Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Falska Jägarsoldater och dylikt!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
106
QUOTE (bushman @ Jan 13 2004, 17:24 )
jag undrar över tremånaders utb. vid K3/S2.
....
och K3 märken med taggtråd istället för halmkrans, köps väl på fästningshopen.

Angående tremånadersutbildningar har jag inte en aning, men jag vet att när A UndS tillhörde K3 (-98) hade de iaf någon form av GSU för blivande undlottor, men jag vet inte hur lång den var. Att de skulle fått basker eller liknande utesluter jag helt.

Märket med tre kronor och taggtråd bars av Wanäs kompani, dvs bevakning och depå. Detta skall nu vara bytt mot en grön sköld med Götiska valvet och texten Wanäs komp. Detta enligt en fd Yoff med en viss svaghet för märken och medaljer som tjänstgjort en kortare tid på regementet.
Vysotskij
QUOTE (Olof Filip @ Jan 13 2004, 12:57 )
Det finns tre mån utb vid livskv. K3, Där man utbildas till tolk/undass Dvs GSUn görs där. de har inte basker eller något märke vid k3 alla fall.

Rätt eller fel,

efter åtta veckors GSU och godkänd utbildningskontroll tilldelades jag och de flesta av mina vapenbröder på Livskvadrons tolkpluton K 3 vackra basker i augusti 1995. Vi fick bära den i tre dagar. Den ligger nu på en bokhylla hemma.
bushman
QUOTE (106 @ Jan 13 2004, 19:02 )
QUOTE (bushman @ Jan 13 2004, 17:24 )
jag undrar över tremånaders utb. vid K3/S2.
....
och K3 märken med taggtråd istället för halmkrans, köps väl på fästningshopen.

Angående tremånadersutbildningar har jag inte en aning, men jag vet att när A UndS tillhörde K3 (-98) hade de iaf någon form av GSU för blivande undlottor, men jag vet inte hur lång den var. Att de skulle fått basker eller liknande utesluter jag helt.

Märket med tre kronor och taggtråd bars av Wanäs kompani, dvs bevakning och depå. Detta skall nu vara bytt mot en grön sköld med Götiska valvet och texten Wanäs komp. Detta enligt en fd Yoff med en viss svaghet för märken och medaljer som tjänstgjort en kortare tid på regementet.

@106:
nog stämmer tiden i allafall, men om det skulle vara så att personen i min närhet har gjort tre månaderstjänst som und-lotta,
är jag rädd att det kvinnliga släktet är på väg utför.

utb. stämmer också så det finns möjligheter för FRO-killar att göra GSU som und-lotta, så blir inte mitt förtroende för frivilligförsvaret större.

kan ingen börja rensa i HV-staberna så det kommer in militärer där.
tanken att ledas av ett gäng myglare i strid, känns inte så säkert.
111 SSK BAT
Jag hade två telegrafister som gjort sin GSU där. De hade gjort den med jägarnasoldaterna om jag inte missminner mig. Sedan hade de egen utbildning i S2 regi. De hade iaf varsin basker med sig som tilldelats efter ubk. Dock var de stolta telegrafister.

Har för mig att S2 mot slutet endast utbildade personal för andra förbandsräkning.
Sg Joker
QUOTE (jed @ Jan 9 2004, 17:40 )
QUOTE (WinterMute @ Jan 9 2004, 16:10 )
QUOTE (Fu Gson @ Jul 15 2002, 18:18 )
för att koppla tillbaks till namnet på topicen så hade jag en arbets"kamrat" som enligt honom själv gjort lumpen som radarobs och under den tiden avvärjt en kränkning av svenskt luftrum av 3 st oidentifierade flygplan genom att låsa målradarn på dom.
För detta fick han ett personligt tackbrev av ÖB.

Ha ha! Skulle bra gärna vilja veta var han hittade knappen till den "radarn". Nog för att det fanns ganska många knappar på målobsplatserna i ett RRGC/F (inte lika många som hos RRJAL, dock) men jag hittade ingen med sådan funktion under min tjänstgöring...

//WM

Det är ju den stora röda till vänster! biggrin.gif

//Jed (vars närmast kontakt med en militär radar är att jag har gått under en radarmast på Fårö... En väldigt avstängd radarmast =)

Faktum är att min grupp lyckades låsa ett flygplan med vår radar... Dock en vindmätradar men ändå, radarn snurrade så vagnen höll på att välta biggrin.gif

Dessutom fick vi en annan gång spö av ett gäng med röda baskrar dry.gif
106
QUOTE (Sg Joker @ Jan 13 2004, 21:43 )
Dessutom fick vi en annan gång spö av ett gäng med röda baskrar  dry.gif

Den där musikkåren är inte att leka med. :P
Sg Joker
QUOTE (106 @ Jan 13 2004, 21:52 )

Ja du förstår... biggrin.gif

Dessutom spelade de för oss dagen efter....
Wrangler
QUOTE (106 @ Jan 13 2004, 21:52 )

F'låt, men jag kan inte låta bli.. *ASG* laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tapirjägaren
FN1.gif
Har med stort nöje läst de flesta inlägg och kan inte annat än småle och faktiskt tycka synd om personer som nog inte begriper bättre... 7.gif
Under utbildningen till Ba 01 hade vi en pbv förare på 8:e som hävdade att han jobbade åt Mosad och skulle åka med för att inhämta uppgifter blink.gif
Att han sedan inte hade körkort eller någonsin tidigare suttit i en pbv verkade inte störra honom. Behöver jag skriva att han åkte hem ganska fort?
En sak som dock stör mig lite och kanske inte borde tas upp här utan i annat forum är det stora antal Fn-folk som hävdade att de var med och städade upp efter masakern i Stupni Do........
Själv var jag det inte och är rätt glad att jag slapp det.
Men inte FAN var hela den svenska bataljonen på plats väl?????
En dråplig situation uppspelade sig vid Camp??? i Kroatien där den svenska vaktsoldaten berättade storögt om hur djävligt det hade varit med "Slivo-skjutningen" utanför Campen. Ja sa vi lite intresserade och undrade hur nära det hade varit och om någon blivit skadade?
Nä men han sköt säkert ett helt mag i luften.
Ja det var minst 100 träff av finkalibrig eld på våran vagn i torsdags..
Killen gav sig inte och försökte impa med bilder från en fest där någon annan "vaktis" hade skurit i sig själv på fyllan och såg ut som fan.
Berättade om minsprängd Sisu och visade ett par bilder på lämlästade kamrater och tyckte killen kunde gå någon annanstans.....
Vist det är lätt att vara tuff men jag lever i tron att det inte går att ljuga utan att saningen förr eller senare kommer och biter en i röven. 8|
Adam Wilhelm
QUOTE (Tapirjägaren @ Jan 13 2004, 23:53 )
Under utbildningen till Ba 01 hade vi en pbv förare på 8:e som hävdade att han jobbade åt Mosad och skulle åka med för att inhämta uppgifter blink.gif

Vilket stolpskott det var! biggrin.gif
Vysotskij
QUOTE (undass @ Jan 12 2004, 19:03 )
Tolk/Undass har väl inte Jägarbåge? Jag hade för mig att de har alldeles egna bågar, eller?

Nej,

eftersom jägare inte är utbildningslinjen för undassar och tolkar bär de inte jägarbåge. (Givetvis ej heller K 3 basker om de inte tjänstgör på K 3.)

Det finns egna utbildningslinjetecken (om det nu är rätt term) för tolkar och undassar.
bushman
@tapirjägaren:
den där campen i zagreb(kroatsien) verkar ha vart hemvist för en hel hög av mytomaner.
eller så har vi träffat samma kille

hade en gammal polare som var där nere.
enl honom så var deras gate rena skjutbanan, det var slivo-skjutningar hela tiden.
det var svenskar som gick i sömnen och vaknade upp i minfält.
och det var bordellbesök varje natt.
fast iofs så blev ju en svensk officer skottskadad på ett sådant nöjesställe i den staden så det var nog lite sanning i det.

min kamrat är nog troligen en enda yxa som lyckats med konststycket att komma hem med mer skulder än han hade när han åkte.
något som han inte talade så högt om heller var att han halva missionen var förbjuden att att handla alkohol på px:et.
eller att köpa öl på mässen.....

han snackade svenska med koffi annan, som jobbade i zagreb innan han blev ordförande i FN.
annan har iofs svensk fru så det kan ju vara sant, om sedan han var i zagreb vet ja inte.

de var runt på hela balkan, och detta var ju runt 93-94 då det fortfarande var krigstillstånd i bosninen.
men han hade minsann vart på "snipers alley" i sarajevo och i tuzla.
sedan var de även i väg till makedonien, där de fick ut vita blixten för deras op hade snöat inne.

vad jag undrar är bara varför ett avveklingsförband/vakt får åka runt i balkan på egna uppdrag?
mongot
QUOTE (bushman @ Jan 14 2004, 12:12 )
min kamrat är nog troligen en enda yxa som lyckats med konststycket att komma hem med mer skulder än han hade när han åkte.

Vad jag minns så var det en stackare som ringde upp hela sin lön på Ba03, 8:e komp...han satt och ringde till en tjej som han träffat just innan roteringen ner..och det gjorde han så ofta han kunde. Det kostade en hel del att ringa hem på den tiden ...Detta är berätta för mig av vår plutons signalist som jobbade "extra" på "sing sing" en hel del ..
Själv ringde jag hem 3 gånger...kanske lite dåligt men va fan blink.gif

Kommer ihåg en knepigt kille på min GU..han blev flyttad från malajkompaniet på P4 ( ja det var väl transport eller nåt men vi var stygga och kallade dem malajer hehe)
Han kom till min grupp ( vi saknade folk så det rekryterade honom...urk) och visade en jävligt konstig attityd från första dagen...ljög o hade sig och var så jävla cool...
På vårat baskerprov( mitt andra , vi fick nämligen göra 2 baskerprov vi hårda pbv-förare/skyttar tillsammans med gruppch först och sedan hela plutonen med F-soldaterna) så var han så tuff i början och sedan var det så synd om honom och han grät stackarn. Vi plockade av honom gevär och rygga tillslut...haha vilken lirare. Han kom en dag med en stor jävla kniv, typ Davy Crockett .
Visst den var fin hehe..någon frågade vad den kostade. "Dö , det har du inte råd med " Var svaret ...hehe..såg att det var en billig kniv och visste att killen var från Borås ...så jag hittade kniven i Hobbex-katalogen..
Jaja...sicken lirare..
Panzerfaust
sommarn 2000 jobbade jag hos en komps som har en firma, En verkstad för MC, Mopeder, gräs klippare osv...
Väldigt ofta hängde det mycket folk där, unga killar som pysslade med sina mopeder osv.

Men även en äldre herre som bodde i grann kåken.
Grann kåken va ett grupp boende för folk med diverse problem.
Mestadels psykiskt sjuka personer.
Folk med mindre hjärnskador osv.
Denna herre ca 35år va ofta där och hällsade på som sagt. Han brukade ofta umgås med dom yngre. dom "lurade" av honom moppe delar osv.
När jag kom dit en morgon och han va där så sa dom att jag skulle fråga han något om pansar vagnar. Jag hadde vid tillfället alldrig träfat honom, Han kallades "flygarn".
Så jag nämnde ordet pansar vagn i nångon mening. Jag över driver inte om jag säger att jag va fast i ca 2-3 timmar.
Personens merit lista:
Hemlig polis
Attack dykare
Agent
stridsvagns personal
Stridspilot
Mc polis

När folk sa dumma saker till honom och att han ljög och va konstig så sa han att anledingen till att han va som han är nu, va för att han vart skjuten i ett uppdrag som polis. Han jagade någon med sin MC och vart skjuten i huvudet och vart då sjuk i hjärnan som han sa.
Och för att bevisa detta visade han upp ett läkarintyg där hans diagnos fans med.
Han hadde hela sin jornal nästan.
Såg den inte själv men enligt kompisen kunde man läsa något om "mytoman".
Detta visade han upp och påstod att det va resultatet av ett skott i huvdet.
bör tilläggast att han hadde en vikt på 160kg. Han va väldigt tjock. vilket gjorde saken roligare när han sa att han varit jakt pilot för bara något årsedan.
Snacka om att säga emot sig själv... :P

hehe
Delta Golf
Stabil kille :P
Cinnes
QUOTE (Delta Golf @ Jan 14 2004, 15:11 )

Han står nog stadigt på jorden iallafall.
biggrin.gif
Panzerfaust
QUOTE (Delta Golf @ Jan 14 2004, 16:11 )

Jojo, absolut.
Han körde 125a. En honda 4-taktare.

-Har du körkort då?
-Jo, jag fick ett hemligt körkort som agent.

Riktigt mysig farbror. Tror dock han sitter tvångsintagen nu. Inte säker, va ett rykte bara som cirkulerade om att han skulle blivit intagen pga att han inte kunnde vistas ute i almänheten.
APC-mannen
Jo, men alltså killar. Var det frågan om ett boende för psykiskt sjuka osv. så är det ju inte så mycket att orda om egentligen, eller? För honom kan ju det där ha varit hans verklighet, det går tyvärr inte att avfärda alla "mytomaner" med att de skulle vara dumma i huvudet, även om det skulle vara det enklaste ibland. Nu vet jag ju inget om denna personen, men tänk gärna efter innan ni dömer psykiskt sjuka personer.
oz
*drar på sig rättläsningsbrillorna* ph34r.gif
Panzerfaust
QUOTE (APC-mannen @ Jan 14 2004, 17:06 )
Jo, men alltså killar. Var det frågan om ett boende för psykiskt sjuka osv. så är det ju inte så mycket att orda om egentligen, eller? För honom kan ju det där ha varit hans verklighet, det går tyvärr inte att avfärda alla "mytomaner" med att de skulle vara dumma i huvudet, även om det skulle vara det enklaste ibland. Nu vet jag ju inget om denna personen, men tänk gärna efter innan ni dömer psykiskt sjuka personer.

Absolut, dumt av mig att ta upp det igentligen.
APC-mannen
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 14 2004, 17:15 )

Ja, jag tog ju inte illa upp eller nåt, men jag tänkte bara mana till lite förståelse för dem.
Panzerfaust
QUOTE (APC-mannen @ Jan 14 2004, 19:31 )
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 14 2004, 17:15 )

Ja, jag tog ju inte illa upp eller nåt, men jag tänkte bara mana till lite förståelse för dem.

Absolut, tyckte dock att det va passande här då det va en extrem story.
Dock tror jag att t ex en "normal kille" som ljuger om såna saker tar mer illa upp en mitt exempel om dom skulle se tråden eller höra nån snacka om sånt här på annat sätt.
Men sen har jag levt ganska nära många av dessa på just det gruppboendet och vet lite bakgrunder så jag kan ju säga som så att det är inte... "synd" om alla.

Bla en som åkta till sthlm och sålde bakpulver blandat med krossad alvedon och påstod att det va amfetamin, och lyckades!
Ja, han åkte tillbaka och gjorde samma sak. Han kom inte hem, jo föresten... det gjorde han. Men inte med tåget, utan i sjuktransport efter att ha leget medvetslös i 1 vecka.(totalt sönder slagen, svävade mellan liv och död)
Denna fick sina hjärnskador efter denna händelse.
(och ja, jag VET att detta hänt)

Men hur "flygarn" fått sin skada vet jag ej.
dock så har dom flesta fått sina skador under livets gång, inte så många av dem på det boendet som blivit födda så.

INTE för att det gör mitt beteende ok. Ville bara påpeka det att det är så synd om ALLA salute.gif
Forsse
Inte direkt Jägar wannabe...utan HV wannabe...

i sommras Gick jag en sommarkurs i signalering för ungdomar i källviken.
där hadde vi en kille som igentligen inte var FRO-ungdom utan FBU-ungdom.
Han påstod att han var nerskickad på kursen efter som han var antagen som Insatts Plut C i Gävleborgs riktiga HV men råkade sakna radio kunskap.
Så då skickade Bat C ner honom till oss "dödliga" ungdomar för att han inte kunde gå en kurs för riktiga HV eftersom han va bara 17 och det var ett välldans Hysch Hysch om det hela för Övrigt folk inom HV.
Han hadde även en AK5 med M203 hemma för att han var ju som sagt Insats.
Så vitt jag vet så har HV AK4 och att så fallet även är För Insats.Jag är ju sen inte så insatt så jag kan ju ha fel men men i det här fallet är jag ganska säker på att jag har rätt.
man blev ju såklart dumförklarad över att man visste så lite om saker innom HV å att Insats hadde otroligt mycket häftigare saker än Vanliga kaffe kask HV.
Han berättade också glatt om vilka hårda övn dom hadde hafft med sin FBU-U
Bla när dom hadde fått sitta i fyra timmar i tårgasrum i kalsingar och skydsmask och direkt där efter springa stridshinderbana för att sedan få gå tillbaka in i rummetoch då kommer en Chgr 96 inflygande och nockar hela grp'n och att dom därefter blev forslade ut i skogen där ett tällt modell jägare stod.
när dom senare vaknade upp kom det en till granat å slog ut dom igen.
historien slutar inte försn 8 Chgr har slagit ut dom under två dygn.
Hela övn hadde varit för at se hur gruppen aggerade under stress och kaos.

eftersom alla fattade ju att han ljög i vartannat ord han sa så kanske det inte skulle vart så farligt om han hadde hållt sig till att berätta för oss andra ungdommre, men han var tvungen att dra vissa utav historierna för Instruktörerna dessutom.Vill inte ens veta vad dom då tänkte om grabben...

Att tro att att en Ungdom skulle tro på det han sa är dumt, men att en vuxen som har gjort / är inne på sin militärtjänst och är instruktör skulle tro på nått sånt är ren idioti. Tycker iaf jag...

Blev kanske lite väl långt då det bara rörde en ungdom...men men
han han med att berätta mycket på 14 dagar...ovanstående är endast utdrag ur hans samlade verk

// Forsse
Zeb
QUOTE (Forsse @ Jan 14 2004, 20:06 )
Inte direkt Jägar wannabe...utan HV wannabe...

i sommras Gick jag en sommarkurs i signalering för ungdomar i källviken.
där hadde vi en kille som igentligen inte var FRO-ungdom utan FBU-ungdom.
Han påstod att han var nerskickad på kursen efter som han var antagen som Insatts Plut C i Gävleborgs riktiga HV men råkade sakna radio kunskap.
Så då skickade Bat C ner honom till oss "dödliga" ungdomar för att han inte kunde gå en kurs för riktiga HV eftersom han va bara 17 och det var ett välldans Hysch Hysch om det hela för Övrigt folk inom HV.
Han hadde även en AK5 med M203 hemma för att han var ju som sagt Insats.
Så vitt jag vet så har HV AK4 och att så fallet även är För Insats.Jag är ju sen inte så insatt så jag kan ju ha fel men men i det här fallet är jag ganska säker på att jag har rätt.
man blev ju såklart dumförklarad över att man visste så lite om saker innom HV å att Insats hadde otroligt mycket häftigare saker än Vanliga kaffe kask HV.
Han berättade också glatt om vilka hårda övn dom hadde hafft  med sin FBU-U
Bla när dom hadde fått sitta i fyra timmar i tårgasrum i kalsingar och skydsmask och direkt där efter springa stridshinderbana för att sedan få gå tillbaka in i rummetoch då kommer en Chgr 96 inflygande och nockar hela grp'n och att dom därefter blev forslade ut i skogen där ett tällt modell jägare stod.
när dom senare vaknade upp kom det en till granat å slog ut dom igen.
historien slutar inte försn 8 Chgr har slagit ut dom under två dygn.
Hela övn hadde varit för at se hur gruppen aggerade under stress och kaos.

eftersom alla fattade ju att han ljög i vartannat ord han sa så kanske det inte skulle vart så farligt om han hadde hållt sig till att berätta för oss andra ungdommre, men han var tvungen att dra vissa utav historierna för Instruktörerna dessutom.Vill inte ens veta vad dom då tänkte om grabben...

Att tro att att en Ungdom skulle tro på det han sa är dumt, men att en vuxen som har gjort / är inne på sin militärtjänst och är instruktör skulle tro på nått sånt är ren idioti. Tycker iaf jag...

Blev kanske lite väl långt då det bara rörde en ungdom...men men
han han med att berätta mycket på 14 dagar...ovanstående är endast utdrag ur hans samlade verk

// Forsse

Ja, han kommer att gå långt den gubben Malajn.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Blomberg
När jag som fbu-undom var uppe i transtrand träffade jag en snubbe från karlskrona. Totalmytoman! Han hade åkt upp i KA2 basker och sen sa han hela tiden att han skulle bli KJ. Vi pratade lite om mönstringen och då kommer det fram att han inte ens mönstrat. Då frågade jag honom hur då kunde varit utagen till KJ. Svaret blev att han hade gjort en form av mönstring på en kurs med sjövärnskåren. Senare på kursen när vi skulle ut på fjällmarsch visade han sitt rätta jag, efter 4 timmar bröt han och åkte tillbaka till transtrandslägret.....jobbigt för honom, kul för oss

just det han har en polare från samma ställe.....han hade visst gått KJ baskerprov med full utrustnig och en KJ på ryggen blink.gif . Ja se människor....
undass
QUOTE (Vysotskij @ Jan 14 2004, 10:13 )
QUOTE (undass @ Jan 12 2004, 19:03 )
Tolk/Undass har väl inte Jägarbåge? Jag hade för mig att de har alldeles egna bågar, eller?

Nej,

eftersom jägare inte är utbildningslinjen för undassar och tolkar bär de inte jägarbåge. (Givetvis ej heller K 3 basker om de inte tjänstgör på K 3.)

Det finns egna utbildningslinjetecken (om det nu är rätt term) för tolkar och undassar.

Enligt UniR 2003 så bär värnpliktiga vid UndSäkC grön basker med UndSäkC:s tjänstgöringstecken som baskertecken, så det verkar ju som om Tolk/Undass numera bär grön basker under större delen av deras utbildning.
Umdac
Jag vet en som inte ens fick göra lumpen men var med i det här flygvapen ungdom eller vad det nu kallas. Då man får prya i några veckor, helt plötsligt så visste han allt om F4 men han har bara varit där genom flygvapen ungdom. Så vi bad honom att hålla käften för att du vet inte ens någonting om vad vi pratar om. Sedan så hade han visst skjutit Ak5 också, fem patroner !!!!!!

Nä jag är trött på alla dessa, när vi mönstrade så skulle han bli jaktpilot belv inget av det. Vi satt i matsalen på gymansiet och jämförde våra placeringar, han klankade då ner på alla befattningar eftersom han då var medlemm i flygvapen ungdom och en självutnämd expert. Så när vi frågade vad han var, är du kb i reserven ? Då blev han tyst.
Gotcha
@Umdac: snyggt namn, har du nån koppling till DF/ECDL eller bara Umeå uni? smile.gif
Darkman
Jag har nog lyckats slippa det mesta av lögnerna, däremot så är det ju fruktansvärt vanligt med folk som överdriver. Man har hört om folk som har marschat i 20 mil utan sömn osv. o sen så visar det sig att de var signalister o dyl i lumpen.

Enda lögnen jag kommer ihåg är när jag var på en personalfest och råkar höra en kille berätta om sin värnplikt på I22. Blir genast lite intresserad och börjar smyglyssna, efter ett tag tror jag inte mina öron. Snabb version är att han var en stenhård jägare som tillhörde den tuffaste gruppen, 20-mila marscher osv.
Efter ett tag så kan jag inte hålla mig utan frågar när han låg inne, och han svarar 94-95. Tufft, säger jag vilket kompani? och han säger att han låg inne på ett specialförband = MoF!

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta eftersom jag själv låg inne som jägare på I22 just det året. Fast jag sade ingenting till honom eftersom jag tyckte att det var så pinsamt för honom själv, i synnerhet på en personalfest. Däremot så var det roligt att höra en annan person berätta om andras bravader (det mesta han sade stämde, men han var ju själv malaj och bara hört oss jägare prata om det) och göra de till sina egna.

Varför kan inte folk vara nöjda med vad de har gjort i lumpen? Det är ju mer förståeligt om någon som inte har gjort vpl skryter, men om man har gjort lumpen så borde man veta bättre....
roninn
Har en bekant som lyckats med konststycket att skjuta fem skott inom en femkrona på 400 m med en vanlig standard AK4 från hemvärnet.

Samme man fick när han gjorde repövning som bevakningssoldat i ett bergrum svart uniform och MP 5. När jag frågade varför försvaret gått ifrån sin vanliga hederliga M90 blev han väldans "trött och irriterad" på frågan. Samma sak varför just dom fick MP5 or istället för vanliga AK. MP5 orna hade militären fått låna från polisen just för denna övning.

Vidare hade han skjutit guldmärkesfordringarna för .22 vapen med en .45! Alla som skjuter pistol vet att DET är väldigt väldigt svårt, speciellt som han som skjutit pistol runt 5-8 ggr i hela sitt liv. Vidare brukade han få låna vapen lite hur han ville i den skytteklubb han var med i. Han fick koden till kassaskåpet nämligen där vapnen förvarades.

Sen har slagit ned runt 10 pers på tunnelbanan också biggrin.gif alla har varit alkisar eller liknande som ofredad flickor och tjejer så att han varit tvungen att ingripa. I hälften av fallen har dock min kamrats ninjutsutränare varit i samma vagn och tittat på så han har inte kunnat "gå fullt ut" mot alkisarna biggrin.gif

I övrigt har han råkat ut för mängder av saker som kanske händer "vanliga" människor en gång i livet men honom runt en gång i veckan. Påfallande ofta saker man just skämtat om några minuter tidigare. Ex i tunnelbanan såg jag en stor gaturengöringsmaskin, jag sade att det vore lite lustigt om föraren tappade kontrollen och körde ner på spåret. Givetvis hade min kamrat sett exakt en sån olycka på T-centralen förra månaden... Konstigt att han inte nämnt nått tidigare, det hade jag gjort om jag såg en sån dråplig olycka...
Darkman
Oh, jag höll på att glömma!

Utöver det jag just skrev så är fan det värsta jag vet när man är på krogen och hör någon fjant gagga om att han är "stridspilot" i sina raggningsförsök. Är folk fan helt dumma i huvudet, det måste ju vara världens äldsta, sämsta och löjligaste lögn!

bash.gif
SBP
QUOTE (Darkman @ Jan 16 2004, 17:43 )

Utöver det jag just skrev så är fan det värsta jag vet när man är på krogen och hör någon fjant gagga om att han är "stridspilot" i sina raggningsförsök. Är folk fan helt dumma i huvudet, det måste ju vara världens äldsta, sämsta och löjligaste lögn!

bash.gif

Men blondiner går väl på den?? laugh.gif
Cinnes
QUOTE (SBP @ Jan 16 2004, 16:51 )

bash.gif

Men blondiner går väl på den?? laugh.gif

du får helt enkelt testa!

biggrin.gif
Sir Vival

:bash:

Jammen detta då: En tidigare flygare som avslutade sin "karriär" på en frivavd och välkänd för sitt dåliga ölsinne och att i berusat tillstånd notoriskt kladdande på alla kvinnor (läs: Lottor/annan kvinnlig avtalspers), nålade fast sina flygarvingar (i miniatyr?) på kragspegeln till 90:an!
Bara för att "scora hos damerna", enligt egen utsago...
Snacka om patetisk individ.

Tror i alla fall att minst en person på forumet vet vem jag menar...
Tapirjägaren
QUOTE (bushman @ Jan 14 2004, 12:12 )
@tapirjägaren:
den där campen i zagreb(kroatsien) verkar ha vart hemvist för en hel hög av mytomaner.
eller så har vi träffat samma kille

hade en gammal polare som var där nere.
enl honom så var deras gate rena skjutbanan, det var slivo-skjutningar hela tiden.
det var svenskar som gick i sömnen och vaknade upp i minfält.
och det var bordellbesök varje natt.
fast iofs så blev ju en svensk officer skottskadad på ett sådant nöjesställe i den staden så det var nog lite sanning i det.

något som han inte talade så högt om heller var att han halva missionen var förbjuden att att handla alkohol på px:et.
eller att köpa öl på mässen.....

han snackade svenska med koffi annan, som jobbade i zagreb innan han blev ordförande i FN.
annan har iofs svensk fru så det kan ju vara sant, om sedan han var i zagreb vet ja inte.

de var runt på hela balkan, och detta var ju runt 93-94 då det fortfarande var krigstillstånd i bosninen.
men han hade minsann vart på "snipers alley" i sarajevo och i tuzla.
sedan var de även i väg till makedonien, där de fick ut vita blixten för deras op hade snöat inne.

vad jag undrar är bara varför ett avveklingsförband/vakt får åka runt i balkan på egna uppdrag?

Camp Wasa kallades Campen.
Vill inte klanka ner på andra missioner på något vis, MEN ja ni vet allt det där.
Folket verkade lida av att det på gick i pressen "tuffare" missoner men just då hade jag djävligt gärna bytt med någon och lagt mig lite mer softat och bara tagit det lugnt.
Bästa jag har hört var väl officeraren på 04:an (eller var det 05, gammal man med dåligt minne bakom tagentbordet) som mutade Serberna att då Tv dök upp skjuta några rundor arteleri i närheten av Tango 2 bara för att det skulle vara häftigt......
Jöses vilka planter det finns. blink.gif
andersson_p
Jag minns en sommardag i Stockholm jag vart ute med min bror då en lodis kommer fram och pekar på min brors Treudd (som han hade runt halsen) och säger: "Sån är jag med". Då börjar vi småskratta .. "-jaså"? "ja sån där djävulsdyrkare" laugh.gif

Lite off-topic men förbannat kul var det
LYNX
En incident som inträffade då jag hälsade på mina bröder i Stockholm

På centralen ser vi hur en långt nedgången individ ( missbrukare/uteliggare )
kommer traskande i skitiga trasiga kläder med en FBJ basker på huvudet.

Vi tog illa vid oss och gick fram för att kolla om det var en broder
i nöd, och i så fall be honom att inte bära våran symbol så vanvördigt.

Det visade sig att han hade lika mycket med "oss" att göra som
Leif "Loket" Olsson, jag tog beslutet att "degradera" honom men
köpte killen en varm mössa att bära istället.

Han blev till en början "mindre nöjd" med min handling
men tackade mig sedan för att jag visade honom
RESPEKT OCH att jag SÅG HONOM/INDIVIDEN!
VH
OT: Schysst gjort LYNX!

Har väl inte träffat på så många ljugande individer. Dock bevittnat snack på en nyårsfest för några år sedan där två individer samtalade om vilken utbildning som var hårdast beroende på livslängden i en krigssituation. Det snackades flitigt om hur snabbt fallskärmsjägare och kustjägare dog i strid/vid fällning och vad av dom de skulle bli.
Synd att jag inte lyckades höra hela samtalet, det var riktigt underhållande smile.gif
scattergun
Min kompis låg inne som prickskytt vid BatSpan och hans granne låg vid malajkompaniet på samma regemente. Varenda gång den här killen blir full kommer han över och klappar om sin prickskyttekompis och ska snacka om hur tuff jägarutbildningen var, och som om det inte var nog med att han låg vid transporten blev han ratad efter tre månader och ett psykiskt sammanbrott. camo.gif
MEDROK
Träffade en gammal klasskamrat som jag visste just gjort lumpen som sjukvårssoldat. Jag frågade vad han tyckt om lumpen och hur det hade gått.
Han berättade att han erhållit X X X i betyg. Genast blev jag ngt fundersam för denna kille var inte direkt känd för att vara skötsam eller ordentlig. Men tänkte jag, bättre fri än fälla, så jag sa att det var kul för dig.
När jag sedan frågade vad han skulle göra nu svarade han att han hade blivit tillfrågad av sina befäl att åka till Kosovo. Som prickskytt!!
Hans sjukvårdsbefäl hade frågat honom om han kunde tänka sig att åka till Kosovo, som prickskytt!!!
Jag klappade honom på axeln och önskade honom lycka till...... 5.gif
losec
Har några tilllägg vad det gäller mytomaner.

Kan komma på tre personer jag mött.
1. Ganska nymuckad från lumpen var jag tillsammans med 2 kollegor iväg några dagar på kurs. Två av oss var nymuckade och efter några öl i hotellbaren blev samtalsämnet givet. Den tredje som inte hade gjordt lumpen är till en början ganska tyst men efter ett tag gav han sig in i samtalet. Han skulle minsann ha gjordt lumpen som A-dyk, men hans knä hade pajat efter mönstringen. Nån andramönstring till KJ hade han ju inte gjordt, då han ju skulle bli a-dyk, inte kj. Dessutom skulle hans utb vara på 17 mån.

2. Träffade en kollega från en annan firma ute på stan på natten (jobba då som väktare). Båda hade en ganska lugn natt så vi snackade en stund. Han var med i nån specialenhet inom HV, som hade alla vapen som fanns i FM. När han gjorde lumpen, typ 30 år sen, hade han tillhört nån form av fjs-förband som gick före alla andra förband, och tattade kabel. Så att de vanliga fjs, som ju inte var lika hårda som han, hade samband när de väl kom in i krigszonen. Kabeltattar fjs...jojo

3. Var en kille som ryckte in på våran plut när vi skulle åka ner till kosovo. Han hade leget som jägare på k3. Hans befattning var nån lustig tjänst som patrullman i båt. De vaktade tydligen fästningen från sjösidan, men de var jägare. Kille hoppade av innan vi åkte ner. Kan inte avfärda honom helt som mytoman, då det ju finns en hel del lustiga befattningar för jägare. Nån som vet om det funnits en sådan befattning?
RaVeN
Hmm lustigt att alla fake skrytmånsar är Prickskyttar, A-dyk, spion,odödlig m.m + att dom gjort GU:n på 2-5 olika förband och e ÖB.
Det är ju bara att säga vart man gjort GU:n, ingen som garvar åt det , där emot om man slänger käft och ljuger. bong.gif
Lockwed
Fan jag tyckte att min tjänst som kabeltattare kunde vara riktigt dryg tung och otacksam men inte blev jag jägare för det även om vi ironiskt kallade oss för sambandsjägare. camo.gif
Om man har gjort lumpen och trivts och fullföljt sin utbildning så har man(varjefall jag)en naturlig tillhörighets stolthet och grabbarna som man legat och fisit ikapp med är praktiskt taget som en andra familj och då fins det ingensomhelst anledning att påstå att man sysslat med någonting annat vare sig man tjänstgjort som Jägare skyttesoldat, signalist...etc
Av vad som framgått hittils så verkar ingen av personerna ifråga ens ha gjort sin värnplikt och det säger ju en hel del om personen i fråga.
Förövrigt så förstår man på en gång om en person snackar skit om denne öppnar sin berättelse med typ, jag var sniper i ett airborne kustjägarkompani... Då är det bara en överdos av counterstrike och vilda önskedrömar inte någon utbildning det är frågan om.

Det är trist för dom som har vad som krävs för dom tjänsterna och framförallt för dom som genomfört dom när Allan ball sunkar ner deras namn och rykte det är sånt som det är berättigad stoppsmäll på.

Och så undrar jag av ren curiosa hur man raggar med lumparhistorior???
Det närmaste man kom charm och erotik i lumpen var ju när man vaskade dom nedre regionerna i kallvatten och speedade sig med druvsockerpulver och pansarkex.
LYNX
Det finns MÅNGA givande/krävande tjänster inom FV som
inte har anknytning till jägarförband.

Jag förstår lockelsen med att bli "en av dem", men av
naturliga skäl så passar inte dessa tjänster alla.

( Citat av mig själv från en tidigare tråd. )
dxl
QUOTE (WordAss4Skin @ Jan 26 2004, 08:23 )
Fan jag tyckte att min tjänst som kabeltattare kunde vara riktigt dryg tung och otacksam men inte blev jag jägare för det även om vi ironiskt kallade oss för sambandsjägare. camo.gif

salute.gif
välkommen in i firman
alltid skönt när det kommer lite vettig folk till forumet (läs folk som vet hur det är att dra kabel) salute.gif :P
losec
Ja, det var ju så man menade, att jägare är så jävla hårda. Det är bara en massa mytbildning. Det komiska är att en del måste ljuga av nån lustig anledning. Detta blir ju allt som oftast bara komiskt.
Som till exempel kabeltattatern som påstod att de gick före fjs in och tattade kabel åt dem. Faller på sin egen osannolikhet. Inte på att jag påstår att tatta kabel är lungt, har fått prova lite själv, det är herk.
losec
Iofs har jag lagt mera kabel än vad jag har tattat
Gotcha
QUOTE (losec @ Jan 26 2004, 15:45 )
Iofs har jag lagt mera kabel än vad jag har tattat

Detta är vad man normalt kallar "information overflow"...eller "pipeline burst" even..

Look who's talking förresten...Montezuma är åter..
Panzerfaust
Träffade en gammal "vän" idag på bussen till vetrinären i min hem håla.
Vi har i princip vuxit upp som grannar... Känner honom väldigt bra.
Han är 30 har ej gjort lumpen.
Men han är väligt intreserad av vapen osv.
Han har en kompis som är Kapten i dom Kungliga Pansarförbanden! Grenadjärerna! Idag fick jag lära mig att dom har en KSP.
KSP Draken!
En 20mm "gatlin gun" sån med massa pipor alltså. Endast Kungliga Pansar Jägarna som har såna! 41 st har dom på hans förband, det är en kulspruta på grupps nivå som används på marken. Den är modifierad i tyskland och av bofors för att klara vårat klimat, från början är den italiensk, gjord av benelli laugh.gif
Ksp Draken: En 20mm minigun med andra ord.??? Malajn.gif
Kungliga pansar jägarna? Malajn.gif
Fk Bäckman
Ur en lågstatusutbildning ( kockar, kabeltattare, matroser o dyl ) föds dom flesta jägarna!

Man kan undra vad som driver vissa att överdriva sin militära kompetens? bash.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.