QUOTE(J-Star @ Feb 1 2008, 09:34 )

Det vill jag... därför att det handlar om samma sak: att följa reglerna som finns där av en anledning och att i tid uppmärksamma att regerna inte följs... för annars händer som gjorde på Fairchild eller i Lviv. Som nämns i Wikipedia-artikeln så används B-52 kraschen numer som exempel på varför man inte skall ta lätt på reglerna när piloter börjar ta sig för stora friheter.
Det som enligt mig skiljer dem åt är att i de två händelserna som ledde till svåra olyckor så är maskin samt besättning utanför eller långt utanför sin normala tjänsteutövning.
En Tp 84 med besättning fäller last från den höjden som visas på filmen, maskinen lägger sig på markeffekt kudden (vilket syns på filmen), eller sätter i hjulen, med rampen nere och en skärm drar ut pallen/pallarna. Det som inte genomförs är att en bromskärm kommer uttuffande från rampen för att dra ut en pall. Förfarandet är därmed innanför ordinarie tjänst (osäker på om ställ måste vara ute vid den typ av fällning)
men vid fel tidpunkt och som det ser ut från filmen med luddiga riskområden. Det senare är utan tvekan en anledning till efterföljder. Nu blev efterföljderna minimala, antagligen för att man inte där och då ansåg det vara allverligt och dels för att Tp 84 besättningar inte växer på träd.
Jag kan därför inte vara lika tvärsäker i mitt yttrande som du, men det kanske kommer med tiden och rutinen.
Gör det? Jag ser ingen positiv värdeladdning alls i det hela. Läs själv. Var någonstans ger de filmen en positiv laddning?
"Varför publicera" kan man fråga sig. Men varför inte? Korten på bordet, öppet och ärligt. Undanhåll filmen, och snart kommer Aftonbladet med rubriker som "Filmen med Försvarsmaktens DÖDSLEK som de inte vill du skall få se!". Det blir bara etter värre.
Den kan också tjäna som exempel för andra: "visst, du kanske tycker det här ser ut som harmlöst skoj... men vi ser allvarligt på det hela. Föraren blev anmäld för detta".
Jag tycker inte filmen bidrar med något förutom att att slippa tredjehandsvisningar.
Vad jag anser:
1) "Visar på ett ytterst tveksamt säkerhetstänkande även hos högre personal inom FM samt visar tecken på ambivalens i ämnet vilket iofs inte är nåt jävla nytt" (inte mitt citat, den som sa det jobbar inom en just nu mycket relaterad organisation)
2) VARFÖR visa? Det hade räckt med några bilder som visar Hercan på lågan, urklippta från filmen. De visar höjden mer än väl. Som det är gjort nu så skriker det enligt mig "Snälla lägg ut på youtube"
3) Händelsen borde enligt mig ha begränsats till att luftas i "Flygdags" (medium för avvikande händelser i flygtjänsten) med en notis på mil.se, som då kanske borde ha kommit liiiite tidigare (detta hände i maj förra året).
Jag tror fortfarande att syftet fortfarande var att få mer läsare på mil.se.