Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Officiell flygdagstråd 2006
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2
bushman
@erikg

uppfattat!!

och får säja att det var underbart vackra foton du fick fram.
jag missade cv90 och c-17 foto, med ca 1 min, hann se 90:an åka i väg mot sin tp.
och eftersom jag var i kungens kläder kändes, inte 100 löpning över barnfamiljer som en bra idé.

en sak som vi som röjde av området fick se var lite roliga överflygningar av hemvändande plan.
vissa saker var såååå top gun...
Fk_Djerf
QUOTE (bushman @ Jun 19 2006, 10:28 ) *
@skoog:

du kom inte förbi vårt lilla HV.läger?
jag hade förevisning av all vår fantastiska samband-mtrl.....
samt svettades floder i SV2k och slingad AK4.

jag gillade också Breitling teamet bäst samt vingarnas uppvisning var über.
var och snurrade hos T2 och kollade lite containerporr dribble.gif

Min dotter var hos er och tog lite sjukvårdsresurser i anspråk clap.gif
Hon hade skavsår och fick ett jättefint plåster banan_rock.gif

Finska F18 var det klart bästa, snacka om den finska sisun!
Detta trots att man har förflutet som mek på J35 och älskar "strykjärnet" över allt annat!
sleget
Kollade in F7 s hemsida om flygdagen.
Satt och grubblade ett tag över fåniga amerikaner som har små plastsoldater på "instrumentbrädan" innan jag , öhhhuuum blush.gif kom på vad det var.

Landning C17 Bild från F7s hemsida

Har en del egna bilder, skall bara krama ur dem ur kameran först....
Erik_G
Fortsätter min bildkavalkad från söndagens airshow på såtenäs.
Nu med jetflygsuppvisningarna.

Draken behövde definitivt inte skämmas för sig, I mitt tycke var Drakenuppvisningen den näst tuffaste av de olika soloprogrammen.

Den största behållningen med Viggenuppvisningen var nog ljudet. Som redan har nämnts så fanns det ingen uppvisningspilot till Viggen, utan flygningen var mer av förevisningskaraktär. Dock är en kortbanelandning med vändning alltid en kortbanelandning med vändning biggrin.gif

Lite finsk "hard rock hallelujah".

Som synes bwehövde inte finnarna något rökaggregat, F-18's aerodynamik klarade av den saken på egen hand.

Hornet rockar fett.. typ

Dansk F-16 Falcon förevisar lågfartsregistret med tillhörande högalfaflygning

Gripen förevisar det samma

Det var flygdagens "värstingar". Får se om det blir lite bilder från de övriga uppvisningarna senare. Tyvärr blev bilderna på t.ex vingarna mest svarta silhuetter mot blå botten.

/E
BJK
Ang SK37 så är den inte särskilt lämplig att köra uppvisning med eftersom det är lite svårt med alfabegränsningar p g a luftintagen, det kan smälla rätt otrevligt om man inte är obeservant....
Danne
QUOTE (BJK @ Jun 21 2006, 14:15 ) *
Ang SK37 så är den inte särskilt lämplig att köra uppvisning med eftersom det är lite svårt med alfabegränsningar p g a luftintagen, det kan smälla rätt otrevligt om man inte är obeservant....

Nä, men den kan bara stå där och se allmänt BLODDOPAD ut. När nu F-14 försvinner i höst är det bara F-15 och F-4 kvar av dessa testosteron fighters (möjligt att Tornado F-3 vill in här). Jag har haft nöjet att se 4-14-15-37 på en och samma show och anser att......det går inte trumfa. Dock ser jag ett ljus i tunneln i Super Hornet, den har klar trumhinnepotential. F-22 är lagd åt det hållet, men för slipad.

Angående helikopterbilder så var det inte lätt nej. Vingarna hamnad för långt bort gtån publiken för att bli bra och motljuset hjälpte inte. Dock kunde man jaga dem lite när de var på väg in för att landa:

Min första paparazzi insats kom när jag insåga att vid min nuvarande position skulle lastfällningen samt fackelfällningen inte göra sig så scannade jag av området med objektivet och fann KPV göra sig redo för avfärd:

zetruz
@ Erik_Gs sista Viggen-bild... man tröttnar aldrig! wub.gif
Danne
Vart tredje år visar Dala Järna hur man håller en Flygdag med stort F.

I år hade de som största konkurrent nationens Flygvapen som firade 80år...

Nu har inte domarna kommit med slutresultatet, men ryktet går om walk over från FV.

Line up Dala Järna 2006:

F-15E Strike Eagle (48TFW, Lakenheath)
F-16AM (Holländska FVs solodisplay, troligen den främsta i europa)
JAS 39 Gripen
J35 Draken
J34 Hunter
J32 Lansen
J29 Tunnan
J28 Vampire
Vingarna
Team 60
Bell 412 (Holländska FV)
Saab B17
A-26 Invader
P-51D Mustang
Tiger Moth
L-4 Cub
Bleriot XI
Zlin 42 (Blackbirds display team)
Su-31/29 (Air Bandits med J Kairys i spetsen)
so far...

Så jäkla underbart clap.gif

Tänk att en svensk flygdagarrangör kan vara så snäll och go att de är så politiskt okorrekta att bjuda in USAF och till råga på allt den mest aktiva maskinen av alla. worthy.gif
Sytare
*hysch* Danne!

Dem kanske inte visste något om det där, och nu har du ju berättat...

F.ö.
Tackar för informationen
Erik_G
QUOTE (Danne @ Jul 9 2006, 13:09 ) *

wub.gif
BJK
QUOTE (Danne @ Jul 9 2006, 13:09 ) *
Line up Dala Järna 2006:

F-16AM (Holländska FVs solodisplay, troligen den främsta i europa)
JAS 39 Gripen
J35 Draken
J34 Hunter
J32 Lansen
J29 Tunnan
J28 Vampire
Vingarna
Team 60
Bell 412 (Holländska FV)
Saab B17
A-26 Invader
P-51D Mustang
Tiger Moth
L-4 Cub
Bleriot XI
Zlin 42 (Blackbirds display team)
Su-31/29 (Air Bandits med J Kairys i spetsen)
so far...

Glöm inte SK50 Safir !!! happy.gif
Danne
QUOTE (BJK @ Jul 9 2006, 19:27 ) *

De brukar inte fastna på bild biggrin.gif
BJK
QUOTE (Danne @ Jul 9 2006, 19:47 ) *
QUOTE (BJK @ Jul 9 2006, 19:27 ) *

De brukar inte fastna på bild biggrin.gif

Gör inte denna det så blir jag besviken! laugh.gif
Nestor
Hemkommen från Wheels and Wings i Varberg.
Till mycl stora lycak flös en uppvisning med den enda, den oefterlikninga.
Hawker Hunter wub.gif

Fick trebilder som kan visas. Kvalitén är inte den bästa (snälla, skratta inte åt mig blush.gif )
Hawker Hunter 1
Hawker Hunter 2
Hawker Hunter 3
Det är så vackert...

Och till alla er som ville ha en bild på en Saab Safir, så knöppten jag en idag :P
Visserligen på backen, men ändå;
Safir

Såg ochså en pippi som jag inte känner igen, kan någon hjölpa med identifikation?
En jag inte känner till

Jag lyckades missa att ta bilder på uppvisningen med en YAK 55:a. banghead.gif
Säger bara surprise.gif
Vilken fullkomligt osannorlik maskin.
Danne
QUOTE (Nestor @ Jul 15 2006, 20:30 ) *
Såg ochså en pippi som jag inte känner igen, kan någon hjölpa med identifikation?
En jag inte känner till

Miles M 65 Gemini

Säger bara surprise.gif

Kom till Järna och se vad Su 29 kan göra. Titta in på J Kairys Hemsida på lite filmer bla
NBC
Lite sent för bilder från Såtenäs och det mesta har visserligen visats, men på något sätt så missade ni den sötaste uppvisningen.

Många bilder blev det den dagen och brännblåsor på näsan dry.gif Gjorde duktigt ont i ett par dagar.
Erik_G
QUOTE (NBC @ Jul 19 2006, 19:57 ) *
Lite sent för bilder från Såtenäs och det mesta har visserligen visats, men på något sätt så missade ni den sötaste uppvisningen.

Har en liknande bild, men tyvärr gillar inte D70 att man riktar den rätt emot solen, så bilden blev pyntad med lite extra "specialeffekter"... Så därför ströks den ur listan med bilder som jag ville visa upp biggrin.gif
Lite synd, för ni skulle sett vad jag svor och slet för att snabbt få dit vidvinkelgluggen istf telet.

/E
BJK
QUOTE (Danne @ Jul 15 2006, 23:48 ) *

En jag inte känner till

Miles M 65 Gemini

Säger bara surprise.gif

Kom till Järna och se vad Su 29 kan göra. Titta in på J Kairys Hemsida på lite filmer bla

Dala-Järna verkar ju bli riktigt grym m a p deltagande maskiner och team! salute.gif
Ska bli kul att se faktiskt.
BJK
Nu är det snart dax för Flygfesten den 11-13/8!

http://www.flygfesten.com

Hur många avser att besöka årets genuina flygdag i Sverige? smile.gif
C DK012
Det är en härligt förvirrad sida den där. Var tvungen att öppna affischen i PDF-format för att få reda på ungefärliga öppettider.
cf112
Line Up, Kristianstad Airshow 26-27/8-06:

12.00 SAAB J29 Gul Rudolf
12.10 Bleriot XI
12.20 SAAB JAS 39 Gripen
12.30 Ö1 Tummelisa
12.40 Mirage 2000
12.50 Pitts S2B
13.00 Team 60
13.10 SK11 Tiger Moth
13.20 SAAB J32 Lansen
13.30 G164 Aircat (Wingwalk)
13.40 SK28 de Havilland Vampire
13.50 SAAB B17 Blå Johan
14.00 SAAB SK50 Safir
14.10 Piper L-4
14.20 Hkp 9 Vingarna
14.30 YAK 52
14.40 SK61 Bulldog
14.50 SAAB J35 Draken
Danne
QUOTE (BJK @ Aug 1 2006, 06:41 ) *

Kommer vara där lördag och söndag och troligen på rek under fredagen. Fredagen kommer vara ankomstdag för "de flesta" av prop-kärrorna. Någon direkt uppvisning kommer ej att ske men däremot eventuell träning och flybys.

Då jag nu verkar vara lite insider så kan jag fortsätta med att samtliga jetdeltagare är baserade på andra fält och kommer därför utgå därifrån vid deras displayer (F-15E kommer tex från en bas i Danmark och glider iväg dit direkt efter uppvisningens slut). Detta leder tyvärr till självklara begränsningar i displayernas längd och effektuttag men är ofrånkomligt då banan är för kort för att ta emot dem.
106
QUOTE (Danne @ Aug 2 2006, 09:24 ) *
Detta leder tyvärr till självklara begränsningar i displayernas längd och effektuttag men är ofrånkomligt då banan är för kort för att ta emot dem.

Minns när de hade uppvisning med L-29 som startade från fältet (1996?), den fick använda hela banan och lite till och hade ingen större marginal till trädtopparna vi fältkanten. Om jag minns rätt slog han dessutom i trädtopparna när han skulle därifrån efter flygdagarna.
BJK
QUOTE (Danne @ Aug 2 2006, 09:24 ) *
QUOTE (BJK @ Aug 1 2006, 06:41 ) *

Kommer vara där lördag och söndag och troligen på rek under fredagen. Fredagen kommer vara ankomstdag för "de flesta" av prop-kärrorna. Någon direkt uppvisning kommer ej att ske men däremot eventuell träning och flybys.

Då jag nu verkar vara lite insider så kan jag fortsätta med att samtliga jetdeltagare är baserade på andra fält och kommer därför utgå därifrån vid deras displayer (F-15E kommer tex från en bas i Danmark och glider iväg dit direkt efter uppvisningens slut). Detta leder tyvärr till självklara begränsningar i displayernas längd och effektuttag men är ofrånkomligt då banan är för kort för att ta emot dem.

Själv flyger vi in bara över dagen på lördagen prel, men jag tror nog man hinner med och se det mesta ändå. smile.gif
Danne
QUOTE (BJK @ Aug 2 2006, 18:38 ) *
Själv flyger vi in bara över dagen på lördagen prel, men jag tror nog man hinner med och se det mesta ändå. smile.gif

Om allt går som det skall så kommer enda skillnaden att vara att på lördag flyger Vampire och på söndag Hunter.
BJK
QUOTE (Danne @ Aug 8 2006, 21:30 ) *
QUOTE (BJK @ Aug 2 2006, 18:38 ) *

Om allt går som det skall så kommer enda skillnaden att vara att på lördag flyger Vampire och på söndag Hunter.

Ok, det kan jag leva med smile.gif
Räknar väl med att komma in runt 0930 på lördagen om vädergudarana är oss nådiga.
106
Ska försöka vara där på söndag. Hunter kan man inte få för mycket av.
Danne
På grund av händelserna i England och den efterföljande höjningen av hotbild inom US Armed Forces är deltagandet av F-15E vid Dala Järna nu struket. blyg.gif blyg.gif blyg.gif blyg.gif :( :(
Erik_G
QUOTE (Danne @ Aug 10 2006, 16:55 ) *
På grund av händelserna i England och den efterföljande höjningen av hotbild inom US Armed Forces är deltagandet av F-15E vid Dala Järna nu struket. blyg.gif blyg.gif blyg.gif blyg.gif :( :(

blyg.gif blyg.gif blyg.gif
Danne
Slänger in 3 bilder från en liten tur till Dala Järna för att reka och lite annat. Blev en förvirrad resa som nog var lite i onödan, men var iaf där när dessa trillade ned inför helgens aktiviteter:

Väldigt väldigt gul 412a:

Titta, en sk50 som faktiskt fastnade på bild:

Får vi se hur det blir imorrn.....vädret ser lite sisådär ut.
BJK
Snygga bilder Danne!! smile.gif

Hoppas du fick lika fina idag då! biggrin.gif

Vädret var riktigt bra, förutom några Cb:n som seglade förbi i utkanten med inte släppte något regn på oss.
Danne
QUOTE (BJK @ Aug 12 2006, 20:47 ) *
Snygga bilder Danne!! smile.gif

Hoppas du fick lika fina idag då! biggrin.gif

Vädret var riktigt bra, förutom några Cb:n som seglade förbi i utkanten med inte släppte något regn på oss.

Tackar...jo, det blev väl några idag med, slänger upp några snabba och inte färdigbehandlade:

Får väl tillägna den här de som flög högdjur över Villingsberg:

Kommer mer idag och övermorgon, både från mig och från den stod bredvid mig...

BJK, skickar länkar på dina beställda bilder över PM senare, trevligt att råkas salute.gif

Om några timmar får man jaga den ebk gladaste F-16 jag någonsin sett igen clap.gif
Schmutte

Vad hände?

Riktigt snygga bilder Danne clap.gif dribble.gif
Frånochmed Nu, är du min personliga fotograf B) *ironi*
106
QUOTE (Schmutte @ Aug 13 2006, 01:00 ) *

Vad hände?

Följer du inte någon nyhetsrapportering? Du kan väl inte helt missat att brittisk polis stoppat ett terrordåd och det kaos i flygtafiken och ännu strängare säkerhetsbestämmelser som det resulterat i?
BJK
Toppen Danne! Det tackar vi speciellt för! salute.gif

F-16 uppvisningen var ju en orgie i ebk-användning som du säger, riktigt skoj att beskåda!
Är det där exemplaret en "ren" uppvisningsmaskin så till vida att den har någon specialdesignad mjukvaruedition med framflyttade gränsvärden och är strippad på all "onödig" hårdvara?
Robban75
Hej alla!

Här är en länk till mina bilder från flygfesten i Dala Järna! Inte lika fina som Dannes läckra bilder, men jag hoppas ni gillar dom ändå! smile.gif

http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=61336
Term
F-16 kärran som va i Dala Järna stod kvar på Rommehed i Borlänge igår kväll efter uppvisningen! Där stod även en till F-16 förmodligen en reserv kärra!

A-26 Intrudern som skulle vart med men som hade tekniska problem stod också kvar där!

Få se om jag lyckas lägga upp några bilder här senare?

Men det var en jäkligt bra Flyg Show speciellt F-16 uppvisningen!
Danne
QUOTE (BJK @ Aug 13 2006, 10:41 ) *
F-16 uppvisningen var ju en orgie i ebk-användning som du säger, riktigt skoj att beskåda!
Är det där exemplaret en "ren" uppvisningsmaskin så till vida att den har någon specialdesignad mjukvaruedition med framflyttade gränsvärden och är strippad på all "onödig" hårdvara?

( Vissa bilder i detta inlägg är kopior på det förra då det verkar som imageshack har lite problem)

J-055 är en en Block 20 MLU maskin, där det enda som skiljer från linjeförband maskin är avsaknad av balkar samt total avsaknad av low vis grey dribble.gif

ETC ETC ETC

Hkp 9:

B17:

Bleriot / Thulin:

Sir Vival
QUOTE (cf112 @ Aug 1 2006, 13:35 ) *

12.10 Bleriot XI
12.20 SAAB JAS 39 Gripen
12.30 Ö1 Tummelisa
12.40 Mirage 2000
12.50 Pitts S2B
13.00 Team 60
13.10 SK11 Tiger Moth
13.20 SAAB J32 Lansen
13.50 SAAB B17 Blå Johan
14.00 SAAB SK50 Safir
14.10 Piper L-4
14.20 Hkp 9 Vingarna
14.30 YAK 52
14.40 SK61 Bulldog
14.50 SAAB J35 Draken

Bumpar upp den här igen som en liten påminnelse om helgens flyguppvisning.
Term
QUOTE (Sir Vival @ Aug 23 2006, 13:36 ) *
QUOTE (cf112 @ Aug 1 2006, 13:35 ) *

12.10 Bleriot XI
12.20 SAAB JAS 39 Gripen
12.30 Ö1 Tummelisa
12.40 Mirage 2000
12.50 Pitts S2B
13.00 Team 60
13.10 SK11 Tiger Moth
13.20 SAAB J32 Lansen
13.50 SAAB B17 Blå Johan
14.00 SAAB SK50 Safir
14.10 Piper L-4
14.20 Hkp 9 Vingarna
14.30 YAK 52
14.40 SK61 Bulldog
14.50 SAAB J35 Draken

Bumpar upp den här igen som en liten påminnelse om helgens flyguppvisning.

Såg på deras hemsida att Drakens deltagande tyvärr utgår pga reservdelsbrist!!!
zetruz
Tack för påminnelsen, Danne!
Jag är väldigt ledsen för de dåliga bilderna, och för att dem är få till antalet. Jag var på FIA -06 båda dagarna, men det var såhär. Första dagen var vi alltför upptagna med att se på uppvisningarna (och att glo på alla stillastående tingestar), för att ta många bilder. Andra dagen fick jag helt enkelt värmeslag, och det var nära att vi fick åka till sjukhuset (jag har klippt mig nu :( ). Så alla bilderna har jag för mig är från första dagen. Men men, det blev riktigt roligt ändå! Jag skulle uppskatta ifall ni inte postade dem någon annanstans, då bilderna faktiskt känns riktigt privata... tack så mycket!
Ni kommer nu se att vädret på den första dagen var väldigt nyckfullt! Ena sekunden störtregn, nästa solsken. Dessutom avslöjar jag nu min relativa okunnighet inom flygområdet vissel.gif
V-22 nr 1, V-22 nr 2. Usch vad ful den är! Malajn.gif Men ändå så underbart vacker wub.gif
Global Hawk...
Vad är detta? smile.gif
C-130J har jag för mig - ganska fin bild faktiskt!
Hornet... väl!? blink.gif Detta är fienden! Version? huh.gif , Falken. Eurofighter.
Vad är detta? blink.gif ...närmare bild här.
C-17... Och här har den canardvingar! clap.gif
Flaggskeppet! En till majestätisk bild. Det var rätt mäktigt att se denna flyga, kan jag säga! wub.gif

Och till sist... bästa vännerna i hotellrummet. Det var ganska varmt där inne, må jag säga! wacko.gif
Jag ber än en gång om ursäkt för de dåliga bilderna, men men... kan inte hjälpas. :(
Danne
QUOTE (zetruz @ Oct 9 2006, 02:26 ) *
Tack för påminnelsen, Danne!
V-22 nr 1, V-22 nr 2. Usch vad ful den är! Malajn.gif Men ändå så underbart vacker wub.gif
Global Hawk...
Vad är detta? smile.gif
C-130J har jag för mig - ganska fin bild faktiskt!
Hornet... väl!? blink.gif Detta är fienden! Version? huh.gif , Falken. Eurofighter.
Vad är detta? blink.gif ...närmare bild här.
C-17... Och här har den canardvingar! clap.gif
Flaggskeppet! En till majestätisk bild. Det var rätt mäktigt att se denna flyga, kan jag säga! wub.gif

Och till sist... bästa vännerna i hotellrummet. Det var ganska varmt där inne, må jag säga! wacko.gif
Jag ber än en gång om ursäkt för de dåliga bilderna, men men... kan inte hjälpas. :(

Den första "Vad är detta?" är en British Aerospace Hawk T2

Versionen på F-16 ("fienden") är en Block 50 av C. Kan vara CJ wirad.

Den andra "vad är det"...oj...ehm.. från vänster: Airbus 380, Bell 407, Bell 430, Airbus 340, Cessna Citation CJ3....sen är det mer bös i bakgrunden, en Avro Lancaster och en taildragger samt en Vickers Canso längst till höger.

By the way Falken är en Örn och insekten en en super insekt ;)

Bra Zetruz clap.gif clap.gif Bättre sent än aldrig.
zetruz
Tackar och bockar för all oväntad information :P Men detta:
QUOTE ("Danne")
Falken är en Örn

Det hade mer med klockslaget att göra, än med okunnighet blush.gif
kerran
Jag tycker Finska flygvapnets F-18C Hornet var den bästa på flygdagen, mycket mycket bra. biggrin.gif

Draken uppvisningen var också helschysst och mycket välkommen.
35an stod väl på marken större delen av år 2005 pga av brist på reservdelar?

Viggen uppvisningen var trevlig. Det var första gången jag såg en Viggen uppvisning av den äldre AJ 37 generationen.
Är det inte så att SK 37 också nu har samma större luftintag som JA 37 hade?

När och var, var det en skribent på forumet tidigare hade sett F-14, F-15, F-4 och Viggen under samma flygdag?
Just att F-14 körde uppvisningar på flygdagar i Europa hörde ju inte till vanligheterna under kärrans 33 år med US Navy.

Synd att inte A32A var helt färdigställd ännu, ser fram emot att se den i luften igen...
Meteor
Lite flygdagsbilder:
http://www.swedish-viper.com/airshow/index.html
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.