Vi får väl göra den här tråden till officiell flygdagstråd 2006.
Nyss hemkommen från Örebro och 2/3 flygdag. Missade slutet pga tidsbrist och då solen var på väg över i totalt motljus var det kanske inte mycket jag missade.
Strulade en hel del med parkeringen på morgonen och blv inte så överlycklig över upplägget med samtliga flygplan framför åskådarna vilket gör fotandet stundtals hopplöst. Det är
INTE roligt när man har ett 20m glapp mellan en hög med Tiger Moths och en DC-3a. Då Ingesson-Thor var på gräsbrännarhumör så blev det inga bra bilder på Lansen i luften. Detta problem hade kunnat lösas om arrangörerna höjt showhöjden lite, men ick fotograferande publik håller kanske inte med..
Såg dock ett mer rutinerat gäng på en sandhög söder om plattan, tror de stod helt rätt och kommer nog kopiera det nästa år..
Vädret var betydligt bättre än i Västerås, även om det kunde ha varit suveränt då det inte var ett moln då jag for hemifrån, men dessa kom fram och var tyvärr framme vid de flest tidiga uppvisningarna. Vidare blev det snudd på vindstilla under Team 60s program, vilket ledde till att deras egna "gamla" rök ofta gjorde korten på dem lite "disiga".
Roliga citat från publik:
"DC 3an används fortfarande av USA i slagskeppsversion. De använde den i Irak, med 40mm haubits i"
"Förra året flög Gripen över ljudets hastighet på Västerås flygdag...fett som fan"
"Nej Erik (son), det där är en Lansen. Gripen är större och nyare. Lansen tror jag inte vi har så många flottiljer som flyger längre"

(I wish it was true).
"Det där du Micke är en annan motor än det du har i BMWn det!!!" pekandes på en i motvind stånkande R22
Jag gick in för att lyssna idag, då jag satt bredvid en pansarguru vid Battle Camp:Göteborg som blev luftburen då Stefan Sauk kallade 9040B för strv (jag noterade detta, men var mer orolig för läkarens strukturella integritet då alla luftburna pansargurus landar igen, förr eller senare).
Bilder omgång 1:
Team 60:

Blev sepia här då en polare ville ha en sådan verre

Lansen, observera att det verkar vara nåt klurigt med hydraulen till höger ställ på de sista bilderna...eller är det någon som känner till denna egenhet. Lansen Sport hade väl inte nigningskapacitet för gamla förare? :P