Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skillnaden mellan 1:a & 2:a hvbat blg
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
micke_
Jag funderar på att gå med i hemvärnet.

När jag läser om blekinges första och andra hemvärnsbataljon tycker jag att 2:a låter mer intressant.

I andra hmvbat heter kompanierna Skärgårdshemvärnskompaniet, men enligt vad jag förstått så har de bara en enda stridsbåt 90.
Det är inte mycket om man vill förflytta fyra kompanier ut i blekinges skärgård.

Är det så att bara insatsplutonen får vara ute i skärgården eller hur löser de transporten?
Civila båtar kanske?

Vad är egentligen skillnaden mellan första och andra HVbat, förutom kompaninamnen och en stridsbåt 90?
Kimster
Asså nu funkar det inte så att bara för att något heter skärgårdshemvärnblabla så betyder det inte att man är bara placerad på en ö. Långt ifrån alla är placerade på öar.

Vidare så finns det broar och vägar till de största öarna.

Ytterligare vidare så finns det andra båtar än just stridsbåten, och det ska komma fler.

Skillnaden mellan 1. och 2. är att de har olika delar av blekinge att verka inom.
micke_
QUOTE (Kimster @ May 15 2006, 19:06 ) *
Asså nu funkar det inte så att bara för att något heter skärgårdshemvärnblabla så betyder det inte att man är bara placerad på en ö. Långt ifrån alla är placerade på öar.

Vidare så finns det broar och vägar till de största öarna.

Ytterligare vidare så finns det andra båtar än just stridsbåten, och det ska komma fler.

Skillnaden mellan 1. och 2. är att de har olika delar av blekinge att verka inom.

Tack för svaret. Nu sökte jag till 1:a hvbat, hembesöket är avklarat och papper påskrivna.
Då var det väl bara alla kontroller hos polis m.m. som ska göras och det skulle ta ca 3 veckor.
Bara att sitta och vänta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.