Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Officiell flygdagstråd 2006
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2
Danne
Jag och Yman gjorde ett besök vid årets första flygdag, Våsterås Flygande museums roll out. Tyvärr var vädret inte bra, men ändå bättre än väntat..

Roligast: Den eldsprutande Draken i blankmålad low viz grey är tillbaka! Sedan känns det bra i propheadhärnan när oroliga förare och markpersonal tror man står för nära utblåset/rotorn, då är man tillräckligt nära.

Sämst: Ljusförhållandena, som annars brukar vara mycket goda vid Västerås(jämfört med kassa F7). Sedan borde jag nog lägga till rondeller med.

Litet urval av bilder.

Små:

Större:

Nu är det Örebro sedan Såtenäs och lite annat före det som troligen blir den bästa finalen på länge: Dala Järna i augusti. Förhoppningsvis får vi bättre väder... salute.gif
Maced
Det är ju nästan så det rörde sig lite i brallan när Draken drog förbi på låghöjd fun_icon_nana.gif
The Swede
Fina bilder Danne.

En fråga om sista bilden, låg hjälmen kvar även EFTER att du tagit bilden? :P

The Swede pansar2.png
cf112
Kristianstad Airshow

Man jobbar för att få dit en del utländska grupper som inte står med i programmet än.
Får väl se vad det blir av med det.
HV är tillfrågade att stå för bevakningen.
Erik_G
QUOTE (The Swede @ May 22 2006, 06:20 ) *

Alla är inte som du, Swede :P

/E
Danne
QUOTE (Erik_G @ May 22 2006, 09:53 ) *
QUOTE (The Swede @ May 22 2006, 06:20 ) *

Alla är inte som du, Swede :P

/E

Aha, är det HAN som lärt Yman? Han kom nämligen släpande på en 30mm akan som prompt skulle med ner till UDES pebban. Krävdes lite övertalning samt förklaring av skillnader i kaliber för att han besviket skulle släppa den och återgå till lekhagen runt hkp 3.

smile.gif saint.gif
Ringo
Snygga bilder!

Gilla speciellt den med HKP 9:ans utblås - "fladdret" på luften blev snyggt clap.gif
PIC
Jag var också där och tittade på flygplan och hälsade på gamla kamrater.

Kul att få se Team 60 när de inte kom till Stockholm dagen innan.
Vampire är alltid kul att se, dock tyckte en kvinnlig vän att det var ett tjejflygplan: Litet, ganska tyst och vackra linjer. biggrin.gif

Bäst var så klart Draken, enligt mig ett av de vackraste flygplanen som tjänstgjort i FV.

En annan rolig detalj var tältet där man kunde bli målad som en skademarkör. På skylten stod det "Kom och bli skadad" laugh.gif

Lite synd på vädret och att min kamera var utlånad, men en mkt trevlig dag ändå.

//PIC
C DK012
QUOTE (PIC @ May 22 2006, 14:07 ) *
Litet, ganska tyst och vackra linjer.

OT-varning: Tycker att det låter som en passande beskrivning på en kvinna. :P
BJK
Fina bilder på trevliga maskiner!!

Dala-Järna ska jag inte missa att flyga in till, men när är Örebro? smile.gif
Danne
QUOTE (BJK @ May 23 2006, 07:53 ) *

Tackar

Vad gäller örebro så är infon lite knapphändig ännu: Örebro Flygdag

Förutom det som står så skall Lansen dit, vad mer utöver det vet jag inte....
BJK
QUOTE (Danne @ May 23 2006, 09:56 ) *
QUOTE (BJK @ May 23 2006, 07:53 ) *

Tackar

Vad gäller örebro så är infon lite knapphändig ännu: Örebro Flygdag

Förutom det som står så skall Lansen dit, vad mer utöver det vet jag inte....

Tackar!
Har bokat in ett besök där nu också smile.gif
depsy
Personligen tycker jag uppvisningen med hkp 9 var bäst.
zetruz
Känns tråkigt att ha missat det. Var på Swedish Battle Camp istället. Visst, det var ju häftigt, men jag skulle vilja varit på båda ställena dry.gif
BJK
Någon som ska till Örebro på tisdag då? smile.gif
zetruz
Vad är det då!? blink.gif dribble.gif
depsy
Sen har EAA fly in på Barkarby imorgon lördag.
Danne
Kommer glatt närvara i Örebro, jag är påfallande lättlurad att åka dit där det finns en Lansen Malajn.gif

Sedan kan man bara konstatera att Dala Järna gänget gjort det igen, deras nuvarande och ej fullständiga program slår F7s. Då är iofs de inte bundna till politisk korrekthet.
BJK
QUOTE (Danne @ Jun 2 2006, 20:59 ) *
Kommer glatt närvara i Örebro, jag är påfallande lättlurad att åka dit där det finns en Lansen Malajn.gif

Sedan kan man bara konstatera att Dala Järna gänget gjort det igen, deras nuvarande och ej fullständiga program slår F7s. Då är iofs de inte bundna till politisk korrekthet.

Skoj! Blir det väder så flyger jag upp över dagen i Örebro! I E-tuna missade du ju ankomsten med din kamera så.... ;)
Till Flygfesten i Dala-Järna så blir det att flyga SK50, om vädret blir hyfsat smile.gif
Danne
Vi får väl göra den här tråden till officiell flygdagstråd 2006.

Nyss hemkommen från Örebro och 2/3 flygdag. Missade slutet pga tidsbrist och då solen var på väg över i totalt motljus var det kanske inte mycket jag missade.

Strulade en hel del med parkeringen på morgonen och blv inte så överlycklig över upplägget med samtliga flygplan framför åskådarna vilket gör fotandet stundtals hopplöst. Det är INTE roligt när man har ett 20m glapp mellan en hög med Tiger Moths och en DC-3a. Då Ingesson-Thor var på gräsbrännarhumör så blev det inga bra bilder på Lansen i luften. Detta problem hade kunnat lösas om arrangörerna höjt showhöjden lite, men ick fotograferande publik håller kanske inte med..

Såg dock ett mer rutinerat gäng på en sandhög söder om plattan, tror de stod helt rätt och kommer nog kopiera det nästa år..

Vädret var betydligt bättre än i Västerås, även om det kunde ha varit suveränt då det inte var ett moln då jag for hemifrån, men dessa kom fram och var tyvärr framme vid de flest tidiga uppvisningarna. Vidare blev det snudd på vindstilla under Team 60s program, vilket ledde till att deras egna "gamla" rök ofta gjorde korten på dem lite "disiga".

Roliga citat från publik:

"DC 3an används fortfarande av USA i slagskeppsversion. De använde den i Irak, med 40mm haubits i" tveka.gif

"Förra året flög Gripen över ljudets hastighet på Västerås flygdag...fett som fan" huh.gif

"Nej Erik (son), det där är en Lansen. Gripen är större och nyare. Lansen tror jag inte vi har så många flottiljer som flyger längre" blush.gif (I wish it was true).

"Det där du Micke är en annan motor än det du har i BMWn det!!!" pekandes på en i motvind stånkande R22 clap.gif

Jag gick in för att lyssna idag, då jag satt bredvid en pansarguru vid Battle Camp:Göteborg som blev luftburen då Stefan Sauk kallade 9040B för strv (jag noterade detta, men var mer orolig för läkarens strukturella integritet då alla luftburna pansargurus landar igen, förr eller senare).

Bilder omgång 1:

Team 60:

Blev sepia här då en polare ville ha en sådan verre

Lansen, observera att det verkar vara nåt klurigt med hydraulen till höger ställ på de sista bilderna...eller är det någon som känner till denna egenhet. Lansen Sport hade väl inte nigningskapacitet för gamla förare? :P

106
Ser också att de plockat bort två antenner från Lansen, den bakom fenan och den framför cockpit. Den senare kan jag förstå om den var störande (no pun intended) men bortsett från att de var fula förstår jag inte varför man tagit bort den bakom fenan.

Lite kul att teknikerna bytte flottiljsiffran till 3 på de flygplan som gick till diverse muséer, de hade ju precis målats om i nygammalt färgschema och med siffran 16. Teknikerna på Malmen vägrade ju också byta flottiljsiffra (från F13 till F16) på Tp85. Till slut gav de med sig och bytte på det ena flygplanet, det som idag tillhör Le Caravelle Club, FVM:s fpl är fortfarande F13-851.
Erik_G
QUOTE (Danne @ Jun 6 2006, 21:45 ) *
Lansen, observera att det verkar vara nåt klurigt med hydraulen till höger ställ på de sista bilderna...eller är det någon som känner till denna egenhet. Lansen Sport hade väl inte nigningskapacitet för gamla förare? :P

När jag gick som Prao på målflygkompaniet noterade jag denna egenhet efter flygpassen. Helt i sin ordning enligt den lansentekniker jag frågade. Det kan tydligen bli så om man inte sätter kärran helt rakt.

QUOTE (Danne @ Jun 6 2006, 21:45 ) *
Vi får väl göra den här tråden till officiell flygdagstråd 2006.

Then I make it so!

Egentligen kanske något av våra andra forum skulle vara hem åt denna tråden, men jag tycker tråden ligger bra där den ligger.

/E
106
QUOTE (Erik_G @ Jun 6 2006, 23:53 ) *
När jag gick som Prao på målflygkompaniet noterade jag denna egenhet efter flygpassen. Helt i sin ordning enligt den lansentekniker jag frågade. Det kan tydligen bli så om man inte sätter kärran helt rakt.

Kanske är ett sätt att lära föraren landa snyggare. tveka.gif Vad bra att det syns så tydligt så föraren får skämmas för sin dåliga landning ända tills mekarna varit och hoppat på den andra vingen. Draken hade ju samma "problem".
Skoog
Jag tackade just nej till att vara funktionär på flygdagen på F7 den 18 juni. Jag vågar mej nog inte på något sånt i FVRFs regi.
Flak
Det är väl ingen här som missat att det verkar som om vi får se Mig-29 på F-7 den 18:e!

wub.gif

Visserligen en markbunden Ungersk sådan, men den är nog sevärd ändå!

F-7:s program!
Yman
QUOTE (Flak @ Jun 8 2006, 17:12 ) *
Det är väl ingen här som missat att det verkar som om vi får se Mig-29 på F-7 den 18:e!

wub.gif

Visserligen en markbunden Ungersk sådan, men den är nog sevärd ändå!

F-7:s program!

Som om det skulle vara nåt rolleyes.gif

Senast jag såg dem så fick jag och övriga på flottiljen en egen lite flyguppvisning från denna kärra... Utan tvekan en häftig maskin att se i sitt rätta element biggrin.gif

//Y
Erik_G
QUOTE (Yman @ Jun 8 2006, 17:50 ) *
Senast jag såg dem så fick jag och övriga på flottiljen en egen lite flyguppvisning från denna kärra... Utan tvekan en häftig maskin att se i sitt rätta element biggrin.gif

Undertecknad trodde att han skulle få se en fin bild på en R22 biggrin.gif

/E
simon
Under fredagens genrep (16 juni) kommer en C-17 att stå på markutställningen. Observera endast under fredagen!

Öhm, what? Varför bara på genrepet? Har det att göra med ev. införskaffande av tyngre lyftförmåga?
Skuggan
fredagens "genrep" är inte öppen för allmänheten, dock kommer en hel del "höjdare" och liknande att vara där då...

jag har blivit tillfrågad att vara skyddsvakt från onsdag till söndag men avböjt pga jobb. (ok, jag avböjde inte lör-sön, men ser inte ut som jag kommer stå då heller, antar att man får besöka flygdagen på det "traditionella" sättet) ;)

[edit]
förresten, om fler skall dit så kanske det kan anordnas en mötesplats nånstans?
Skoog
QUOTE (Skuggan @ Jun 12 2006, 19:12 ) *
jag har blivit tillfrågad att vara skyddsvakt från onsdag till söndag men avböjt pga jobb. (ok, jag avböjde inte lör-sön, men ser inte ut som jag kommer stå då heller, antar att man får besöka flygdagen på det "traditionella" sättet) ;)

Jag blev av någon märklig anledning tillfrågad att vara skyddsvakt måndag till onsdag. När jag frågade om det inte vore lämpligt att ha skyddsvaktsförordnande (eller vad det nu kan tänkas heta) så fick jag svaret att det ordnar sig. Jag tyckte det lät lite löst, så jag stannade hemma, vilket jag ångrar eftersom jag ändå inte har något för mej här hemma.
Danne
Tillbaks från ett totalt molnfritt F7..

Kommer lite mer bilder imorrn men idag kör vi ett litet tema...

Asses on fire (Copyright South Park)

Tja...saknaden har varit stor...dånet efterlängtat fun_icon_nana.gif

Övrigt 1: C-17 kom och gjorde sin patenterade "våga vägra rullbana" landning, helt jävla fascinerande vad den maskinen tvärstannar clap.gif
Efter ett snack med besättningen kan jag informera om att de stannar över helgen om inget annat kommer emellan, vill F7 så kör de en display på söndag. De var dock fascinerade över att spekaran väkomnade brittiska RAFs C-17 till "denna historiska första landning på F7", att det med stora bokstäver stod US Air Force på sidan var nog petitesser.

Övrigt 2: Sol....
Erik_G
Efter ett snack med besättningen kan jag informera om att de stannar över helgen om inget annat kommer emellan, vill F7 så kör de en display på söndag.

JAAAAAAAA......vore NÄSTAN bättre än 1-0 målet mot paraguay.. biggrin.gif

Du får briefa mig när rätta "avtryckarstunderna" är sedan, Danne.

biggrin.gif

/E
syte johansson
QUOTE (Danne @ Jun 16 2006, 21:55 ) *
Övrigt 1: C-17 kom och gjorde sin patenterade "våga vägra rullbana" landning, helt jävla fascinerande vad den maskinen tvärstannar clap.gif
Efter ett snack med besättningen kan jag informera om att de stannar över helgen om inget annat kommer emellan, vill F7 så kör de en display på söndag. De var dock fascinerade över att spekaran väkomnade brittiska RAFs C-17 till "denna historiska första landning på F7", att det med stora bokstäver stod US Air Force på sidan var nog petitesser.
Ja det var inte så lite imponerande då de fick stopp på maskinen på vadå, 2-300m? Speakern var ju mycket duktig; har är en bild på "två hercules åtta gripar och team 60".
QUOTE (Danne @ Jun 16 2006, 21:55 ) *
Övrigt 2: Sol....
Verkligen...
Danne
Fortsättning...är 10 bilders begränsning på forumet så det blir att dela upp:

Ljudet...ståpäls. Här gjorde till och med engelsmännen bredvid surprise.gif Då de tidigare inte var imponerade över speakern, dels det med C-17, sedan kanske man som speaker skall stänga av ljudet på nallen efter den ringt 6 gånger. Jag tyckte också att det för att vara en Fv organiserad show var för många fel, men det var också ett genrep:

C-17 som kurvar in över publiken (ala amerikansk flygdag):

Specialmålad Grip (divisions emblem), hoppas denna får en mer synlig roll på söndag:

Denna bilden, där ovan visade Grip är med är från den VIP förevisning som genomfördes, med S100 och Gripar till understöd för marktrupp (122a+Strf 90). Då jag var nyfiken på målningen så följde jag den med kameran...ren tur att det blev något överhuvudtaget

Dock för den som vill se flares från Gripen så kommer det efter lågsniffen på solodisplayen...men DÅ var jag inte med huh.gif
Danne
Mer historisk del:

Sk-16. Mycket imponerande jobb. Den måste ha gjort sin först kontrollflygning dagen före. Hoppas även det lokala projekt får den beskrivning och de lovord det förtjänar på söndag och FORTFARANDE tituleras Sk-16 (och inte 14, som andra tomtar försöker göra). Mer om denna individ finns att läsa om på SFF:s forum.

Kanske inte så historiskt, men då detta nog värmer en polare här så....

Allmänt om foto på F7 just nu (om vädret håller i sig):

1) Värme. Taxningsbilder med tele gör sig oftast inte. Det ser bra ut i sökaren men på resultatet har man ett värmedaller som förtar skärpan. Detta gäller ca 6-8 fall av 10, iaf för mig.

2) Ljus. Svårt att få bra ljus på flygplanen då solen aldrig är direkt fördelaktig då den går från att stå i position ca klockan 11 till position klockan 15 under eftermiddagen. lätt att få en stor svart blobb på bild.

Övrigt om ni skall dit:

-Bra skor. Det är rätt långt mellan tex static display och bra position att se showen.
- Sol/Värme. Det var inte många hundra där i fredags....men redan då syntes att många leeeeed på eftermiddagen: VATTEN+solskydd
-De som är där tidigt kan nog sno åt sig de gratis Gripen almanackor som blev kvar från i fredas...fina bilder (finns i lådor framför försäljningsstånden)

Snart är det söndag! clap.gif clap.gif
106
QUOTE (Danne @ Jun 17 2006, 15:36 ) *
Sk-14. Mycket imponerande jobb. Den måste ha gjort sin först kontrollflygning dagen före. Hoppas även det lokala projekt får den beskrivning och de lovord det förtjänar på söndag och INTE tituleras Sk-16. Mer om denna individ finns att läsa om på SFF:s forum.

Skäms på dig, det där är ingen Sk14. Sk14 hade fast ställ, fenan såg annorlunda ut och Sk14 hade dukklädda kroppssidor medan Sk16 var helt i metall. Dessutom stämmer inte färgschemat och om jag inte ser helt fel har den nummer 16073. Det finns ingen riktig Sk14, alla skrotades. Däremot byggde FVM en kopia av delar från Wirraway och Yale.
Sk14
Sk16

Jag hittade förövrigt ingen info på SFF:s forum om att man höll på att få något Sk14 i luften.
Danne
QUOTE (106 @ Jun 17 2006, 22:29 ) *
QUOTE (Danne @ Jun 17 2006, 15:36 ) *

Sk-14. Mycket imponerande jobb. Den måste ha gjort sin först kontrollflygning dagen före. Hoppas även det lokala projekt får den beskrivning och de lovord det förtjänar på söndag och INTE tituleras Sk-16. Mer om denna individ finns att läsa om på SFF:s forum.

Skäms på dig, det där är ingen Sk14. Sk14 hade fast ställ, fenan såg annorlunda ut och Sk14 hade dukklädda kroppssidor medan Sk16 var helt i metall. Dessutom stämmer inte färgschemat och om jag inte ser helt fel har den nummer 16073. Det finns ingen riktig Sk14, alla skrotades. Däremot byggde FVM en kopia av delar från Wirraway och Yale.
Sk14
Sk16

Jag hittade förövrigt ingen info på SFF:s forum om att man höll på att få något Sk14 i luften.

blyg.gif blyg.gif blush.gif banghead.gif

Blandade ihop både det ena och det andra, så går det när man gnäller på andra. Tänkte...asch ,jag tänkte inte.

Ändrar så jag inte lurar någon annan.
The Swede
QUOTE (Danne @ Jun 17 2006, 15:16 ) *

Det där behövde man inte vara på Såtenäs för att uppleva, blev precis överflugen av 4 TP 84, 12 JAS 39 och Team 60 på ungefär 300 m höjd dribble.gif (max) rätt över mitt hus biggrin.gif
Skoog
Så har man precis kommit hem från Såtenäs. Jag tycker att det överlag var ett mycket trevligt arrangemang. Det var kul att se att både T2 och P4 hade kapat åt sig en liten bit och visade upp bland annat Strv122, Strf90 och Patgb203. Dessutom var Lv6 där med en UndE23, vilket var extra kul eftersom man kunde se de många planen i luften.

Det var rätt tufft att se MiG29, F16 och F-18 på riktigt och speciellt F-18s flyguppvisning var mäktig och det dånade i marken nästan oavbrutet. Andra saker som fanns på marken var bland annat en monter där SAAB visade en trafikledningsradar. Det fanns också en Harriersimulator, men det var lite väl lång kö för att jag skulle orka ta en närmare titt.

Flyguppvisningarna var av hög kvalité, men det var lite dumt att de hade Team60 först, eftersom man då väntade sig lite mer av F-16 och F-18 som kom precis efter. Hkp10an blev mycket långdragen och faktiskt ganska tråkig. Å andra sidan var de två Hkp9orna tämligen spännande. Jag visste inte man kunde göra så med en helikopter. Det absolut bästa var dock det Schwieziska PC-7 teamet.

En mycket trevlig dag smile.gif
Skuggan
tycker ungefär som Skoog, men eftersom smaken är som röven så tyckte jag att Breitling teamet var klart skickligast.

dessutom satt jag på första parkett för CSAR förevisningen biggrin.gif (satt mitt i röken för er som var där)
bushman
@skoog:

du kom inte förbi vårt lilla HV.läger?
jag hade förevisning av all vår fantastiska samband-mtrl.....
samt svettades floder i SV2k och slingad AK4.

jag gillade också Breitling teamet bäst samt vingarnas uppvisning var über.
var och snurrade hos T2 och kollade lite containerporr dribble.gif
Erik_G
Apropå vingarna.. det måste vara svårare att göra "nästan loopingar" och "nästan rollar" än att verkligen göra en vanlig loop och en vanlig roll biggrin.gif.
Skulle vilja se den "doorgunner" som ens kan träffa jordklotet under och omedelbar efter en "tjillevipp"..
Man blir stolt över att vara en gammal hangarsopare på 25. pvhkpkomp.

Annars var finnarnas uppvisning med F-18 Hornet den brutalaste. Tyvärr. Hade hoppats att gripen-uppvisningen verkligen skulle visat både F-18 och F-16 var skåpet ska stå, men nu blev det en relativt "mild" uppvisning. Har sett "våghalsigare" gripenflygningar.
Vad beträffar F-16 uppvisningen.. Piloten hade säkert jättekul.. men nästa gång får han gärna hålla sig lite närmre publiken än nån kilometer rätt upp biggrin.gif

Det var ju en positiv överraskning att C-17 var kvar även på söndagen. Synd bara att det inte verkar som att vi kommer få se fler av dem på såtenäs, kronmärkta :( De verkade annars fungera bra som parkeringshus åt stridsfordon.

Får komplettera med lite bilder när jag har haft tid..

/E
106
QUOTE (Skoog @ Jun 18 2006, 21:04 ) *
... bland annat Strv122, Strf90 och Patgb203.

Tyckte det var mer intressant med RG-32M "Galten" och Skylark. Men det var bra att armén också visade upp sig. Markutställningarna i övrigt tyckte jag inte gav så mycket, verkstaden hade en del intressant men t ex Ericsson och Saab var riktigt tråkiga. Kul att de ställt ett CV90 bakom C-17 och Tp84 bredvid så alla kunde se hur stor den egentligen är i jämförelse med vad vi har idag. Annars hade de ju tyvärr ställt de flygplan som flög uppvisning långt bort. Visserligen bogserades de förbi publiken, men det hade varit bättre om de stod närmare.

Flyguppvisningarna ja, det jag kom för att se var J29, J32, J34, J35 och Sk37. De fyra första var bra men tyvärr hade de ingen uppvisningsförare i 37:an. Dessutom ville jag se B17 och Ö1, men de missade jag. Breitling-temet var riktigt bra och PC7-teamet var väl kul att se. Team60 tyckte jag inte var riktigt lika bra som de en gång var, men helt ok. Helikoptrar och Team Svea var ju bara tråkigt och det moderna svenska flyget brydde jag mig inte så mycket om. Solouppvisning med Gripen har jag sett så många gånger så då förberedde jag hemfärd.

Något Hv-läger såg jag aldrig, däremot en massa Hv-människor som drev omkring.
Erik_G
QUOTE (106 @ Jun 19 2006, 11:37 ) *
Breitling-temet var riktigt bra och PC7-teamet var väl kul att se. Team60 tyckte jag inte var riktigt lika bra som de en gång var, men helt ok.

Jag misstänker att det har hänt en del vad det gäller säkerhetstänk och begränsningar för uppvisningsflyg. Jag vill minnas att under det glada 80-talet, och de flyguppvisningar jag då var på (mestadels på saab-fältet) så var publiken mycket närmre själva uppvisningen. Jag vill minnas att jag stod på någon ås och kikade ner på en viggen som passerade på mycket låg höjd vid något tillfälle. Jag vill även minnas att Team 60 hade en manöver där två flygplan i hög fart passerade varandra nära, varav en i ryggläge, på (relativt) låg höjd.
Jag minns att jag såg Frecce Tricolori på SAAB. Tyvärr så skedde olyckan i Ramstein inte så lång tid därefter, och jag misstänker att mycket ändrades efter den olyckan.

Gött ljud från de nio pilatus-kärrorna.. ren, klassisk musik. Ett fint komplement till den finska "hårdrocken"...

/E
Skoog
QUOTE (bushman @ Jun 19 2006, 10:28 ) *
@skoog:

du kom inte förbi vårt lilla HV.läger?
jag hade förevisning av all vår fantastiska samband-mtrl.....
samt svettades floder i SV2k och slingad AK4.

Jag letade faktiskt lite efter Hemvärnet, men jag såg bara en massa människor i märkligt stukade filtmössor. Däremot så såg jag FVRF (där jag egentligen skulle varit med som funktionär) och Lottorna med ett rosa 90 mönster vilket var ....intressant.

QUOTE (106 @ Jun 19 2006, 11:37 ) *
Tyckte det var mer intressant med RG-32M "Galten" och Skylark.

Jo, jag hade faktiskt glömt bort Galten, men den var också trevlig att se och känna lite på.
bushman
@ skoog och 106.
att ni inte hittade vänersborgs HV-bataljons taikonläger, kunde ju berott på att vi inte fanns med i programbladet.
vi gömde(gömdes?) oss uppe vid spotters corner.

och att sedan vår Bataljonchef försökte eliminera risken för karl-johansvamp syndromet, genom att beordra fältmössa på var ju en annan femma... HV.gif

nu var ju vi en del i larmberedskapen så jag minimerade mitt lösdrivande till en timme då vi hade rast, samt 45 min på slutet då jag fotade c-17 från en massa vinklar.
smirnoff
Guud så vackra bilder.
Jag kunde varken åka dit, jag jobbade då 12timmar natt då :(
faeeen!

Nästa år, så blire!
Hoppas man får ta ledigt från Lumpen för att åka dit o se....
Flak
Var så sjuk så det gick inte att åka...

Kamraten var dock där och har rapporterat om flera strålande förevisningar.
Grämer ihjäl mig...

QUOTE (bushman @ Jun 19 2006, 16:06 ) *
och att sedan vår Bataljonchef försökte eliminera risken för karl-johansvamp syndromet,
genom att beordra fältmössa på var ju en annan femma... HV.gif

Bushmans BatCh ska ha all heder av ett sånt beslut, och jag är inte ironisk.

salute.gif

Ni skulle ha sett när vår HV-bataljon gick Högvakt på Drottningholm och folk
prångt var tvungna att ha sina egna cammo-kepsar: Inget beslut togs, så cirka
halva styrkan hade gröna kepsar och andra halvan hade cammokepsar i olika
kulörer och kvalisorter. Oj, oj, oj, va man fick skämmas...
Skuggan
QUOTE (smirnoff @ Jun 19 2006, 17:31 ) *
Guud så vackra bilder.
Jag kunde varken åka dit, jag jobbade då 12timmar natt då :(
faeeen!

Nästa år, så blire!
Hoppas man får ta ledigt från Lumpen för att åka dit o se....

du kan nog glömma flyguppvisningar på F7 i framtiden.
framförallt då det är ett "icke vpl utbildande förband"

så detta var troligtvis sista uppvisningen på F7 på väldigt länge....
Erik_G
Här kommer Del 1 av mina bilder från flygdagen.

Tänk er en flygplats i någon oroshärd i världen, tre C-17 landar, ut rullar Strf 9040 fullastade med pansarskytte. 20 minuter senare är flygplatsen säkrad så att humanitär hjälp kan flygas in. Detta kunde ha blivit verklighet.. men men..

..vi får väl nöja oss med den gamla trotjänaren i trettio år till istället..

Den Grip som skulle flyga solouppvisningen

Man ville gärna visa upp hur många Gripen FV har på flygdagen, men jag anade ugglor i mossen, och se, när jag gick otillåtet nära en maskin uppdagades den skrämmande sanningen. Alla flygplanen, med något undantag visade sig vara mockuper, diskret märkta så att inga tekniker eller flygförare ska ta fel. Jag har ringt Uppdrag Granskning och tipsat.

Team PC-7 står uppställda

Denna tråden var nog av trådskaparen främst tänkt att användas för att lägga in bildreportage från flygdagar. Diskussioner om hemvärnsmontrar och baskerstuk undanbedes vänligt men bestämt. Jag kommer vid tillfälle städa lite hårt och brutalt i denna tråden.

mvh
Erik G
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.