Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livkompaniet januari 2007
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
GodSent
Jag vet inte hur många här som är från Sthlm eller närområde men om det är ett par stycken borde vi ju kunna styra upp något kul innan inryck.
figureFour
QUOTE (GodSent @ Oct 16 2006, 17:28 ) *
Jag vet inte hur många här som är från Sthlm eller närområde men om det är ett par stycken borde vi ju kunna styra upp något kul innan inryck.

Jag skulle lätt kunna åka bil till sthlm för att dra ihop något, och då kanske ta med någon på vägen från Örebro till Sthlm. fun_icon_nana.gif
TheKL
Vi är minst 6 st från Norrköping iaf. smile.gif
figureFour
QUOTE (TheKL @ Oct 17 2006, 15:09 ) *
Vi är minst 6 st från Norrköping iaf. smile.gif

Hehe jag skulle kunna köra världens omväg och mosa in alla i bilen haha, några får ligga i bagaget haha =P
Syster Håkan
QUOTE (GodSent @ Oct 16 2006, 17:28 ) *

Defeniera när området, jag bor rätt nära jag! Malajn.gif :P
figureFour
Aj aj, har precis varit hos optikern och fick därmed se bågarna jag skulle få till lumpen, jag blev mörkrädd, så fula var dom, undrar fortfarande hur det kommer bli med skyddsmasken. B)
landing
hehe inte lätt å ha brillor=P
figureFour
QUOTE (landing @ Oct 17 2006, 16:25 ) *
hehe inte lätt å ha brillor=P

Nja inga problem om dom inte hade sett ut som nåt taget ur en 50tals film.
landing
haha så pass=)
johanp
QUOTE (figureFour @ Oct 17 2006, 16:17 ) *
undrar fortfarande hur det kommer bli med skyddsmasken. B)

Du får även ett par andra glasögon som är pyttesmå och som är avsedda för skyddsmasken.
figureFour
QUOTE (johanp @ Oct 17 2006, 20:58 ) *
QUOTE (figureFour @ Oct 17 2006, 16:17 ) *

undrar fortfarande hur det kommer bli med skyddsmasken. B)

Du får även ett par andra glasögon som är pyttesmå och som är avsedda för skyddsmasken.

asch då, trodde man skulle få ett par skidglasögon typ med glas med skärpa...
figureFour
hehe har denna tråd dött? Var är alla Livkompanister =P? Bara 3 månader kvar typ, längtar som tusan!
Syster Håkan
QUOTE (figureFour @ Oct 19 2006, 14:17 ) *
hehe har denna tråd dött? Var är alla Livkompanister =P? Bara 3 månader kvar typ, längtar som tusan!

Tick tack, vilken underbar stress det är å vänta å inte göra nått inan man rycker in. angry.gif
TheKL
Jaha!!!! Nu är jag suur.. sad.gif Får inte träna på 2-3 månader för farbror doktorn.

Körtelfeber bash.gif Jag
landing
fan va drygt
figureFour
QUOTE (TheKL @ Oct 19 2006, 16:50 ) *
Jaha!!!! Nu är jag suur.. sad.gif Får inte träna på 2-3 månader för farbror doktorn.

Körtelfeber bash.gif Jag

Asch fytusan vad jobbigt, då får du förbereda dig psykiskt istället då.
Är det någon som är igång och tränar riktigt ordentligt? Jag styrketränar lite titt som tätt nu måste börja springa lite oftare..
landing
jag kör gym tre gånger i veckan å så löpning å innebandy
TheKL
Jag tränade två gånger om dagen innan jag åkte på det här, tänker börja träna lätt om en månad!
Vill inte komma till LG och se ut som en annan tomte.
Har även lyckats förlora 7 kg på 6 dagar .. dry.gif
johanp
QUOTE (TheKL @ Oct 20 2006, 13:22 ) *
Jag tränade två gånger om dagen innan jag åkte på det här, tänker börja träna lätt om en månad!

Ta det lugnt du, det är bättre att komma dit än att sitta hemma för att man börjat stressa med träningen... Det kommer var en hel del andra som inte har tränat speciellt mkt innan inryck. I början tar man det också lugnt, typ 5-6min/km beroende på hur långt man springer och nästan alltid i grupp. Själv tränade jag upp mig som tusan under GSU'n. Dock gick jag ner som tusan i vikt samtidigt pga inte tillräckligt med mat i förhållande till hur mkt man rör sig samt att strandraggarmusklerna inte hade någon nytta under den tiden och då inte heller tränades = de försvann.
figureFour
QUOTE (johanp @ Oct 20 2006, 13:40 ) *

Ta det lugnt du, det är bättre att komma dit än att sitta hemma för att man börjat stressa med träningen... Det kommer var en hel del andra som inte har tränat speciellt mkt innan inryck. I början tar man det också lugnt, typ 5-6min/km beroende på hur långt man springer och nästan alltid i grupp. Själv tränade jag upp mig som tusan under GSU'n. Dock gick jag ner som tusan i vikt samtidigt pga inte tillräckligt med mat i förhållande till hur mkt man rör sig samt att strandraggarmusklerna inte hade någon nytta under den tiden och då inte heller tränades = de försvann.

Jo tänkte precis säga det att det är väl bättre att träna upp så uthålliga muskler som möjligt än korta explosiva muskler..
TheKL
QUOTE (figureFour @ Oct 20 2006, 14:14 ) *

Jo tänkte precis säga det att det är väl bättre att träna upp så uthålliga muskler som möjligt än korta explosiva muskler..

Ja! Alltså mitt mål är inte att glida på västkusten stränder sommaren 07.. mellow.gif
Jag vill ut och springa, gå raska prommenader med kängorna och träna upp min rygg som tar/kmr att ta mycket stryk eftersom den är rätt så lång.
figureFour
QUOTE (TheKL @ Oct 20 2006, 15:55 ) *
QUOTE (figureFour @ Oct 20 2006, 14:14 ) *

Ja! Alltså mitt mål är inte att glida på västkusten stränder sommaren 07.. mellow.gif
Jag vill ut och springa, gå raska prommenader med kängorna och träna upp min rygg som tar/kmr att ta mycket stryk eftersom den är rätt så lång.

Ja träna ryggen är nog nästan viktigast, ryggen och benen, blir nog mycket bärande av tunga grejer.
GodSent
Jag har börjat köra gym varje dag, nu har det blivit lite mindre pga. jobb osv. men 4ggr i veckan ska jag försöka hålla mig till, som det känns nu kommer jag bokstavligen talat dö under GSUn, alternativt vara ungefär lika effektiv som en skadeskjuten gnu :P. Svimmar i princip efter 15min på löpbandet så vi ska inte ens tala om milen :S, men men, nu har man ju ungefär 2 månader på sig att bättra sig lite iaf.
QUOTE (GodSent @ Oct 20 2006, 18:46 ) *
Jag har börjat köra gym varje dag, nu har det blivit lite mindre pga. jobb osv. men 4ggr i veckan ska jag försöka hålla mig till, som det känns nu kommer jag bokstavligen talat dö under GSUn, alternativt vara ungefär lika effektiv som en skadeskjuten gnu :P. Svimmar i princip efter 15min på löpbandet så vi ska inte ens tala om milen :S, men men, nu har man ju ungefär 2 månader på sig att bättra sig lite iaf.

2 månader är rätt bra med tid för att bättra på konditionen. Själv har jag ryckt in på 2 skv. Det är en rätt hård utbildning fysiskt. Jag tränade inte precis maniskt, men det är inte så många som gör heller. Det viktigaste är att man är nog tränad för att inte råka ut för skador under dom första veckorna. Men är man en aktiv person och andå har sprungit lite då och då så klarar man sig rätt bra.
TheKL
smile.gif Skönt att höra att de finns hopp för än iaf!
GodSent
QUOTE (TheKL @ Oct 21 2006, 12:25 ) *

Verkligen, en fundering som slog mig idag är vad som lärs ut under närstridsutbildningen, jag har hört lösa rykten om att det ska vara Krav Maga eller liknande, någon som kan och vill berätta?
figureFour
QUOTE (GodSent @ Oct 21 2006, 21:05 ) *
QUOTE (TheKL @ Oct 21 2006, 12:25 ) *

Verkligen, en fundering som slog mig idag är vad som lärs ut under närstridsutbildningen, jag har hört lösa rykten om att det ska vara Krav Maga eller liknande, någon som kan och vill berätta?

Krav Maga låter troligt, fast jag vet dock inte, men det är nog den enda kampsportsform som är passande till just soldater, fast Koreas soldater tränar ju Tae Kwon Do, men det blir nog nåt i stil med Krav Maga, olympisk markeringskamp är nog inte så bra i närstrid =P..
TheKL
Vad är Krav Maga? Vet 0 om kampsporter.
landing
en kampsport framtagen av den israeliska militären e va jag har hört iaf.
figureFour
QUOTE (TheKL @ Oct 22 2006, 12:37 ) *
Vad är Krav Maga? Vet 0 om kampsporter.

Utdrag ifrån budo.se:

Krav maga utvecklades för den israeliska armén. Tanken var att skapa ett så effektivt system för självförsvar som möjligt som byggde på naturliga rörelser och reflexer. Mycket fokus läggs på att arbetas fram ett rationell och effektivt agerande vid olika hot och angrepp och därigenom skapa kontroll på situationen. Krav Magas tekniker är utformade att fungera i alla miljöer från öppna ytor eller i trånga utrymmen, de skall fungera mot en eller flera motståndare med eller utan vapen. Teknikerna måste fungera även när styrka och viktklass skiljer sig eller försvarare och angripare bär vanliga kläder.
Inom krav maga tränar man med flera olika metoder alltifrån det som de flesta känner igen från ett vanligt svettigt kampsportspass i träningslokalen till simuleringar och scenarioträning i verkliga miljöer. Det finns inga tävlingar i krav maga.
Från att ha varit ett militärt närstridssystem har krav maga utvecklat tre grenar; en militär, en polisiär och en civil. Det är den civila grenen som är medlem i förbundet. Grunden är densamma i alla tre, men grenarna verkar helt oberoende av varandra mot sina respektive målgruppers skiftande behov och krav. Strävan inom krav maga är att ständigt anpassa träningen och teknikerna efter omvärlden och de hot som förekommer för där. banan_rock.gif
TheKL
Låter ju spännande att testa, tyvärr är man väl ingen stjärna! Det närmsta jag har kommit sånt där är väl när man brottats me polarna på fyllan... happy.gif
Svempa
Ja det är Krav Maga som lärs ut. Man får lära sig olika försvarstekniker samt olika slagkombinationer. I princip allt tränas full contact (med skydd givetvis) men det känns rätt bra ändå. En hård stoppspark mot solar plexus tar rätt bra trots att man håller upp en kudde framför kroppen smile.gif Sen så hade vi lite roliga övningar där man var "livvakt" och skulle skydda sin V.I.P. och lite sånt. Även en slags aggressions övning där man under 2 - 3 min ska slå på sin kompis så mycket man orkar och då bara använda teknikerna man lärt sig såklart..
Man får även träna på att slåss med AK:n som vapen. Pip- och kolvstötar etc.
figureFour
QUOTE (Svempa @ Oct 22 2006, 15:40 ) *
Ja det är Krav Maga som lärs ut. Man får lära sig olika försvarstekniker samt olika slagkombinationer. I princip allt tränas full contact (med skydd givetvis) men det känns rätt bra ändå. En hård stoppspark mot solar plexus tar rätt bra trots att man håller upp en kudde framför kroppen smile.gif Sen så hade vi lite roliga övningar där man var "livvakt" och skulle skydda sin V.I.P. och lite sånt. Även en slags aggressions övning där man under 2 - 3 min ska slå på sin kompis så mycket man orkar och då bara använda teknikerna man lärt sig såklart..
Man får även träna på att slåss med AK:n som vapen. Pip- och kolvstötar etc.

hehe man får väl hoppas att man har lite övertag från Muay Thai träningen då =P borde inte vara nån större skillnad på sparkarna iallafall =P, men kampsport är ganska lätt att lära sig, iaf om man hållt på med det förrut...
TheKL
Hur pass mycket kampsport tränar man? Hyr försvaret in folk eller har de egna instruktörer?
johanp
QUOTE (TheKL @ Oct 22 2006, 18:53 ) *
Hur pass mycket kampsport tränar man? Hyr försvaret in folk eller har de egna instruktörer?

Egna instruktörer och på 6:e/livkomp blir det säkert en vecka eller två totalt.
GodSent
QUOTE (TheKL @ Oct 22 2006, 18:53 ) *

På introduktionsdagen så hade ju vår beeptest-ledare en fin tröja på sig där det stod närstridsträning, och han var ju något högt befäl på något kompani, så antagligen är det väl han och ett par till som lär ut, dvs. försvarets eget folk. Annars låter det jävligt spännande.
TheKL
Har för mig att han var Löjtnad, och jag vill EJ slåss mot han .. :(
Syster Håkan
QUOTE (TheKL @ Oct 22 2006, 18:59 ) *

Vafalls?! Lite mesigt av dig, jag är frivilig att så min röv spöad av han! ph34r.gif
figureFour
QUOTE (TheKL @ Oct 22 2006, 18:59 ) *

hehe skulle vara kul att sparras mot någon som är riktigt duktig =P det är då man lär sig, the hard way, genom att få mycket stryk.
TheKL
Men vafan, han va ju stor .. KL bash.gif Stor Löjtnad
Syster Håkan
QUOTE (TheKL @ Oct 22 2006, 21:55 ) *
Ty frukta icke, ha ett tjockt pana, och storma mot den stova väggen och se vem som vinner är alltid roligast. KL jag kan hålla dig i handen eller förevisa dig hur man gör. banghead.gif
TheKL
QUOTE (Syster Håkan @ Oct 22 2006, 22:12 ) *

Ty frukta icke, ha ett tjockt pana, och storma mot den stova väggen och se vem som vinner är alltid roligast. KL jag kan hålla dig i handen eller förevisa dig hur man gör. banghead.gif

Slipper jag om jag ber snällt? worthy.gif
Christer
QUOTE (TheKL @ Oct 23 2006, 17:28 ) *

Och den här inställningen/attityden är nog precis anledningen till att ni är placerade som bevakning istället för skytte.. dry.gif
TheKL
QUOTE (Christer @ Oct 23 2006, 17:33 ) *
QUOTE (TheKL @ Oct 23 2006, 17:28 ) *

Och den här inställningen/attityden är nog precis anledningen till att ni är placerade som bevakning istället för skytte.. dry.gif

Eller vare för att jag bad om det! De ville faktiskt placera mig som Jägare om det nu ska tjaffsas om sånt. Det som är skrivet ovan finns det mycket ironi bakom även om det kanske inte är så roligt, men nu ska vi va goa och glada och inte bråka om sånt! smile.gif
Christer
Vilken sorts jägare ville de placera dig som, vilka värden hade du på mönstringen? Bara nyfiken.. Varför valde du bevakningssoldat framför jägare?
TheKL
QUOTE (Christer @ Oct 23 2006, 17:54 ) *
Vilken sorts jägare ville de placera dig som, vilka värden hade du på mönstringen? Bara nyfiken.. Varför valde du bevakningssoldat framför jägare?

Snittade 7 och 8, sen full syn och hörsel och allt det där.
Han kom aldrig fram till någon specefik jägartjänst, han fick bara upp massa utbildningar och sa nått med att du skulle passa som jägare o bla bla bla där nånstans sa jag att jag inte var intresserad av att bli jägare.
Jag kände väl helt enkelt inte för att bli den store starka jägaren som kan ligga ute i skogen flera veckor, så här efter kan jag väl säga att jag nog inte hade valt bevakingssoldat om jag vetat mer om det. Nu hade jag ju turen att Livkomp ändrades till ett skyttekompani.
Christer
QUOTE (TheKL @ Oct 23 2006, 18:18 ) *

Han kom aldrig fram till någon specefik jägartjänst, han fick bara upp massa utbildningar och sa nått med att du skulle passa som jägare o bla bla bla där nånstans sa jag att jag inte var intresserad av att bli jägare.
Jag kände väl helt enkelt inte för att bli den store starka jägaren som kan ligga ute i skogen flera veckor, så här efter kan jag väl säga att jag nog inte hade valt bevakingssoldat om jag vetat mer om det. Nu hade jag ju turen att Livkomp ändrades till ett skyttekompani.

Taget!
GodSent

Detsamma gällde för mig, valde livkomp för att 6e var fullt och jag blev utlovad samma utbildning på liv som på 6e.
Christer
QUOTE (GodSent @ Oct 23 2006, 18:34 ) *

Detsamma gällde för mig, valde livkomp för att 6e var fullt och jag blev utlovad samma utbildning på liv som på 6e.

Som sagt: En tjänst kan inte bli "full" flera skrivs in sen får man kokurrera om platsen. Med andra ord räckte dina värden inte till i konkurrensen, för fullt var det inte..
figureFour
QUOTE (Christer @ Oct 23 2006, 18:45 ) *
QUOTE (GodSent @ Oct 23 2006, 18:34 ) *

Som sagt: En tjänst kan inte bli "full" flera skrivs in sen får man kokurrera om platsen. Med andra ord räckte dina värden inte till i konkurrensen, för fullt var det inte..

Christer har inte du något bättre för dig än att sitta och bedöma andra människor från deras värden av mönstringen, en bra människa går inte att bedömma med penna och papper, jag tror alla här som är inskrivna på livkompaniet skulle kunna vara en bättre soldat än vilken jägare som hellst, allt handlar om viljan, sen om människor är olyckligt lottade för dom fått dålig syn eller något annat är en annan femma, och då blir dom kanske satta på något annat än jägare, och varför är det så bra att vara jägare? sitta och bajsa i gropar hela dagarna..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.