QUOTE (Ragulin @ May 23 2006, 08:57 )

Jag har en teori när det gäller klabbande lösammo: Kan det vara så att krutladdningen i en skarp patron är kraftigare än i en lös och att gasdriften i vapnet är avhängingt av det tryck som eventuellt bildas med påmonterad lösskjutningsanordning... Jag är ju ingen vapentekniker, men i så fall skulle problemet med lösammon kanske kunna vara att hylsorna inte kastas ut med tillräcklig kraft, studsar i hylsfångaren tillbaks in i lådan och därefter kolliderar med slutstycket på väg framåt... No shit, Sherlock!
är det inte därför det sitter en stor j-a klump silicon eller vad det nu är, inne i hylsfångaren till AK4B?
för att just förhindra hylskrockar.
jag har inte råkat ut med några "magic bullets" modell omvända, men väl hade min gamla AK problem vid löskjutning ibland.
den förde fram hela patronen in i pipan, med pluggen först.
kom endast ut med hjälp av fysiskt våld, modell kolvslag mot marken.
hjälpen mot detta hette CLP på sprayflaska, som plutonens då enda yxa, hade haft med sig från mission på balkan.(anno 1997)
efter lite duttande med detta mirakelmedel funkade vapnet felfritt till vi skildes åt för ca ett år sen.
jag vet inte hur ni har det, men min nya AK om direkt hur lådan,(NIB) och svettas fortfarande ett år senare lagringsfett.
men nu till lite konspirationsteori:
vid en övn för ett år sen fick vi pipsprängning på en löspipa till en Kulspruta 58.
detta skedde under en kontrollerad "amerikans patron ur", dvs ett fullt band(250 lösa) avverkades på det roliga, men ack så smutsiga sättet.
när löspipan undersöktes av vapentekniker sades det att det kommit med ett skarpt skott i bandet.
detta var lite underligt, denna ammo hade kommit ut från Mdgrp lådvis, då den kom från gammal ksp38(?)am, dvs tygbandad 7,62 med ett förmodat bäst före datum jämförbart med berlinmurens fall.
dessa hade 58-bandats på HV-gård någon helg tidigare, och detta skedde i total frånvaro av allt vad skarpt hette, i goda ljusförhållande och inomhus.