QUOTE (106 @ Jun 2 2006, 01:10 )

När det gäller grader internationellt får jag åter föreslå
Wikipedia:s sida med NATO-grader. 2002 översattes furir till OR-5 och sergeant till OR-7. Sedan är det bara att jämföra, om jag inte är helt ute och cyklar är OR-x ungefär samma de amerikanska E-x.
Problemet kommer när det ska översättas till brittiska grader eftersom deras Sergeant är både OR-5 och -6. Detta innebär att OR-7 i UK är Staff sergeant men i US (Army) är Staff sergeant OR-6. Resultatet är att svensk sergeant ibland översätts till det brittiska Warrant officer class 2 (WO2) som egentligen är OR-8.
På våra KFOR-leg stod det ingen grad utan koden (OF-x för
officerare, OR-x för "
other
ranks"). Däremot stod graden enligt den amerikanska arméns system (trots att brigaden var brittisk) på namnbrickan, men med felaktiga förkortningar.
Det här med vad en grad egentligen skall ha för nivå kan man diskutera länge, men det är iaf bra att det finns en NATO-standard för hur man anger grad. Hade varit bra om Sverige använde den istället för våra nivåer även nationellt och framförallt ägnade sig åt att standardisera på riktigt istället för att hålla på och tramsa om hur många och hur breda galoner det ska vara.
Visst går det att diskuera detta i all evighet, och inte ens FM vet hur mans skall göra. Att vi har en värnpliktsarmé krånglat till det en hel del. En nymuckad sergeant som har samma formella grad som en 15 år äldre med universitetsedxamen, livserfarenhet och ett par missioner i bagaget går inte att jämföra med varandra på ett korrekt sätt.
Man bör väl egentligen se till befattningarna och då är en svenk furir OR-4, d.v.s. corporal.
Att översätta svensk sergeant till brittisk WO2 är i mina ögon ganska så absurt och jag tror inte att någon svensk sergeant med normal självuppfattning och basal insikt i brittiska systemet skulle vilja stå för det, inte heller för att vara motsvarande en brittisk Staff Sergeant. En svensk sergeant bör egentligen på sin höjd motsvara en brittisk (alltså OR-5) men officiellt översätts den väl numera med OR-6? OR-7 och OR-8 motsvarar närmast de gamla stamanställda fanjunkarna och OR-9 kanske skulle kunna gå att jämföra med våra förvaltare som fanns en kort tid, men bara kanske. En WO1/RSM är nog närmast att jämföra med Gud på ett brittiskt förband.
NATO UK/US/DE/SE
OR-1 Private Class 4/Private E1/Grenadier/Menig
OR-2 Private/Private E2/Gefreiter/Vicekorpral*
OR-3 Lance Corporal/Private 1st class/Obergefreiter(Hauptgefreiter)/Korpral
OR-4 Corporal/Corporal/Stabsgefreiter (oberstabsgefreiter)/Furir
OR-5 Sergeant/ Sergeant/ Unteroffizier (stabsunteroffizier)/Överfurir
OR-6 Sergeant/ Staff Sergeant/Feltwebel (oberfeltwebel)/Sergeant
OR-7 Staff (Colour) Sergeant/Sergeant First Class/Hauptfeltwebel/Fanjunkare
OR-8 Quartermaster Sergeant/Master Sergeant/Stabsfeltwebel/(Fanjunkare)
OR-8+ Warrent Officer Class II (CSM)/First Sergeant
OR-9 Warrent Officer Class I (RSM)/Sergeant Major/Oberstabsfeltwebel/Förvaltare*