QUOTE (Bosse Fors @ May 17 2006, 02:32 )

Diametern verkar vara samma fast kopplingar och annat behöver antaglingen anpassas.
JetjämförelserHar inte RM12 (på GripenC) redan FADEC? (Edit: Såg just i länken ovan att den har.)
Är ett tag sedan jag fick uppgifter om detta så de kanske är inaktuella, men ursprungligen hade inte F404/RM12 FADEC utan det var en av skillnaderna mot F414. Även om det sitter/satt elektronik på motorn var gasreglaget mekaniskt förbundet med motorn. F414 skulle inte passa direkt i Gripen, exakt vad på motorn som tar mer plats vet jag inte.
Den enda nytta i utlandsstyrkan den kan göra är spaning (och i yttersta yttersta kris, CAS). Men det är i min värld och den skiljer sig uppenbarligen från många andras...
En annan anledning är ju att Gripen är ett minst sagt offensivt vapen. Vi skickar inte ner stridsvagnar då de är för offensiva (provocerande) och därmed platsar inte Gripen heller... Men som sagt, det är min värld.
Gripen kan väl lösa samma uppgifter som våra grannländers F-16? Det vill säga övervaka luftrum och finnas tillgängliga för att om nödvändigt agera mot mål i luften, på marken eller till sjöss. Norrmännen hade ju nytta av CAS i Meymaneh för bara någon månad sedan. Både stridsflyg, stridsvagnar och artilleri (AS90, tror bara de var där för att avskräcka, men de fanns iaf) användes på Balkan, då sanktionerat av FN.
I insatser för att säkra freden, under FN-flagg, ser jag inga problem i att stödja USA.
Ett exempel på offensiva företag är ju insatserna i Balkan, mot en motståndare med ganska högteknologisk nivå. Där hade både fler spanings- och EW-flygplan behövts, dessutom användes stridsflyg mot mål både på marken och i luften.
Ett annat exempel är Kongo där FN önskade flygstridskrafter för att kunna skydda trupp på marken mot den Fouga som Katanga förfogade över. Dessutom användes J29 som attackflygplan, vilket de på marken hade nytta av.