Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapen i NI
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Westesson
Har en tomte på ett annat forum som hävdar att "NI kör med mp5k och andra vapen de har bytt ut sina ak5d och mp5sd" och när person X frågar efter källa, så svaras det med: "tyvär så kan jag inte säga det" Tänkte att det här forumet borde vara rätt ställe att fråga på: Är han en mytoman eller person som vet?

Tycker dock att påståendet att ta bort mp5sd och ta in mp5k är rätt så...ja B...

edit glömde ett citat: "jag får tyvär inte uppge vem jag har fått informationen av.... and thats it men jag kan ju säga att informationen stämmer till 100%... men om ni inte vill tro på mig så var så goda. men jag vet att jag vet å der räcker för mig"
PIFF
QUOTE (Westesson @ May 28 2006, 22:29 ) *
Har en tomte på ett annat forum som hävdar att "NI kör med mp5k och andra vapen de har bytt ut sina ak5d och mp5sd" och när person X frågar efter källa, så svaras det med: "tyvär så kan jag inte säga det" Tänkte att det här forumet borde vara rätt ställe att fråga på: Är han en mytoman eller person som vet?

Tycker dock att påståendet att ta bort mp5sd och ta in mp5k är rätt så...ja B...

Min bedömning är att om man sitter på kunskaper om NI´s beväpning flashar man inte runt med dem på ett forum...
Sytare
@Westensson
Finns nog inget forum som kan behandla din fråga på ett bra sätt, allt är bara mer eller mycket mindre kvalificerade gissningar, och rent allmänt så är det strunt samma.

MP5, MP5SD och MP5K är alla verktyg för lösande av uppgifter, och på samma vis som jag använder flatspårs- och kryssmejslar så finns det säkert tillfällen när MP5K är behändigare än MP5, då främst om vapnet i fråga skall bäras dolt.

Det som dock kan nämnas är att vapen såsom Ak5d (som inte används utav polisen, utan den variant de kör på har döpts till CGA5P av industrin) och Mp5SD/Mp5K har så vitt skillda användningsområden att redan där så bör du starkt ifrågasätta Källa X's insikter, kunskaper, motiv och intelligens...

Tusenett, ettusentvå...
Fu Kjellberg
Alltid intressant med spekulationer.
Testa att ställa frågan på detta forum.
www.polisman.se
SnowFella
Fick sagt till mig av en bekant kring ett år sedan att NI börjat köra med MP5K i vissa situationer, om jag kommer ihåg rätt så fanns det ett flertal skäl till det. Bla för att underlätta i och urstigning av fordon men också pga att den kortare pipan skulle minska överpenetration.

Och killen som berättade detta tror jag 100% på då han jobbar som Armourer hos London's Metropolice och hanterar bla SO19's träning och utrustning.
King Kill
Jag ställer mig frågan varför NI skulle ha ljuddämpade vapen öht? De är ju inte direkt några lönnmördare vi pratar om utan poliser...
Men vad vet jag? ph34r.gif
johanp
QUOTE (King Kill @ May 29 2006, 09:36 ) *
Jag ställer mig frågan varför NI skulle ha ljuddämpade vapen öht? De är ju inte direkt några lönnmördare vi pratar om utan poliser...

De kanske inte vill sabba hörseln och ändå kunna lämna klumpiga comtacs hemma? Om de har hundar kanske de tänker på deras öron också?
Rickard N
För att slippa hörselskador?
King Kill
Ok ok, ni har en poäng smile.gif
Ringo
OT

QUOTE (johanp @ May 29 2006, 09:58 ) *

De kanske inte vill sabba hörseln och ändå kunna lämna klumpiga comtacs hemma? Om de har hundar kanske de tänker på deras öron också?

Har hört att hundar ej tar skada av höga ljud från vapen. De ska ha en sorts inbyggd ljudspärr i örat.

Sökte lite på nätet och hittade denna källa (kolla en bit ner) som delvis stämmer med det jag hört.
3924

Att NI har MP5sd eller hade kan jag intyga. Om ni jobbar på ett bevakningsbolag be kontoret skicka efter MP-sec katarlogen, finns mycket matnyttigt i den och en del fina bilder.

Vaför det har ljuddämpade vapen.
The element of surprise kanske?, Ljuddämpade vapen kan vara mycket bra att ha ur tacktisk synvikel.
vemtogmittnamn
Kanske för att de tagit åt sig av kritiken mot deras flashbangs? Även om det är berättigat att öppna eld mot en misstänkt, finns det ofta civlia i närheten. Speciellt i gisslan situationer, och då är det bäst att göra så mkt som möjligt för att undvika skador.
Dajo
QUOTE (3924 @ May 29 2006, 12:25 ) *

Att NI har MP5sd eller hade kan jag intyga. Om ni jobbar på ett bevakningsbolag be kontoret skicka efter MP-sec katarlogen, finns mycket matnyttigt i den och en del fina bilder.

The element of surprise kanske?, Ljuddämpade vapen kan vara mycket bra att ha ur tacktisk synvikel.

Ljuddämpade vapen är inte samma sak som tysta vapen.
Alla i samma byggnad som inte är döva kommer att höra eldgivningen.
SnowFella
Dämpare kan också vara ganska så händigt att ha under dygnets mörka timmar då dom tenderar att även dämpa eventuell mynningsflamma ;)
3924
QUOTE (Dajo @ May 29 2006, 17:15 ) *
QUOTE (3924 @ May 29 2006, 12:25 ) *

Ljuddämpade vapen är inte samma sak som tysta vapen.
Alla i samma byggnad som inte är döva kommer att höra eldgivningen.

Det är där distraktion moment kommer in, tacktiskt tänkande och utförnade. sånt som de övar på de där i NI.
Daco

jag fick berättad för att de ljuddämpade vapnen användes vid inbryttningar från trapphus. Ett odämpat vapen skulle väcka hela kåken om de hade behövt öppna eld och även skydda hörseln på skytten.
Mvh Daco
Rokare
En källa talade om för mig att när man använder MP5 odämpat så har det visat sig att frekvensen som kombinationen av 9mm knallen och mekanismen ger upphov till stämmer skrämmande exakt överens med den nivå då fönster ger ifrån sig en djup baston. Detta innebär indirekt att om man sköt odämpat i närheten av ett fönster skulle man bli upptäckt eftersom fönsterna i huset skulle mullra.. Detta undviks nu genom att man kör dämpat.

Källa: Tidigare anställd på ett HV IP blink.gif

GMY
9x19
"För spekulationen..." (Mel. "temperaturen")
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.