landing
Dec 18 2006, 13:49
QUOTE (TheKL @ Dec 18 2006, 13:42 )

QUOTE (Frallan @ Dec 18 2006, 13:32 )

QUOTE (TheKL @ Dec 18 2006, 13:07 )

Lite ny info: 20 pers från Livkompaniet/6e har flyttats till 5.skvadron.. Dessa har fått papper om det, Någon här som "råkat" ut för de?
Hur vet du det? Hittade inget om det på LG:s hemsida.. Vad gör 5 komp då?
En kompis här i stan fick besked via brev idag eller i slutet av förra veckan.
5.skvadron har hand om Ledning, underhållstjänst och bevakning. Det är tex soldaterna från 5.skvadron som sitter i vakten om jag fattat de hela rätt.
det stämmer har en polare som ligger på 5e sitter i vakten nu över jul lite surt kanske. jag har inte fått och hoppas på att inte få något sånt papper. dem som skulle flyttas har redan fått papper på det eller?
figureFour
Dec 18 2006, 13:55

Lite ny info: 20 pers från Livkompaniet/6e har flyttats till 5.skvadron.. Dessa har fått papper om det, Någon här som "råkat" ut för de?
5.skvadron har hand om Ledning, underhållstjänst och bevakning. Det är tex soldaterna från 5.skvadron som sitter i vakten om jag fattat de hela rätt.
Var det innan eller efter han fått papprena med hälsoanketten? Vill absolut inte hamna på 5e..
landing
Dec 18 2006, 14:07
nej inte när man e inställd på livkomp
figureFour
Dec 18 2006, 14:16
QUOTE (landing @ Dec 18 2006, 14:07 )

nej inte när man e inställd på livkomp
Nej då gör jag fan allt för att slippa lumpen, fatta vilken misspepp att få sitta i kasernen när man var inställd på strid i bebyggelse, fan jag vill ha utmaning och få svettas och slita som fan varje dag, inte sitta i en kasern och ta telefonsamtal, nej fan det kan dom hyra in securitas för att göra eller anställa folk, utbilda människor för sånt i 11 månader är bara patetiskt, stackars dom som hamnar där..
QUOTE (figureFour @ Dec 18 2006, 13:55 )

Var det innan eller efter han fått papprena med hälsoanketten? Vill absolut inte hamna på 5e..
Han fick ungefär samma papper som vi fick men det stod att han va flyttad bara.. Så ni som fått papper behöver nog ej oroa er.
figureFour
Dec 18 2006, 14:30
QUOTE (TheKL @ Dec 18 2006, 14:29 )

QUOTE (figureFour @ Dec 18 2006, 13:55 )

Han fick ungefär samma papper som vi fick men det stod att han va flyttad bara.. Så ni som fått papper behöver nog ej oroa er.
Phew, du har räddat min dag!

lägger till: Jävligt tråkigt med din kompis dock..
figureFour
Dec 18 2006, 14:40
Hur går det med eran träning då, min fysiska träning går fan riktigt bra, har gått upp 4kg sen jag började träna, använder mig av tillskott som heter kreatin också, det borde ni kolla upp är riktigt bra, enda bieffekten är att man blir riktigt dålig i magen

. Sök på det på wikipedia om ni undrar vad det är för något, nu ska man kila ut och löpa lite också, haj haj!
Syster Håkan
Dec 18 2006, 15:17

Shit nu blir jag mer rädd! vill inte hamna nånanan stans än liv

orolig
landing
Dec 18 2006, 15:33
skönt och veta
Jag har sett på bilder att man går runt i någon slags overall den första tiden.. Hur pass länge har man den?
Syster Håkan
Dec 18 2006, 15:47
QUOTE (TheKL @ Dec 18 2006, 15:45 )

Jag har sett på bilder att man går runt i någon slags overall den första tiden.. Hur pass länge har man den?
Har för mig att det är från två väckor till fyra.
landing
Dec 18 2006, 15:51
man har motoroverallen först väl. vet inte när man får m90 men de kanske e efter nån vecka?
En kompis som ryckte in på S1 fick m90 direkt.. Varför har man olika regler för det?
Syster Håkan
Dec 18 2006, 16:07
QUOTE (TheKL @ Dec 18 2006, 15:52 )

En kompis som ryckte in på S1 fick m90 direkt.. Varför har man olika regler för det?
LG är lite egna, räcker inte det?
GodSent
Dec 18 2006, 19:06
w00t!? Overall, fan vad B, jag ville ju bli uniformspojke direkt.
Overallen räknas väl som uniform lr? :P
Svempa
Dec 18 2006, 20:43
Motoroverall har ni 2 veckor. Det brukar vara m/90 premiär på torsdagen eller fredagen innan första helgpermisen.
Ni måste sy på förbands och bataljonsmärken samt kragspeglar på ett snyggt sätt innan ni får börja använda m/90.
Visst räknas motorpverall som en slags uniform. Uniform = en/samma form och ja...alla kommer ju ha den så ni är ju likformiga. Sen att man får nån spydig kommentar i matkön får man ju räkna med. ;)
Ignorance
Dec 18 2006, 21:01
Om man inte tillhör PBV-Pluton, då bor man nästan i motoroverallen ändå! Sen när man byter om och, är klar har man ju sin M90P
figureFour
Dec 18 2006, 21:37
QUOTE (Svempa @ Dec 18 2006, 20:43 )

Motoroverall har ni 2 veckor. Det brukar vara m/90 premiär på torsdagen eller fredagen innan första helgpermisen.
Ni måste sy på förbands och bataljonsmärken samt kragspeglar på ett snyggt sätt innan ni får börja använda m/90.
Visst räknas motorpverall som en slags uniform. Uniform = en/samma form och ja...alla kommer ju ha den så ni är ju likformiga. Sen att man får nån spydig kommentar i matkön får man ju räkna med. ;)
Det är ju bara bra att man får ha den först, då är man mer nöjd när man får den andra sen, kommer ihåg när jag körde Taido(kampsport) och man fick ha träningskläder hela tiden för dom inte hade nån GI(dräkt) på klubben, sen när den väl kom då jävlar vart man häftig..
martin
Dec 19 2006, 08:55
det beror även på vilka befäl ni får. Iår fick den fina 2:a pluton dra på sig m90 efter en vecka när
övriga plutoner sydde om och om och om och om med blödande fingrar på nätterna, vilket betydde motoroverall i flera veckor

enjoy
figureFour
Dec 19 2006, 12:47
QUOTE (martin @ Dec 19 2006, 08:55 )

det beror även på vilka befäl ni får. Iår fick den fina 2:a pluton dra på sig m90 efter en vecka när
övriga plutoner sydde om och om och om och om med blödande fingrar på nätterna, vilket betydde motoroverall i flera veckor

enjoy
Fan vad drygt, tänker på Captain Sobel i Band Of Brothers när jag hör det där...
Jaha .. testerna jag tog vare inge fel på ^^ Får vi som om det löser sig med "hållet" ..Hoppas på det iaf.
Vad är anledningen till att man har motoroverall, det kan ju inte bara va att man ska sy tusen gånger?
Frallan
Dec 19 2006, 15:16
Man får väll bära motoroverallen tills man "förtjänar" att bära M90? Att kunna all exercis, sytt på märkena bra osv??? Kan jag tänka mig iaf
Svempa
Dec 19 2006, 15:42
Excercisen har nog inte så mycket med det att göra. Men som Martin sa brukar det ta några dagar, eller rättare sagt nätter eftersom det är den ända tid ni får till att sy, innan det blir schysst och värdigt.
figureFour
Dec 20 2006, 14:25
QUOTE (Svempa @ Dec 19 2006, 15:42 )

Excercisen har nog inte så mycket med det att göra. Men som Martin sa brukar det ta några dagar, eller rättare sagt nätter eftersom det är den ända tid ni får till att sy, innan det blir schysst och värdigt.
Haha en annan hade ju syslöjd i högstadiet =P, jag har försprång på den fronten..
Själv har jag inte haft syslöjd sen fyran på mellanstadiet.. :( Men det är la inga avancerade grejer man ska sy?
Det kan vara lite klurigt att få det att sitta rakt och på rätt avstånd. Dessutom är tyget i fältuniformen ganska tjockt och jävligt att sy i.
Pro patria
Dec 20 2006, 20:52
QUOTE (figureFour @ Dec 20 2006, 14:25 )

QUOTE (Svempa @ Dec 19 2006, 15:42 )

Haha en annan hade ju syslöjd i högstadiet =P, jag har försprång på den fronten..
Hade jag med, men man får ju ändå inte använda symaskin till att sy fast märkena...
GodSent
Dec 20 2006, 21:18
Fast lite av poängen är väl att man SKA sitta i 3 dagar och svära över den där skiten oavsett hur mycket syslöjd man haft och hur bra det blir.
Syster Håkan
Dec 21 2006, 01:53
Med hur svårt är det att sy märken och kragspeglar, jag fattar inget det svåra med det hela?!
SH inte första gången han skulle ha sytt sånt.
Pro patria
Dec 21 2006, 03:08
QUOTE (Syster Håkan @ Dec 21 2006, 01:53 )

Med hur svårt är det att sy märken och kragspeglar, jag fattar inget det svåra med det hela?!

Jadu, jag tror att befälen "hittar" fel och sliter bort märkena X antal ggr... Så det kanske inte är svårt att sy dit märket på så sätt men väl att få dem att godkänna det.
figureFour
Dec 21 2006, 12:47
QUOTE (Pro patria @ Dec 21 2006, 03:08 )

QUOTE (Syster Håkan @ Dec 21 2006, 01:53 )

Jadu, jag tror att befälen "hittar" fel och sliter bort märkena X antal ggr... Så det kanske inte är svårt att sy dit märket på så sätt men väl att få dem att godkänna det.

Precis även om det är verkligen perfekt sytt så kommer dom vara som Kapten Sobel och bara leta fram problem för att jävlas..
Någon som börjat boka biljetter? När kommer ni till sthlm central?
Thorslund
Dec 21 2006, 13:08
Men vågar man sy på det "svart gröna" tygmärket med efternamnet direkt? eller blir man utdelad ett av dom på plats? vad tror ni? Har nämligen några hemma man kan sy på direkt :P
landing
Dec 21 2006, 13:30
dagen D närmar sig nu sakta men säkert iaf
figureFour
Dec 21 2006, 13:41
Har inte bokat nån biljett än dock, men det borde man ta och kolla upp nu, som sagt dagen D närmar sig, är det någon som ens tänker på att vi ska gå högvakt också hehe känns som man helt glömt bort det och bara tänker på Strid i bebyggelse, iof är det väl mest det vi kommer göra men iaf, kom och tänka på hur ballt det kommer bli och vakta sthlm slott i gammal 1800tals uniform =D, Dock skulle jag hellre vilja ha den moderna högvaktsuniformen och dom där schyssta damaskrarna, är ju klockrena..
Svempa
Dec 21 2006, 17:44
QUOTE (Thorslund @ Dec 21 2006, 13:08 )

Men vågar man sy på det "svart gröna" tygmärket med efternamnet direkt? eller blir man utdelad ett av dom på plats? vad tror ni? Har nämligen några hemma man kan sy på direkt :P
Det vågar du inte. Isf måste nämligen minst hela Plutonen ha sådana. Du blir heller inte tilldelad ett sånt märke av Gardet. Man får en namnbricka istället.
Thorslund
Dec 21 2006, 21:45
24 dagar 14 timmar 14 minuter (i skrivandets stund)
:P
Thorslund
Dec 22 2006, 19:04
****** Lite Info om tågresa*****
Jag har sett och hört av många i min kamratkrets att det e mycket frågor just kring biljettbokningen till inryck 15 januari. Jag var nere på SJ och frågade, då e det bara att lämmna in sin "bokningslapp" man fick vid första informationsbrevet, ett A4 med veckad nedre del. Sen mot det så får man sina biljetter! Hur lätt som helst.
Hoppas man har hjälpt någon på traven
Frallan
Dec 22 2006, 22:07
QUOTE (Thorslund @ Dec 22 2006, 19:04 )

Jag har sett och hört av många i min kamratkrets att det e mycket frågor just kring biljettbokningen till inryck 15 januari. Jag var nere på SJ och frågade, då e det bara att lämmna in sin "bokningslapp" man fick vid första informationsbrevet, ett A4 med veckad nedre del. Sen mot det så får man sina biljetter! Hur lätt som helst.

Thorslund, du är en föregångsman!
figureFour
Dec 23 2006, 03:05
QUOTE (Frallan @ Dec 22 2006, 22:07 )

QUOTE (Thorslund @ Dec 22 2006, 19:04 )

Thorslund, du är en föregångsman!
Hoppas jag har den lappen kvar haha..
Närmre o närmre dag för dag

Tycker vi soldfare från Livkomp får köra ett möte under första dagarna på LG, ungefär som ett AA möte ..
landing
Dec 23 2006, 17:02
lätt nåra kanske hammnar i samma grupp vem vet.
Syster Håkan
Dec 24 2006, 02:54
QUOTE (TheKL @ Dec 23 2006, 16:31 )

Tycker vi soldfare från Livkomp får köra ett möte under första dagarna på LG, ungefär som ett AA möte ..

Hej jag heter wirén, och jag är soldfare!
Thorslund
Dec 24 2006, 09:17
QUOTE (Syster Håkan @ Dec 24 2006, 02:54 )

Du syster. Blev du livkompare eller komp 6?
Syster Håkan
Dec 24 2006, 12:57
QUOTE (Thorslund @ Dec 24 2006, 09:17 )

Enligt dom gamla pepperna så är det liv, jag vänter fortfarande på dom nya papperna

vill veta ångest!
QUOTE (Syster Håkan @ Dec 24 2006, 12:57 )

Enligt dom gamla pepperna så är det liv, jag vänter fortfarande på dom nya papperna

vill veta ångest!
Har du ej fått de nya papperna ännu?! Det är nog dags att ringa till de efter jul.. Är ju massor med papper man ska fylla i o så ..
Syster Håkan
Dec 24 2006, 13:58
QUOTE (TheKL @ Dec 24 2006, 13:07 )

QUOTE (Syster Håkan @ Dec 24 2006, 12:57 )

vill veta ångest!
Har du ej fått de nya papperna ännu?! Det är nog dags att ringa till de efter jul.. Är ju massor med papper man ska fylla i o så ..
Ja det får bli det.
landing
Dec 24 2006, 14:04
tänkte bara önska alla här en god jul
God Jul alla blivande livgardister.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.