FBU - Sjölin
May 14 2006, 18:11
Hej !!
Vilka ska på Kamratmarschen uppe i Hammarstrand 25 Maj ?
Skriv in er här så kan vi snacka lite

Själv kommer Jag från Sundsvalls FBU. Vi blir förhoppningsvis 10 st ;D
Syns
os frontale
May 14 2006, 18:30
QUOTE (FBU - Sjölin @ May 14 2006, 19:11 )

Hej !!
Vilka ska på Kamratmarschen uppe i Hammarstrand 25 Maj ?
Skriv in er här så kan vi snacka lite

Själv kommer Jag från Sundsvalls FBU. Vi blir förhoppningsvis 10 st ;D
Syns

Självklart, det blir tredje året i år ;)
FBU - Sjölin
May 14 2006, 18:40
Var kommer ni ifrån ? hur många
os frontale
May 14 2006, 18:44
QUOTE (FBU - Sjölin @ May 14 2006, 19:40 )

Var kommer ni ifrån ? hur många

Fältjägargruppen under Kapten J.O som har hand om övningen.
Från FJG-U kommer kanske 10-15.
Kimster
May 14 2006, 18:48
ska vi ta och lägga en ungdomsmarsch i ungdomsforumet kanske
*flytta*
/BlåGul
Jag gick det på den gamla goda tiden då det hette SOLDATPROV :P det var tider det. Kanske inte lika kul att bara ligga och vänta i tre timmar mitt i natten när det var -5 grader...
os frontale
May 14 2006, 19:14
QUOTE (Faers @ May 14 2006, 20:02 )

Jag gick det på den gamla goda tiden då det hette SOLDATPROV :P det var tider det. Kanske inte lika kul att bara ligga och vänta i tre timmar mitt i natten när det var -5 grader...
Vilket år var det?
Förra året

Hade inte nymodigheten slagit igenom med "Kamratmarsch". Dock så fanns det ju inga nålar
os frontale
May 14 2006, 19:45
QUOTE (Faers @ May 14 2006, 20:41 )

Förra året

Hade inte nymodigheten slagit igenom med "Kamratmarsch". Dock så fanns det ju inga nålar

Jo, jag var med förra och förrförra och då var det minsann "K-marsch" som gällde i folkmun. Vafan, haumm.. Undra vilken grupp du var i. Kommer du ihåg någon?
Men sen kanske vi ska kolla var i vårat avlånga land vi höll till ;) Jag var i syd, NÄSTAN så långt söderut det går att komma
os frontale
May 15 2006, 05:41
QUOTE (Faers @ May 14 2006, 22:36 )

Men sen kanske vi ska kolla var i vårat avlånga land vi höll till ;) Jag var i syd, NÄSTAN så långt söderut det går att komma
Jäjä, sörlänningar. :P
Hoppas snön uteblir detta år under övningen.
Rune Frunkh
May 15 2006, 07:42
QUOTE (Faers @ May 14 2006, 20:41 )

Förra året

1988 hette det åtminstone Kamratmarsch...
Squiddy
May 15 2006, 08:30
Kan man få lite mer info om marschen ? typ när , var , hur, varför?
FBU - Sjölin
May 15 2006, 13:48
Squiddy
May 15 2006, 14:51
så dem som inte är med i antingen Jämtland Gävleborg Dalarna Västernorrland hvu/försvarsutbildarna kan ej deltaga ???
FBU - Sjölin
May 15 2006, 20:43
QUOTE (Squiddy @ May 15 2006, 15:51 )

så dem som inte är med i antingen Jämtland Gävleborg Dalarna Västernorrland hvu/försvarsutbildarna kan ej deltaga ???
Vetej :S
Kontakta kursansvarige så ska det nog ordnas
os frontale
May 15 2006, 21:15
QUOTE (Squiddy @ May 15 2006, 15:51 )

Går nog bra, kontakta johnnyolofsson[SNAJBELA]comhem.ässe
os frontale
May 16 2006, 18:59
I år blir det patrulltälten pojkar.
FBU - Sjölin
May 16 2006, 19:44
Patrulltält.

Är det ett annat ord för knäppetält ?
os frontale
May 17 2006, 06:26
QUOTE (FBU - Sjölin @ May 16 2006, 20:44 )

Patrulltält.

Är det ett annat ord för knäppetält ?

Nej, knäppetält, regnskydd vävplast, tältflik eller felaktigt "ensamma vargen" är något helt annat.
Patrulltälten är stora canavasrackare med plats för en sisodär 6 personer, med lite våld fler.
Valbart är att ha med kamin men det kommer vi ej ha på KM. Till tältpinnar gör man egna modell knäppetält fast större. Väger väll ett par kilo för mycket...
FBU - Sjölin
May 17 2006, 13:04
Okej så det blir ungefär 2-3 såna per grupp då ? Då antar jag att det blir 10-15 pers varje grupp. Vad väger dem ??
os frontale
May 17 2006, 13:13
QUOTE (FBU - Sjölin @ May 17 2006, 14:04 )

Okej så det blir ungefär 2-3 såna per grupp då ? Då antar jag att det blir 10-15 pers varje grupp. Vad väger dem ??
Nej. ungefär 6 personer i varje grupp brukar det bli. Beror helt på hur många det blir.
ptrltält 8...*dräggel* önskar att TSF på LG hade sånna fortfarande......
FBU - Sjölin
May 18 2006, 06:45
Off topic :P
Vad är TSF ?
Är dessa tält på nåt sätt bättre än knäppe ?
QUOTE (FBU - Sjölin @ May 18 2006, 07:45 )

Vad är TSF ?
Truppserviceförrådet.
QUOTE (FBU - Sjölin @ May 18 2006, 07:45 )

Off topic :P
Vad är TSF ?
Är dessa tält på nåt sätt bättre än knäppe ?
Går inte riktigt att jämföra knäppetält och ptrltältet.
Patrulltältet är som ett mindre 12tält. Du kan elda i det osv.
All heder åt knäppet...men det är INTE samma sak
FBU - Sjölin
May 22 2006, 17:35
Okej jag förstår
os frontale
May 23 2006, 19:16
Snart är det dags pågar.
Packa vattentätt :P
os frontale
May 27 2006, 20:52
Då var man hemma, kom hem 10.30, började jobbet 13.00.. Satt och komade ett par timmar bakom kassan, så nu är man här. PMa mig om ni vill ha bilder ( ni som var med :P )
Snart dax igen för årets kamratmarsch. Nån mer härifrån som ska iväg?
os frontale
May 10 2007, 08:30
Självklart ska man med, hoppas årets marsch blir lite mer ansträngande än förra årets lökeri. Ser fram emot en minst 2-4 mil per dag
Strv S
May 12 2007, 17:10
ja, uttrycket, "årets stora utmaning" kändes väl aningen komiskt förra året
Bilder tack

Önskar att jag kunde varit med också
os frontale
May 22 2007, 17:31
Jadu Toms.. Jag har hört alla möjliga kassa bortförklaringar angående deras frånvaro så varför inte redgöra din?
3 yngre från oss ställde upp medan 6 äldre närvarade, och det är en hel del med student och grejor så jag undrar varför alla vi kunde då de 20 yngre förmågorna var spårlöst försvunna ;)
De sista bilderna är från kmarschen, kom ihåg att klicka "nästa" för nästa sida.
http://www.pixnet.se/affa/Faltjagarungdom/
Fina bilder..såg att du hade med Gps:en

och den funkade bra?
Jag var på klassresa jag...missade inte gärna det då det troligen var det sista vi gjorde i klassen som den är nu. Men nu efteråt är det nästan så jag ångrar mig..
os frontale
May 23 2007, 07:40
QUOTE (TomS @ May 22 2007, 22:45 )

och den funkade bra?
Jag var på klassresa jag...missade inte gärna det då det troligen var det sista vi gjorde i klassen som den är nu. Men nu efteråt är det nästan så jag ångrar mig..
Gpsen ja, fungerade utmärkt. Hammarstrandsområdet ligger på 4 olika kartblad, dvs att det är väldigt svårnavigerat med kartorna då man måste fippla med de konstant. När Xerxes Yngve är utdelat är det bara knappa in i gpsen och börja gå ;)
"Jag skulle inte lita på den där, för när det är kallt räcker batteriet bara i 20 minuter!" / Johnny
Klarade mig på ett par batterier även fast jag hade gpsen på under hela tiden utom när vi låg i bas.
koenigsegg88
May 23 2007, 08:40
Var det någon som befann sig på F7 och genomförde kamratmarschen där?
Unbeliver
May 23 2007, 16:42
Japp, var i grupp 8 och kom (lustigt nog) på åttpnde plats
Schmutte
May 23 2007, 16:59
QUOTE (koenigsegg88 @ May 23 2007, 09:40 )

Jag var också där.. i 11:e grp..
mycket trevlig marsch, dock väldigt lätt!
Fjällräv
May 23 2007, 17:26
QUOTE (almkvist @ May 23 2007, 08:40 )

QUOTE (TomS @ May 22 2007, 22:45 )

och den funkade bra?
Gpsen ja, fungerade utmärkt. Hammarstrandsområdet ligger på 4 olika kartblad, dvs att det är väldigt svårnavigerat med kartorna då man måste fippla med de konstant. När Xerxes Yngve är utdelat är det bara knappa in i gpsen och börja gå ;)
"Jag skulle inte lita på den där, för när det är kallt räcker batteriet bara i 20 minuter!" / Johnny
Klarade mig på ett par batterier även fast jag hade gpsen på under hela tiden utom när vi låg i bas.
Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att det bara är kompisen i fickan som är att räkna med vid orientering.
I övrigt var det en rätt angenäm övning, synd bara att det var så få östersundare som fick uppleva den.
Dagens ungdom är förslöad. Det gäller förvisso mig med men unge herr TomS kan ju ta och närvara på vår gode ungdomsansvarigs nästkommande övning istället så även du får lite utmaningar.
MikaelD
May 23 2007, 21:26

Jag var där i Första Grupp
Kristoffer
May 23 2007, 23:18

jag var där, var med i det laget som vann

Jag var funktionär på målupptäckten.
EDIT: Vådatänk.
Unbeliver
May 24 2007, 17:20
QUOTE (Wessén @ May 23 2007, 18:26 )

Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att
det bara är kompisen i fickan som är att räkna med vid orientering. 
Hur tänker du nu?
Om den e normal (för de flesta i alla fall) så pekar den ju inte precis i någon vettig riktning, å e den glad så pekar den ju framåt alt. uppåt???
os frontale
May 24 2007, 20:01
QUOTE (Unbeliver @ May 24 2007, 18:20 )

Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att
Hur tänker du nu?
Om den e normal (för de flesta i alla fall) så pekar den ju inte precis i någon vettig riktning, å e den glad så pekar den ju framåt alt. uppåt???

Du bör ana en _viss_ ironi i Wesséns inlägg, vi har råkat ut för samma befäl som är emot allting som är mordernare än hans födelseår. En kompass behöver man minsann inte byta batterier på. (en sol behöver man aldrig bära med sig)
Fjällräv
May 24 2007, 21:33
QUOTE (Unbeliver @ May 24 2007, 18:20 )

Hur tänker du nu?

För att förtydliga så menade både jag och den gode kaptenen kompassen då jag skrev kompisen i fickan. Har en känsla av att du fick en annan uppfattning.
QUOTE (almkvist @ May 24 2007, 21:01 )

Du bör ana en _viss_ ironi i Wesséns inlägg, vi har råkat ut för samma befäl som är emot allting som är mordernare än hans födelseår. En kompass behöver man minsann inte byta batterier på. (en sol behöver man aldrig bära med sig)
Ungefär så. Ursäkta om jag var otydlig men inlägget var väl mest grundat på våra interna upplevelser. Allvarligt talat så fungerar både karta och kompass och GPS om man är duktig. Det bästa är om man har båda.
För att gå åter till ämnet så har de tidigare kamratmarscherna i vårt förbunds regi kantats av oskicklighet inom orientering och anledningen till att det gick så bra just den här gången var bland annat på grund av Almkvists goda initiativ att medbringa ett litet hjälpmedel i form av GPS-aparatur.
os frontale
May 25 2007, 09:37
För att gå åter till ämnet så har de tidigare kamratmarscherna i vårt förbunds regi kantats av oskicklighet inom orientering och anledningen till att det gick så bra just den här gången var bland annat på grund av Almkvists goda initiativ att medbringa ett litet hjälpmedel i form av GPS-aparatur.
Vad är det du står här och säger? Oskicklighet? ;)
Om man har både kartakompass och GPS med sig ut så får nog kartan och kompassen mest ligga och vila i ryggsäcken.
Om man har en kompass med sig så tittar man nog inte på växligheten på träd, myrstackar och riktningen på kyrkor heller..
"Catch my drift"? som alla tuffa jänkare säger.

Klart du klarar dig med ett par batterier till GPS:en då det är varmt, men då det är kallt så räcker batterierna bara i en halvtimme. Det har vår gode kapten fått erfara både en och två gånger. Hade du lyssnat på honom så hade du vetat att det bara är kompisen i fickan som är att räkna med vid orientering.
I övrigt var det en rätt angenäm övning, synd bara att det var så få östersundare som fick uppleva den.
Dagens ungdom är förslöad. Det gäller förvisso mig med men unge herr TomS kan ju ta och närvara på vår gode ungdomsansvarigs nästkommande övning istället så även du får lite utmaningar.

"När Xerxes Yngve är utdelat är det bara knappa in i gpsen och börja gå ;)"
Smidigt värre
Stens "hemliga" övning var inte utmanande, för mig iaf,det var säkert en passande nivå för andra delar av gruppen

jag hade ju väntat mig nåt värre med tanke på att det var så hemligt

Samarbetsövningar kanske inte var så mycket att smyga med..
os frontale
Jun 4 2007, 15:36
QUOTE (TomS @ Jun 4 2007, 16:18 )

"När Xerxes Yngve är utdelat är det bara knappa in i gpsen och börja gå ;)"
Smidigt värre
Stens "hemliga" övning var inte utmanande, för mig iaf,det var säkert en passande nivå för andra delar av gruppen

jag hade ju väntat mig nåt värre med tanke på att det var så hemligt

Samarbetsövningar kanske inte var så mycket att smyga med..
Berätta gärna mer om den superhemliga övningen...När vi pratar om Sten kan man förvänta sig att övningarna inte blir aldeles för hårda. Tur att man stannade hemma, spenderade helgen med högklassig klättring i Stugun istället. ;)
Vi var väl 25 stycken kanske, ett gäng från Ström också. Vi blev indelade i tre grupper. Vi började fre. med att upprätta förläggning
Lör. Samarbetsövningarna gick till så att man var på en station,
Första stationen: var att upprätta en ra 180 i läge klar med en kvart som maxtid.
Andra: sätta ihop en bår och bära en person i båren till ett ställe och sedan plocka ner båren.
Tredje: få upp en eld.
Fjärde: släcka en brinnande gubbe och förflytta honom till ett "sjukhus" och sätta ett plåster på honom.
Senare på eftermiddagen åkte vi båt till en ö och där skulle vi bygga skärmskydd..
sön. började med att plocka ner förläggningen därefter skulle vi se olika växter t.ex lingonris och säga vad det används till m.m och så fick vi kolla på 15 olika och man fick poäng för varje användning
efter det fick vi kolla på ett bord där det låg 20 olika saker och så skulle man komma ihåg så många saker som möjligt
Slut
Inte direkt avancerade grejer....tyvärr
Det var väl en par timmars väntan några ggr per dag så det var ganska drygt emellanåt också, sen fick vi ju färdiglagad mat, coca cola, fanta och glass
ganska lök
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.