QUOTE (GC1 @ May 18 2006, 22:04 )

QUOTE (Bolle @ May 15 2006, 11:43 )

Problemet är väl inte lagtillämpningen utan att kalaset kostar pengar?
Ta t.ex. skytteklubbar, de får vackert inrätta sig i allt vad polismyndigheten kan komma på och de får betala för det. Dessutom ska deras medlemmar kollektivt bestraffas varje gång nån som inte har licens och inte är medlem har gjort något dumt med ett vapen.
Varför ska vi som inte tittar på fotboll betala miljoner för polisinsatser som inte skulle behövas utan fotbollsrelaterat våld? Jag bryr mig inte ett smack om alla stackare som inte klarar sig utan se sitt favvo-lag spela live, jag vill kunna åka tunnelbana utan att vara orlig för att nån pöbelhop med likadana halsdukar ska massakrera mig!
Alltså: Tomma läktare tills klubbarna rensat ut packet! Och klarar de inte det så kan de gott betala för polisinsatsen, pengar verkar inte vara nån bristvara när det ska köpas spelare!
Jaja, våldsdårarna kommer att vilja vålda ändå. Men varför ge dom en ursäkt? Nu är ju våld i samband med matcherna nästan accepterat!
/Bolle
återigen!
skall den lokala pizzerian betala polisinsats och vård för att överförfriskade Sune och Seppo slagits om vilken låt som skall spelas i jukeboxen? eller är våld i samband med mindre tillställningar undantaget ditt resonemang?
Jag vänder på steken och undrar:
Varför ska du och jag betala för att pizzerian låtit Seppo & co överförfriska sig?
Men för att svara på din fråga:
Jag har inte resonerat om mindre tillställningar, jag har pratat om fotbollsmatcher vilka tenderar att kräva helt absurda polissinsatser jämfört med andra arrangemang av motsvarande storlek. Eller är det nån som har hört talas om hockeyhuliganer?
sen vill jag fortfarande att du bemöter min frågeställning angående skytte kontra fotboll.
Jag har ju inte ens hunnit svara på ditt första inlägg än!
Men jag klipper ur det inlägget:
Inne på arenan har klubbarna ett stort ansvar men även där bör det vara begränsat till uppenbara brott mot ordningen.
Resten måste vara polisens sak!
Förstår givetvis vad du menar. Men du fattar ju liksom jag att om det inte var för Råsunda så skulle ju inte Solna centrum (och övriga ytor runt platsen) genomströmmas av tusentals mer eller mindre berusade människor under ett antal timmar före och efter matcherna. Människor som dessutom känner stor samhörighet, anonymitet genom uniform klädsel och en stark antagonism mot "de andra". Egenskaper som i kombination utgör en god grogrund för våldshändelser.
Därför är det att göra det lite väl enkelt för sig att påstå att det måste vara polisens sak. Var går gränsen? Vad händer när någon eller några typer av evenemang äter upp polisens hela budget, ska de strunta i att leta pedofiler/jaga bankrånare/lagföra snattare då? Eller finns det något annat vi kan prioritera bort?
om jag inte missförtått alltihop så handlar de problem du ställer upp angående skyttarna själva, ökade kostnader för förvaring och rätt klassade skjutbanor mm, vad tror du gäller en hockeyspelare? gratis grillor och skydd med tillhörande skattefinansierad transport till alla träningar och matcher? Kan det vara så att man måste skilja på äpplen och päron här, utövare och publik.
Nja, jag tycker nog att det är din jämförelse som haltar lite. Jag sa aldrig att skyttarna skulle få gratis skjutjärn och alla tillbehör, jag påpekade att de som laglydigt följer myndighetens minsta vink får ta all skit för att de illegala (fansen?

)skyttarna leker krig på gator och torg. Alltså i form av ökade restriktioner, främst för den enskilde men även för klubbarna.
Vad beträffar skattefinansierad hockey så är det väl just det den är? ;) Åtminstone på kommunal nivå, även om det ligger lite större pengar på högre nivåer.
/Bolle
QUOTE (johank @ May 15 2006, 16:06 )

vad jag menade var inte att man skall skära ner på avdelningarna på sjukhusen utan att när svensson och karlsson slår in pannbenet på varandra för att de hamnar i bråk pga alkohol så kostar det samhället ett par millar varje helg.
OK, jag hajade inte det.
Svaret är: Nej, vårdmöjligheterna ska finnas om de behövs. Målet är att få bort orsaken. Är orsaken dåligt ölsinne och nån kan komma på en lösning: Jättebra! Är det tyvärr alkoholen i sig som är problemet, ja då får vi väl begränsa tillgången. Trist, men så funkar det ju i resten av samhället. Alla måste anpassa sig efter de som inte kan sköta sig, annars skulle vi t.ex. inte behöva dörrlås. :P
/Bolle