QUOTE (husky258 @ Nov 27 2006, 16:10 )

pratade med en idag på f17 och jag ställde frågan om lönen svaret jag fick var att det är befattningslön minus 5000kr det har att göra med förmånerna vi får 2 st fria hem resor o dylikt därför drar de bort dessa 5000 kr för vi inte skall förmånsbeskattas.
Två fria hemresor i månaden, boende på logement och kost till subventionerat pris är vad jag har hört, men att det skulle vara för att vi skall slippa förmånsbeskattning har jag svårt att tro.
Därmed inte sagt att det inte är sant.
Låter i mina ögon som ett svepskäl för att hålla nere lönerna.
Ett litet räkneexempel.
Mina två resor kommer kosta ca 600kr i månaden.
Boendestandarden kan jämföras med vandrarhem och jag har sällan betalat mer än 100 kr / dygn, vilket blir ca 2200 kr i månaden.
Kvar återstår 2200 för mat dividerat med max 22 dagar i månaden, dvs 100 kr om dagen.
100kr om dagen är betydligt mer än jag gör av med om dagen i vanliga fall, så jag hoppas verkligen priset är rejält subventionerat.
Visst bor man långt borta så är det logiskt men annars.. Nej, jag tror inte det är för vår skull.
Men som jag har skrivit tidigare så skall vi inte glömma att soldaterna precis som officerarna har övningsdygn, vilket innebär mer pengar i kassan och mer ledighet.