Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livkompaniet januari 2007
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Svempa
Har sagt det förr och säger det igen. Imo så är kondition och uthållighet mkt viktigare än råstyrka i det militära. Så ut och spring. Gärna i några tunga jobbiga vinterkängor om ni har såna och hala fram din gamla ryggsäck och släng ner nåt tugnt i den med.
Är man riktigt seriös kan man ju även ta ett järnrör på ungefär en meter som väger ca 4 kg också, sätta en rem på det och bära det runt halsen.
figureFour
QUOTE (Svempa @ Dec 7 2006, 13:39 ) *
Har sagt det förr och säger det igen. Imo så är kondition och uthållighet mkt viktigare än råstyrka i det militära. Så ut och spring. Gärna i några tunga jobbiga vinterkängor om ni har såna och hala fram din gamla ryggsäck och släng ner nåt tugnt i den med.
Är man riktigt seriös kan man ju även ta ett järnrör på ungefär en meter som väger ca 4 kg också, sätta en rem på det och bära det runt halsen.

hhe har bara tränat upp min råstyrka hitills, men nu jävlar ska jag ge mig på konditionen innan inryck..
TheKL
Jag lyckades trampa vääääldigt snett idag med ena foten, min träning inför lumpen går åt skogen, måste vila foten nån vecka nu.. Först körtelfeber och nu detta .. sad.gif
landing
jobbigt
Thorslund
Fan va tyst det e här då... håller alla på med träning eller? worthy.gif
Pro patria
QUOTE (Thorslund @ Dec 10 2006, 21:33 ) *
Fan va tyst det e här då... håller alla på med träning eller? worthy.gif

Blev en riktig krökarhelg den här helgen, både fredag och lördag hävdes det mängder alkohol. Innan lördagens festade var jag iofs ute och gick / sprang lite med ryggsäck, och i dag lyckades jag mig ut en kortare stund för att springa vanligt. Jävligt slitsamt och jobbigt med tanke på förutsättningarna!

wacko.gif
Thorslund
Men huvudsaken var att du var ute iaf smile.gif
Pro patria
QUOTE (Thorslund @ Dec 11 2006, 09:32 ) *

Ute och krökade eller ute och sprang?? biggrin.gif
TheKL
QUOTE (Pro patria @ Dec 11 2006, 12:56 ) *

Både och skulle jag tro .. Malajn.gif

Själv va jag "vakt" på en rätt stor skolfest och gick runt med kängorna i 5-6 timmar, de tkr jag va bra träning. ;)
Annars är det väl gym och så försöker man väl ge sig ut och springa när man är frisk men det är ju inte ofta.. sad.gif
figureFour
QUOTE (TheKL @ Dec 11 2006, 13:24 ) *
QUOTE (Pro patria @ Dec 11 2006, 12:56 ) *

Både och skulle jag tro .. Malajn.gif

Själv va jag "vakt" på en rätt stor skolfest och gick runt med kängorna i 5-6 timmar, de tkr jag va bra träning. ;)
Annars är det väl gym och så försöker man väl ge sig ut och springa när man är frisk men det är ju inte ofta.. sad.gif

Hehe gick det bra på den där festen? inga slagsmål? Haha jag var ute och sprang igår, det är patetiskt vilken dålig kondition jag har, från och med nu blir det absolut mer konditionsträning. bash.gif
GodSent
Hur har dett gått för Syster håkan och kompani som inte fått brev? Dykt upp något än?
Thorslund
QUOTE (GodSent @ Dec 11 2006, 18:44 ) *
Hur har dett gått för Syster håkan och kompani som inte fått brev? Dykt upp något än?

Har fan inte heller fått mitt brev än surprise.gif snart ringer jag och frågar...
Syster Håkan

blyg.gif blyg.gif har inte fått mina papper än, hoppas på denna väcka.
TheKL
QUOTE (Syster Håkan @ Dec 11 2006, 23:33 ) *

Fan varför skickar de bara ut papper till vissa för, måste va krånligt att hålla på och skicka i omgångar .. Någon som pratat med nån på LG?

Festen gick förövrigt rätt bra fF :P
figureFour
QUOTE (TheKL @ Dec 11 2006, 23:38 ) *
QUOTE (Syster Håkan @ Dec 11 2006, 23:33 ) *

Fan varför skickar de bara ut papper till vissa för, måste va krånligt att hålla på och skicka i omgångar .. Någon som pratat med nån på LG?

Festen gick förövrigt rätt bra fF :P

Haha jag har inte skickat in mina än och har haft dom ett tag, är väldigt slarvig verkar det som, hehe kul att höra med festen, fan nu är det inte långt kvar, bara jul och nyår sen smäller det! Livkompaniet här kommer vi! camo.gif pansar2.png
landing
då är det bara en månad kvar då
figureFour
QUOTE (landing @ Dec 15 2006, 14:04 ) *
då är det bara en månad kvar då

En månad tung kondition och styrketräning! fan har så dålig kondis banghead.gif
Frallan
Vi kommer nog att tränas rätt hårt på livgardet. Men det är ingen ursäkt till att inte träna hemma! biggrin.gif
figureFour
QUOTE (Frallan @ Dec 16 2006, 02:39 ) *
Vi kommer nog att tränas rätt hårt på livgardet. Men det är ingen ursäkt till att inte träna hemma! biggrin.gif

Nej är alltid bra med ett litet försprång, snart är det dags grabbar, skumt det kommer kännas första dagarna, jag kommer vara helt lost, som att börja skolan igen fast ändå inte hehe.
TheKL
QUOTE (figureFour @ Dec 16 2006, 14:30 ) *

Nej är alltid bra med ett litet försprång, snart är det dags grabbar, skumt det kommer kännas första dagarna, jag kommer vara helt lost, som att börja skolan igen fast ändå inte hehe.

Fan just nu känns det himla tugnt, får jävla ont i magen på höger sida när jag springer, kommer efter ca 10-15 minuter och känns som håll fast 2-3 gånger värre, när jag drar ner på tempot försvinner det, men kommer tillbaks lika fort igen när jag springer snabbare. :( om det inte försvinner snart sååå .. blyg.gif
Frallan
Haha ja det kommer nog att kännas lite som att gå i skolan biggrin.gif

Hoppas att det går över KL, kolla upp det på vårdcentral annars... Sitter det långt ner på magen kan det vara blindtarmen... Och det är ju inget farligt
GodSent
Började en snubbe på mitt jobb för en vecka sen som muckat från livkomp för typ 2 månader sen eller något, herre jesus vilka historier man fått höra om hur "roligt" vi kommer ha och vilka totalt samhällsskadade befäl där flyter omkring.
Hur som helst gör det mig nästan bara mer pepp på inryck biggrin.gif, även ifall man nog kommer känna sig totalt vilsen i början, men det är vi ju allihopa.
Det är nog mest att man inte ska palla det rent fysiskt som orsakar mest ångest för tillfället, men det löser sig nog.
figureFour
QUOTE (TheKL @ Dec 16 2006, 15:21 ) *
QUOTE (figureFour @ Dec 16 2006, 14:30 ) *

Fan just nu känns det himla tugnt, får jävla ont i magen på höger sida när jag springer, kommer efter ca 10-15 minuter och känns som håll fast 2-3 gånger värre, när jag drar ner på tempot försvinner det, men kommer tillbaks lika fort igen när jag springer snabbare. :( om det inte försvinner snart sååå .. blyg.gif

Som sagt tidigare kan vara blindtarmen, men låter skumt om du bara får det när du springer, man kan även få håll längre ner än bröstet, så kan vara vanligt håll, sitter det kvar allt längre borde du kolla upp det, men tror inte det är nåt du ska oroa dig över..
Frallan
QUOTE (GodSent @ Dec 16 2006, 16:40 ) *
Började en snubbe på mitt jobb för en vecka sen som muckat från livkomp för typ 2 månader sen eller något, herre jesus vilka historier man fått höra om hur "roligt" vi kommer ha och vilka totalt samhällsskadade befäl där flyter omkring.
Hur som helst gör det mig nästan bara mer pepp på inryck biggrin.gif, även ifall man nog kommer känna sig totalt vilsen i början, men det är vi ju allihopa.
Det är nog mest att man inte ska palla det rent fysiskt som orsakar mest ångest för tillfället, men det löser sig nog.

Låt höra några historier då!!! biggrin.gif
Förresten, inte har livkompanister legat inne tills nu? Måste väll i så fall ha , muckat i sommras eller i våras?
figureFour

Fan låter riktigt kul, jag hoppas befälen är som Drill Sergeanten i Full Metal Jacket haha, vore klockrent..

"- Do you suck dicks?!?
- No sir!
- Bullshit! I bet you could suck golfballs through a garden hose!"
Pro patria
QUOTE (figureFour @ Dec 16 2006, 18:24 ) *

Fan låter riktigt kul, jag hoppas befälen är som Drill Sergeanten i Full Metal Jacket haha, vore klockrent..

"- Do you suck dicks?!?
- No sir!

Jag har sett Full Metal Jacket så mycket att jag på fullt allvar är rädd att jag ska råka svara:
- KAPTEN, JA, KAPTEN!
(eller löjtnant, fänrik, motsvarande...)
figureFour
QUOTE (Pro patria @ Dec 16 2006, 22:29 ) *
QUOTE (figureFour @ Dec 16 2006, 18:24 ) *

"- Do you suck dicks?!?
- No sir!

Jag har sett Full Metal Jacket så mycket att jag på fullt allvar är rädd att jag ska råka svara:
- KAPTEN, JA, KAPTEN!
(eller löjtnant, fänrik, motsvarande...)

Haha men den filmen är ju så sjukt bra, skulle ju vara hur ballt som hellst om nån kapten var som han pansar2.png

"- Where you from private!
- Texas! sir!
- TEXAS!? Only steers(hästar) and queers come from texas and you dont look like much of a steer
so that kind of narrows it down doesnt it!"

Haha fan jag älskar den filmen.
Svempa

Kan du hinta vem det var?

Btw synd att det inte löste sig med min bostad annars hade ni fått mig som befäl smile.gif
GodSent
QUOTE (Svempa @ Dec 17 2006, 02:59 ) *

Btw synd att det inte löste sig med min bostad annars hade ni fått mig som befäl smile.gif

Paradbefälet på liv, vad han nu heter, har nog vart den jag fått höra mest om, verkar vara en lagom trevlig kille.
Då det inte verkar bli något av vår förträff fick jag en förträfflig idé om att vi blivande stadsbevakningssoldater på liv åtminstone kunde åkt gemensamt ut till Livgardet den stora inrycksdagen, då jag antar att de flesta ändå kommer sitta på samma pendel/buss ut dit, kanske lite roligare så än att åka själv, tycker jag iaf. Gemenskapen osv. :P
På infodagen var det ju lite lustigt när alla satt och tittade förundrande på varandra och ingen sa något, trots att det var helt uppenbart att alla var på väg till samma ställe biggrin.gif
Ignorance
Godsent> du måste tänka på Kn Laestadius, skön snubbe!
figureFour
QUOTE (GodSent @ Dec 17 2006, 14:20 ) *

Paradbefälet på liv, vad han nu heter, har nog vart den jag fått höra mest om, verkar vara en lagom trevlig kille.
Då det inte verkar bli något av vår förträff fick jag en förträfflig idé om att vi blivande stadsbevakningssoldater på liv åtminstone kunde åkt gemensamt ut till Livgardet den stora inrycksdagen, då jag antar att de flesta ändå kommer sitta på samma pendel/buss ut dit, kanske lite roligare så än att åka själv, tycker jag iaf. Gemenskapen osv. :P
På infodagen var det ju lite lustigt när alla satt och tittade förundrande på varandra och ingen sa något, trots att det var helt uppenbart att alla var på väg till samma ställe biggrin.gif

Låter som en bra idé men då måste man styra så att alla lyckas komma på samma /pendel/buss dit också, eftersom vi kommer anlända till stockholm lite olika tider, sen hur ska vi känna igen varann? hehe vi får ta och göra tröjor som det står Livkomp på =P
GodSent
Jao, men vi skulle väl vara där vid 9 tiden om jag inte minns fel?
Så logiskt sett har tar man pendeln lite över 8 från Sthlm C, och då hade ju en samling någonstans på centralen vid 8 väl funkat?
Vi känner säkert igen varandra, leta efter nervösa ungdomar med inryckningspapper i högsta hugg ohmy.gif
Syster Håkan
Vi måste göra komp motto, tröjor, prylat, en tar vi över världen!
TheKL
Blir nog väldigt svårt för folk som ej kommer från Sthlm eller i närheten att komma till LG runt 9. Jag tror vi kommer tidigast 10-11..
Thorslund
QUOTE (GodSent @ Dec 17 2006, 18:34 ) *
Så logiskt sett har tar man pendeln lite över 8 från Sthlm C, och då hade ju en samling någonstans på centralen vid 8 väl funkat?
Vi känner säkert igen varandra, leta efter nervösa ungdomar med inryckningspapper i högsta hugg ohmy.gif

Men e det inte samling kl: 12 för alla?
TheKL
QUOTE (Thorslund @ Dec 17 2006, 19:23 ) *
QUOTE (GodSent @ Dec 17 2006, 18:34 ) *

Men e det inte samling kl: 12 för alla?

Senast 12, helst runt 9. Iofs vet jag inte vad du menar med samling riktigt men iaf .. smile.gif
landing
nån får väl ställa sig på centralen men ett gigantiskt plakat där det står livkomp/6e komp ;)
Pro patria
QUOTE (GodSent @ Dec 17 2006, 14:20 ) *

stadsbevakningssoldater (...)

Vi som är uttagna skyttesoldater och är på Liv då? camo.gif Hehe.
GodSent
QUOTE (Pro patria @ Dec 17 2006, 23:55 ) *
Vi som är uttagna skyttesoldater och är på Liv då? camo.gif Hehe.

Ni får stå i en egen hörna och disskutera vapensystem medan vi lite lägre livsformer reflekterar över senaste bondfilmen eller motsvarande.
Syster Håkan
QUOTE (landing @ Dec 17 2006, 23:32 ) *
nån får väl ställa sig på centralen men ett gigantiskt plakat där det står livkomp/6e komp ;)

Ja det tycker jag så hittar vi alla varandra! wub.gif
figureFour
Hehe ska jag hinna in dit till 0800 måste så vi ska hinna in till 0900 måste jag gå upp kl 0400 typ haha jag kommer inte somna förns då typ, skojja om att det skulle bli slitigt.. banghead.gif Men kanske kan offra mig om inget annat alternativ är möjligt..
Warrior
de vore roligt om vi alla kunde åka tillsammans från sthlm central....som någon nämnde tidigare att de vore bra om någon gjorde stor skylt där de står livkomp. biggrin.gif nice idé .....men kanske lite jobbigt å släpa med sig den hehe.....men vi får ordna det på nått sätt
Pro patria
Har inte skickat in svar på frågorna man fick i brev för ett tag sen...

Den här lappen med anhöriga:

Är det man själv som ska kryssa för nån ruta under "Inryckt"
- alt 1- genom inkallelseorder
- alt 2- genom byte av tjänstgöringsplats

Då är det väl bara kryssa alt 1 då.

Sen finns det längst ner till höger "Innställelsedag- år mån dag", är det man själv som ska fylla i det eller?

+ på den första vita står det "sänds till vpldetalj (motsv)" och på den andra lappen som blir ifylld samtidigt så att säga.. står det "sänds till komp (motsv)". Nåja, antar att det bara är att skicka med hela skiten.
TheKL
Jaha, då har man varit och tagit massa blodprovet på vårdcentralen. De kunde inte känna nått speciellt med magen iaf och det känns ju rätt skönt.
Skulle få svar på proverna under veckan.. Antingen får man boka biljetter till den 15e eller lägga ner hela grejen. tveka.gif
TheKL
Lite ny info: 20 pers från Livkompaniet/6e har flyttats till 5.skvadron.. Dessa har fått papper om det, Någon här som "råkat" ut för de?
Frallan
QUOTE (TheKL @ Dec 18 2006, 13:07 ) *
Lite ny info: 20 pers från Livkompaniet/6e har flyttats till 5.skvadron.. Dessa har fått papper om det, Någon här som "råkat" ut för de?

Hur vet du det? Hittade inget om det på LG:s hemsida.. Vad gör 5 komp då?
figureFour
QUOTE (TheKL @ Dec 18 2006, 12:27 ) *
Jaha, då har man varit och tagit massa blodprovet på vårdcentralen. De kunde inte känna nått speciellt med magen iaf och det känns ju rätt skönt.
Skulle få svar på proverna under veckan.. Antingen får man boka biljetter till den 15e eller lägga ner hela grejen. tveka.gif

Lägga ner ska du inte göra, förtusan bara åka dit och se hur det går, märker du att du får smärtor då så får du prata med en läkare där och så ska du nog få rycka ut, Jag tror inte det är nåt annat en temporärt om läkarna nu inte hittade något.. Hoppas det går över iaf, och nix jag har då inte blivit flyttat till 5e..
TheKL
QUOTE (Frallan @ Dec 18 2006, 13:32 ) *

En kompis här i stan fick besked via brev idag eller i slutet av förra veckan.
5.skvadron har hand om Ledning, underhållstjänst och bevakning. Det är tex soldaterna från 5.skvadron som sitter i vakten om jag fattat de hela rätt.
Frallan
QUOTE (TheKL @ Dec 18 2006, 13:42 ) *
QUOTE (Frallan @ Dec 18 2006, 13:32 ) *

En kompis här i stan fick besked via brev idag eller i slutet av förra veckan.
5.skvadron har hand om Ledning, underhållstjänst och bevakning. Det är tex soldaterna från 5.skvadron som sitter i vakten om jag fattat de hela rätt.

Ok.. Då har jag säkert blivit placerad där då dry.gif
Men låter ju logiskt nu när livkompaniet är ett rent skyttekompani så måste ju någon vakta?!
Ignorance
Jupp de stämmer att 5:skvadron sitter i kuren o trycker vissel.gif

Men är man snäll mot dom skjutsar dig te coop när du har berto clap.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.