Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livkompaniet januari 2007
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Christer
QUOTE (Svempa @ Nov 20 2006, 21:41 ) *
Mycket strid i bebyggelse. Liv och 6:e är ju dom ända som har det som uppgift.

HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHA biggrin.gif biggrin.gif
Tror jag dör av skratt clap.gif
Livkompaniet och 6:e kompaniet skulle vara de enda som hade sib som uppgift. Inte en chans.
Säg ett stridande förband som inte har sib som uppgift.

SSK har ju sib som huvuduppgift. Men att säga att inga andra har det som uppgift är det absolut sämsta jag hört. dribble.gif

LBB, AmfBat, Pbat, J-bat, säkbat... Alla de förbanden ska väl kunna lösa uppgifter i bebyggelse.
Eller?
Svempa
Ok då. Dumt sagt av mig. Som har det som uppgift utan att göra bort sig totalt under lösandet av uppgiften.
Frallan
QUOTE (Christer @ Nov 20 2006, 21:47 ) *

Livkompaniet och 6:e kompaniet skulle vara de enda som hade sib som uppgift. Inte en chans.

SSK har ju sib som huvuduppgift. Men att säga att inga andra har det som uppgift är det absolut sämsta jag hört. dribble.gif

LBB, AmfBat, Pbat, J-bat, säkbat... Alla de förbanden ska väl kunna lösa uppgifter i bebyggelse.
Eller?

Naturligtvis ska ALLA förband kunna utöva strid i bebyggelse! Vore mycket konstigt annars...
Däremot ska SSK vara bäst i Sverige på SIB, vilket är helt naturligt då dom har SIB som huvuduppgift!
Skoog
Eller?

För att inte glömma Hvbat....eller, jo kanske....Malajn.gif
Ignorance

Eller?

Jo och alla som låg inne 05/06 vet ju hur bra dom förbanden var på SiB biggrin.gif
Christer
QUOTE (Ignorance @ Nov 21 2006, 11:16 ) *

Eller?

Jo och alla som låg inne 05/06 vet ju hur bra dom förbanden var på SiB biggrin.gif

Kan du ge en lite allmän bild av hur de förbanden klarade sig i bebyggelse... Vilken övning syftar du på? Gärna också vad de gjorde för "taktikfel".
Ignorance
Christer: Under CC06 när vi skulle ta ett område strax utanför sthlm(kommer inte ihåg exacta namnet) området bestod utav ungefär 3 större byggnader, försvarade utav cirka 60-70st man, inte helt 100% på precist antal,iaf! K3's LBB skulle ta området dagen innan vi rullade inte från 6.komp, efter 6 timmar blåser BG av övningen för att LBB har för stora förluster (igenomsnitt ska man vara 3 anfallande på 1 försvarande) så dom fick göra om övningen nästkommande dag, då gick de lite bättre för dom biggrin.gif

När turen så kom till 6.komp samt P7,1 st stridsvagn plt och 1 komp CV90, så har vi tagit och kontrollerade 70% utav området på 3 timmar. Sen blåses övningen av för att tiden på dygnet började bli försent och vi hade inte övningstillstånd hur länge som helts, och utav hela kompaniet hade vi förlorat cirka 70 soldater men kunde ändå fullfölja våran uppgift laugh.gif

det var en Glockren övning CC06 clap.gif
figureFour
QUOTE (Ignorance @ Nov 21 2006, 16:35 ) *
Christer: Under CC06 när vi skulle ta ett område strax utanför sthlm(kommer inte ihåg exacta namnet) området bestod utav ungefär 3 större byggnader, försvarade utav cirka 60-70st man, inte helt 100% på precist antal,iaf! K3's LBB skulle ta området dagen innan vi rullade inte från 6.komp, efter 6 timmar blåser BG av övningen för att LBB har för stora förluster (igenomsnitt ska man vara 3 anfallande på 1 försvarande) så dom fick göra om övningen nästkommande dag, då gick de lite bättre för dom biggrin.gif

När turen så kom till 6.komp samt P7,1 st stridsvagn plt och 1 komp CV90, så har vi tagit och kontrollerade 70% utav området på 3 timmar. Sen blåses övningen av för att tiden på dygnet började bli försent och vi hade inte övningstillstånd hur länge som helts, och utav hela kompaniet hade vi förlorat cirka 70 soldater men kunde ändå fullfölja våran uppgift laugh.gif

det var en Glockren övning CC06 clap.gif

Låter som en riktigt skoj övning, längtar verkligen till inrycket. huah! camo.gif
landing
du e inte ensam kan jag lova biggrin.gif
A-team
Bra gjort 6.komp!
TheKL
Va? tveka.gif
Frallan
Var det inte livkompaniet som vann då?
Svempa
QUOTE (Frallan @ Nov 22 2006, 22:41 ) *

Tänker inte du på befrielsekriget 1521 nu? ;)
GodSent

Måste vara en retorisk fråga.
Livkomp vinner ALLTID.
Frallan
QUOTE (GodSent @ Nov 23 2006, 23:00 ) *

Livkomp vinner ALLTID.

precis! biggrin.gif
Syster Håkan

Livkomp vinner ALLTID.

hear hear!!

Vad anars få men be om av världen äldstakompani och världens äldstaregemente.
figureFour
QUOTE (Syster Håkan @ Nov 24 2006, 01:49 ) *

Livkomp vinner ALLTID.

hear hear!!

Inte bara sveriges äldsta då?
TheKL
QUOTE (figureFour @ Nov 24 2006, 12:04 ) *
QUOTE (Syster Håkan @ Nov 24 2006, 01:49 ) *

Livkomp vinner ALLTID.

hear hear!!

Inte bara sveriges äldsta då?

Världens äldstakompani som fortfarande används iaf ..
Thorslund
Kapten (?) Henriksson sa på infodagen att Livgardet är världens älsta anläggning som fortfarande är i bruk.

Coool fun_icon_nana.gif
King Kill
QUOTE (Thorslund @ Nov 24 2006, 13:05 ) *
Kapten (?) Henriksson sa på infodagen att Livgardet är världens älsta anläggning som fortfarande är i bruk.

Coool fun_icon_nana.gif

"Anläggningen" byggdes väl nångång på 70-talet när Livgardet flyttade dit. Jag tror du har missuppfattat något.
TheKL
QUOTE (King Kill @ Nov 24 2006, 13:28 ) *

Coool fun_icon_nana.gif

"Anläggningen" byggdes väl nångång på 70-talet när Livgardet flyttade dit. Jag tror du har missuppfattat något.

Var nog att själva livgardet var världensäldsta regemente.. eller? tveka.gif
figureFour
QUOTE (TheKL @ Nov 24 2006, 14:36 ) *

Coool fun_icon_nana.gif

Undra hur man kan veta det, jag menar det är bra många länder här i världen.. biggrin.gif Fast det kan säkert stämma, sverige är ju en gammal stormakt och livgardet har väl funnits sen bra längesen, jag menar trotsallt kungens livgardister :P
TheKL
QUOTE (figureFour @ Nov 24 2006, 14:49 ) *
QUOTE (TheKL @ Nov 24 2006, 14:36 ) *

Coool fun_icon_nana.gif

Undra hur man kan veta det, jag menar det är bra många länder här i världen.. biggrin.gif Fast det kan säkert stämma, sverige är ju en gammal stormakt och livgardet har väl funnits sen bra längesen, jag menar trotsallt kungens livgardister :P

Var väl Gustav Wasa som slängde ihop Livgardet under 1500-talet ..
Svempa

Coool fun_icon_nana.gif

Du kan ta bort frågetecknet.
Skoog
QUOTE (Livgardets webbsida)
Livgardets anor från 1521 gör det till världens äldsta i dag verksamma förband. Livgardet har en händelserik historia och räknar sina anor från de "16 smocke män" som dalkarlarna avdelade till Gustav Vasas livvakt i januari 1521. Kavalleridelarna har sina första föregångare i de uppländska och sörmländska ryttarfanor som sattes upp 1536.
Kimster
Då vet vi.. historialektion slut.
Syster Håkan
Sitter här mitt i natten och tänker det är 8 väckor kvar till inryck, så snart smäller det Wiiiii!!
Thorslund
QUOTE (Svempa @ Nov 24 2006, 16:37 ) *

Coool fun_icon_nana.gif

Du kan ta bort frågetecknet.

Så han e kapten alltså?
figureFour
Här var det riktigt dött nu, inte långt kvar nu grabbar, fick hem ett informationsbrev om massa info om Livgardet och hälsodeklarationer och sånt, någon mer som fått detta än?
Frallan
QUOTE (figureFour @ Dec 1 2006, 12:39 ) *
Här var det riktigt dött nu, inte långt kvar nu grabbar, fick hem ett informationsbrev om massa info om Livgardet och hälsodeklarationer och sånt, någon mer som fått detta än?

Inte jag :(
TheKL
Oj, vad man skulle få fylla i saker och skicka brev nu då ^^
Frallan
QUOTE (Frallan @ Dec 1 2006, 13:50 ) *
QUOTE (figureFour @ Dec 1 2006, 12:39 ) *

Inte jag :(

TheKL
Kan va så att det bara är utskick till livkomp, låg specefika papper där i för just livkomp ..
Syster Håkan
Jag har inte fårr mina pepper än :( Vad stod där i dom då?
TheKL
Du bor så långt ifrån .. :P Va lite papper man skulle fylla i om hälsa och så, stod info om utbildningen och när de olika sakerna skulle hända under utbildningen, var även mkt info om livgardet.
Syster Håkan
QUOTE (TheKL @ Dec 1 2006, 17:21 ) *
Du bor så långt ifrån .. :P Va lite papper man skulle fylla i om hälsa och så, stod info om utbildningen och när de olika sakerna skulle hända under utbildningen, var även mkt info om livgardet.

Ja inte lätt att bora här vid kontinenten, men mer vill läsa!! :(
TheKL
Haha.

Det stod inte mkt mer än vad vi redan vet.. Jag trodde att det skulle vara 4 plutoner, men det kmr vara 5 plutoner.
Svempa
3 skytte, en PBV och en S&T
Syster Håkan
QUOTE (TheKL @ Dec 1 2006, 17:25 ) *
Haha.

Det stod inte mkt mer än vad vi redan vet.. Jag trodde att det skulle vara 4 plutoner, men det kmr vara 5 plutoner.

NÄ NU!!!

kan du inte sckanna in papperna eller nån annan som kan?? saint.gif
figureFour
Haha.

Hade också för mig att det var 4 men så var det visst inte.. Vilket fall som helst, nu är det ju december, dags för julpynt och sen styra en Livkomp träff. Vet jag tjatar, men det vore jävligt skoj.. banghead.gif
Pro patria
Ringde hem nu och hörde om jag fått nåt brev. Det hade jag...

Var plötsligt inskriven på Livkompaniet huh.gif
Trots att på inryckningskallelsen stod det 6. Komp.

Nåja, antar att det har hänt en massa av oss i så fall. Vilket ju var lite väntat då de sa det redan på infodagen.
landing
välkommen till livkomp isf hoppas du inte blir allt för ledsen för att inte hamna på 6e komp
Syster Håkan
@pro patria

Där ser man välkommen till Liv
Ignorance
QUOTE (figureFour @ Dec 1 2006, 19:40 ) *

Haha.

Hade också för mig att det var 4 men så var det visst inte.. Vilket fall som helst, nu är det ju december, dags för julpynt och sen styra en Livkomp träff. Vet jag tjatar, men det vore jävligt skoj.. banghead.gif

Ska vi försöka styra upp hur de fungerar med plutonerna nu grabbar?

Visst är det 5 st plutoner, 3 skytte 1 PBV worthy.gif och 1 S&T salute.gif

Dock är PBV pluton en "utbildnings" pluton, så att när KOMPANIET krigar, ingår pbv-plutonen i skytte och S&T.

Men under GSU,Befattnings utbildningen och vårdkvällar :P

Så är PBV-plutonen en EGEN pluton, (iaf var de så 05/06)

Hoppas ni hajjar laugh.gif
TheKL
Oki!

Vad sysslar S&T plutonen med? De gick igenom det snabbt på besöksdagen men då satt jag och halvsov pga brist på sömnen under natten ..
Ignorance
TheKL: Tanken är att dom ska sköta underhåll,serva med bränsle,mat och andra nyckelfunktioner såsom E-ledning,sjukvård osv.

allt som inte skytte gör i princip,för dom kan bara kriga clap.gif
Svempa
Spaning ligger på S&T också.
TheKL
QUOTE (Svempa @ Dec 2 2006, 14:15 ) *

Vad innebär spaning inom stadsskytte?
Ignorance
QUOTE (TheKL @ Dec 2 2006, 14:27 ) *
QUOTE (Svempa @ Dec 2 2006, 14:15 ) *

Vad innebär spaning inom stadsskytte?

Underrättelse inhämtning som alla andra som har spaning som uppgift! ph34r.gif
Pro patria
Nä, det är lugnt, jag var dock bara inställd på 6. komp och hade mer räknat med det, men visste iofs att man kunde flyttas om. Men hade kompanierna inte varit identiska hade det ju känts sådär!

Dock undrar jag lite hur de har gjort när de flyttat folk, om de har gjort det helt slumpmässigt eller så. Jag hade i nivån "vältränad" på beeptestet så det bevisar väl iaf att det inte blir någon kvalitetsskillnad mellan kompanierna eller vad man ska säga hehe...

Undrar om det är massor som flyttats huller om buller?

Förresten står det ju 6. komp i kallelse till inryckningen.. men jag antar att de inte tittar på det nu vid inryck hehe
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.