Chipsfingrar
Brorsan kontrade bort en "helikopterpilot" med lite kassa faktakunskaper med att han är fartygskonstruktör och normalt jobbar i amsterdam....
det gäller att ha fantasi.
OBS det fungerade
scattergun
Aug 26 2005, 06:21
Satt på krogen och lyssnade på en granne som pratade med några tjejer...han berättade att han var Fältjägare och att han hade haft stenhård jägartjänst. Bl.a. berättade han om överlevnadsövningar och stridsuppgifter som skulle få CG Hamilton att skita på sig av skräck.
- Vad han inte vet är att jag har info om hans värnplikt....han gjorde iofs lumpen på I5, men körde taxi för TPC i cirka en månad innan han bröt ihop och fick skickas hem medelst sjuktransport
Rune Frunkh
Aug 26 2005, 06:55
QUOTE (scattergun @ Aug 26 2005, 06:21 )
Satt på krogen och lyssnade på en granne som pratade med några tjejer...han berättade att han var Fältjägare och att han hade haft stenhård jägartjänst. Bl.a. berättade han om överlevnadsövningar och stridsuppgifter som skulle få CG Hamilton att skita på sig av skräck.
- Vad han inte vet är att jag har info om hans värnplikt....han gjorde iofs lumpen på I5, men körde taxi för TPC i cirka en månad innan han bröt ihop och fick skickas hem medelst sjuktransport

Du anar inte hur hård, riskfylld och krävande tjänsten på I5:s TPC var. Så farlig att man under våren 1991 var tvungen att ha med två beväpnade skyddsvakter (i full stridsutrustning) under körningarna från I5:s kasernområde till Milostaben nere på stan! (Done that...)
Steken
Aug 26 2005, 16:50
Träffade på en lustig herre i somras på jobbet. Var ute och körde rond (jobbar som väktare) och kom till en skola, där inne träffade jag en kille som väntade på sin flickvän som var sent ute med ett arbete (detta var dagarna före studenten), eftersom man kan gå ett bra tag utan att träffa någon ibland så tog jag tillfället i akt att prata med honom lite (stort misstag).
Han berättade då att även han var väktare, han jobbade inte som det men hade varit bevakningssoldat i lumpen så han hade fått väktar utbildningen där.
Nu hör det till saken att det var ju inte vilken väktar utbildning som helst, o nej. Han hade legat på I5, så det var en special fältjägar-väktarutbildning han hade gått.
Min skitsnack radar gav naturligtvis genast utslag. Sen berättade han att eftersom han gått den så hade han ju rätt att bära AK4 om han jobbade som väktare (han var runt 23-24 så jag tvivlar starkt på att han blev utbildad på AK4 överhuvudtaget), jag påpekade att det var nog i egenskap av militär skyddsvakt han fick bära vapen, men icke! Tack vare hans speciella fältjägar-väktar utbildning så fick han alltid bära AK4 när han jobbade som väktare, det var liksom en special grej i lagen, det hade deras befäl berättat för dom.
Tröttnade ganska fort på honom, skyllde på bristande tid och gick fort vidare.
Sgt 1cl HuggyBear
Aug 27 2005, 08:25
Hej !
Jag har nyligen stött på en kille som påstår att pusselringen/Fn ringen tillhör främlingslegionen och att han bär sin pussel ring med pluton och grupp ingraverad just därför !
För övrigt pratar han inte frnaska......
Har någon någonsin hört om pusselringen och främlingslegionen !!!
GMY
Adam Wilhelm
Aug 27 2005, 16:58
Skulle vara intressant att se en graverad pusselring.
Måste nog vara miniatyrskrift graverad där för att det ska få plats.
Märkligt att en fd främlingslegionär inte kan franska!
Legio patria nostra!
QUOTE (Sgt 1cl HuggyBear @ Aug 27 2005, 08:25 )
Hej !
Jag har nyligen stött på en kille som påstår att pusselringen/Fn ringen tillhör främlingslegionen och att han bär sin pussel ring med pluton och grupp ingraverad just därför !
För övrigt pratar han inte frnaska......
Har någon någonsin hört om pusselringen och främlingslegionen !!!
GMY
jag har aldrig sett en legionär med pusselring.. det kan ju bero på att alla smycken (utom förlovningsringen) e förbjudna..
bra sätt att kolla en legionärs autencitet, fråga vad hans matricule är..
det e ett "6 siffrigt serienummer" som läses xxx - xxx.. de som nu engagerar sig ligger nånstans runt 197 xxx har jag för mig.. så om han säger att han har 200 xxx ljuger han.. som referens kan sägas att nån som har 190 xxx engagerade sig runt 2000, 180 mitten på -90 talet, 170 slutet på -80 talet..
j
VMI2002
Sep 16 2005, 22:03
Jag hade en kompis i gymnasiet som blev uttagen till FJS. Detta var faktiskt sant.
Jag flyttade utomlands, men sprang pa honom pa stan nar jag var i Sverige och blev hembjuden pa ol.
Jag fragade om jag kunde fa se hans fina basker, men den hade han glomt pa forbandet nar han muckade. Sa det blev ingen baskertitt.
Men daremot havdade han att SAS, Navy Seals, samt Delta Force minsann hade ringt upp honom efter muck och fragat om han ville tjanstgora hos dem. Men det ville han tydligen inte.
Da slog varningslampan pa for "skitsnack"!!!
Auf jedem fall - det visade sig efter lite koll med andra kamrater att han faktiskt blev avskild fran FJS - problem med motivationen tydligen.
Sa kan det ga nar inte haspen ar pa.
For ovrigt sa ar det har min favorittrad i forumet!
cheers.
Ellinore
Oct 12 2005, 02:30
QUOTE (breach @ Feb 19 2004, 00:14 )

QUOTE (Magnus @ Jul 14 2002, 13:42 )
Bara så ni vet så hatar 99% av alla tjejer lumparhistorier

håller inte med där, har funkat uppeligt för mej.. dock så kan jag ju inte säga att alla gillar de men men..

Känner mig manad att berätta för eder att det fungerar utmärkt tvärtom också, dvs att man som tjej raggar med hjälp av lumpen. Dock fungerar det inte så bra på killar som inte gjort lumpen, då de tror att man ljuger. Dessa killar tror allt som oftast att man måste vara av typen "ryskkulstöterska" för att överhuvudtaget få en M90 tilldelad.
Tillägg:
En dag i sommras när jag jobbade träffade jag en kille som jag gick på gymn. tillsammans med, vi började prata lite och kom in på lumpen. Han hånade mig (minst sagt) när jag berättade vad jag gjort lumpen som (bev.gruppchef.) och berättade hur hårt och tufft det var att vara jägare. Att som jägare klagade man aldrig osv. Det roliga kom sedan när jag genom en kompis syskon, som ligger som Fk på dennes förband, berättar att vederbörande var en riktig gnäll-fis i lumpen och ofta kom och gnällde gällande skoskav osv.
Försten tror jag (som många påpekat) denna mytomani finns överallt, även civilt. Jobbar som väktare och i denna branch pågår ständigt en viss form av kukmäteri gällande det ena och det andra. Speciellt OV:er är duktiga på att berätta om hur de hjälpt polisen med både det ena och det andra.
Satt i värmestugan på bråt (ja det var några årsedan), och inmundigare en god soldatlunch under en hv övning. Och lyssnar med ena örat på samtalet som förs brevid mig.
-Jo så är det, Sossarna samarbetar i hemlighet med Sovjet. Det är därför de lägger ner alla regementen. Det har det gjort länge, det vet jag från säker källa.
-Jaha ?
-Ja de öppnar ju vägen för invationen, förstår du. Genom nedläggningarna.
-mmm !!??
-Jo det vet jag för jag känner en hög officer på högkvarteret, och han berättade det för mig.
Satt där och åt min mat och funderade på om jag skulle fråga om han kände till IB och vad det innebar, och vilka som sanktionerade den.
Men lätt bli, för man skall akta sig för gamal hv-gubbar som sitter på alla svaren!!
Vet att det inte handlade om lumpenskryt / ljug, men tyckte att den historien platsade i denna tråd.
PS.
Dialogen är hämtad ur mitt minne och är inte komplett, men i det stora så stämmer den, med vad jag hörde denna underbart regniga dag i Borås.
APC-mannen
Dec 9 2005, 14:41
QUOTE (M21 @ Nov 14 2005, 19:01 )

Dialogen är hämtad ur mitt minne och är inte komplett, men i det stora så stämmer den, med vad jag hörde denna underbart regniga dag i Borås.
Men det där med att det regnar ofta i Borås är definitivt ingen myt...

Kan bekräfta detta då jag är född och uppvuxen där.
BARBIE
Dec 18 2005, 10:52
jag och väl valda delar av min gamla pluton var ute å svalka våra strupar, då vi hamna på ett ställe som för kvällen hade army-tema. Väl inne så råka jag på en besynnerlig syn! så jag var tvungen att fråga killen som hade en jägaregrön basker med gamla US baskermärket i!
Jag frågade om lite ödmjukt vad det var för basker och om han hade varit ute på mission? Jag fick vet att det var hans jägarbasker och att han hade varit på Ks13. När jag upplös honom om att de inte hade åkt ännu! och att de just denna helg hade helgtjänst, mindes han att han skulle på Ks14 vilken inte var rekryterad ännu vid det tillfället!
Efter det tyckte jag att det fick räcka och fortsatte med intagandet av drycker.
HeheHe
En riktig stjärna mötte jag på mitt sommarjobb i år. Vi var 3 st som gjort lumpen av sommarjobbarna, majoriteten var dock tjejer på ett friluftsbad / camping. På lucnhen och fika så blev det till slut prat om lumpen eftersom vi varit på samma eländiga ställe nämligen F4.
In kommer då riktiga stjärnan som skriker högljutt att han varit löjtnant men nämnder dock inget regemente, först så blev man imponerad och ja tänkte jaha så ser dagens arbetsmarknad ut för officerare, sommarjobb för dem också. Sedan så avlossades dock tunga artilleriet, denna person är 28-29 år. Inte orimligt för en löjtnant. Han är följande
* Artilleri observatör
* Överlevnads instruktör
* Utbildar spanings soldater
* Dykinstruktör för armen
* Utbildat bevaknings hundar för hemvärnet
* Varit allmän soldat instruktör
* Blivit erbjuden legosoldat tjänst i saud arabien
Det krävs ingen Einstein för att inse att denna person är en riktig mytoman, det nämns aldrig något regemente eller årtal eller någon person som man kan relatera till. Personen kommer ifrån kalmar och vad jag vet så fanns det en flygflottilj där förett tag sedan? Det roliga i det hela är att han är med i hemvärnet, och där så är han bara vanlig soldat utan någon större speciel roll. Först så var det bara roligt att lyssna på honom men efter några veckor när man insett att karl ljuger så var det bara irriterrande. Roligast var dock att han körde med den nationella insats styrkan som var på besök på campingen för att dyka efter en stackare som druknat, han krävde då att få kolla vad de hade i väskorna eftersom han jobbat med såna saker. Ibland så var man tvungen att nypa sig i armen både bildligt och bokstavligt talat.
Det är fan inte sant hur mycket skit folk snackar!
Jag har precis läst igenom hela tråden och det är iofs otroligt kul och läsa om alla idioter och när de gör bort sig men det känns förjävligt när det antagligen finns ett stort antal som kommer "undan med det". Detta leder ju oftast till att de otroliga historierna utbreder sig som en skogsbrand, vilket jag har märkt av på senaste tiden.
Nyligen mönstrade jag och när folk frågar hur det gick berättar jag om resultat och säger att jag har skickat ansökan till FJS. Varpå majoriteten av folk svarar: "VA?! Vet du vad dom gör där eller... man får göra övningar när man ligger i en tunna under vattnet i flera timmar... bla bla" osv.
Väldigt tragiskt. Det som är förvånande är hur allmänheten sväljer dessa historier med hull och hår. Nu har ju inte jag överhuvudtaget gjort lumpen så jag kan ju inte slå hål några myter. Men man borde inte behöva vara MÖP:are för att inse saker som att man inte kan bli Gripenpilot på 330 dagars GU.
För övrigt planerar jag att ta reda på om att vara mytoman klassas som en sjukdom. I sådant fall skulle man efter att ha läst den här tråden vilja kalla det en epidemi.
Annars tackar jag alla användare på tråden för ett gott skratt!
Har varit med om det omvända. Jag hade två kamrater där den ena hade varit PBV-gb och var orimligt stolt över detta. Han ville givetvis inte bli överglänst, så när min andra kamrat som är ca 185 cm och 120 kg fet hävdade att han faktiskt varit KJ övergick PBV-gb i anfall. Orkar inte lägga ut texten om vad som hände sedan, men det följde 20-frågor och logiska resonemang för att skjuta kamrat KJ i sank.
Min kamrat som varit KJ hade helt enkelt tränat på elitnivå och var 185 cm 70-80 kg muskler när han gjorde sin GU. Efter detta började han vidareutbilda sig civilt. Stillasittande arbete 80-120 timmar i veckan+pizza=en fet kille efter några år.
Liknande saker hände när kamrat KJ inflikade expertkommentarer om den idrott han tränat i. De som utövade sporten men inte kände till hans bakgrund avfärdade honom ofta pga. kroppshyddan.
Ja jävlar vad folk är fördomsfulla.
Kom på en rolig historia jag fick höra för ca 2 år sen. Arbetade kvar ett år med transport på P10 efter lumpen och vid ett tillfälle hyrdes civila in för att köra upp en CV90 som skulle skjuta lite salut i sthlm (kanske låter som lögn redan där, men allt är sant

).
Jag följde med för att helt enkelt titta på vagnen eftersom den innehöll ammuntion. Grejen var chaffisen, karln måste varit någonstans mellan 40 och 50, skäggig och lagom sliten. Han berättade att han gjort sin tjänst på P10, dock inte som soldat, tydligen var han tillsammans med en grupp andra grabbar ansvarig för att rusta upp och måla om alla små torp ute på övningsfältet. De var enligt honom ganska oövervakade vilket resulterade i att de för det mesta solade, grillade och framförallt söp som djur. Låt på honom som han näst intill blivit alkoholist på kuppen.
Ingen jägar-skryt-historia men jävligt kul, även om jag inte vågade skratta just när han berättade.
För min egen del brukar jag alltid ofrivilligt tävla med folk vid diskussioner runt lumpen. Fast för min del gäller det alltid vem som hade det lökigast och mest förspänt. :P
APC-mannen
Jan 10 2006, 18:49
Kom på en pinsam grej häromdagen. I min ungdom var jag uppe vid FBU:s kursgård i Ånn på vinterkurs. Jag var allstå med i HvU. Detta bör ha varit i februari 1991 om jag inte minns helt fel. I5 i Östersund hade väl på något sätt ansvar för kursgårdens drift, i alla fall var personalen i förrådet därifrån. I matsalen såldes det bl.a. vykort, vikkåsor och tygmärken. Ja, det gamla vanliga. Bland de tygmärken som fanns att köpa fanns I5:s märke med berget, "den där fågeln" och texten FÄLTJÄGARNA. Flera av oss ungdomar var imponerade av "jägarsoldaterna" från Östersund och köpte därför varsitt märke. Jag tänkte ha mitt märke på persedelpåsen som jag ofta använde civilt.
Vi åkte tåg både dit och hem. På hemresan var det vissa ungdomar som valde att åka hem i m/59:an. Jag gjorde inte det av någon anledning. Nu till det pinsamma. Flera killar hade sytt fast Fältjägar-märket på sina uniformer, med förhoppningen att kunna imponera på de andra passagerarna. De visste ju själva hur mäktigt de tyckte det var med "jägariet" i början av veckan då det var det heta samtalsämnet bland kursdeltagarna. På tåget fanns även ett större antal beväringar från just I5 som förmodligen inte tyckte att det såg klokt ut. Jag kommer inte ihåg vilka reaktionerna var, men jag antar att de som hade Fältjägarmärket på sina hemvärnsuniformer förmodligen såg ut som riktiga wannabes. Det kändes kanske inte då, men när man är 15-16 år ser man oftast inte helt vuxen ut, i alla fall är det i många fall rätt tydligt att man inte är i lumparåldern ännu. Pinsamt var ordet...
Fu Zeeuus
Jan 16 2006, 03:02
Jag har ett tvärtom scenario.
JAg hade årecis läst den där boken omkustjägare. (Ni vet den där som han som skrev dagbok under GU skrev.)
Iallafall så diskuterar jag boken på jobbet med några kollegor och vi kan alla hålla med om att det verkar vara en jävlig tillvaro för en stackars basse. In i rummet kliver den mesigaste på hela arbetsplatsen och som aldrig säger något om någonting. Efter att lugnt ha hämtat sitt kaffe sätter han sig ner och tillkännager helt ödmjukt att han minnsann inte tyckte var så jobbigt.
"Det var bara att göra som de sa och inte sticka ut."
Jag baxnade, han var den sista jag hade gissat på.
Nåväl, så fel man kan ha.
mkn04007
Jan 16 2006, 03:17
När jag gick på gymnasiet hade vi en kille i vår klass vars pappa var med i HV. Under en lunchrast så kom vi in på en diskussion om flygvapnet. Helt plötsligt påstod han att regeringen tyckte att Jas planen började bli omoderna. Därför hade Sverige i samarbete med USA börjat utveckla en ny flygplanstyp som dessutom hade förmågan att flyga i rymden. Den här topphemliga informationen hade hans pappa i egenskap av HV man fått reda på.
C DK012
Jan 16 2006, 20:16
QUOTE (2426 @ Jan 10 2006, 18:19 )

Kom på en rolig historia jag fick höra för ca 2 år sen. Arbetade kvar ett år med transport på P10 efter lumpen och vid ett tillfälle hyrdes civila in för att köra upp en CV90 som skulle skjuta lite salut i sthlm (kanske låter som lögn redan där, men allt är sant

).
Jag följde med för att helt enkelt titta på vagnen eftersom den innehöll ammuntion. Grejen var chaffisen, karln måste varit någonstans mellan 40 och 50, skäggig och lagom sliten. Han berättade att han gjort sin tjänst på P10, dock inte som soldat, tydligen var han tillsammans med en grupp andra grabbar ansvarig för att rusta upp och måla om alla små torp ute på övningsfältet. De var enligt honom ganska oövervakade vilket resulterade i att de för det mesta solade, grillade och framförallt söp som djur. Låt på honom som han näst intill blivit alkoholist på kuppen.
Ingen jägar-skryt-historia men jävligt kul, även om jag inte vågade skratta just när han berättade.
För min egen del brukar jag alltid ofrivilligt tävla med folk vid diskussioner runt lumpen. Fast för min del gäller det alltid vem som hade det lökigast och mest förspänt. :P
Tycker personligen att den här typen av historier är minst lika roliga. Under min tid på S1 spenderades ledig tid på stadens (enda) vattenhål Medelhave,närmare bestämt baren på undervåningen, som endast var öppen kvällstid onsdag-lördag. Under perioden då endast KB-plut fanns på regementet var vi relativt ensamma där på vardagskvällarna (Enköpingsdamerna hade uppenbarligen bättre saker för sig i veckorna) och spenderade en del tid i samtal med paret som förvaltade etablissemanget. Mannen gav oss vid ett par tillfällen tips på hur vi kunde förgylla vår värnpliktstid, av allt att döma självförtjänade.
Ett guldkorn:
Nån beväring i plutonen var diabetiker, med sprutor som tvättades i läkarsprit. Någon köpte med sig ett gäng apelsiner, och medelst diabetikersprutorna (godkända) injicerades läkarspriten (sanktionerad) i apelsinerna (även de sanktionerade, bra soldatinitiativ att tänka på vitaminer under fältvistelserna). Resultat? Skyfulla beväringar och konfunderade befäl.
QUOTE (bushman @ Jan 14 2004, 12:12 )

[b
sedan var de även i väg till makedonien, där de fick ut vita blixten för deras op hade snöat inne.
Det där med Vita Blixten kan faktiskt stämma. När jag var nere på MA09 blev vi insnöade på N38 och körde sedan patruller på skidor under en tid framöver.
Svartberg
Feb 22 2006, 14:14
QUOTE (Lättöl @ Jan 3 2006, 14:02 )

Stillasittande arbete 80-120 timmar i veckan+pizza
Eh hur mycket övertid jobbar din kompis egentligen?
Lättöl
Feb 22 2006, 17:05
QUOTE (Svartberg @ Feb 22 2006, 14:14 )

QUOTE (Lättöl @ Jan 3 2006, 14:02 )

Stillasittande arbete 80-120 timmar i veckan+pizza
Eh hur mycket övertid jobbar din kompis egentligen?
Arbetssituationen är också känd som "universitetsstudier". Med arbete menas här studier (aldrig mindre än 40 timmar i veckan)+egna projekt (all övrig tid), till största delen framför datorn.
Här i Halmstad har vi tydligen en mycket trevlig och mycket fet farbror innom FM som var med i svenska landslaget i handboll. Tappar man greppet om hälsan som fd. elitidrottare så går det ruskigt snabbt innan man är en spillra av sitt forna jag. Det verkar vara precis samma grej som med rullstolsstigmat. Hamnar du i rullstol ser folk dig plötsligt som utvecklingsstörd och hörselskadad. Bara för att du är fet och har problem att gå i trappor så kan du omöjligtvis ha varit vältränad för ett antal år sedan.
King Kill
Feb 22 2006, 19:50
*host Glenn Hyssén host* *host Maradona host* *host Thomas Brolin host*
Major Error
Feb 22 2006, 21:41
Hahaha. Det här är den roligaste tråden på forumet

Ibland blir man förvånad över hur indiskreta folk i "hemliga" befattningar är.
Själv känner jag en fd HV dåre som påstår att hans rekommendation av mig gjorde att jag kom in på OHS. Snacka om bs. Förutom att han i övrigt var en överdjävul på strid efter hård lump i Finland som jägare... Jodå, finne är han.. Men värdelös soldat och bara snackat till sig grpch befattning. Det var på den tiden som det räckte att fullgöra sina timmar i HV.
Kom in på helt egna meriter i den stenhårda ;) FV befattningen KO710 omg 903.... En hel del fältliv blev det ju, men man kan inte tatta för mycket kabel eller öva på flygbassb på kaserngården.
Att man i sin hormonstinna pubertala kvinnoerövringsiver far med osanningar kan vi nog avfärda som ett övergående fenomen. Däremot de som är 25+ och borde ha nått en något mognare ålder kan göra en mörkrädd........
mvh
Major Error
-"Låt en veta, inte två, vad tre veta, veta världen...." Havamal
Lättöl
Feb 22 2006, 22:10
Det är väl som det sägs i Jar Head:
- Är du masken vars far tjänstgjorde i Vietnam?
- Sir, ja, sir!
- Utomordentligt! Hade han modet att dö där?
- Sir, nej, sir!
- Jävligt synd! Pratade han nånsin om det?
- Sir, bara en gång, sir!
- Bra! Då ljög han inte!
Snackade med en tjej i puben som hade gjort lumpen i "specialstyrkan SSG". Jahadå...
vemtogmittnamn
Feb 24 2006, 20:32
En vän till mig har just muckat som officer, och han nådde den aktningsvärda graden av kommendör.
Vi är ett par personer som är påväg ut till en båt, och så ser vi en stor daycruiser. I den sitter en hög officer, vilken grad minns jag inte, i en av flottans uniformer. Problemet är att min kompis inte alls känner igen personen i fråga och för honom var det väldigt klart att det var en falsk officer som glassade i uniformen.
Hur som helst hade deras flytetyg laggt sig så att vi inte kom ut med vår båt, och vi pratade med de båda herrarna. Nu bröstar "officern" upp sig i sin roll och brer ut sig och är jäkligt stursk i sina kläder. Han ansåg med andra ord att han hade rätt och vi hade fel. Han var minnan off. på berga och han kunde sina saker...
Detta ledde till mycket skratt hos oss, och det var en fröjd att se hans ansikte när polaren tog ner honom på jorden..
QUOTE (vemtogmittnamn @ Feb 24 2006, 20:32 )

En vän till mig har just muckat som officer, och han nådde den aktningsvärda graden av kommendör.
Vi är ett par personer som är påväg ut till en båt, och så ser vi en stor daycruiser. I den sitter en hög officer, vilken grad minns jag inte, i en av flottans uniformer. Problemet är att min kompis inte alls känner igen personen i fråga och för honom var det väldigt klart att det var en falsk officer som glassade i uniformen.
Hur som helst hade deras flytetyg laggt sig så att vi inte kom ut med vår båt, och vi pratade med de båda herrarna. Nu bröstar "officern" upp sig i sin roll och brer ut sig och är jäkligt stursk i sina kläder. Han ansåg med andra ord att han hade rätt och vi hade fel. Han var minnan off. på berga och han kunde sina saker...
Detta ledde till mycket skratt hos oss, och det var en fröjd att se hans ansikte när polaren tog ner honom på jorden..
Vill inte vara den som förstör en rolig historia...MEN..din kompis hade muckat som officer. Hade han gjort vpl och blivit kommendör eller varit anställd och slutat när han var kommendör?
Har väldigt dålig koll på graderna i flottan men kommendör låter väldigt högt för att vara vpl...isåfall har du ju iallafall lyckats med konstycket att få in 2 st "falska soldater" i ett inlägg
;)
johanp
Feb 24 2006, 20:58
Kommendör motsv. iaf överste i Armén och Amfibiekåren, så han bör vara äldre än nymuckad.
Murtaz
Feb 25 2006, 14:07
En kille i mitt hockeylag körde lastbil på I19 Boden och brukade bära 70 Kilo på ryggen!.
Han har även kört in i ett träd i 200 Km/h och klarat sig, hans flickvän bröt dock bäckenet.
Honom försöker man ofta tackla litet hårdare.
GP720Englund
Feb 25 2006, 15:01
QUOTE (Jolle @ Feb 24 2006, 20:46 )

Vill inte vara den som förstör en rolig historia...MEN..din kompis hade muckat som officer. Hade han gjort vpl och blivit kommendör eller varit anställd och slutat när han var kommendör?
Har väldigt dålig koll på graderna i flottan men kommendör låter väldigt högt för att vara vpl...isåfall har du ju iallafall lyckats med konstycket att få in 2 st "falska soldater" i ett inlägg
;)
Jag misstänker att "mucka" i inlägget betyder "sluta i firman" - efter en uppenbarligen ganska aktningsvärd karriär...
/M
vemtogmittnamn
Feb 25 2006, 17:45
QUOTE (Jolle @ Feb 24 2006, 20:46 )

;)
Precis som redan påvisats menade jag naturligtvis att han sagt upp sig från sin anställning som yoff.
Btw. uppskattas det inte med din travestering om "2" falska soldater, Tänk, Tryck, Tala. Även fast jag är 23, kan jag ha vänner i 40-års åldern.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.