Bra beslut! Hoppas bara att det antas av riksdagen snarast, demonstratorn skall ju enligt uppgift flyga redan nästa år.
Att de 31 uppgraderade flygplanen skall få en ny (starkare) motor kan väl inte stämma? Digital kontroll (FADEC) är, såvitt jag vet, den huvudsakliga skillnaden mellan A/B och C/D.
Gissar att man blandat ihop uppgraderingen med att demonstratorn skall få en starkare motor...
Hursom helst, trettio procents större dragkraft jämfört med RM12 (Om den uppgiften stämmer) innebär ~10675 kg, ...mer än "standard" F414 så det kanske pekar på att man tänker använda den nyligen färdigutprovade F414 med EDE uppgradering?
Tidigare har det talats om en RM12++, billigare men med högre risk, är det alternativet ute tro?
Några Bertil borde väl upgraderas också, speciellt med tanke på Gripen som ev. framtida mini-AEW och UAV-kontroll från baksits. Finns det 14 D idag?
Utöver det som Erik G har nämnt så tror jag E/F (N) kommer utan HUD, "full capacity HMD" säger dom i pdf-filen nedan.
En markrigg skall byggas för att testa det senaste står det också vilket kanske kan betyda att mycket av hydraliken kommer att försvinna och ersättas av elektromekaniska system, ungefär som JSF fast mycket bättre eftersom det är gjort i Sverige.
Nuvarande databussar ersätts med fiberoptik (eller RF).
Möjlighet att bära tre GBU på balk 3. (ala Rafale) önskas också.
"Gripen et moderne kampfly"
Presentation hos NTVA (norska teknik och vetenskaps akademin)
http://www.ntva.no/seminarer/manus/eddy-270207.pdf(Kan ta en stund att ladda hem)
------------------------------------------
Några lekmanna funderingar...
Av det lilla jag har läst så är Gripen redo (avseende processorkraft o dyl.) att ta emot en AESA-antenn redan nu. Vad man väntar på är, tror jag, att de Europeiska sändar/mottagarmodulerna skall bli klara (Korrigan-projektet, produktdatum 2009). År 2009 skall Gripendemonstratorn flyga med AESA-antenn har det sagts. USA verkar hålla hårt i sin spetsteknologi vad gäller radar därav denna massiva satsning i Europa. Den antenn (från Raytheon) som testades i NORA III lånades utan någon TOT (transfer of technology) och var också plomberad tror jag. Detta gör också att man kanske kan fundera över hur avancerad F-16's block 60 AESA-radar egentligen är eller rättare sagt; den är nog avancerad men hur är prestanda?
Här testas det något på vad jag gissar är NORA III?

(Bild från Åke Svenssons bolags presentation vid årets bolagsstämma)
------------------------------------------
Avdelning fria fantasier (G, H?):
Mini-laserpekare byggs in under vänstra luftintaget, ersätter Litening. (liknande som på Mig-35)
Mer RCS-reducering:
"Sågtandade" ytor (ala Rafale återigen)för att sprida radarstrålning.
Nytt utblås med låg IR-signatur samt trust vector control.
Ev. mindre fenyta eller ingen alls om det är möjligt.
"Panel-glipor" tätas till över hela flygkroppen.
Ny radarabsorberande färg som inte flagnar bort i fartvinden.
/B
Edit: Tillhör tyvärr inte de som vet men hoppas på att man väljer denna:
http://www.geae.com/aboutgeae/presscenter/...y_20061212.htmlGE är med som sponsor så varför inte...