Någon som rycka in på Livkomapniet i Sthockholm januari 2007?
Skulle vara att höra vad andra förväntar sig och sånt!
Syster Håkan
May 22 2006, 16:16
QUOTE (TheKL @ May 22 2006, 16:30 )

jag skall det!
Pro patria
May 22 2006, 23:10

Tjänst: Skytte/Skydd... är inte Bevakning/Insats mer passande för Livkompaniet?
Syster Håkan
May 23 2006, 17:53
Vad längtar ni till inom tjänsten, skälv är det att högvakta mig.
Svempa
May 25 2006, 12:43
QUOTE (Pro patria @ May 23 2006, 00:10 )

Tjänst: Skytte/Skydd... är inte Bevakning/Insats mer passande för Livkompaniet?

Nope. Redan årets kull krigsplaceras som Skyttesoldater i Stadsskyttebataljonen och från och med nästa år kommer Livkomp även att på pappret vara Skyttekomani med bl.a. PBV302.
Pro patria
May 25 2006, 17:08
Visserligen, men uttagningen är ju bevakningssoldat. Nåja, no big deal, begrepp hit och dit är ju ganska ointressanta så..

Hehe
QUOTE (Pro patria @ May 25 2006, 18:08 )

Visserligen, men uttagningen är ju bevakningssoldat. Nåja, no big deal, begrepp hit och dit är ju ganska ointressanta så..

Hehe
Måste ju bara bero på kommunikation Livgardet - Pliktverket
Ni kommer säkert få det trevligt på livkompaniet
Pro patria
May 25 2006, 23:25
QUOTE (hägle @ May 25 2006, 23:07 )

Hehe

Nej jag är uttagen stadsskyttesoldat på 6. kompaniet.

De som tas ut till skyttesoldater hamnar inte på Livkomp.
QUOTE (Pro patria @ May 26 2006, 00:25 )

Hehe

Då kompanierna kommer att vara identiska så bör också uttagningen vara densamma för att få ett lika soldatmaterial.
Pro patria
May 26 2006, 07:26
QUOTE (hägle @ May 26 2006, 00:47 )

Hehe

Då kompanierna kommer att vara identiska så bör också uttagningen vara densamma för att få ett lika soldatmaterial.
Uttagningen är långtifrån identisk, ganska stor kravskillnad, sen finns det inga säkra källor som säger att kompanierna kommer att vara identiska heller, än.
QUOTE (Pro patria @ May 26 2006, 08:26 )

Hehe

Då kompanierna kommer att vara identiska så bör också uttagninen vara samma för att få ett lika soldatmaterial.
Uttagningen är långtifrån identisk, ganska stor kravskillnad, sen finns det inga säkra källor som säger att kompanierna kommer att vara identiska heller, än.
Det jag menar är att det bör vara samma kravspecifikation på soldatmaterialet.
Jag samtalade med C Stab LG under en middag på ett Gardistutbyte med Danska Livgardet och det var först då som jag hörde talas om att Livkomp skulle förändras till nästa år. Enligt honom så skulle Liv bli ett tvillingkompani till 6:e kompaniet och att Livkomp skulle få PBV302 tills SEP kommer i bruk. Liv och 6:e skulle bilda en lätt mekaniserad bataljon som skulle utgöra kärnan i NBG.
Men den som lever får se..
Pro patria
May 26 2006, 12:29
QUOTE (hägle @ May 26 2006, 11:44 )

QUOTE (Pro patria @ May 26 2006, 08:26 )

Hehe

Då kompanierna kommer att vara identiska så bör också uttagninen vara samma för att få ett lika soldatmaterial.
Det jag menar är att det bör vara samma kravspecifikation på soldatmaterialet.
Jag samtalade med C Stab LG under en middag på ett Gardistutbyte med Danska Livgardet och det var först då som jag hörde talas om att Livkomp skulle förändras till nästa år. Enligt honom så skulle Liv bli ett tvillingkompani till 6:e kompaniet och att Livkomp skulle få PBV302 tills SEP kommer i bruk. Liv och 6:e skulle bilda en lätt mekaniserad bataljon som skulle utgöra kärnan i NBG.
Men den som lever får se..
Ja, jag förstod vad du menade och vad jag menade var då att de som kommer till Livkompaniet tas ut som bevakningssoldater. När jag mönstrade blev jag uttagen till skyttesoldat (på datorn stod det 6. stadsskyttekompaniet) och det är högre kravspecifikation på det.
Ok, har hört att Livkompaniet ska ha pansarterrängbil. Vi får se.
Dock konstigt att man låter ett kompani som 6:e få gå massa högvakter när man vill inrikta sig allt mer på internationell tjänst och insatser.
martin
May 26 2006, 13:00
ligger inne på livkomp nu och det kommer som sagt blien hel del förändringar tills nästa kull kommer. Hälften av 6:s pbv:er ska till livkomp och vi delar med oss av alla högvakter...som det är nu så är inte livkomp bevakning utan "stadsskytte", vi löser samma uppgifter som grannkompaniet stjätte. sib och stadsskyttebågar kommer att "delas" ut även iår.
nya ak5:an och nya uniformer ska enligt visk i befälskorridoren också komma. men den som lever får se...
Pro patria
May 26 2006, 13:09
QUOTE (martin @ May 26 2006, 14:00 )

ligger inne på livkomp nu och det kommer som sagt blien hel del förändringar tills nästa kull kommer. Hälften av 6:s pbv:er ska till livkomp och vi delar med oss av alla högvakter...som det är nu så är inte livkomp bevakning utan "stadsskytte", vi löser samma uppgifter som grannkompaniet stjätte. sib och stadsskyttebågar kommer att "delas" ut även iår.
nya ak5:an och nya uniformer ska enligt visk i befälskorridoren också komma. men den som lever får se...
Kommer kompanierna, som vissa här påstår, att bli identiska - 1 kompani??
Svempa
May 26 2006, 18:06
QUOTE (Pro patria @ May 26 2006, 14:09 )

Ja.
Pro patria
May 26 2006, 20:35
QUOTE (Svempa @ May 26 2006, 19:06 )

QUOTE (Pro patria @ May 26 2006, 14:09 )

Ja.
Jaha, tack för det utförliga svaret - kan du svara på min fråga hur man kan ha fullständigt olika uttagningskrav i syn, kondition, styrka, allt, och ändå hamna i samma kompani?
Svempa
May 27 2006, 11:24
Nä alltså ett kompani kommer det inte att bli. Det kommer fortfarande vara 2 kompanier fast med samma uppgifter.
Ang intagningskrav vet jag inte. Det får du fåga Pliktverket om. Men det är bara att vänja sig vid att FM "works in mysterious ways". Det är mycket möjligt att tjänsten är ändrad men att dom glömt ändra intagningskraven. Det skulle absolut inte vara förvånande.
Vilka krav skiljer sig från bevakningssoldat och skyttesoldat? Lite mer exakt?
Och jag hade inte bevakning/insats pga att en som legat på Livkomp sa att det mer skulle vara skytte.
Syster Håkan
May 28 2006, 22:26
Dom på livkomps nästa kull, kommer dom få väktar utb?
QUOTE (Syster Håkan @ May 28 2006, 23:26 )

Dom på livkomps nästa kull, kommer dom få väktar utb?
Sista jag hörde var att man skulle få det, men det kan säkert ändras. Men får hoppas!
Plewan
May 29 2006, 16:54
Blir det "skyttekompani" av Livkomp redan i höst? Någon som hört något konkret?
När är nästa inryck för Livkomp? Är det januari 2007? någon som vet?
Syster Håkan
Jun 1 2006, 22:16
Nån som vet vilken typ av ak5 livkomp kommer att ha nästa år.
QUOTE (Syster Håkan @ Jun 1 2006, 23:16 )

Nån som vet vilken typ av ak5 livkomp kommer att ha nästa år.
AK5C
Plewan Postat May 29 2006, 17:54
Blir det "skyttekompani" av Livkomp redan i höst? Någon som hört något konkret?
Vi är ett skyttekompani i år med.
Syster Håkan
Jun 3 2006, 19:00
En snabb fråga får dom på Livkomp basker?
I så fall vilken då?
Svart basker. Men det som är lite ballare är ju givetvis Gardistmössan aka båtmössa m/05
QUOTE (Svempa @ Jun 4 2006, 22:41 )

Men det som är lite ballare är ju givetvis Gardistmössan aka båtmössa m/05
Båtmössa m/1824-2004. Står lite mer om den (inklusive bilder) i tråden
Båtmössa återinförs på Livkompaniet, LG.
Får man både båtmössan och basker?
Ja, eftersom alla får basker idag och det är väl knappast så att man lämnar in baskern när man hämtar ut båtmössan.
Baskern är egentligen inte så tuff. Det är en liten filtbit man har på huvudet.
Men visst är den väl kul att ha när man åker hem på permis och när man skulle göra nyinryckta avundsjuka när man kom i M/90P och basker och de i motoroverall ;)
Annars så användes den mest att ha på huvudet till och från matsalen.
Hehe okidoki, får man behålla baskern efteråt som ett minne?
Hur det är på LG vet jag inte säkert men en kamrat som muckade från P7 för någon månad sedan fick köpa loss baskern för en billig penning. Om man inte betalade för den fick man lämna in den. Den är ju ändå "utkviterad" utrustning som alla andra prylar och tillhör således Försvarsmakten tills man köper den av dem.
/V
Jag fick behålla min basker från LG för två år sen, utan att behöva betala för den.
Där ser man! Ibland bjuder FM på lite pryttlar alltså! Det är väl bara att hoppas på att de är på bra humör när man själv muckar också! :P
Syster Håkan
Jun 7 2006, 10:09
En fråga till ni somm kan å vet, jag har helskägg å det är vårdat får jag ha det kvar sen under min tjänst?
Syster Håkan
Jun 8 2006, 11:52
Tar en stor sten och slår den i panan.
Tack pro patria
Edit: Trög som en åsna
Pro patria
Jun 8 2006, 12:57
Läs igen vad han skrev..
QUOTE (TheKL @ Jun 5 2006, 22:30 )

Hehe okidoki, får man behålla baskern efteråt som ett minne?
Precis som johanp skrev så fick vi behålla baskern efter myuck.
Samma kompani och samma tjänst som johanp fast årskullen efter.
Va tusan är vi bara två?

Iofs har jag tre polare i stan som ska till livkomp jan 07 men iaf! Kul om det hade varit några mer här!!
Svanis
Aug 11 2006, 13:44
Jag hajar fan ingenting av detta egentligen. Men vad jag tror så kommer de båda vara lika men inte syssla med riktigt samma uppgifter, tror att Livkompaniet fortfarande kommer hålla på med mer högvakt bara att dem får lite mer stridsutbildning, eftersom det är som sagt höre krav att bli stadsskytt
Vad är det för högakrav för att kunna bli stadsskytt då? Jag snittade 7,8 på testerna men valde livkomp för att det var lite annorlunda!
johanp
Aug 11 2006, 19:11
QUOTE (TheKL @ Aug 11 2006, 17:25 )

Vad är det för högakrav för att kunna bli stadsskytt då? Jag snittade 7,8 på testerna men valde livkomp för att det var lite annorlunda!
Det är inga höga krav alls - säkert samma som för vilken skyttebasse som helst - dock blir det stor konkurrens eftersom det är så allmänt känt som en rolig tjänst. Livkomp = annorlunda? Du får gärna utveckla det lite... Håller med om att det är en vettig parameter i tjänsteväljandet däremot.
Hehe, jag fick för mig innan jag mönstrade att högvakt verkade himla kul (uppfattningen har väl ändrats en del).
Jag fick höra att det fanns ett uppvisningskompani och fick för mig att dit skulle jag, inskrivngskillen va lite frågande till det och tyckte jag skulle satsa på något annat men men.
Nu är jag mest glad för att det tydligen har blivit mer ett skyttekompani!
Någon som ska på besöksdagen den 7 oktober? Vi från Norrköping kommer vara tvugna att sova där en natt i alla fall.
Muckade från Livkomp för nästan exakt ett år sedan idag, och jag är inte förvånad över era berättelser om förändring av kompaniet.
Vi fick även under vår utbildning en mycket gedigen sib-träning och hade, enligt kompanichefens utsago, fler stridsövningar än någon annan kull innan oss. Dessutom uppnådde vi högst utbildningsresultat av alla tidigare kullar (kanske inte från 1521 och framåt, men ni fattar...) inom just strid -även denna uppgift var från Disponenten på muckdagen.
Dessutom fick vi under en utbildningskontroll höra av Stadskyttes kompanichef att vi "defenitivt ligger på samma nivå som stadsskytte-plutonerna efter lika lång tid."
Kan bara tänka mig att årets Livkomp är ännu vassare och att denna utveckling byggts upp under en längre tid med gradvis ökande antal timmar i skogen och på gatorna.
Kul att höra.
Jo, och baskern kommer du få behålla också!
Syster Håkan
Aug 14 2006, 16:30
Liten tanke får man behålla båtmössan eller måste man "låna" den efter muck?
Kul att höra Jerk! Verkar faktiskt väldigt positivt!
Håkan!
Kommer du besöka besöksdagen?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.