Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Falska Jägarsoldater och dylikt!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
losec
Ur en lågstatusutbildning ( kockar, kabeltattare, matroser o dyl ) föds dom flesta jägarna!

Man kan undra vad som driver vissa att överdriva sin militära kompetens?

Förstår inte riktigt vad du menar. Det handlar inte om vem som har den "tuffaste" utb, utan att göra ett så bra försvar som möjligt. Då behövs allt möjligt folk.
dxl
QUOTE (Fk Bäckman @ Jan 27 2004, 21:07 )
Ur en lågstatusutbildning ( kockar, kabeltattare, matroser o dyl )  föds dom flesta jägarna!

Man kan undra vad som driver vissa att överdriva sin militära kompetens? bash.gif

Du får ursäkta men jag tar faktiskt åt mig angry.gif

Vet du vad en "kabeltattare" är, inte fan e det någon som går med kabelvinda på ryggen i 7.5 månader iaf.
Jag tar faktiskt en viss stolthet att bli kallad kabeltattare av de jag gjorde lumpen ihop med, utav mina polare i HV eller av min "nästan" lumpen polare Fudhalberg.

Men när någon säger det som du säger det och när jag desutom vet nada om dig.
För i HELVETE vad sur jag blir.

Nya medlemar ska man hälsa välkomna tycker jag.
Men när du kommer in så stannar jag nog i dörren och blänger.

(förlåt om jag går helt OT men jag blir bara så *******)
panzerkampfwagen
QUOTE (losec @ Jan 27 2004, 22:22 )
Förstår inte riktigt vad du menar. Det handlar inte om vem som har den "tuffaste" utb, utan att göra ett så bra försvar som möjligt. Då behövs allt möjligt folk.

Vad snackar du om? Militärtjänstgöring handlar om att vara tuffast och ballast, så är det bara. Funkar enligt följande princip:

gasmask.gif Mitt vapenslag är mycket bättre än ditt.
gasmask.gif Mitt regemente är mycket bättre än ditt.
gasmask.gif Mitt kompani är mycket bättre än ditt.
gasmask.gif Min pluton är mycket bättre än din.
gasmask.gif Min grupp är mycket bättre än din.
gasmask.gif Min omgång är mycket bättre än din.
gasmask.gif Vårt stridspar är mycket bättre än erat.
gasmask.gif Jag är mycket bättre än du.

Alltid varit så, kommer alltid att förbli så... salute.gif laugh.gif laugh.gif fun_icon_nana.gif
dxl
@Panzer
Jo det håller jag också med om.
Men det är skillnad på skitsnack där man ser ner på andra och "fiskehistorier" i HV eller mellan vänner

Om du förstår vad jag menar salute.gif
Ramius
Ur en lågstatusutbildning ( kockar, kabeltattare, matroser o dyl ) föds dom flesta jägarna!

Såja, nu skall vi skilja på militära matroser och "riktiga" matroser navy2.gif

Notisum

Och där letar du upp SFS 1998:965, ligger under sjöfartsverkets författningar. Väl där så läser du lite under 2 Kap 11 paragrafen.

sen skulle väl inte jag kalla någon utbildning lågstatus, alla har en funktion att fylla. Lite svårt att kriga utan förråd, eller utan mat eller utan....

oooppssss, blev lite OT där saint.gif

/ Ramius ( som både var Flottistmatros och numera "riktig matros" )
1630 Börje
bong.gif Ks03 utb träffar på en mytoman tjej i troppen som gör bort sig gång på gång.
det börjar med utb på strängnäs sopptipp då vi skall lära oss ihop isär Kulspruta 90 vilken hon är mästare på för hon har ju gått ett år på ohs hon får inte ens loss pipan på vapnet (hon menar på att pipan måste vridas av dvs 2st svets klackar sitter helt fel isf).
sen kommer vi ner till ett högt berg i kosovo och hon börjar med att köra vilse och sänder ut i etern åt vilket håll har ni månen. tydligen går det att orientera sig efter månen men då måste man ha tabbeller och sådant vilket ej fans på plats detta följdes av andra enheter där som sen ifråga satte hennes betende vilket hon blå nekar till varför inte bara vända och köra tillbaka samma håll (fanns ju bara en väg). till råga på allt ville inte plutch som var av värsta sorten pinky under känna henne vid betygen för han skulle jobba med henne under sig hemma. Nu går det hemska ryckten att hon är nere och styr upp verksamheten på landningsbanan i kongo. som hon även styrde upp när bussen small på Ks03 men det löser hon nog för hon é utb att klarera jas vilket hon också fick flyga under sin GU. bash.gif
bushman
QUOTE (panzerkampfwagen @ Jan 27 2004, 23:32 )
QUOTE (losec @ Jan 27 2004, 22:22 )

Vad snackar du om? Militärtjänstgöring handlar om att vara tuffast och ballast, så är det bara. Funkar enligt följande princip:

gasmask.gif Mitt vapenslag är mycket bättre än ditt.
gasmask.gif Mitt regemente är mycket bättre än ditt.
gasmask.gif Mitt kompani är mycket bättre än ditt.
gasmask.gif Min pluton är mycket bättre än din.
gasmask.gif Min grupp är mycket bättre än din.
gasmask.gif Min omgång är mycket bättre än din.
gasmask.gif Vårt stridspar är mycket bättre än erat.
gasmask.gif Jag är mycket bättre än du.

Alltid varit så, kommer alltid att förbli så... salute.gif laugh.gif laugh.gif fun_icon_nana.gif

Har du möjligtvis mött samma jägare som jag?
de utbildas i en gudsförjäten håla, med en fästning vid vätternsstrand.
har dragits med en hel grp av dessa tillräkligt läge, för att känna att det var skönt att slippa dem.

jag menar visst, jag vet att de är det näst tuffaste som finns i västergötland under gu, men det var ju för fan minst 10 år sen för vissa dem?
elitinfanteristerna som gud glömde.....
Torak
Jag forstar inte vad allt tjafset ar om. Det vet val alla att basta utbildningen i forsvaret ges at sambanditerna.

Jaha, kustjagarna far leka i Strb90 och skjuta massor. Men vi far anvanda varldens tuffaste telefon, vars enda felsokningsinstruktion ar "Slang telefonen mot ett trad. Om den funkar efterat sa funkar den; om den inte funkar sa hade den anda inte funkat."

Pansarsluskarna far aka Strv. An sen? Vi far spela DART och dra kabel.

Ingenting klar min Ra180, sa ar det bara. Sa det sa.

(Varfor har vi inte en stabssmiley? VILL HA!)
dxl
QUOTE (Torak @ Jan 29 2004, 23:39 )
Vi far spela DART och dra kabel.

Ingenting klar min Ra180, sa ar det bara. Sa det sa.

(Varfor har vi inte en stabssmiley? VILL HA!)

salute.gif

precis och hur många får tillgång till utrustning som täcker hela tidsperioden från 1930 tills idag laugh.gif

(vill också ha en stabsmiley)
Torak
Forresten, om nagon rakar se en Falttelefon M/39 (eller vad tusan det nu var), en av de daringa nya falttelefonerna, eller en Ra180/DART (man kan ju hoppas...) till salu lagligt nagonstans...

Sag till mig, va? biggrin.gif
dxl
Kviberg har.
Sist jag var där hade dom de där jätte växlarna man har i batstaben också =)

Ska dit i morgon kan ju skicka ett PM när jag vart där och medela läget.
APC-mannen
Ni kan ju inte på fullaste allvar mena att ni älskar ra 180...? Fan, man blir ju helt tokig av att höra det där DART-ljudet i telehjälmen hela dagarna. Ra 421 var mer min melodi! smile.gif

Kom at tänka på en helt OT-grej. Hur var det man gjorde för att använda RAP-funktionen på ra 180 för att ringa till en abbonent i ATN? Var det nån kod man slog eller hur var det?
Lt P
QUOTE (Torak @ Jan 29 2004, 23:15 )
Forresten, om nagon rakar se en Falttelefon M/39 (eller vad tusan det nu var), en av de daringa nya falttelefonerna, eller en Ra180/DART (man kan ju hoppas...) till salu lagligt nagonstans...

Sag till mig, va? biggrin.gif

I går hade i alla fall Ö&B i Uppsala en hel pallkrage med fältapor.

Bara att skaffa några rullar DL1000 och en mes så vips har man sänkt sina mobiltelefonikostnader.
Chaplain
C Packgrp på lokalförsvarsstabsgranatkastarkompani och stolt. saint.gif
106
QUOTE (APC-mannen @ Jan 30 2004, 07:14 )
Kom at tänka på en helt OT-grej. Hur var det man gjorde för att använda RAP-funktionen på ra 180 för att ringa till en abbonent i ATN? Var det nån kod man slog eller hur var det?

Japp, in under RAP-menyn, uppkoppling, * kod nummer (*=sök samtliga RAP, koden varierar beroende på vad du vill göra) i en följd, håll in s/m-omkopplaren till det slutar låta från din Ra, sedan låter RAPen som är mottagare lite och så har man förhoppningsvis samband. Personen i andra änden använder knapparna 2 och 3 på telefonen som s/m-omkopplare (2=tala, 3=lyssna).

Det är olika koder för FTN och ATN, i utlandsstyrkan har de kopplat bort funktionen med anslutning till ATN för att soldaterna inte skall sitta ute i busken och ringa hem när de har bättre saker att göra.
dxl
QUOTE (APC-mannen @ Jan 30 2004, 07:14 )

men ååå, hittade du inte knappen där man stänger av ljudet
laugh.gif
Fk Satan
Var ute på krogen nu i helgen, igen....

på förfesten träffade jag en otroligt intressant människa. Enl han själv så ingick han i ett speciall förband som skulle upprätta en motståndsrörelse ifall vi blev angripna. Han hadde blivit antagen till dessa när han mänstrade eftersom han hadde 9:or på allt. Därefter skulle han ha gjort en stentuff utbildning som bara 2-3st får göra. först så var det 15mån FJS, därefter 15mån KJ, 15mån på K4 och för att avsluta med tolkskoland. om man klarade denna grundutbildning så blev man automatiskt major. samt att man var i tjänst i ett år för att lära sig hitta alla dessa vapengömmor. Men det var en del hemligstämplar kring denna utbildning så att han fick inte åka hem under hela lumpen tiden. och på helgerna när de övriga var hemma fick han träna extra med befälen. När man genomgått denna utbildning fick man tydligen 30papp/mån och var under konstant beredskap (han visade en personsökare) och ringde det på den så var han tvingad att omedelbart sticka ut i skogen för att påbörja det farliga uppdraget han hadde.

Han satt i över 1 timme och berättade om detta. och det var helt underbart att höra hans story. När han var klar så konstaterade jag att han måste vara en riktig tuffing. och gick iväg och hämtade en ny öl. senare under kvällen försökte han ragga brudar med denna story. var helt underbart sanslöst kul worthy.gif
dxl
QUOTE (Fk Satan @ Jan 30 2004, 12:11 )
på förfesten träffade jag en otroligt intressant människa. Enl han själv så ingick han i ett speciall förband som skulle upprätta en motståndsrörelse ifall vi blev angripna.

brukar inte det kallas för fria kriget och är något som ska utövas av ALLA soldater om de kommer ifrån sitt förband?
biggrin.gif
scattergun
Men det var en del hemligstämplar kring denna utbildning så att han fick inte åka hem under hela lumpen tiden. och på helgerna när de övriga var hemma fick han träna extra med befälen.

Kan det vara så att han hade nån annan vistelseort som inte medgav hemresa (läs slutenpsyk eller Hall) dry.gif
GA KA
Hans hjärnceller var nog mer "Stay behind" än vad han var ;)
Fk Satan
QUOTE (dxl @ Jan 30 2004, 12:16 )

på förfesten träffade jag en otroligt intressant människa. Enl han själv så ingick han i ett speciall förband som skulle upprätta en motståndsrörelse ifall vi blev angripna.

brukar inte det kallas för fria kriget och är något som ska utövas av ALLA soldater om de kommer ifrån sitt förband?
biggrin.gif

Jupp. hela utläggningen började med att han frågade ifall jag gjort lumpen. Och jag svarade ngt av typen

nej, det har jag inte eftersom jag inte tror på väpnade konflikter för att lösa världens problem, utan tror det är bättre att vi sätter oss ner och kramar nallebjörnar och äter tårta biggrin.gif
scattergun
QUOTE (Fk Satan @ Jan 30 2004, 12:29 )
nej, det har jag inte eftersom jag inte tror på väpnade konflikter för att lösa världens problem, utan tror det är bättre att vi sätter oss ner och kramar nallebjörnar och äter tårta  biggrin.gif

Är det så att man kan spåra en svag nyans av sarkasm i det där?? biggrin.gif
Fk Satan
QUOTE (scattergun @ Jan 30 2004, 12:46 )
QUOTE (Fk Satan @ Jan 30 2004, 12:29 )

nej, det har jag inte eftersom jag inte tror på väpnade konflikter för att lösa världens problem, utan tror det är bättre att vi sätter oss ner och kramar nallebjörnar och äter tårta  biggrin.gif

Är det så att man kan spåra en svag nyans av sarkasm i det där?? biggrin.gif

En liten sarkasm? du skojar?

*S*

Brukar köra stenhårt med sådna uttryck när man är på fest. för de som gjort lumpen förstår sarkasmen & ironin. Sedan är det ett bra sätt att locka fram dessa MÖP-Jägare som inte gjort lumpen smile.gif
Gator

biggrin.gif Intressant att alla som ingår i dessa hysch-hyschförband inte kan vänta tills dom får berätta om sina mycket speciella uppgifter/utbildningar/vapen. Lektion ett torde väl vara "diskretion", eller ?
HV.gif
Fk Satan
QUOTE (Gator @ Jan 30 2004, 13:24 )

biggrin.gif Intressant att alla som ingår i dessa hysch-hyschförband inte kan vänta tills dom får berätta om sina mycket speciella uppgifter/utbildningar/vapen. Lektion ett torde väl vara "diskretion", eller ?
HV.gif

Man kan ju tycka det... För man vet aldrig vem som lyssnar. Tänk ifall jag vore en spion, då skulle han vara rejält rökt... Ifall jag träffar denna individ ngn gång igen och han undrar om det militära ska jag säga att jag jobbar på HKV/SÄK.
Adam Wilhelm
QUOTE (Bamse @ Dec 29 2003, 17:06 )
På forumet finns/har funnits en individ som ljuger friskt i sin profil om sina militära erfarenheter och även i sina inlägg.

Tyvärr så har jag idag också fått veta att en av våra medlemmar ljuger friskt om sin GU.
Detta fick jag veta av en kollega som har jobbat på Karlberg som hade pratat med en Lt. där. Denne Lt. hade inget minne av att ha haft denne lögnare under sitt befäl.
W.Tell
Jag har dåligt minne men jag har för mig att på Ba07 så var det en kille som blev skjuten av en prickdkytt i halsen.Kulan rispade bara honom lite fint på halsen.Vid närmare undersökning av vad som hänt så fanns det ingen som hört någon skottlossning och man fann ingen kula( killen satt i ett vakt torn på taket) Killen erkände efter ett tag att han rispat sig själv på halsen för att få lite uppmärksamhet.......... E det någon som känner till denna händelsen eller har jag drömt allt?????
veteran
@ W.Tell

Tjena Tell! Kan det vara gamle vapendragaren från A-coy BA07?
Jag har bjort både BA03 och BA07 och storyn du tänker på tror jag hände på BA03. Då "inträffade", om jag nu kommer ihåg rätt, i alla fall en påstådd beskjutning av Victor Limas (Camp Oden i Tuzla) vakttorn på taket vid en drive-by. Då ska enligt hans egen utsago en post ha blivit träffad av en rikoschett/ett splitter i ansiktet. Det blev rubriker i svenska tidningar, men det var många som tvivlade på vad som hänt och inte många trodde på killen. Om han erkände vet jag inte och jag kan ha kommit ihåg fel. Men storyn var hett stoff under lång tid på bataljonen.

/Nilsson
W.Tell
Tjena Nilsson..... Jag tror bestämmt att den storyn du beskrev e den jag hört.... Jag trodde ett ögonblick att jag drömt allt......... Som det kan gå till på FN-tjänst det verkar farligt ju wink.gif
69:an
Nå jag lyfter tråden eftersom att jag vill veta vad som händer.
Blå-Gul och/eller AW, blir det någon lösning på ovanstående "dramatik" och regelbrott som påstås ha förekommit i och med att en medlem på forumet inte skulle ha gjort GU på det ställe han påstår?

//C
Kimster
Det råder delade meningar om saken. Inget har kunnats bevisa, utan mest påståenden hit o dit från båda sidorna. Vi kommer inte öppet disskutera detta på forumet då jag anser att det inte har med övriga att göra.
Så sålänge är ingen skyldig till nått = inget aggerande från BlåGul

Gör nu inte nån stor sak av detta... livet går vidare ändå.

Jag raderar tidigare inlägg då de stör tråden.

/ BlåGul
brobban
Jag träffa på en kille för ett par månader, som jag inte upptäckte att ljög förräns för ett par dagar sen. Är på körteori och jag träffar där en 84:a som jag känner lite grann, vi börjar snacka och jag frågar ifall han inte ligger inne nu? Nej säger han, han var uttagen till KJ men på absolut sista hälsokontrollen upptäckte de att han hade torra händer. Jaha tänkte jag, vet att denna killen röker/snusar/super som fan, och att jag vet att han inte har sysslat med någon sport. Har sett han på gymmet en gång. Ja men mirakel har väl hänt förut tänkte jag... fråga han sen ifall han inte blev nåt annat då? nej ifall han inte fick bli KJ så sket han i det.
Så slog det mig för ett par dagar sen(ja det bara poffa upp i skallen biggrin.gif )... att ifall han e 84:a så borde han ha varit på FSJ uttagningar istället och inte KJ. Så jag e nästan 100% säker på att denna kille har lite komplex över att han inte fick göra lumpen och drog till med en lögn för att värja sig.
Lonnelid
Snackade med en före detta F-14 pilot i ett Yahoo chatrum idag blink.gif Han kommer in i rummet och skriker om hur alla pakistanier, muslimer etc ska dödas. Gastar och står i. Berättat lite senare om hur han slutade som CAG (Commander Air Group dvs befälhavare för en hangarfartygs flottilj ) Vore ju bra om han åtminstone visste hur många personer han hade befäl över då. Vilket han ju själklart inte hade mm mm detalj fel.

Men det sorgliga är ju att en del folk tror på losern .. Även om nu inte är en MIP/MÖP så står det väl ganska klart att en sådan idiot (milt sagt, vilket du fattar att han är om du lyssnar på honom i 2 minuter) inte skulle kunna få ett sådant befäl.
breach
QUOTE (Magnus @ Jul 14 2002, 13:42 )
Bara så ni vet så hatar 99% av alla tjejer lumparhistorier smile.gif

håller inte med där, har funkat uppeligt för mej.. dock så kan jag ju inte säga att alla gillar de men men.. Rangern.gif
oz
QUOTE (breach @ Feb 18 2004, 22:14 )

håller inte med där, har funkat uppeligt för mej.. dock så kan jag ju inte säga att alla gillar de men men.. Rangern.gif

Hehe, precis. Gäller ju att berätta på rätt sätt! B)
Wolfie
...beror väl lite på vilken historia man väljer: en bra historia om hur någon gör bort sig motsv är unisex-skämt, hur ni täljde stridkukar och hade stridspars strid är det inte i samma utsträckning...
8.gif
valiant
Falskast av dem alla var nog Valiant och gode vännen Torbjörn .
Detta hände sig på den gamla onda tiden dvs under mitten på 80 talet.
Vi har i Östberlin för affärsamtal och hade naturligtvis både avlyssnad telefon och en "skugga" på oss (Efter X antal resor i landet var man ganska van)

I varje fall på det nybyggda Hotel Palast (Jo det stavas så) hade samtalen avslutats , vi tog ett par stänkare uppe på mitt rum och åt sedan middag.

Goda och glada var det så dags att att besöka discot i samma hotel , vi fick ett bord och strax kom en av våra skuggor fram , bjöd på drink och började konversera , samtalet gled strax in på militärbiten, vi talade om hemliga operationen panzer und fallschirmsjäger och fan och hans moster , skuggan gick på dass och antecknade ca var 10 minut , efter nästan 1 timme gick det upp för honom när vi skakande av skratt drog ännu en "geheimes sache" han tittade på oss med en tom blick , tog sig för pannan och gick.

När vi sedan passerade gränskontrollen , skruvade man ut sätena, röntgade reservhjulet granskade varenda papper och tog därmed hämd för gårdagenshistorieberättande. Det uppvägdes dock av minnet av att ha blivit uppbjuden av Dönitz brorsdotter som förutom att vara dansant var vacker som en dag. Det är dock en helt annan historia.

-Valiant-
jed
Valiant: det där var lysande! biggrin.gif
Haegg
QUOTE (bushman @ Jan 14 2004, 12:12 )
@tapirjägaren:
den där campen i zagreb(kroatsien) verkar ha vart hemvist för en hel hög av mytomaner.
eller så har vi träffat samma kille

hade en gammal polare som var där nere.
enl honom så var deras gate rena skjutbanan, det var slivo-skjutningar hela tiden.
det var svenskar som gick i sömnen och vaknade upp i minfält.
och det var bordellbesök varje natt.
fast iofs så blev ju en svensk officer skottskadad på ett sådant nöjesställe i den staden så det var nog lite sanning i det.

min kamrat är nog troligen en enda yxa som lyckats med konststycket att komma hem med mer skulder än han hade när han åkte.
något som han inte talade så högt om heller var att han halva missionen var förbjuden att att handla alkohol på px:et.
eller att köpa öl på mässen.....

han snackade svenska med koffi annan, som jobbade i zagreb innan han blev ordförande i FN.
annan har iofs svensk fru så det kan ju vara sant, om sedan han var i zagreb vet ja inte.

de var runt på hela balkan, och detta var ju runt 93-94 då det fortfarande var krigstillstånd i bosninen.
men han hade minsann vart på "snipers alley" i sarajevo och i tuzla.
sedan var de även i väg till makedonien, där de fick ut vita blixten för deras op hade snöat inne.

vad jag undrar är bara varför ett avveklingsförband/vakt får åka runt i balkan på egna uppdrag?

Det kan ligga en hel del sanning i det han sa. Jag var själv på JK före Bosnienbataljonerna kom igång och det vart mycket åka. Själv var jag i alla delar av Krajina, i Serbien, i Bosnien och i Makedonien. Det som skiljer JK från de senare bataljonerna på Balkan var att detta var en UNPROFOR-resurs. Något som innebar mycket olika uppdrag över hela operationsområdet och ofta i små enheter. De som kuskade runt mest var de svenska transportkillarna som bland annat körde soft skin från Zagreb till Sarajevo. Har en bekant som körde buss hela vägen. Pax trafiken omfattade både rotationer och mer eller mindre viktiga "VIP"-körningar. Förutom den omfattande pax trafiken körde de också bränsle till de mest märkliga ställen. Buddha kan säkert berätta med om detta.

Slivvoskjutningar förekom. Både inne på högkvarteret och ute på campen vid flygplatsen. Ett par gånger var det mer planerade påskjutningar av mörkermän. En amerikansk bekant fick en kula i armen vid en fylleskjutning. Ute på Camp Pleso fanns det minfält men de var ganska väl utmarkerade. Jag vet bara två tillfällen någon utlöste en mina på Pleso. Första tillfället var det en fransk soldat och vid andra tillfället en lokal schaktmaskin. Zagreb med omnejd var trots lite skjutningar och minor en trygg plats att jobba på i jämförelse med andra delar av Balkan. Det var en av anledningarna till att UNPROFOR:s högkvarter flyttade dit från Belgrad.
Razvedka
QUOTE (valiant @ Feb 20 2004, 08:39 )
Det uppvägdes dock av minnet av att ha blivit uppbjuden av Dönitz brorsdotter som förutom att vara dansant var vacker som en dag. Det är dock en helt annan historia.

Dansant och vacker som en dag, närmare bestämt omkring 23725 dagar (Ca 65 år) :P :P Men man kan ju vara vacker för det!

Spegelkontroll med bil har man ju annars upplevt på DDR gränsen...Inräkning 1 bil, 2 bilar 3 bilar LINKS och in i garaget för isärtagning... biggrin.gif
Lt P
QUOTE (valiant @ Feb 20 2004, 07:39 )
Falskast av dem alla var nog Valiant och gode vännen Torbjörn .
Detta hände sig på den gamla onda tiden dvs under mitten på 80 talet.
Vi har i Östberlin för affärsamtal och hade naturligtvis både avlyssnad telefon och en "skugga" på oss (Efter X antal resor i landet var man ganska van)

I varje fall på det nybyggda Hotel Palast (Jo det stavas så) hade samtalen avslutats , vi tog ett par stänkare uppe på mitt rum och åt sedan middag.

Goda och glada var det så dags att att besöka discot i samma hotel , vi fick ett bord och strax kom en av våra skuggor fram , bjöd på drink och började konversera , samtalet gled strax in på militärbiten, vi talade om hemliga operationen panzer und fallschirmsjäger och fan och hans moster , skuggan gick på dass och antecknade ca var 10 minut , efter nästan 1 timme gick det upp för honom när vi skakande av skratt drog ännu en "geheimes sache" han tittade på oss med en tom blick , tog sig för pannan och gick.

När vi sedan passerade gränskontrollen , skruvade man ut sätena, röntgade reservhjulet granskade varenda papper och tog därmed hämd för gårdagenshistorieberättande. Det uppvägdes dock av minnet av att ha blivit uppbjuden av Dönitz brorsdotter som förutom att vara dansant var vacker som en dag. Det är dock en helt annan historia.

-Valiant-

Visste du att Palast numera är rivet, och under rivningsarbetet hittade man en rätt stor odetonerad bomb mitt under hotellet. Jag har själv bott där några gånger. Riktigt härlig öststatsservice smile.gif
valiant
QUOTE (Razvedka @ Feb 20 2004, 10:31 )
QUOTE (valiant @ Feb 20 2004, 08:39 )
Det uppvägdes dock av minnet av att ha blivit uppbjuden av Dönitz brorsdotter som förutom att vara dansant var vacker som en dag. Det är dock en helt annan historia.

Dansant och vacker som en dag, närmare bestämt omkring 23725 dagar (Ca 65 år) :P :P Men man kan ju vara vacker för det!

Spegelkontroll med bil har man ju annars upplevt på DDR gränsen...Inräkning 1 bil, 2 bilar 3 bilar LINKS och in i garaget för isärtagning... biggrin.gif

Sry dotterdotter, Familjen blev fö duktigt trakasserad eftersom man vägrade byta sitt efternamn.

-Valiant-
Stefan_O
Har en klasskompis till mig som inte är helt sanninsenlig jämt..

Till saken hör att han är väldigt liten och inte speciellt stark
Han har aldrig hållit på med någon sport eller gym eller nått sånt heller
men när han kom tillbaka från mönstringen hade han
9:or i allt utom styrka där had ehan en 8:a
Men han hade även fult i hörsel och syn
men han har högt nedsatt syn på ett öga..men ända får fullt..
han skulle iaf med dom mönstrings betygen
bli sambandsgruppsbefäl..

Han har även kört dom flesta av ferrari och porsche modellerna
på bana..vilket hans kompis förnekar helt att han gjort..

Det man inte har mellan benen får man ha i käften.. biggrin.gif
Fågel Fenix
Var på födelsedagskalas härom veckan. Grabben vi firade fyllde 19 så det var gott om relativt nymönstrade personer att snacka lumpen med! ;)

Hur som helst så pratade jag med en kille som skulle in som amfibiesoldat. Lät bra tyckte jag. Fast sen kom vi in på träning. Grabben (som jag halvkänner) skulle tydligen göra 28-30 min på milen och på sommaren hade han gett sig ut att springa i långbyxor för att springa. När han kom hem svimmade han (låter iofs ganska roligt men vem skulle göra det från första början ??)

28-30 min är väl vad världseliten gör ungefär?

När han kom med i A-laget i fotbollen hade dom haft bip-test. Där kom han visst fyra. Och då hade han inte tränat kondition på över 6 månader..... dry.gif

undrar vilket jädra schletet lag han spelade i ?? gasmask.gif

Tack för mig, hoppas att fler skriver! MKt intressant tråd!
Razvedka
QUOTE (valiant @ Feb 20 2004, 15:37 )
Sry dotterdotter, Familjen blev fö duktigt trakasserad eftersom man vägrade byta sitt efternamn.

-Valiant-

Låter bättre biggrin.gif
wigurt
En bekant och jag mönstrade nästan samtidigt (han gick 1åk över mig men mönstrade sent), bara 2 helger emellan.

Enligt egen utsago när jag träffade honom senare, skulle han bli KJ'are, men när jag frågade om 2'a mönstringen (ingen sådan, han var visst 'direktuttagen' pga hans lysande värde och inryckningstider så var de helt annorlunda än de jag hade

Kom att tänka på en "kompis" till mig som hade en liknande historia iofs har han en jävlar fyskik killen ifråga men han är inte så klipsk kan man ju tillägga och den västa mytoman jag någonsin kännt till. Han va och mönstrade då ja och när han kom hem ifrån mönstringen frågade ju alla givetvis hur de gick och då sa han att ja han skulle ju bli KB för KJ, enligt honom hade han 9 rakt igenom på alla tester att han hade 9 på fyskiktesterna tvivlar jag därimot inte på men att han skulle ha de på psyket njae ;) iaf så frågade jag ju honom då om extra mönstringen vilket han ju självklart inte visste något om, sen slingrade han sig ur de och sa att han fick skippa de för att han fått så bra på testerna yeah right. Följd frågan kom då för jag har nämligen för mig att KJ bara har inryck vartannant år är de inte så??? tveka.gif
Men iaf så va han ju så kallad kustjägare då jaha ja tänkte jag alla som han nu har snackat med om detta inser ju de ifall dom inte är helt borttappade när han väl rycker in att han inte ska bli KJ, och som jag trodde efter att han ryckt in får man i efter hand reda på att han va i eksjö och körde lastbil dry.gif humm

dumma människor är roliga människor biggrin.gif
Froddan
QUOTE (wigurt @ Mar 10 2004, 00:08 )
dumma människor är roliga människor  biggrin.gif

Men ofta också hemskt irriterande... angry.gif
LYNX

OCH DET SÄGER DU NU! blink.gif
NBC
En kille i min pluton började med att berätta att han fick välja mellan KJ eller GB på NBC Pluton, även att han var nordisk mästare i judo (el. liknande kampsport minns ej). Han satte så att säga ribban för sin trovärdighet ganska snabbt biggrin.gif
Lockwed
Under min värnplikt så hadde jag och en lumparkompis varit inne i stan och hyrt film. När vi stod och väntade på bussen så kom en alkis i 50 års åldern ragglande emot oss och började självklart att prata om lumpen och hur veka svenska soldater var idag och att annat var det på hans tid.
Vi försökte ignorera honom så gott det gick men en del utav hans påståenden var helt enkelt för roliga för att inte få höra mer av, tex så var han utbildad fallskärmsjägare från I5 och hans uppgift i krig var att släppas inne i ryssland för att skjuta ryska kvinnor och barn för att demoralisera dom ryska soldaterna.
När han böjde sig mot mig och började sluddra om att vi var veka mesar som inte fick lära oss att strypa barn så sa jag att det i det svenska försvaret aldrig funnits någon sådan utbildning och att I5 aldrig utbildat några fallskärmsförband.
Vid det här laget började jag bli riktigt förbannad på gubben som då helt plöttsligt vände ton och började istället att gasta om att försvaret skulle läggas ner för att dom tog alla pengar han betalade i skatt!
Precis när jag och min polare var färdiga att kliva av bussen för att slippa gubben så säger densamme med trevlig stämma nä pojkar här ska jag av varpå han lyckönskade oss i vår fortsatta tjänstgöring och stövlade ut ur bussen,
så fort dörrarna stängts så började övriga passagerare att fnissa.

Undrar fortfarande vad som cirkulerade i den mannens huvud. blink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.