Help - Search - Members - Calendar
Full Version: varför fransoser är coolare än svennar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3
ollevarm
http://www.youtube.com/watch?v=NWP-Cv_M1U4

ta en åksjuketablett och håll i dig

http://www.youtube.com/watch?v=LKQGwwB-vWs...=mirage%20avion

en gång till!
losec
Tänk vilka skriverier det skulle bli om en svensk film av liknande typ skulle dyka upp!
För den delen, finns det någon lägsta gräns för hur lågt de svenska stridsplanen får flyga?
ollevarm
Sant, men fan va ballt det skulle vara. tror det skulle locka fler piloter till FM änn de däringa battlecamp
Pal
QUOTE (losec @ May 26 2006, 15:05 ) *
Tänk vilka skriverier det skulle bli om en svensk film av liknande typ skulle dyka upp!
För den delen, finns det någon lägsta gräns för hur lågt de svenska stridsplanen får flyga?

När jag gjorde lumpen och vi var på övningar vid våra krigsbaser. Då hände det att klargörarna fick rensa attackens viggar från granris som fastnat i vingarnas framkant. Men detta var ju ett tag sen, 15 år eller så.
Ringo
Grymma filmer!

Men borde inte detta ligga i filmsalen egentligen??
griffon

Jodå, det infördes på 60-talet. 10 m över vatten, 20 m över land. Innan dess kunde förstås chefer sätta gränser per övning.

Lite senare var det också så att under 250 m bara om man flugit ett visst antal timmar under föregående månad(?), d v s tog några veckor efter att man kommit tillbaka från semester.

Reviderades senare, i Flygvapennytt 4+5/87 står det:
Över vatten: 20 m
Över land: 50 m, momentant 30 m
Anfall mot lågflygande mål: 50 m VMC, 500 IMC
Manövrerande luftstrid: 100 m

En divisionschef uttalade sig i nån tidningsintervju kring 1990 och sa att 20 m inte räckte mot alla hot över vatten.

Vad som exakt gäller 2006 vet jag inte.
Nestor
Spontan tanke:

NYS INTE!
Skuggan
hörde av en Fk på P4 i helgen att Gripen får flyga på 30m höjd över land och på 3m över hav/vatten...

dock litar jag inte speciellt mycket på en Pansar Fk.... samme Fk dömde helt ut RP siktet till AK4B och tyckte AK5C bara var skit....

imho mycket snack och liten verkstad ;)

edit: sedan så var det Gripen och inte Viggen som jag skrev...
106

Två bilder från Kongo:
Lågt över Kaminabasen
Spaning längs Kongofloden
Annars har man sett ett antal filmsnuttar då Draken och Viggen flyger lågt över havet.
GrodanBoll
Woooha!! Jävligt sköna filmer! biggrin.gif

Visste inte att Mirage F-1 fortfarande är itjänst inom Armée de l´Air?

En måhända IQ-befriad fråga: De fantastiska close-up bilderna med hårkorsen på diverse mål (rotekamrater, fartyg, gubbe på marken etc), är det bilder från hjälmsiktet? Hur lyckas annars piloten hålla siktet låst på målet så pass bra som han gör samtidigt som planet fortsätter frammåt?
106
QUOTE (GrodanBoll @ May 26 2006, 21:30 ) *
En måhända IQ-befriad fråga: De fantastiska close-up bilderna med hårkorsen på diverse mål (rotekamrater, fartyg, gubbe på marken etc), är det bilder från hjälmsiktet? Hur lyckas annars piloten hålla siktet låst på målet så pass bra som han gör samtidigt som planet fortsätter frammåt?

Precis som de liknande bilder/filmer man ser på TV då och då så är det från någon LDP eller motsvarande. Att det är stabilt är för att den är gyrostabbad.
Mats
QUOTE (GrodanBoll @ May 26 2006, 21:30 ) *
Hur lyckas annars piloten hålla siktet låst på målet så pass bra som han gör samtidigt som planet fortsätter frammåt?

Min teori:
Kameran låser nog på kontrasten mörkt/ljust. Du kan se det på flera ställen att hårkorset är centrerat mot något mörkt eller varmt när det är "låst". Man kan även se VI eller IR i vänstra kanten, om det är vanlig visuell kanal eller IR-kanal, gissningsvis. Sen förmodar jag att det är baksitsaren som sköter det hela.

EDIT: Förtydligande: Tror som 106 att det är filmat med kameran i en laser designation pod.

Nu har jag lagt fram fingrarna för Danne att slå på...
C DK012
Ça marche pas comme-ça! banan_rock.gif

Annars är ju filmen med Mirage F-1 på tåtoppshöjd i Tchad jävligt läcker, även om jag inte hittar den nu.
Larsleo
i den andra filmen, MIrage 2000 vuelo bajo

diggar helt klart då dom blåser förbi joggararen och senare tjejen på stranden laugh.gif dribble.gif snacka om lågflygning laugh.gif surprise.gif
GrodanBoll
Även om filmen heter Mirage 2000, och dom figurerar flitigt i filmen (den över medelhavet), så visst är det väl ändå en Jaguar som den är filmad från? I en sekvens ser man luftintagen, och dom ser definitivt inte Mirage ut...

Hade varit fantastiskt skojj att få se en video från Armée de l´Airs övning förra året mot indiska flygvapnet! Mirage 2000-5 mot Su-30MKI... clap.gif Indierna skall då på nytt ha bevisat att de inte är några att jävlas med i luftstrid.

Hur som helst, en kanonfilm och stort tack till ollevarm som la upp den!
sleget
Grym flygfilm den med miragerna.
Nu en fråga, låten? Någon som vet vad den heter? Den som spelas i bakgrunden.

EDIT: Ähhhhh, glöm det! "mundian to bach ke" av Panjabi MC. Står ju längre ned på sidan.
Skall späka mig ordentligt!
Valpen
Det här är lågt!
Straha
Finns många bra filmer av liknande snitt att hitta här:
http://www.patricksaviation.com/

btw, om nån kan identifiera musiken i "Wild Fly - F1 in Tchad" skulle jag bli tacksam. =)
Kimster
De där fransoserna som ligger bakom Le Mirage Du Tchad och några av Mirage2000 etc -filmerna var på besök på F17 för inte så länge sen. Har en kompis som jobbar som Ff där och han hade snackat lite med dom om just de där filmerna då han är själv lite fanatiker av sånna filmer, och de meddelade att de hade fått rätt mycket skit av sina chefer pga de där lågflygningarna.. smile.gif men annars tyckte de bara det var kul.
J-Star
Här är "On n'est pas comme ca" på Patrick's Aviation. Bättre kvalité... 70 meg.

http://www.patricksaviation.com/aviation_v...00_-_Maroc_2003

/J
sgt_filur
Med tanke på att de flesta flygningarna sker "in the middle of nowhere" borde det inte vara så farligt. Men kan tänka mig att de fått en del skit för att de spelat in filmer som spridits...
Aquila
Hur högt över marken ska man flyga för att inte blåsa bort folk som står under. Har för mig att det var en som gjorde det i Sverige för ett par år sedan. Har sökt här på forumet men har inte hittat det.

Om jag är avundsjuk på piloterna? Icke
Eller, nu ljög jag visst igen dry.gif
CBRN-fåne
QUOTE (Aquila @ Jun 14 2006, 10:45 ) *
Hur högt över marken ska man flyga för att inte blåsa bort folk som står under. Har för mig att det var en som gjorde det i Sverige för ett par år sedan. Har sökt här på forumet men har inte hittat det.

F16 för några år sedan: Viggenpilot skulle (antagligen) imponera på flickvän
och några kompisar till samt en italiensk pilot på besök. Han gjorden en brant
stigning från låg höjd rakt över den kulle där publiken stod. Flickvännen fick
ganska svåra brännskador och alla var både skakade och rörda. Om jag inte
minns fel gick ärendet till civil domstol men jag minns inte utfallet. Jag undrar
om de fortfarande är ihop...
Rokare
QUOTE (Aquila @ Jun 14 2006, 10:45 ) *

106 m.fl skriver om detta i denna tråden.. som förövrigt är nära besläktad.

GMY
Flamdämpare
Håller mig i tråden, Då det handlar om innehållet. I den andra filmen cirka 2min och 10 sek in flyger de över ett fartyg som jag tror är D644 Primauguet :

Kanske hastigheten lurar mig, Men slutar fartygets pjäs att målfölja vid ett visst miniavstånd?
Den verkar stå still när flygplanen passerar. Hittade en sida men jag kan för lite franska för att kunna få ut något om vapnen ombord.
UAV
Brutallåg grek:
youtube
Varför ubåt när det finns phantom? biggrin.gif
Berg
Men snälla ni gossar. Spitfire är ju bäst på lågflygning.
http://www.youtube.com/watch?v=lT46V3mmWRE
Danne
QUOTE (Lilla Sebbe @ Oct 18 2006, 12:48 ) *
Men snälla ni gossar. Spitfire är ju bäst på lågflygning.
http://www.youtube.com/watch?v=lT46V3mmWRE

Samma efternamn på föraren:

Scenen med den lågflygande Spitfiren var inte ovanligt 1944-45 utan praktiserades av 9th AF,12th AF(osv) men främst av 8th AFs jaktenheter. Denna e-x-t-r-e-m-a lågflygning nyttjades för att minska risken från tyskarnas LV, dels för att eleveringen ofta inte tillät den låga vinkeln men även för att en Mustang/Thunderbolt i 500-600kmh är rätt trälig att hänga med på den höjden(Veva Günther!).

Det här var inte särskilt ovanligt, dock slutade det ofta mindre bra för maskinen:

Erik_G
QUOTE (Danne @ Oct 18 2006, 13:28 ) *
Det här var inte särskilt ovanligt, dock slutade det ofta mindre bra för maskinen:

Finns det några aerodynamiska fördelar med winglets på propellern? biggrin.gif
Emil666
Det handlar inte om att vara coolare! Utan disciplin dribble.gif
Fast jag kan dra en skröna som hände på F17
Det var under A32 tiden när man skulle ha en övning (låg flygning) över Östersjön
Då var det ett av flp på Div som såg lite konstig ut när dem hade landat så Div Ch gick fram till piloten och frågade om övning hade varit bra.Ja svarade både piloten och navigatören.Men sa Ch Div! saknar ni inte något då?
Nej sa dom det gör vi inte
Jaså kolla då på erat flp
Dom hade tygligen flygit så lågt att dom skrapade bort extra tanken som satt under kroppen clap.gif
eskil
QUOTE (Emil666 @ Oct 18 2006, 17:29 ) *
Det var under A32 tiden när man skulle ha en övning (låg flygning) över Östersjön
Då var det ett av flp på Div som såg lite konstig ut när dem hade landat så Div Ch gick fram till piloten och frågade om övning hade varit bra.Ja svarade både piloten och navigatören.Men sa Ch Div! saknar ni inte något då?
Dom hade tygligen flygit så lågt att dom skrapade bort extra tanken som satt under kroppen clap.gif

Med tanke på att extratanken på Lansen inte är en fälltank utan en "bula" så är det en riktig bedrift!!!
Emil666
QUOTE (eskil @ Oct 18 2006, 20:35 ) *
QUOTE (Emil666 @ Oct 18 2006, 17:29 ) *

Med tanke på att extratanken på Lansen inte är en fälltank utan en "bula" så är det en riktig bedrift!!!

ops det stämmer..men en bedrift som heter duga iaf dribble.gif
BuddhaSWE
Vilket flygplan är bäst? Gripen eller Mirage?

Gripen är ju vakrast iaf wub.gif
Rokare
QUOTE (BuddhaSWE @ Oct 18 2006, 22:05 ) *

Genrellt sätt, om jag får generalisera en smula så kan man nog säga att Mirage är för närvarande den utav de två som är bäst på att flyga i Franska FV. Å andra sidan så kan man med snudd på hög sannolikhet säga att om man jämför dem ur en annan synvinkel så är nog Gripen för närvarande bäst på att flyga inom Svenska FV om man jämför med Miragen.

Mina tio öre blink.gif
BuddhaSWE
@Rokare
Då kommer följd frågan, vad är skillnaden på de två flygvapnen?
Erik_G
QUOTE (Rokare @ Oct 19 2006, 07:43 ) *
Genrellt sätt, om jag får generalisera en smula så kan man nog säga att Mirage är för närvarande den utav de två som är bäst på att flyga i Franska FV. Å andra sidan så kan man med snudd på hög sannolikhet säga att om man jämför dem ur en annan synvinkel så är nog Gripen för närvarande bäst på att flyga inom Svenska FV om man jämför med Miragen.

Mina tio öre blink.gif

Näe, det är nog Gripen som är bäst.. För Miragen är ju bara näst bäst i franska FV, medans Gripen är bäst i svenska FV...

QUOTE (BuddhaSWE @ Oct 19 2006, 16:51 ) *
@Rokare
Då kommer följd frågan, vad är skillnaden på de två flygvapnen?

Ett hör hemma i sverige och pratar mestadels svenska, det andra hör hemma i frankrike och pratar mestadels franska.
Det är iallafall två ganska stora skillnader jag kan komma på, så här på rak arm...
Pal
Vad ni svamlar, Gripen är ett mycket kompetentare flygplan än Mirage 2000. Det anser jag inte att det råder någon som helst tvekan om.
Erik_G
QUOTE (Pal @ Oct 19 2006, 17:22 ) *
Vad ni svamlar, Gripen är ett mycket kompetentare flygplan än Mirage 2000. Det anser jag inte att det råder någon som helst tvekan om.

Ja det skiljer ju bara tio år dem emellan (Första flygning 1978 resp 1988)...

Dessutom är frågan så generell att det inte går att ge ett bra svar. Bäst på vad? Att se snygg ut på plattan? Billigast? Snabbast? Säkrast? Tar mest bomber? Tar mest franska bomber?

/E
106

Eftersom fågan var "vilken är bäst" och en sådan fråga inte går att svara på så blir ju resultaten en massa oseriösa svar. Om man nu ska jämföra så får man ju bestämma sig för vad man ska jämföra. Mirage 2000N bär fler kärnvapen än vad någon version av Gripen gör, Mirage IIIR bär fler kameror än någon 39:a osv.
Han specificerade heller inte att det var just Mirage 2000, bara Mirage.
BuddhaSWE
Det kan ha varit en dåligt formulerad fråga,mitt misstag.

Försöker formulera den bättre:
(Är Mirage 2000 den senaste?)
Isf, vilket plan är att föredra i en flygstrid, flygplan mot flygplan menar jag.
vilket plan är mest snabbmanövrerat? Nämn gärna skillnader, svagheter/fördelar med planen, förstår att ett plan kanske inte är bäst inom alla användningsområden.

Än sålänge, fördelar:

Mirage(2000?):
kan bestyckas med fler bomber.

Gripen:-
Emil666
QUOTE (106 @ Oct 19 2006, 17:56 ) *

Eftersom fågan var "vilken är bäst" och en sådan fråga inte går att svara på så blir ju resultaten en massa oseriösa svar. Om man nu ska jämföra så får man ju bestämma sig för vad man ska jämföra. Mirage 2000N bär fler kärnvapen än vad någon version av Gripen gör, Mirage IIIR bär fler kameror än någon 39:a osv.
Han specificerade heller inte att det var just Mirage 2000, bara Mirage.

Sedan kan man ju inte jämför flp så där.Det är som att jämföra häst/ Åsna
Två olika saker. Flp 39 kan EJ bära kärnvapen bara det säger imot att jämföra dessa flp
Sedan tror jag inte att Mirage kan se hur mycket bränsle och uppdrag ett annat mirage som Flp 39 kan göra.Thats it
106
Ibland har man marginalerna på sin sida: Rafale
Ibland har man det inte: Mirage 2000B
BuddhaSWE
okej, men man kan ju säga svagheter/fördelar med planen, ex som du säger kan inte 39:an bestyckas med kärnvapen. Precis som du kan säga svagheter/fördelar med häst/åsna.
Rickard N
QUOTE (Danne @ Oct 18 2006, 13:28 ) *
(Veva Günther!).

Fan, nu måste jag städa tangentbordet biggrin.gif

QUOTE (Erik_G @ Oct 18 2006, 13:42 ) *
Finns det några aerodynamiska fördelar med winglets på propellern? biggrin.gif

Självklart, minskar problem i transsoniska området så de slipper gå till fembladig prop smile.gif
pjäsmannen
QUOTE (BuddhaSWE @ Oct 18 2006, 21:05 ) *

Det vete fan om Gripen e vackrast.Mirage har ju drag av J35:an( Delta vinge dribble.gif ) och den e ju läcker som fan
Göta Lejon
Tomcat flying low...läcker bild!
/G.L.
241
appropå lite lågflygningsbilder

Rokare
Och så här ser det ut när någon filmat det..

GMY
Isgubbe
Ska vi ta och baxa upp den här tråden på banan igen då och återgå till ämnet? lack.gif
effte
QUOTE (Isgubbe @ Jan 19 2008, 20:12 ) *
Ska vi ta och baxa upp den här tråden på banan igen då och återgå till ämnet? lack.gif

Javisst, så fort vi har tittat på även den här bilden från samma passering under Fleet Week (för den är den häftigaste, alla kategorier):

http://www.airliners.net/open.file/1286859/L/
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.