QUOTE (Erik_G @ Apr 19 2007, 10:03 )

Är Skoda Roomster bästa bilen att ersätta min Hummer H1 med? Både ja och nej, beror ju helt på vad jag vill. Gripen kan saker som inte F-4 och F-15 kan, och den gör saker och ting mycket billigare än de båda. Men F-4 och F-15 är designade efter helt andra parametrar och kan saker som inte Gripen kan.
/E
Visst F-15 kan bära tyngre last än Gripen men att kalla den senare Skoda borde rendera tre dar i
buren på vatten och knäckbröd.

Namngivningen borde också kanske vara den omvända eftersom
Gripenplanens fenor ännu inte rostat sönder och ramlat bort som på F-15. (Sök på AIAA)
Undrar också hur F-15 uppdragstäthet står sig mot Gripen, möjligt att övertaget i lastkapacitet
jämnas ut en del där, vad vet jag? Servicebehovet borde också skilja en del med två motorer. Sedan haltar väl hela jämförelsen en aning, konfigurera Gripen med
CFT så blir det mer rättvisande. Trenden går ju också mot mindre attackvapen typ SDB så behovet att kånka runt med mängder av GBU-10 minskar.
Vilka uppdrag skulle t. ex. F-15 E kunna utföra och inte Gripen om den senare optimerades för attackuppdrag med "conformal fuel tanks" .
På köpet skulle den antagligen inte bli någon balettdansös i luften men det gäller också F-15 E.
(Som dessutom fick rollproblem när den gjordes om till attackkärra, återigen från AIAA)
QUOTE (Erik_G @ Apr 19 2007, 13:51 )

Jo, men man kanske vill ha något med sig att släppa på talibanerna.. men det är klart, en fälltank gör ju ont den med.. :P
/E
Två svenska GBU-12 borde väl svida lika mycket som två norska dito? Balk 2 kan ju ta GBU-12 när fyra fälltankar används.
Att "strida" i betydelsen släppa bomber på fienden är kanske lika "roligt" (eller tråkigt) oavsett om man flyger med två eller fyra tankar?
QUOTE (Danne @ Apr 19 2007, 13:50 )

Ligger man stackad som CAS ser jag inget som helst behov av fyra tankar. Tittade igenom norrmännens lastalternativ när de flög från Manas och de nyttjade 2*extratank (vanligaste var 2*tank+2*GBU-12+2*AIM120+LDP). Har man behov av mer tid över operationsområdet får man sörpla ur snöret, men även detta var relativt ovanligt för norrmännen samt övriga som opererar från Manas,Bagram,Kabul. Show of force genomförs inte över tiden, utan mot speciella områden vid valda tidpunkter och om CAS stödet var "lokalt" för egna förband sköttes detta av en rote som byttes av löpande.
Har svårt att förstå att uthållighet inte skulle ha någon betydelse. Lufttankning
kanske inte alltid är tillgängligt där utlandsstyrkan hamnar. (Liknande diskussion som CSAR i en annan tråd?) SAAB nämner fem timmar i luften
vid CAP. Häng på två GBU-12 på balk 2 så minskar den tiden något antar jag men borde ändå vara
användbart där lufttankning inte finns att tillgå och man kanske vill stödja marktrupp över tiden.
QUOTE (Danne @ Apr 19 2007, 13:50 )

Man kan heller inte räkna sig blind på liter här, luftmotståndet blir snabbt massivt, som ett exempel kan man ta Tp-84 där räckvidden med extratankar inte förlängs värst mycket pga luftmotstånd. Ovanpå detta tillkommer belastning på vingar, något som är lite känsligt på Gripen.
Som sagt ovan, SAAB säger fem timmar i luften så de extra baljorna måste väl tillföra något? Enligt en Volvo Aero anställd (minns inte var jag läste det) ska Gripen med senaste FADEC också ha ett speciellt "cruise-läge" som den var ensam om jämfört med andra flygplan...?
Gäller "vingkänsligheten" även C-modellen som har förstärkta vingar?
/B