Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Falska Jägarsoldater och dylikt!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
jed
QUOTE (WinterMute @ Jan 9 2004, 16:10 )
QUOTE (Fu Gson @ Jul 15 2002, 18:18 )
för att koppla tillbaks till namnet på topicen så hade jag en arbets"kamrat" som enligt honom själv gjort lumpen som radarobs och under den tiden avvärjt en kränkning av svenskt luftrum av 3 st oidentifierade flygplan genom att låsa målradarn på dom.
För detta fick han ett personligt tackbrev av ÖB.

Ha ha! Skulle bra gärna vilja veta var han hittade knappen till den "radarn". Nog för att det fanns ganska många knappar på målobsplatserna i ett RRGC/F (inte lika många som hos RRJAL, dock) men jag hittade ingen med sådan funktion under min tjänstgöring...

//WM

Det är ju den stora röda till vänster! biggrin.gif

//Jed (vars närmast kontakt med en militär radar är att jag har gått under en radarmast på Fårö... En väldigt avstängd radarmast =)
C 2.a pjäs
Den värsta rövarhistorien jag har hört kommer här: PC hade rekryterat en ny kille till min grupp, GU som sjvman på ett trosskompani på ett pansarregemente. Senare i veckan är jag och min stf på samma fest som den här killen (som inte vet att vi är med i Hv) och där berättar han att han gjorde lumpen som KB på K4, prickskytt/plutonchef och att de ofta var på Arlanda (?) och tränade anti-terrorist-tjänst. Han berättade mycket målande om vilka coola vvapen de hade. När han senare dök upp på första övningen mötte vi honom med breda grina och ett "tjena jägar´n..." Han blev inte speciellt långlivad hos oss. navy2.gif
C 2.a pjäs
JED: Jag ger mig den på att jag var med när du gick under radarmasten på Fårö! När vi åkte på kanonsafari va´? - C. 2.a pjäs, a.k.a "Pastorn"... från såväl Fårö som Grubbnäsudden. navy2.gif
jed
Tjena Pastorn!!

Japp, visst var du med när jag knatade omkring och kollade på radartornet alltid! smile.gif

Välkommen till forumet!!

Och för att återknyta till forumet...

När jag gjorde min GU (KB på batstab pluton) fick vi en ny kille mitt i, han hade skickats från amfbat.

Skälet till att han bytte var enligt han själv att han hade slagit ner sin löjtnant eftersom han var (citat) så jävla bra på kampsport! (slut citat), han hade dessutom springit ifrån honom på milen vilket var orsaken att han var sur och gruffade på puben på kvällen.
Han hade varit nån slags prickskytt på en robotgrupp (finns det ens?!!), och burit med sig två robotar.

Men hos oss orkade han knappt bära sin egen ryggsäck, hans trovärdighet var inte den högsta biggrin.gif
Zeb
När jag var på kråk utanför Karlsborg för några år seda pratade jag med en kille som gick introduktion för Hv. Vi pratade om att skjuta gevärsrökgranat med AK4:an, och vilken jävla rekyl den har. Då sa han att han hade skjutit gevärsrökgranat från axeln i stående ställning när han gjorde GU och att han gjorde en frivolt bakåt, men att han inte skadade sig ett dugg inte ens ett blåmärke på axeln surprise.gif . Saken är den att ca en timme innan hade vi just skjutit med granaten och fått den informationen att om man har kolven i backen när man skjuter så kommer kolven att gå sönder. Mycket troligt att han inte ens sett effekten när man skjuter gevärsrökgranat med AK4:an.
jake the snake
QUOTE (Zeb @ Jan 11 2004, 22:57 )
om man har kolven i backen när man skjuter så kommer kolven att gå sönder.

Fast det gör den inte.
Zeb
Det kanske inte den gör men en axel kommer garanterat ömma ett bra tag efter biggrin.gif
jake the snake
QUOTE (Zeb @ Jan 11 2004, 23:07 )
Det kanske inte den gör men en axel kommer garanterat ömma ett bra tag efter biggrin.gif

Det är sant!! laugh.gif
Zeb
Jag ska tillägga att jag tyckte att killen inte hade all äggen i samma korg.
rhdf
QUOTE (Nemo @ Jan 6 2004, 16:40 )
Polaren träffade även en brud på KTH med en Jägarbåge påsydd på sina jeans. Eftersom han själv gjort GU på K3 tyckte han att det var LITE märkligt. Självklrt går han fram till tjejen ifråga och frågar om jägarbågen. Hon svarar med att hon hade legat som tolk (Tolk/Undass gör sin GSU på K3) och därför var berättigad att bära den. Senare kom det fram att hon inte ens fullgjort sin utbildning.

Skulle kunna vara lite elak och säga att chansen nog var större att vederbörande hade legat MED en Tolk/Undass

har "hört" om folk som träffat brudar som haft en mindre samling Namnbrickor som "blivit kvar" 7.gif hemma hos dom

vissel.gif

// Fu Regnér som gjorde lumpen som Eldlednings GB fast-KA (Ka3 ) så de så
bushman
Polaren träffade även en brud på KTH med en Jägarbåge påsydd på sina jeans. Eftersom han själv gjort GU på K3 tyckte han att det var LITE märkligt. Självklrt går han fram till tjejen ifråga och frågar om jägarbågen. Hon svarar med att hon hade legat som tolk (Tolk/Undass gör sin GSU på K3) och därför var berättigad att bära den. Senare kom det fram att hon inte ens fullgjort sin utbildning.

har någon koll på om det någonsin har funnits en tre månaders utb. vid s2 i karlsborg?
att om man går denna utb. så fattar vem som helst att K3 basker, inte är att tänka på.
har en person i min närhet som uppger sig ha utbildats vid k3/s2 och då vid en tre månaders utb. med inriktning på sign.
att man då tillhörde k3 och fick bära basker, samt pryda sin uniform med k3,s märke.
jag vet att det numer delas ut jägarbaskrar till höger och vänster, men för ca fem år sedan behövdes väl minst ett soldatprov för att "vinna" baskern.?
LYNX
Jag träffade en kille på krogen ( det verkar som om att mytomaner
gillar att festa?! ) som fick syn på mitt halsband ( Lodjuret ). Han började

-:" Jag var också FLYGPLANSJÄGARE. När vi var i skogen så
gömde vi oss så bra att INGEN hittade oss!"

Jag måste ha missuppfattat hela utb. Trodde i min enfald att
det var VI som letade efter andra. brow.gif
Minimi
QUOTE (LYNX @ Jan 12 2004, 06:08 )

Men! Betänk... Ni Flygbasjägare kanske letar efter andra, men han var ju FLYGPLANSJÄGARE... Och vad de sysslar med för hemligheter vet väl bara de djupt involverade... laugh.gif
LYNX
QUOTE (Minimi @ Jan 12 2004, 08:18 )
QUOTE (LYNX @ Jan 12 2004, 06:08 )

Men! Betänk... Ni Flygbasjägare kanske letar efter andra, men han var ju FLYGPLANSJÄGARE... Och vad de sysslar med för hemligheter vet väl bara de djupt involverade... laugh.gif

Ja det KAN ju vara så unsure.gif ......MEN han sa att vi var kollegor. Vad
som tog priset var att han RÄTTADE mig när jag sa FBJ, och
när jag FÖRSIKTIGT berättade vad vi GJORDE så fick jag
höra att det var på ett helt annat sätt.

Killen vägde MINST 120 kg, han "gick" till näsan på mig
( jag är 1.79 cm ) och vikten han bar på skulle kunnat
försörja ett litet afrikanskt land i ett år. En säl är DEFFAD
i jämförelse! Jag har svårt att tänka mig att han hade
fysiken att orka sitta i en sitta i en vaktkur.

OK att killen var lite berusad ( Krister Pettersson framstår
som nykterist i jämförelse
).

Men att behöva ljuga om vem man är/vad man gjort för att tycka
sig vara intressant nog för att prata med främlingar ser jag som
DJUPT tragiskt. Det tyder på ett stort självförakt och jag tyckte
bara synd om honom. blyg.gif
Svea Rike
Jag tycked de e så jävla tramsigt at ljuga om sin värnplikt.... va fan... e man hård så e man, å de e så otroligt lätt att sätta dit dom
ha de bra, alla "riktiga" soldater salute.gif
APC-mannen
Jag har för mig att Flygplansjägarna tas ut bland Flygbasjägarna och får lite specialutbildning. Efter genomförd utbildning till FlygPLANSjägare är det tradition att man kröker lodjurets öron inåt, på baskermärket alltså... smile.gif
LYNX
QUOTE (APC-mannen @ Jan 12 2004, 09:38 )
Jag har för mig att Flygplansjägarna tas ut bland Flygbasjägarna och får lite specialutbildning. Efter genomförd utbildning till FlygPLANSjägare är det tradition att man kröker lodjurets öron inåt, på baskermärket alltså... smile.gif

Tack för att strör salt i såren.
Jag som tyckte jag var en tuffing! Malajn.gif
Lt Hmmm
För länge sedan var jag på sommarpraktikantläger i Umeå. På tåget hem satt jag och några av mina kollegor och mumsade överblivna pansarkex på tåget, när en person kom fram och berättade att han låg på K4 som jägare.

Men hade han någon koll? Nja...

Han började med att berätta om all cool sambandsutrustning, t.ex. strupmikrofoner där man inte behövde säga något, utan bara forma ord med munnen. Finns det?

Efter ett tag kom vi in på gradbeteckningar, och som vi alla vet så betyder ju en stjärna att vederbörande är fänrik. Men en nyhet för mig var att en pixstjärna betyder "värnpliktig fänrik", vilket han upplyste oss om.

De hade för övrigt två Ak 5 per person, så att ammunitionen skulle räcka...
Wrangler
QUOTE (Lt Hmmm @ Jan 12 2004, 14:57 )
Han började med att berätta om all cool sambandsutrustning, t.ex. strupmikrofoner där man inte behövde säga något, utan bara forma ord med munnen. Finns det?

De hade för övrigt två Ak 5 per person, så att ammunitionen skulle räcka...

Har för mig att man viskar eller nåt, men man måste väl åstadkomma något, om än väldigt lågt, ljud efterssom mikrofonen fångar upp vibrationer.. Eller nåt, jag är inte direkt någon expert på sånt. smile.gif

Alla vet väl att Ak5 är ett slit och släng vapen med 30 skott. Magasin är bara något de lurar på oss för att hålla nere kostnaderna. Har hört att riktiga soldater har 3-4 ak5or med sig för att ammunitionen ska räcka.. blink.gif
Lindeberg
Strupmikrofon - Sån som The Swede använder i sin avatar (?)

Käkbensmikrofon - Sitter i en "special"version av comtac:en, i öron"muffen". Ligger an mot käkbenet (med vävnad emellan naturligtvis).

Käkbensmikrofon + forma ord med munnen = inget hörs. Palpera (känn på) käkbenet (uppe vid örat). Det vibrerar vid tal.

edit: killen som Lt Humm hade träffat på tåget verkar ju inte ha alla hästar hemma...
106
De som opererarat struphuvudet (eller om det är luftstrupen de gjort något med) har ju någon apparat för att kunna tala. Hur fungerar den?
Mats
Bild på min GU skytt, Fu K, iförd telehjälm 9A försedd med strupmic, han är så ful så jag var tvungen att censurera honom...[/URL] Finns en äldre variant också där det sitter en mic på vardera sidan om struphuvudet på ett band.

Funkar inte att bara forma orden med munnen med denna varianten i alla fall, om någon.

Det som Swede har är en bommic.

För att inte vara mera OT stötte jag för lite sedan på en jägare som låg inne i Skövde och hade fått lära sig spränga osv. Han var bensäker på att han låg i Skövde.

EDIT: Suck, jag tar bort bilden... så behöver inte fler ligga och drömma mardrömmar inatt om att bäste skytten på Skånings kompani 02/03 inte hade preusiskt påsydda kragspeglar.
LYNX
Det finns även en variant som man fäster med ett resårband
runt halsen. Jag blev MYCKET imponerad då jag knappt hörde
själv vad jag sa men mottagarna hade perfekt hörbarhet.

Provade en amerikans kollegas utr. de har AVANCERADE grejer. smile.gif
Kimster
..tack då kan vi allt om strupmicar

återgå!

/ Kimster BlåGul
LYNX
QUOTE (Kimster @ Jan 12 2004, 18:45 )
..tack då kan vi allt om strupmicar

återgå!

/ Kimster BlåGul

Du har helt rätt. Med tanke på trådens allvarliga tyngd
är det dumt att "flumma bort" den. ;)
Kimster
..jaja självklart.... inte hittar jag på inte..

Malajn.gif
undass
QUOTE (Sir Vival @ Jan 7 2004, 23:52 )

Det var lite synd att hon inte gjorde det, för annars var det ganska läckert!
(Om man som Tolk/Undass är berättigad att bära bågen dvs.)

Tolk/Undass har väl inte Jägarbåge? Jag hade för mig att de har alldeles egna bågar, eller? Calle no1 och Vysotskij (själv är jag wannabe-undass, så med tanke på mitt namn förtjänar jag kanske ett omnämnande i denna tråd unsure.gif ) borde väl ha koll på det.
panzerkampfwagen
QUOTE (Mats @ Jan 12 2004, 18:20 )

AAAAAAGH! HUR FAN BÄR KARLN KRAGSPEGLARNA?! surprise.gif
SERG. B
QUOTE (panzerkampfwagen @ Jan 12 2004, 21:52 )

Ja de är väl inte deutches påsydda direkt men vadårå
Lindeberg
Svärdet ska väl peka utåt?

Således ska hans vänsta kragspegel monteras på höger krage.
Zeb
Jasså. Finns det höger och vänster kragspeglar?? 7.gif
Lindeberg
Ja, om märket inte är identiskt när man delar det lodrätt på mitten.

Ingenjörmärket - samma höger som vänster
Pansarmärket - skiljer sig mellan höger och vänster

Slut genomgång kragspeglar. Mer info i UniR2003, som hittas här

edit: lite krux med horisontellt, lodrätt, vertikalt,
Zeb
@Marzocchi. Du får ursäkta mig men när du så bryskt tillrättavisade mig genom att hänvisa mig till UniR2003 så kunde jag inte låta bli att ta en titt. Men jag hittar inte där det står något om höger eller vänster kragspegel, förutom detta: Truppslagstecken invävt i kragspegel m/87 bärs på höger kragsnibb eller för menig på båda kragsnibbarna. Detta är taget ur uniR2003 Kapitel 10.7 Tjänstetecken för Armèn.
Snälla tala om för mig var jag hittar det du talar om. salute.gif
Ingbat/I19
QUOTE (Marzocchi @ Jan 12 2004, 22:13 )

Det sitter ju rätt ju!

Edit: Dessutom finns inga höger- resp vänsterspeglar.
panzerkampfwagen
QUOTE (SERG. B @ Jan 12 2004, 22:03 )

Huruvida sömmarna är preussiska eller inte skiter jag i, men de sitter åt fel håll...
bushman
QUOTE (Mats @ Jan 12 2004, 18:20 )
För att inte vara mera OT stötte jag för lite sedan på en jägare som låg inne i Skövde och hade fått lära sig spränga osv. Han var bensäker på att han låg i Skövde.

vill bara informera om att K3 låg i skövde till mitten eller slutet av åttiotalet.
de kaserner som numera T2 brukar är hederliga gamla kavalleristallar.
och det är därför det ligger en häst begraven brevid grinden.

hade en lärare på mellanstadiet som var nymuckad lärare från K3 i skövde.
de fick lära sig sprängning tillräckligt bra för att två pers på hans plut skulle åka fast för bankbox sprängningar.

så det finns jägare från skövde, men de är minst 40 år gamla.
SERG. B
QUOTE (panzerkampfwagen @ Jan 12 2004, 23:08 )

Huruvida sömmarna är preussiska eller inte skiter jag i, men de sitter åt fel håll...

Nej det är klart om kragspeglarna är påsatta på ett direkt ludermässigt sätt spelar ju ingen roll*ironisk*
panzerkampfwagen
QUOTE (SERG. B @ Jan 12 2004, 23:52 )
QUOTE (panzerkampfwagen @ Jan 12 2004, 23:08 )

Nej det är klart om kragspeglarna är påsatta på ett direkt ludermässigt sätt spelar ju ingen roll*ironisk*

Ludermässigt? Vad tar de lättfotade damerna för det?

Nya Prislistan:
Standard 1000:-
Standard + oralt 1500:-
Påsyende av kragspeglar 35 :-
7.gif
Erik_G
QUOTE (Ingbat/I19 @ Jan 12 2004, 23:08 )
QUOTE (Marzocchi @ Jan 12 2004, 22:13 )

Det sitter ju rätt ju!

Edit: Dessutom finns inga höger- resp vänsterspeglar.

Jag vet inte hur det är nu, men på den gamla goda tiden då Arméflyget fanns, och jag gjorde lumpen där (snart 10 år sen) så hade vi kragspeglar med arméflygets vapen på, dvs ett bevingat svärd. Dessa kragspeglar var olika för höger resp vänster. Man skulle då sätta på dem med svärdet utåt för "att inte hugga av sig huvudet".
Men som sagt, detta var ett tag sedan, och förbandsmärket har ju ändrats sedan dess.

/E
Lindeberg
QUOTE (Zeb @ Jan 12 2004, 23:05 )
@Marzocchi. Du får ursäkta mig men när du så bryskt tillrättavisade mig genom att hänvisa mig till UniR2003 så kunde jag inte låta bli att ta en titt. Men jag hittar inte där det står något om höger eller vänster kragspegel, förutom detta: Truppslagstecken invävt i kragspegel m/87 bärs på höger kragsnibb eller för menig på båda kragsnibbarna. Detta är taget ur uniR2003 Kapitel 10.7 Tjänstetecken för Armèn.
Snälla tala om för mig var jag hittar det du talar om. salute.gif

Jag läste i UniRFM 2003 för några dagar sedan, och noterade då att (exempelvis på sidan 257) pansartecknet m/60 (till m/87) även finns i spegelvänd version, det vill säga ett höger och ett vänster. Jag drog då en slutsats att det högra märket ska vara monterat med svärdet utåt (bort från kroppen), eftersom man inte ska hugga huvudet av sig själv.

Jag drog sedan en hastig slutsats att även truppslagstecknen på kragspegel m/58 fungerade på samma sätt, och det fick jag bevis för på sidan 291. Där finns information om att pansar- och signaltruppernas, och även helikopterflottiljens tecken finns som spegelvänd version.

salute.gif

edit: fix
Mats
QUOTE (bushman @ Jan 12 2004, 23:39 )
vill bara informera om att K3 låg i skövde till mitten eller slutet av åttiotalet.

Jo, jag vet, pojken var född 84 och låg enligt egen utsago inne nu.
Lindeberg
QUOTE (Zeb @ Jan 12 2004, 23:05 )
@Marzocchi. Du får ursäkta mig men när du så bryskt tillrättavisade mig genom att hänvisa mig till UniR2003 så kunde jag inte låta bli att ta en titt.

"Slut genomgång kragspeglar. Mer info i UniR2003, som hittas här" var inte ämnat som ett bryskt tillrättavisande. Jag ville bara försöka få oss att komma bort från diskussionen om kragspeglar, eftersom tråden ju faktiskt handlar om falska jägarsoldater och dylikt. smile.gif
Olof Filip
QUOTE (bushman @ Jan 12 2004, 01:41 )

har någon koll på om det någonsin har funnits en tre månaders utb. vid s2 i karlsborg?
att om man går denna utb. så fattar vem som helst att K3 basker, inte är att tänka på.
har en person i min närhet som uppger sig ha utbildats vid k3/s2 och då vid en tre månaders utb. med inriktning på sign.
att man då tillhörde k3 och fick bära basker, samt pryda sin uniform med k3,s märke.
jag vet att det numer delas ut jägarbaskrar till höger och vänster, men för ca fem år sedan behövdes väl minst ett soldatprov för att "vinna" baskern.?

fun_icon_nana.gif Det finns tre mån utb vid livskv. K3, Där man utbildas till tolk/undass Dvs GSUn görs där. de har inte basker eller något märke vid k3 alla fall.
Och jag du har rätt K3 baskern har delats ut. I samband med att vakerna fick ut M/87an så fick de även baskern till... 10 min innan PU. Både grön och svart. Om man skulle ligga på K3 resp P4. Det var helt kasst. När man själv fick gå provet för att förtjäna den görna-baskern som man längtat i en evighet för. och så FÅR vakten den. Vakten som är en av lök-tjänsterna i FM. Jag poängterar att det inte var deras fel hurvida de fick ut basker motsv, det var befälens.
Vissa sade att de inte ville ha den, för att det inte var "deras" persedel.
Men andra, för att komma "In-topic" igen. Stod vid matsalens spegel och sade "-Nu kommer alla i stan tro att jag är jägare, lätt att jag ska flasha med den." Han berättade nog många historier på tåget, bussen... ...och så såg han ut som ett härke med sitt baskerstuk...

5.gif Rangern.gif (vakt) pansar2.png (vakt)
APC-mannen
QUOTE (Olof Filip @ Jan 13 2004, 11:57 )
Det var helt kasst. När man själv fick gå provet för att förtjäna den görna-baskern som man längtat i en evighet för. och så FÅR vakten den. Vakten som är en av lök-tjänsterna i FM. Jag poängterar att det inte var deras fel hurvida de fick ut basker motsv, det var befälens.

And here we go again... Rangern.gif
106
QUOTE (Olof Filip @ Jan 13 2004, 12:57 )
QUOTE (bushman @ Jan 12 2004, 01:41 )

fun_icon_nana.gif Det finns tre mån utb vid livskv. K3, Där man utbildas till tolk/undass Dvs GSUn görs där. de har inte basker eller något märke vid k3 alla fall.
Och jag du har rätt K3 baskern har delats ut. I samband med att vakerna fick ut M/87an så fick de även baskern till... 10 min innan PU. Både grön och svart. Om man skulle ligga på K3 resp P4. Det var helt kasst. När man själv fick gå provet för att förtjäna den görna-baskern som man längtat i en evighet för. och så FÅR vakten den. Vakten som är en av lök-tjänsterna i FM. Jag poängterar att det inte var deras fel hurvida de fick ut basker motsv, det var befälens.
Vissa sade att de inte ville ha den, för att det inte var "deras" persedel.
Men andra, för att komma "In-topic" igen. Stod vid matsalens spegel och sade "-Nu kommer alla i stan tro att jag är jägare, lätt att jag ska flasha med den." Han berättade nog många historier på tåget, bussen... ...och så såg han ut som ett härke med sitt baskerstuk...

5.gif Rangern.gif (vakt) pansar2.png (vakt)

Tror bushman frågade om det funnits tremånadersutbildning (för placering i Hv) på S2. Att vissa gör tre månader GSU på ett ställe gör det inte till en tremånadersutbildning när deras värnplikt är 12 månader.

Baskrar är ju ett populärt ämne på forumet och har varit uppe ett antal gånger, de flesta trådarna är låsta då de spårat ur i någon forom av kukmätning.
Så jag gör en sammanfattning.
Baskern är inte längre ett utbildningstecken utan ett förbandstecken. Till m/87 finns inte båtmössa m/60 längre och skärmmössa får bäras först från sergeants grad, alltså är det basker som gäller för meniga och gruppbefäl (korpral-furir).
Med andra ord skall samtliga på K3 (utom FJS alltså) ha den gröna baskern. Det är reglerat i UniR FM 2003 och beslutet är alltså inte fattat av något enskilt befäl utan av högkvarteret. Sedan är det naturligtvis inte nödvändigt att tycka om beslutet.
Zeb
@Marzocchi: Tackar i allafall. Har lärt mig något nytt. Visst är det perfekt att det finns kunnigt folk på detta forum. NU skall jag inte dryfta detta med kragspeglar något mer. Slut... salute.gif ;)
Zeb
@Marzocchi: Gick inte att Editera mitt förra inlägg. Det blev lite fel när jag skulle svara på @Marzocchi:s inlägg. Sorry Olof Filip @ .

EDIT:
Vilken tur att jag finns då.
The Swede
bushman
@106:
jo du har rätt.
jag undrar över tremånaders utb. vid K3/S2.
att någon som gjort den utb. för ca fem år sedan skulle fått basker, är otänkbart.
och K3 märken med taggtråd istället för halmkrans, köps väl på fästningshopen.

det var mest utb i sig jag undrade över, en sign.utb på S2 för FRO-folk på tre månader, låter lite mystikst i mina öron.
men det kan ju vara en test eller den sista dödsrykningen på S2.

att man har utb signalister där är, jag jag fullt medveten om.
var själv där i en vecka under gu, och kopplade telefoner i ett övningshus.
Rokare
Godafton, tänkte ta rätta in tråden i ledet igen, bort från mikrofoner och kragspeglar...

Eftersom jag är LAT, så citerar jag mig själv från en gammal tråd... (Får man göra så blå/gul?). Den tidigare tråden handlar om KJ-wannabees/spotlight-rangers

Here we go...

Godmiddag.

Kan nog dra en liten anekdot här som beskriver vad som oftast kallas "Höjden av dumhet". I detta fallet så är frasen applicerbar både på herren som jag stötte ihop med OCH mig själv. Föklaring kommer 

Stod och jobbade på vattenfestivalen, den sista tror jag, för ett inte helt okänt regemente på rindö utanför Sthlm. Uppgiften, som var högst reservofficersmässig, var för mig och min kamrat att visa upp en landsatt G-båt samt en fullpackad Bergahaus.... Med andra ord, stå och se snygg ut och titta på medlemmar av det motsatta könet.

Nu till storyn... Jag kommer tillbaka från ett ärende och ser då min kollega stå och vara len i truten med någon lady. Något bortom honom ser jag en herre iklädd M/90 byxor samt 59 Skjorta. Han har ingen mössa på skallen men däremot sticker det upp en basker ur fickan som tycks vara av den grön kulör som vi i KA har. Hans rakade huvud pryds dock av inte oansenlig mängd skrot (örhänge) samt en kaluffs som sträcker sig från pannan och är kammad bakåt till nacken. Syntmodell således. När jag närmar mig förflyttar sig vår gentleman till MPJ del av utställningen där han kikar lite på AK5or samt hundarna. När jag närmar mig hör jag att han pratar med de värnpliktiga om hur hårt det är på... KJ. Jag lyssnar ett tag, till MP killarnas stora nöje, innan jag kliver in i diskussionen och frågor vilket år han genomförde GU. Får svaret, jag ligger inne nu! Men vad trevligt, vem har du som befäl då? Det visar sig då att han har Andersson, Svensson samt Lundström, typ, men att han inte kommer ihåg exakt eftersom de bara skriker på honom ändå.

Jag finner det nu lämpligt att fråga vår hjälte hur det kommer sig att han har möjlighet att besöka vattenfestivalen en vacker dag som den här, när KJ Komp har skarpskjutning på UTÖ. Han mumlar då något och beger sig snabbt mot Mynttorget. Där står jag kvar, tillsammans med ett antal MP killar. Själv drömmer jag om en hel drös intressanta saker som jag och vår vän skulle kunna hitta på tillsammans på Södra Fältet på Rindö, MP killarna ser ganska roade ut, men en ser så förbannad ut så han skakar 

Slutsats: Jo det finns gott om mytomaner, men välj för guds skull rätt plats att vara det på.
Slutsats 2: Varför i hela he**ete lät jag honom gå? Så vitt jag vet så kan han ju gått och satt sig i ett öltält och ytterligare spridt solsken över KJ Komp samt KA. Men det är klart, jag vet inte om jag hade kunnat göra så mycket, han hade ju inga gradbetäckningar m.m på uniformen.... Men jag säger bara en sak, gud var trevligt man hade kunnat ha det på Södra Fältet 

Nä detta blev ett ganska långt inlägg, ni har säkert alla råkat ut för något liknande. Jag är väl till 100% säker på att Gotcha och VH1 stött på snarlika individer på krogen. Det finns ju gott om KB KJ

GMY

Edit: Jag är inte KJ bara amf. Så det inte uppstår några missförstånd.

GMY

ps. 69:an du minns nog min smått upprörda min när du kom förbi med jeepen? ds
1MPJ
Godafton, tänkte ta rätta in tråden i ledet igen, bort från mikrofoner och kragspeglar...

Eftersom jag är LAT, så citerar jag mig själv från en gammal tråd... (Får man göra så blå/gul?). Den tidigare tråden handlar om KJ-wannabees/spotlight-rangers

Here we go...

Vilken jävla 8.gif tomte, och han verkar vara en av många idioter som sprider lögner till höger och vänster, inte konstigt att vissa har en sne bild av FM.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.