Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Montage?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Magnus
Visst ser triangeln och siffrorna "22" ut som ett montage?

Om så är fallet, varför gör man så?
Skuggan
om jag får gissa så tror jag inte det är ett montage, har sett viggen plan märkta på det sättet.

det är ju i det här fallet en JA37 Viggen och den borde komma från F4 om jag har tolkat siffran på nosen rätt, nummret på planet är helt enkelt 22.

men troligen har jag fel och då låter jag de som vet bättre rätta mig.
70-1023034198
Själv upplever jag triangeln och 22 som framförliggande planet..
Ser väldigt skumt ut ???
hemvärnsungdom
tycker också det ser skumt ut. ser att vara tillmålat i paint eller liknande
70-1032868779
Nä, det är inget montage. Mycket riktigt är det en JA37 från F4 Östersund. David 22. Texten på fenan är applicerad med dayglo-text och troligen är det fotografen som haft lite lustiga inställningar på kameran varför det hela ser lite lustigt ut. Titta på den nederländska maskinen (En F16MLU). Dess nationalitetsmärke ser också en smula märkligt ut.
Hotel Charlie One
Håller nog med Magnus att det ser ut som ett montage. Kärrorna står ju med nosen in mot kameran men symbolerna och texten är inte justerade mtp perspektivläran.
Pansardvärg
Har nu sparat bilden och kollat i diverse bildprogram, den neonröda färgen har exakt samma färg över hela ytan....

verkar konstigt om man tänker på skuggor och dylikt...kollar man på planet så innehåller en lika stor yta runt 2-30 000 olika färger.....men, varför skulle någon fotoleka med den här picen??
Ing
Var kommer bilden från? Någon artikel, så kanske det finns förklaring där?
Pansardvärg
med ett enkelt högerklick på fetta så fann pansardvärg den här adressen...

http://www.flygvapennytt.mil.se/images/local/37twente.jpg
Aron
QUOTE (Ing @ Okt. 21 2002,19:51)
Var kommer bilden från? Någon artikel, så kanske det finns förklaring där?

Här är artikeln.

http://www.flygvapennytt.mil.se/index.php?c=news&id=10885

/Aron
Ing
Den gav inte mycket ledtrådar den artikeln nä.. Tycker nog att den röda texten är ganska snygg, inte sant?

Pansardvärg, SÅ mycket vet jag att det går att kolla adressen till en bild, men det gav inte texten till den. ;)
TangoXray
Jag skall inte uttala mig om det är ett montage eller inte. Dock kan jag säga att det står en kärra här ute på F4 med den märkningen...

/TangoXray
Nifelhel
QUOTE (F10H Stril @ Okt. 21 2002,18:36)
Nä, det är inget montage. Mycket riktigt är det en JA37 från F4 Östersund. David 22. Texten på fenan är applicerad med dayglo-text och troligen är det fotografen som haft lite lustiga inställningar på kameran varför det hela ser lite lustigt ut. Titta på den nederländska maskinen (En F16MLU). Dess nationalitetsmärke ser också en smula märkligt ut.

Är det ingen som läser inläggen?!?!? Ni fortsätter att tjabba, när F10H Stril redan har lagt fram fakta...
Magnus
QUOTE (F10H Stril @ Okt. 21 2002,18:36)

Vad är dayglo?
Pal
Motivet herrar, motivet.

Det ser ut som en montage, men man undrar ju varför när det är precis så dår som en vigg ser ut.

Kom dock att tänka på en sak, motivet till varför någon skulle ha ändrat bilden.

I fred skall enligt reglerna flygvapnets plan ha sådan där dayglo. Men under denna övning mot utländksa plan så står ju mycket prestige och så på spel. Man kan tänka sig att pilot och mekar egenhändigt och mot reglerna bestämmde sig för att ta bort detta handikapp i stridsövningar.

Sedan när det beordrade reportaget skulle sammanställas så upptäckta man missen att man inte återapplicerat "dayglon" innan man tog foton. Men det reglementvidriga borttagandet av dayglo kunde snabbt göras ogjort med hjälp av en pc och paintshop.

Bara en teori....
76-1022677289
Tycker fototeorin låter mest troligt. Färgen ser ju nästan självlysande ut och då kan det bli lite skumma effekter.
86-1031221363
Tycker också fototeorin låter mest trolig. Bilden är inte vidare högupplöst, dåligt foto skyller jag alltså på. Har svårt att tro att en pilot skulle ställa sig och måla över märkningen.
LRRP
Sverige deltog i Frisian Flag med 4+2 JA37DI (David variant, Internationaliserad. David är bla AMRAAM kompatibel samt har en 6*8 fyrfärgsdisplay): Dessa var

"49"
"21"
"22"
"27"
"14"
"01"

Samtliga huserade vid F4. Dock är vissa dock markerade med tex 17 på nosen då de(F4) nyligen "ärvt" kärror från F17.

SAMTLIGA bar regulerad markering (DayGlo), som alltid görs. Viggarna flög som Red air (bad guys) under större delen av övningen.
75-1029524645
Kan LRRP vara snäll och försöka komma fram till hur det gick för våra "bad guys"?
Tack på förhand
71-1022514937
LRRP:

Där ser man, hemtrevligt! Finns det mera matnyttigt eller skoj du kan berätta om övningen? Hur skötte sig våra flygförare? Var det 'fritt krig' eller var det Blågul-uppstyrt?

*nyfiken i en strut och 'Red Flag'-skadad* smile.gif
70-1032868779
QUOTE (Magnus @ Okt. 22 2002,00:19)
Vad är dayglo?

DayGlo är ett företag som tillverkar fluorecerande färg/materiel. Eftersom de var först (tror att de började tillverka någon gång på 30-talet) har hela konceptet kommit att kallas dayglo.
Radagast
Under rubriken "Bulldog till museum" kan man se ett annat exempel på Dayglo.

http://www.sff.n.se/aktuellt_arkiv_2002.htm

Dayglo reflekterar ljuset på annat sätt än den färg som annars finns på planen, det kan därför se lite lustigt ut på foton.

"Day glow"
SWEBAT
Det ser ut som ett montage men det är det troligen inte...
Skyller på lustig vinkel som många andra....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.