Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livkompaniet januari 2007
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
TheKL
Va? Vad skulle jag ha lyssnat på dig om? surprise.gif
Frallan
QUOTE (TheKL @ Sep 28 2006, 20:33 ) *

Livkomp - bevakning. 6 komp - ssk!
Förstår du eller ska jag spec mig bättre?
Syster Håkan
QUOTE (Frallan @ Sep 28 2006, 21:02 ) *
QUOTE (TheKL @ Sep 28 2006, 20:33 ) *

Livkomp - bevakning. 6 komp - ssk!
Förstår du eller ska jag spec mig bättre?

Jo vist men liv blir ssk, där med är vi lite bätre (nu behöver inte alla ni som är ssk eller skall bli komma med högaflarna å facklorna) jag menar att liv blir bevakning som ledier till väktare sen jobb och sammt att man får hålla på med sif och högvakt.
TheKL
Allstå Frallan, jag vet att livkomp är ett bevakningskompani och ni ett stadsskyttekompani! MEN vi kommer ju få samma utbildning.
Ni kommer ju stå lika mycket högvakt? Alltså kommer ni bevaka lika mycket!
Vi kommer ju även stå som skyttesoldater efter färdig utbildning som Svempa säger!
Christer
Fråga:
Varför är det så viktigt för er Livkompanister att få kalla er för stadsskyttesoldater vid muck?
Varför är det så viktigt för Frallan att Livkompanisterna inte kallar sig för stadsskyttesoldater vid muck?
TheKL
Det ända som känns viktigt med det är om man vill göra utlandstjänst. Annars kan det stå precis vad som för min del.
Syster Håkan
Svar från mig, jag s**** om högakningsfult av jag blir kallad så länge jag vet vad jag är, dom kan kalla mig bananplockare av tredje graden, för mig är det inte viktigt att bli kallad ssk.
Hamberg
QUOTE (TheKL @ Sep 28 2006, 21:10 ) *
Allstå Frallan, jag vet att livkomp är ett bevakningskompani och ni ett stadsskyttekompani! MEN vi kommer ju få samma utbildning.
Ni kommer ju stå lika mycket högvakt? Alltså kommer ni bevaka lika mycket!
Vi kommer ju även stå som skyttesoldater efter färdig utbildning som Svempa säger!

Det relevanta är ju som tidigare nämt om det är samma utbildning eller ej. Om det inte heter samma sak så är det ju mer osäkert om det är samma utbildning. Heter det samma sak så kan man utgå från att det är samma utbildning.
TheKL
Ännu en gång klistrar jag in ett uttalande från livgardetshemsida! Uttalandet kommer från livkompaniets kompanichef.

Ett typexempel på omriktningen säger han vara att de nästa år har två identiska mekaniserade skyttekompanier som delar på högvaktstjänsten. Så glöm bilden att livkompaniet utbildar högvaktssoldater - de utbildar ett stridande kompani.
- Framtidens soldater vill ju åka på utlandstjänst och då måste de ha en utbildning som förbereder dem på det.
Men om man frågar soldaterna så skjuts det så klart ändå alldeles för lite.
Hamberg
QUOTE (TheKL @ Sep 28 2006, 22:42 ) *
Ännu en gång klistrar jag in ett uttalande från livgardetshemsida! Uttalandet kommer från livkompaniets kompanichef.

Ett typexempel på omriktningen säger han vara att de nästa år har två identiska mekaniserade skyttekompanier som delar på högvaktstjänsten. Så glöm bilden att livkompaniet utbildar högvaktssoldater - de utbildar ett stridande kompani.
- Framtidens soldater vill ju åka på utlandstjänst och då måste de ha en utbildning som förbereder dem på det.
Men om man frågar soldaterna så skjuts det så klart ändå alldeles för lite.

Vet inte om du syftade på mig men för ett förtydligande innebär det också befattningen GA938, dvs bevakningssoldat beriden högvakt?
TheKL
Jag tror inte det gäller den utbildningen, om jag har förstått allt rätt ska det gälla livkomp och 6e.
Tjuren4
Den här diskussionen är väl fantastiskt tröttsam men jag kan inte låta bli:)

Jag pratade precis som "frallan" med värnpliktshandläggaren på LG. Jag undrade vad som skulle hända med Livkomp och 6e komp nästa år då jag hört olika rykten. Svaret jag fick var att båda kompanierna skulle dela på den högvakt som Livkompaniet haft och att det skulle bli två identiska kompanier. Två stycken lätta mekaniserade skyttekompanier.

I denna iver av att dela med sig av den information man fått kunde jag inte låta bli att få bidra med vad jag vet.

Blir stadsskyttarna säkerhetskontrollerade?
TheKL
Tack för infon tjuren4!
Frallan
QUOTE (Christer @ Sep 28 2006, 21:33 ) *
Fråga:
Varför är det så viktigt för er Livkompanister att få kalla er för stadsskyttesoldater vid muck?
Varför är det så viktigt för Frallan att Livkompanisterna inte kallar sig för stadsskyttesoldater vid muck?

Det är inte viktigt. Däremot så har jag svarat på frågor jag fått här på forumet. Jag har också sökt mig informationen och belyst med den här.

QUOTE (Tjuren4 @ Sep 29 2006, 00:05 ) *

Jag pratade precis som "frallan" med värnpliktshandläggaren på LG. Jag undrade vad som skulle hända med Livkomp och 6e komp nästa år då jag hört olika rykten. Svaret jag fick var att båda kompanierna skulle dela på den högvakt som Livkompaniet haft och att det skulle bli två identiska kompanier. Två stycken lätta mekaniserade skyttekompanier.

I denna iver av att dela med sig av den information man fått kunde jag inte låta bli att få bidra med vad jag vet.

SSK blir inte säkerhetskonrollerade, det är bara bevakning somblir det

QUOTE (Frallan @ Sep 29 2006, 17:51 ) *
QUOTE (Christer @ Sep 28 2006, 21:33 ) *

Fråga:

Det är inte viktigt. Däremot så har jag svarat på frågor jag fått här på forumet. Jag har också sökt mig informationen och belyst med den här.

QUOTE (Tjuren4 @ Sep 29 2006, 00:05 ) *

SSK blir inte säkerhetskonrollerade, det är bara bevakning somblir det

Men ge er nu, kalla er vad ni vill...
Svempa
Alla som gör Lumpen blir säkerhetskontrollerade. Tror det är i samband med skyddsvaktsutbildningen.
TheKL
Är det någon som har koll på om vi kommer få väktar ubildningen fortfarande?
landing
antar att vi borde få de eller? :$
Svempa
Vi hade möjlighet att gå en väktarkurs Steg 1. Tror den bara gav behörighet att söka andra väktarkurser sen. Dvs du är kan inte börja jobba som väktare direkt du kommer ut i det civila.
Dom enda som kunde det tror jag var MP som även fick gå Steg 2.
landing
okej för jag hörde av inskrivningskillen när jag mönstra att man fick en väktarutbildning och att man kunde få jobb som väktare efter muck men å andra sidan så dem en massa skit som jag så här i efterhand inte riktigt stämmer
MPMöller
QUOTE (Svempa @ Sep 30 2006, 15:14 ) *
Vi hade möjlighet att gå en väktarkurs Steg 1. Tror den bara gav behörighet att söka andra väktarkurser sen. Dvs du är kan inte börja jobba som väktare direkt du kommer ut i det civila.
Dom enda som kunde det tror jag var MP som även fick gå Steg 2.

nä, vi Militärpoliser blir inte utbildade väktare. Skyddsvakter, ja. men inte väktare. vi har iof fått erbjudande om att ta en 2veckors kurs i ordningsvaktsutbildning, men är hos ett civilt företag.
3924
Jag vet inte hur det är nu men de killar som kommer till oss och försöker få jobb blir ofta besvikna.
Varför? Jo förut var ett företag som hette personskyddskolan som hade avtal med försvaret.
Det visade sig dock att de inte följe det bestämelser som gäller för bedriva grundutbildning för väktare. De hoppade över vissa bitar i utbildningen, såsom facklig information, etisk bevakningsteknik mm. Så det slutade med att de förlorade sin lisens för att utbilda väktare. '
Så om ni får VU1 och VU2 så kolla upp att det är Väktarskolan som står för utbildningen, annars är den inte värd något när ni muckar. Dels har det kommit en ny FAPP från RPS precis så att VU1 är numera nio dagar lång. Detta för att det kom en lagändring i somras som medförde att väktare får bära handfängsel och expanderpatong. Så utbildningen behövde fölängas med två dagar.

Fan vad stavfel, orkar inte ändra.
Syster Håkan
allmän fakta, vi på livkomp blir värktare vi får va 1
3924
QUOTE (Syster Håkan @ Sep 30 2006, 17:42 ) *

VU1, av vem utförs utbildningen?
Svempa
Gångna året genomfördes utbildning av ovannämnda Personskyddsskolan. Men av det man läset här gjorde man rätt i att skita i den utbildningen med andra ord.
3924
QUOTE (Svempa @ Sep 30 2006, 20:59 ) *
Gångna året genomfördes utbildning av ovannämnda Personskyddsskolan. Men av det man läset här gjorde man rätt i att skita i den utbildningen med andra ord.

Jo tyvärr så är den värd nada när det kommer att söka tjänster. Då företag räknar utbildningspengar.
Summa av kademumma blir att den inte ger något merit värde, då bevakningsbolaget måste skicka dig på VU1 och VU2 än då för att få ta dig i tjänst. Så för dem spelar det inte någon roll fall du har den eller inte.
Syster Håkan
QUOTE (3924 @ Sep 30 2006, 19:58 ) *
QUOTE (Syster Håkan @ Sep 30 2006, 17:42 ) *

VU1, av vem utförs utbildningen?

Kommer inte i håg vilet det ver tror det var väktar skolan har jag för mig men jag kan ju ha fel., har jag för mig, kille som muckade nu presis från livkomp sa att dom blev väktare å de flästa hadde redan jobb.
landing
nån av er som ska på besöksdagen som fått reda på nått mer om te tider å sånt?
TheKL
Ingen aning om tider, eftersom vi inte fått någon info så finns det väl folk som kan ta imot hela dagen.
Syster Håkan
I dag var jag å hämtade ut mina biljeter, anser dem vara krongliga, får de kommer fram 15.40 till sthlm c
TheKL
Åker du direkt ut till LG? Vi Norrköpings bor kommer väl inte förns runt 19:30 till centralen ..
Pro patria
De borde väl räkna med att folk kan komma ganska sent till LG...

När jag bokade biljetter fick jag ända till Granhammar:

Jag är 19.50 på Stockholm C

Sen åker jag 20.10 från Stockholm C till Kungsängen, ankomst 20.37

20.42 går bussen till Granhammar, ankomst 20.59...

Så nån gång vid 9-tiden vid regementet!
landing
TheKL: hur många e ni som kommer upp från norrköping då?
Pro patria
Slänger in en till fråga här då vi i 6. kompaniet inte har någon egen tråd smile.gif

"Hälsodeklaration i samband med inryckning" som man fick i brevet till infodagen, den ska man inte ha med sig nu, va?

"I samband med inryckning" är ju en aning luddigt.
landing
om man kollar på infobladet som finns på livgardets sida så står de nått om medicinsk enkät tror du dem menar att man ska ha med sig den som man fick hemskickad då?
Pro patria
Hm det var det jag funderade på. Men det stod ju inte i brevet att man skulle ta med sig nån sån upp (där det stod id-kort m.m.)

Så jag hoppas att de menar att man ska ha med sig den till inryck...

Alla deltar ju inte på infodagen så det vore ju konstigt om bara vissa gjorde den där och fick prata med läkare medan andra stannar hemma...
landing
jo de e klart tänkte inte på de=P
Pro patria
Fast man vet ju aldrig. De borde iofs ha samma papper där uppe om det visar sig att man skulle ha med sig lappen men inte har det smile.gif
Frallan
Jag har inte fått någon som helst information om infodagen, får väll den i dagarna hoppas jag. Men vad är det för hälsodeklaration ni menar?
Hur länge håller infodagen på?
landing
dem papperna fick man väl för länge sen i typ juli eller nått å den håller på över lördan men man får sova över där freda till lörda om man inte bor i sthlm å inte vill stressa ihjäl sig på lörda morronen
Frallan
QUOTE (landing @ Oct 4 2006, 00:07 ) *
dem papperna fick man väl för länge sen i typ juli eller nått å den håller på över lördan men man får sova över där freda till lörda om man inte bor i sthlm å inte vill stressa ihjäl sig på lörda morronen

Jo men jag bytte tjänst för bara någon vecka sen, så jag fick min kallelse bara för några dagar sedan. Men vad är det för hälsodeklaration ni pratar om?
landing
aha då förstår jag. man fick nå papper 12 st frågor som man ska svara på typ om man fortfarande känner sig motiverad att göra lumpen å de klassiska frågorna om man dricker, röker/snusar osv
Frallan
QUOTE (landing @ Oct 4 2006, 00:11 ) *
aha då förstår jag. man fick nå papper 12 st frågor som man ska svara på typ om man fortfarande känner sig motiverad att göra lumpen å de klassiska frågorna om man dricker, röker/snusar osv

Åfan, varför vill de ha svar på de för???
Kan du inte skriva ner dem? biggrin.gif
landing
jadu de är väl för att kolla om nått har hänt eller ändras sen mönstringen som jag förstår de hela
Syster Håkan
QUOTE (TheKL @ Oct 3 2006, 22:42 ) *
Åker du direkt ut till LG? Vi Norrköpings bor kommer väl inte förns runt 19:30 till centralen ..

Värkar som det helt, inte riktigt glad över det men det står på biljeterna, och jag måste väll lyda biljeterna?
TheKL
Jo, du måste väl lyda biljetterna! biggrin.gif

Vi fyra från Norrköping är förövrigt på Sthlm C 19:15! Har inte börjat kolla bussar och sånt men det kanske man borde göra!
TheKL
Jaha! Snart går tåget! Ska bli kul.. biggrin.gif
Thorslund
Tänkte bara hälsa alla som var med idag 7/10 -06 att det var jävligt kul, och att jag hoppas få se mer av er i januari 2007!

PS.
Pratade med Kap. Henriksson idag och ha sa klart och tydligt att 6:e komp och Liv komp kommer se identiska ut, bara det att namn brickan kommer ha en annan färg. smile.gif
DS.

MVH

\\\ Thorslund, Gustav
TheKL
Ja det var mycket trevligt! Väldigt trött efter att ha "sovit" på LG över natten, men annars är allt prima!

Ja, som sakt finns ju inget stadsskyttekompani eller högvaktskompani längre.

Både det där med bågen och nya AK5c var väl oklart, men det kommer nog bli riktigt bra i vilket fall.

Ser faktiskt fram mot Januari nu! Ska börja gå i de nya kängorna imorrn!

Edit: Grus i ögonen.
landing
kaptenen jag prata med sa att bågen skulle finnas kvar för stadsskytte. hur som helst trevlig dag iaf
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.