Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Leo 2 PSO
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
ollevarm

http://www.fprado.com/armorsite/leo2.htm

The Leopard 2 for Peace Supporting Operations is the future-proof response to the deployment reality of the armed forces. This new variant of the Leopard 2 features highly effective all-round protection combined with a secondary weapon station, improved reconnaissance capability, track skirts, non-lethal weapons, near-field observation capability via camera systems, searchlights and supplementary equipment designed to enhance its persistence and mobility.
The Leopard PSO thus combines sustainability and efficiency for MOUT (Military-Operations-in-Urban-Terrain) missions – the new range of assignments for the Allied armed forces. Source: Krauss-Maffei Wegmann GmbH.
Isaksson
Jag undrar vad det är för non-lethal weapons de har på den. Någon som vet?
Kvasifilosofen
Resonemanget är naturligtvis klokt men på något vis är det känslomässigt svårt att förena "stridsvagn" med "non-lethal weapons". brow.gif ... ;)
GrodanBoll
Pixel-kamoflaget tycker jag är mycket intressant. Någon som vet mer om tänkandet bakom detta, och hur det är tänkt att fungera? är det endast avsett för SIB-miljöer etc?

Jag har hört att pixel-cammo kan vara mycket effektivt i rätt miljöer där det kan få ett fordon att smällta in i sin omgivning på ett väldigt förvirrande sätt. har bland annat sätt att indiska armén har exprementerat en hel del med sådant.

Antar att åtminstonne The Swede sitter på en del information om detta.. ;)
johanp
QUOTE (GrodanBoll @ Jun 2 2006, 18:37 ) *
Pixel-kamoflaget tycker jag är mycket intressant. Någon som vet mer om tänkandet bakom detta, och hur det är tänkt att fungera? är det endast avsett för SIB-miljöer etc?

Jag har hört att pixel-cammo kan vara mycket effektivt i rätt miljöer där det kan få ett fordon att smällta in i sin omgivning på ett väldigt förvirrande sätt. har bland annat sätt att indiska armén har exprementerat en hel del med sådant.

Antar att åtminstonne The Swede sitter på en del information om detta.. ;)

Finns en annan tråd om detta nånstans, men i varfall har britterna använt ett liknande kamo på de vagnar de haft i Berlin:
GrodanBoll
Tack, johanp. Kunnde du hitta den tråden så vore jag dig ytterst tacksam! För jag själv hittar ingenting...

Vet du själv något om pixel-cammon och dess bakgrund får du gärna berätta mer om du har tid och lusst... ;)

OT: Jag är sopkass på engelska vagnar, men visst är det där en gammal Chieftain, eller är det en Chally-1?
Ignis nitidus
QUOTE (GrodanBoll @ Jun 3 2006, 00:28 ) *
Tack, johanp. Kunnde du hitta den tråden så vore jag dig ytterst tacksam! För jag själv hittar ingenting...

Vet du själv något om pixel-cammon och dess bakgrund får du gärna berätta mer om du har tid och lusst... ;)

OT: Jag är sopkass på engelska vagnar, men visst är det där en gammal Chieftain, eller är det en Chally-1?

Chieftain.

Berlin brigade-målningen användes som sagt av britterna i berlin och är avsett för bebyggelse.

För övrigt har sverige målat ett strf90 i en liknande målning: http://www.mil.se/photo.php?id=104321&nid=29593

sida med lite info: http://www.emlra.org/articles/berlin_brigade.htm (har dock ingen aning om det stämmer).
GrodanBoll
Tack ska du ha Ignis Nitidus, den där länken var mycket intressant och lärorik!
karateka
har vi sådana schaktblad till våra leos också?
Ing
QUOTE (zetruz @ Jun 1 2006, 17:29 ) *
Chockgranater för stridsvagnsbruk? Ingen aning, vet inte ens om det finns. Men man får väl gissa smile.gif
Nej, det är riktigt onödigt att bara gissa i ett sådant här ämne.
Så.. ditt och några fler inlägg tas bort.

/BG dry.gif
S-TANK
QUOTE (karateka @ Jul 12 2006, 17:30 ) *
har vi sådana schaktblad till våra leos också?

Nej. Bgbv 120 har ett schaktblad men det är inte ett sådant som är monterat på vagnen på bilden.

S-Tank
gislemark
Här finns en bild på en CV90 med pixelcamo
postades även i denna tråd. Länk.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.