Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tillbud med AK4b
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Dr.Koma
Är nyligen hemkommen från PB kurs Hv under vilken en Ak4b "exploderade" i ansiktet på en kompanibroder. Det som inträffade var att Kolvdelen under pågående eldgivning (lös am) med en knall lossnade och flög ur kolvfästet (metallpartiet av kolven) Framföringsfjäderstyrningen hade brutits av och metalldelen som den är fästad i hade spruckit.

Kamraten klarade sig utan men.

Jag har tyvärr inga bilder.

Nu undrar jag om någon upplevt detta eller andra liknande problem tidigare. unsure.gif

------------------------------------------
Ändrat trådens titel då den var missvisande

The Swede
BLÅGUL
GC1
QUOTE (Dr.Koma @ May 19 2006, 16:40 ) *
Är nyligen hemkommen från PB kurs Hv under vilken en Ak4b "exploderade" i ansiktet på en kompanibroder. Det som inträffade var att Kolvdelen under pågående eldgivning (lös am) med en knall lossnade och flög ur kolvfästet (metallpartiet av kolven) Framföringsfjäderstyrningen hade brutits av och metalldelen som den är fästad i hade spruckit.

Kamraten klarade sig utan men.

Jag har tyvärr inga bilder.

Nu undrar jag om någon upplevt detta eller andra liknande problem tidigare. unsure.gif

------------------------------------------
Ändrat trådens titel då den var missvisande

The Swede
BLÅGUL

då får man hoppas att det utreds ordentligt vad orsaken till haveriet var.
Krook
Jag har varit med om en lådsprängning så kraftig att rullarna i slutstycket helt gick upp i rök. Troligtvis berodde det på mtrl-utmattning i rullarna så att de brast i deflagraktionsögonblicket.
Hela den vapenomgången togs ur bruk.

/Krook
Ragulin
@Dr Koma

Det där var det faktiskt nära att jag råkade ut för själv en gång. I samband med vapenvården efter skjutning med skarp am upptäckte jag att något var kacko med kolvpartiet när jag skulle montera ihop vapnet. Exakt samma sak hade alltså hänt mitt vapen om jag skjutit ett enda skott till... wacko.gif
tinhead
Obehagligt!

Var på övn i förra helgen där dom hade en vapentekniker som besiktade vapnen extra noga.

Enligt han så SKALL det göras vart annat år på AK4...

En av kontrollpunkterna var sprickor i främre fästet av underbeslag/handtag.

Det vore trevligt att veta samtliga kontrollpunkter så man vid vapenvård kan leta på misstänkta ställen i förebyggande syfte.
CP2
En soldat i min grupp råkade ut för en märklig sak i går, han skulle avhjälpa ett eldavbrott och finner då att patronen (lös) på något underligt vis vänt sig helt och hållet och satt intryckt baklänges i patronläget!

Vapnet togs omedelbart ur bruk och ska undersökas av vapentekniker........... Malajn.gif
Ringo
QUOTE (c3grp @ May 22 2006, 09:32 ) *
En soldat i min grupp råkade ut för en märklig sak i går, han skulle avhjälpa ett eldavbrott och finner då att patronen (lös) på något underligt vis vänt sig helt och hållet och satt intryckt baklänges i patronläget!

Vapnet togs omedelbart ur bruk och ska undersökas av vapentekniker........... Malajn.gif

[ironi]
å han hade satt i bulan på rätt sätt i magasinet? :P
[/ironi]
Maul

Hur lyckas man? blink.gif
CP2
QUOTE (Maul @ May 22 2006, 10:27 ) *

Hur lyckas man? blink.gif

Ja, JAG vet inte! Min "Bettan" dunkade glatt ut sig plugg efter plugg.......lösskjutningsanordningen såg helt klart annorlunda ut efteråt! saint.gif
dxl
patronen (lös) på något underligt vis vänt sig helt och hållet och satt intryckt baklänges i patronläget!
Har hänt mig också, jag tänkte inte så mycket på det när det hände, jag åtgärdade och fortsatte stridsövningen. När jag berättade det så var det ingen som riktigt förstod eller tog det på så stort allvar så jag tänkte inte mer på det.
Det hände ganska tidigt under övningen och hände inte mer sedan.
Gusten
Konspirationen fortsätter, patronerna gör uppror..... :P
Vid ett tillfälle då jag fick eldavbrott (med den ak jag hade innan jag bytte till en med RP-sikte) så hade jag då jag skulle åtgärda felet, två patroner (lös ammo) vända åt varsitt håll klämda mellan slutstycke och patronläge.
Provade senare med att lägga i två rättvända i magasinet. Sedan en åt fel håll och slutligen fyllde jag på med rättvända. Den felvända gör att allt efter den hamnar snett i magasinet. Visst går det att fylla på men det ser skumt ut. Gjorde detta bara för att dels kolla eventuellt hjärnsläpp eftersom jag tycker att jag borde märkt av misstaget. Jag har inte haft problemet med skarp ammo. Bara råkat ut för (som det finns en bild på i forumet) att en hylsa fastnat i plastbeläggningen på insidan av den nya hylsfångaren. /Gusten Rangern.gif
PokerJoel
Jag har varit med om samma sak på en HV-övning då min stridsparskamrat var utrustad med AK5 lösskjutning. (vi övriga hade givetvis AK4) Helt plötsligt hade han ett eldavbrott med en patron som kilat in sig bakvänt. Iofs lätt åtgärdat men vi funderade så klart på hur det kunde ske. Min egen teori i det fallet utgår från det faktum att vi gjorde oss färdiga för strid i taskiga ljusförhållanden, AK5-skytten var relativt ovan utan riktig rutin på vapenhantering. Han hade med all säkerhet fyllt på magasinet med en patron bakvänd i mörkret. Jag testade efteråt och det gick alldeles utmärkt! På AK5 kan man ju heller inte skylla på hylsfångare edyl som sätter käppar i hjulet och det finns helt enkelt inte plats för en patron att göra en volt i lådan mellan slutstycket och patronläget.

Anldeningen till att sådana här eldavbrott aldrig händer vid skjutning med skarp ammunition är att man nästan aldrig sitter under en gran eller ett mörkt förläggningstält under tidspress och förbereder skjutningen: Det brukar vara mer ordnade former, högre koncentration hos deltagarna och större övervakning av övningsledningen.
NuBreed
Har också varit med om att en patron satt sig bakochfram i patronläget på min gammla AK4 fixade problemet och körde vidare.. aldrig råkat ut för det igen efter det.
paananen
Är det fysiskt möjligt för en patron att rotera inuti AK4:an?
Ragulin
Jag har en teori när det gäller klabbande lösammo: Kan det vara så att krutladdningen i en skarp patron är kraftigare än i en lös och att gasdriften i vapnet är avhängingt av det tryck som eventuellt bildas med påmonterad lösskjutningsanordning... Jag är ju ingen vapentekniker, men i så fall skulle problemet med lösammon kanske kunna vara att hylsorna inte kastas ut med tillräcklig kraft, studsar i hylsfångaren tillbaks in i lådan och därefter kolliderar med slutstycket på väg framåt... No shit, Sherlock!
bushman
QUOTE (Ragulin @ May 23 2006, 08:57 ) *
Jag har en teori när det gäller klabbande lösammo: Kan det vara så att krutladdningen i en skarp patron är kraftigare än i en lös och att gasdriften i vapnet är avhängingt av det tryck som eventuellt bildas med påmonterad lösskjutningsanordning... Jag är ju ingen vapentekniker, men i så fall skulle problemet med lösammon kanske kunna vara att hylsorna inte kastas ut med tillräcklig kraft, studsar i hylsfångaren tillbaks in i lådan och därefter kolliderar med slutstycket på väg framåt... No shit, Sherlock!

är det inte därför det sitter en stor j-a klump silicon eller vad det nu är, inne i hylsfångaren till AK4B?
för att just förhindra hylskrockar.

jag har inte råkat ut med några "magic bullets" modell omvända, men väl hade min gamla AK problem vid löskjutning ibland.
den förde fram hela patronen in i pipan, med pluggen först.
kom endast ut med hjälp av fysiskt våld, modell kolvslag mot marken.
hjälpen mot detta hette CLP på sprayflaska, som plutonens då enda yxa, hade haft med sig från mission på balkan.(anno 1997)

efter lite duttande med detta mirakelmedel funkade vapnet felfritt till vi skildes åt för ca ett år sen.
jag vet inte hur ni har det, men min nya AK om direkt hur lådan,(NIB) och svettas fortfarande ett år senare lagringsfett.

men nu till lite konspirationsteori:
vid en övn för ett år sen fick vi pipsprängning på en löspipa till en Kulspruta 58.
detta skedde under en kontrollerad "amerikans patron ur", dvs ett fullt band(250 lösa) avverkades på det roliga, men ack så smutsiga sättet.

när löspipan undersöktes av vapentekniker sades det att det kommit med ett skarpt skott i bandet.
detta var lite underligt, denna ammo hade kommit ut från Mdgrp lådvis, då den kom från gammal ksp38(?)am, dvs tygbandad 7,62 med ett förmodat bäst före datum jämförbart med berlinmurens fall.
dessa hade 58-bandats på HV-gård någon helg tidigare, och detta skedde i total frånvaro av allt vad skarpt hette, i goda ljusförhållande och inomhus.

enl mdgrp skulle det ha förekommit sabotage, dvs någon hade målat en handfull skarpa patroner röda och slängt bland de lösa.

mina två frågor i allt detta är:
1.
har någon råkat ut för något liknade? dvs att lösskjutningsanordning totalt exploderar i ett mindre fyrverkeri, med eller utan inblandning av skarp ammo.
jag har sett löspipa med hög hastighet lämna en Kulspruta 58 under eldgivning, och stutsa mot en PBV, men det är ju mer förklarligt.

2. sabotageteorin
att någon elak människa som tröttnat på att sitta och plocka loss bulor från tygband, skulle ha doppat säj 20 skarpa patroner, och blandat dem med ung 400 andra i en låda?
jo den tror jag ju på, om det hade vart 80-tal nu och det suttit någon malaj på I17 med kasernförbud och fått detta uppdrag som uppmuntran för upprepad sen ankomst.

upplys mig gärna och kanske ta lärdom, att hålla koll om det kommer lösammo i lösvikt i låda, så inte den elake förråds-vätten vart framme.
Fk Satan
Under BC01 råkade vi ut för något liknande, då fick ut lös-ammo i lösvikt (dock i lådor) i dessa lådor låg det ett antal skarpa skott. När detta upptäcktes så fick samltiga plundra sina magasin. och i de plundrade magasinen fanns 3st skarpa skott.

De individer som laddat detta sa att de inte sett att de tryckt i ngt skarpt, men när man sitter och småpratar och inte alltid tittar på varje ptr man trycker ned i magasinet så kan detta inträffa. Som tur var så upptäcktes detta i god tid. Från TSF så hävdade de att de inte gjort fel utan att ngn annan hade slängt ned den skarpa ammon i lådorna (Läs Antingen någon instr. vid BC01 eller någon av figuranterna vid BC01)

Så att skarp & lös ammo blandas ihop inträffar tyvärr, och det gäller alltid att kontrollera och dubbelkolla detta så att det inte inträffar olyckor.
Innuendo
Under en HV-övningen en gång så fick vi ut lösplugg från förrådet, dock i nån slags lösvikt. Det kostigaste var att det blandat med 7,62 låg ett antal 6,5. Det var noga sortering vid påfyllandet av ammunition efter upptäckandet.

Edit, kom på att det handlade om ak4b, så jag sparkar lite på mig själv för OT.
martinator
en fråga, finns det lösskjutningspipa till KSP 58?
Hade 58b under vpl och hade endast lösskjutningsanordning (svårt ord).

/martinator
bushman
det just det där med svårt och långt ord....
menade förståss lösskjutningsanordning.
/me utför den nya BRAK-övn "slicka dig själv på armbågen"
Dr.Koma
...Jag vill minnas att tråden handlade om havererande Ak4b en gång i tiden.
tinhead
QUOTE (Ragulin @ May 23 2006, 08:57 ) *

Precis, det är därav det funkar obra att skjuta löst med skarp pipa på Kulspruta 58 tex ;)
Ammo på "lösvikt" är dessutom ännu lömskare då krutet kan få fukt och prestera ännu sämre än "färsk" lösplugg.

OM man återgår till huvudämnet om AK4B och eventuell materiell utmattning och dylikt.

Fler som fått sitt vapen besiktat under en 2års period?

Känner någon till dom viktiga punkterna att kontrollera vid rengöring av vapen?

Jag kan tänka mig ett flertal oberoende faktorer till att det händer.
*HV skjuter mkt mer, och ännu mer hos HvIP
*tidigare användes vapnen med VPL som muckade och dom fick en genomgång. Nu är dom sällan och aldrig inne så en vapentekniker får titta på det. Och attityden "verkar" vara att det bara ska vara vapentekniker som får ha kunskapen att leta efter fel.
*Oviljan att lämna in ett krånglande vapen eftersom det blir bökigt att få ut ett nytt som måste grovtvättas och skjutas in.
*Diverse "kolvslag mot marken" och andra våldshandlingar där man frångår den normala rutinen att det skall in till vapentekniker.
*Okända nytillkomna fel orsakade av patronlägeslåset, där FMLOG personal "hjälper till" att distrubuera patronlägeslås utan den nyare modifieringen. (Fjäderring runt klackarna)

Lösning på detta är ganska enkel.
En kortfattad underhålls instruktion som beskriver vad man skall titta på vid rengöring av vapnet.
En handhavande instruktion (skulle kunna vara baksidan av pappret) som förklarar vanligaste problemen och åtgärd. (kolvslag mot marken är gissningsvis inte med på tillåtet på den sidan?)

Det finns en del i SoldR MTRL vapen AK4B men det är otydligt, på flera olika ställen och saknar exempelvis visuella kontrollanvisningar av var och vad som ska kontrolleras av efter sprickor och skador som påverkar vapnet.

Besikta samtliga vapen innan årsskiftet, om något vapen inte är besiktat efter 2007 01 01 så är det skjutförbud på det vapnet. (har för mig att vapenteknikern nämde något om att det skulle vara skjutförbud på vapnet ifall det inte var besiktat efter 2år men det finns inga rutiner för hur dom skall få in vapen som går över tiden?)
FMLOG får slaska av det värsta så det åtminstone är hanterbart utan gummihandskar vid utlämning.
FMLOG skall lämna ut korrekta patronlägeslås..

Sliter upp en gammal bild från Flygvapnet som delvis illustrerar ett troligtvis växande problem.

Dvs många som "hört" att man kan göra på ett visst sätt för det sa kompisens brorsas tremänning som känner gusten som hört det av en vapentekniker.
Och det är på "gräsrotsnivån".
Sedan finns dom organisatioriska problemen med besiktning och skjutförbud, FMLOG rolleyes.gif samt en organisation som riskerar få samma problem på halsen som Flygvapnet haft.
Ordning och rättning i leden kommer fört efter ett antal incidenter och tragiska händelser.

Eller målar jag fan på väggen nu? huh.gif
rhdf
<ot>
När det gäller patronlägeslås
numera SKALL alla som får ut ett vapen även få ett modifierat lås
men det finns av nån märklig anledning folk som hamnat i "kläm" mellan omoddat och moddat, tex jag

jag fick ut min AK4B i november 2004 med omoddat lås

resten av plutonen bytte vapen i januari 2005 samma sak där

under 2005 så fick de vanliga kompanierna sina lås modifierade vid nån sorts vapeninventering, men vi "slapp" föjdaktligen så har jag fortfarande ett omoddat lås, och ingen har hittills talat om för mig hur,när och Om jag ska få mitt lås modifierat

</ot>
Skuggan
QUOTE (rhdf @ May 23 2006, 23:03 ) *
<ot>
När det gäller patronlägeslås
numera SKALL alla som får ut ett vapen även få ett modifierat lås
men det finns av nån märklig anledning folk som hamnat i "kläm" mellan omoddat och moddat, tex jag

jag fick ut min AK4B i november 2004 med omoddat lås

resten av plutonen bytte vapen i januari 2005 samma sak där

under 2005 så fick de vanliga kompanierna sina lås modifierade vid nån sorts vapeninventering, men vi "slapp" föjdaktligen så har jag fortfarande ett omoddat lås, och ingen har hittills talat om för mig hur,när och Om jag ska få mitt lås modifierat

</ot>

förmodligen när du går till förrådet och begär det
alt på den vapenkontroll som skall görsas varannat år.
rhdf
@ skuggan
1. tricket är att förrådet inte bara är nåt man går till här
det kräver planering, fjäsk + lite tur

2. ja det SKULLE gjorts, men eftersom vi fick ut vapnen 3-6 månader innan senaste kontrollen så kollades de aldrig, dvs vi får vänta till nästa år/ muta förrådet
PokerJoel
QUOTE (martinator @ May 23 2006, 11:55 ) *

/martinator

När jag gjorde GU, länge sen nu, fick vi skjuta 6,5 lösammunition. Det låg alltså 3 pipor i KSP-lådan: Två vanliga 7,62 och en 6,5 med lösskjutningsanordning.
martinator
@pokerJoel
Där ser man, då blev man lite klokare idag också.

/martinator
The Swede
Då håller vi oss till ak4B

Vill ni diskutera eventuella lösskjutningspipor till ksp 58 får ni starta en ny tråd.

The Swede
BLÅGUL
QM_Hv
Är det någon mer än jag därute som har fått punktsvetsarna som håller fast handskyddet att lossna på ak4b???? dry.gif
tinhead
QUOTE (QM_Hv @ May 27 2006, 20:33 ) *
Är det någon mer än jag därute som har fått punktsvetsarna som håller fast handskyddet att lossna på ak4b???? dry.gif

En av kontrollpunkterna ;)
QUOTE (tinhead @ May 20 2006, 01:07 ) *
Obehagligt!

Var på övn i förra helgen där dom hade en vapentekniker som besiktade vapnen extra noga.

Det vore trevligt att veta samtliga kontrollpunkter så man vid vapenvård kan leta på misstänkta ställen i förebyggande syfte.
The Swede
QUOTE (tinhead @ May 28 2006, 11:31 ) *
QUOTE (QM_Hv @ May 27 2006, 20:33 ) *

En av kontrollpunkterna ;)
QUOTE (tinhead @ May 20 2006, 01:07 ) *
Obehagligt!

Vänligen kontrollera skillnaden på handskydd och underbeslag.
Läs därefter QM_Hvs inlägg en gång till.

The Swede
lilleobelix
Nu ryktas det i LG korridorer om ev frasmtida eldförbud på ALLA AK4 tills problemet är löst......
Lt P
QUOTE (PokerJoel @ May 24 2006, 07:19 ) *
QUOTE (martinator @ May 23 2006, 11:55 ) *

/martinator

När jag gjorde GU, länge sen nu, fick vi skjuta 6,5 lösammunition. Det låg alltså 3 pipor i KSP-lådan: Två vanliga 7,62 och en 6,5 med lösskjutningsanordning.

Sorry Swede, jag kan inte hålla mig. Men det blir kort och jag skall inte bli mer OT på länge.

Det fanns även en 8 mm pipa til 58:an så att man kunde skjuta slut på lagren med gammal ammunition. Även KSP 36 hade både 6,5 och 8 mm pipor. Hur de är med 42:an vet jag inte.

Slut på OT.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.