Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsbataljoner i Sthlm
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Danne 70
Hej
Är ny här på forumet. Efter att helt ha varit borta från all militär verksamhet sen 98 har jag lite funderingar på att gå med i hemvärnet. Trots att jag har kollat igenom mil.se och därunder hemvarnet.se, blir jag inte riktigt klok på vilka förband som finns i Stockholmsregionen.

"Klippte" detta på Attundabataljonens sida. "Den 1 januari 2006 gick hemvärnsbataljonerna Arlanda och Nord samman till en bataljon med det anrika namnet Attundaland. Bataljonen är en av tre som utgör Livgardesgruppen." Vilka är de andra?

Det finns någon bataljon som heter SYD och någon som heter Hemvärnsbataljon Stockholm men om denna bataljon finns ingen info under hemvarnet.se utan deras tycks finnas under hemvarn.se. (förvillande i sig) Bland Stockholmsbataljonens kompanier finns bla Sollentuna som ett kompani, men om man tittar på Sollentunas hemsida så tillhör ju dom detta "nya" Attundaland.

Sedan finns tydligen en bataljon i Roslagen och något Tredje Skärgårdsbataljonen, båda under södertörnsgruppen.

Jag är intresserad av lite färsk information om samtliga Bat/Komp kring stan. Men framförallt tipps om andra hemsidor, t ex om Stockholmsbataljonens kompanier, insatsplutoner mm. vilka finns idag, vilka är bra. ( det är ju mycket som spelar in, antal aktiva i komp, medelålder, befäl, övningar, övningstillfällen, tillgång till roliga övningsbanor/skjutbanor mm,ni får väl plussa för era egna enheter och skvallra om andras blyg.gif )

Tack på förhand och tack för en bra sida!

Danne FN1.gif
vemtogmittnamn
QUOTE (Danne 70 @ May 4 2006, 14:14 ) *
Hej
Är ny här på forumet. Efter att helt ha varit borta från all militär verksamhet sen 98 har jag lite funderingar på att gå med i hemvärnet. Trots att jag har kollat igenom mil.se och därunder hemvarnet.se, blir jag inte riktigt klok på vilka förband som finns i Stockholmsregionen.

"Klippte" detta på Attundabataljonens sida. "Den 1 januari 2006 gick hemvärnsbataljonerna Arlanda och Nord samman till en bataljon med det anrika namnet Attundaland. Bataljonen är en av tre som utgör Livgardesgruppen." Vilka är de andra?

Det finns någon bataljon som heter SYD och någon som heter Hemvärnsbataljon Stockholm men om denna bataljon finns ingen info under hemvarnet.se utan deras tycks finnas under hemvarn.se. (förvillande i sig) Bland Stockholmsbataljonens kompanier finns bla Sollentuna som ett kompani, men om man tittar på Sollentunas hemsida så tillhör ju dom detta "nya" Attundaland.

Sedan finns tydligen en bataljon i Roslagen och något Tredje Skärgårdsbataljonen, båda under södertörnsgruppen.

Jag är intresserad av lite färsk information om samtliga Bat/Komp kring stan. Men framförallt tipps om andra hemsidor, t ex om Stockholmsbataljonens kompanier, insatsplutoner mm. vilka finns idag, vilka är bra. ( det är ju mycket som spelar in, antal aktiva i komp, medelålder, befäl, övningar, övningstillfällen, tillgång till roliga övningsbanor/skjutbanor mm,ni får väl plussa för era egna enheter och skvallra om andras blyg.gif )

Danne FN1.gif

Jag har vart i samma sits som du (är det fortfarande, fast nu har jag skickat in papper) och försökt leta upp bra sidor. Kort och gott kan jag säga att inga finns. Jag har inte dykt på dem i alla fall.

I stockholms län finns två "hemvärnsgrupperingar", den ena tillhör livgardet och heter livgardesgruppen och den andra amfibieregementet och heter södertörnsgruppen.

I södertörn har det tills nyligen funnits 4 bataljoner, och nu krymper dessa till två, för att effektivisera och fylla upp till slagkraftiga förband. I stockholm, ska det som du säger finnas Syd, Stockholm, Nord och Arlanda, och tydligen ska de också effektivisera på samma sätt som södertörn.

Södertörn täcker kuststräckan, och har marint hemvärn, och LG gruppen ett HV mer betonat på SIB.

mvh.
Danne 70
QUOTE (vemtogmittnamn @ May 4 2006, 16:50 ) *

Hej

Danne FN1.gif

Jag har vart i samma sits som du (är det fortfarande, fast nu har jag skickat in papper) och försökt leta upp bra sidor. Kort och gott kan jag säga att inga finns. Jag har inte dykt på dem i alla fall.

I stockholms län finns två "hemvärnsgrupperingar", den ena tillhör livgardet och heter livgardesgruppen och den andra amfibieregementet och heter södertörnsgruppen.

I södertörn har det tills nyligen funnits 4 bataljoner, och nu krymper dessa till två, för att effektivisera och fylla upp till slagkraftiga förband. I stockholm, ska det som du säger finnas Syd, Stockholm, Nord och Arlanda, och tydligen ska de också effektivisera på samma sätt som södertörn.

Södertörn täcker kuststräckan, och har marint hemvärn, och LG gruppen ett HV mer betonat på SIB.

mvh.

Ok

Tack för svar!

Vad/vilket valde du då?

Av det du skriver kan man anta att Hv har problem med antalet medlemmar och att det finns en hel del "luft" i organisationen. Jag fick intrycket av att det var lite tvärt om nu när det finns folk som inte ens får göra värnplikt mm, samtidigt som man iaf kan läsa sig till att Hv spetsas till en aning med nya uppgifter och ny materiel mm.

D
vemtogmittnamn
QUOTE (Danne 70 @ May 4 2006, 17:01 ) *
QUOTE (vemtogmittnamn @ May 4 2006, 16:50 ) *

Hej

Danne FN1.gif

mvh.

Ok

Tack för svar!

Vad/vilket valde du då?

Av det du skriver kan man anta att Hv har problem med antalet medlemmar och att det finns en hel del "luft" i organisationen. Jag fick intrycket av att det var lite tvärt om nu när det finns folk som inte ens får göra värnplikt mm, samtidigt som man iaf kan läsa sig till att Hv spetsas till en aning med nya uppgifter och ny materiel mm.

D

Jag valde södertörn, men vid närmare eftertanke vore inte LG en dum idé. Det tog väldigt lång tid innan södertörn tog kontakt med mig (4 mån) och om jag inte haft tur där skulle jag fortfarande väntat på att träffa komp C.

Man får ta allt med en nypa salt och en stor nypa tålamod. På mitt infomöte berättade de om plutoner för de som ville vara mer aktiva, och de som inte kunde vara så aktiva, samt att de strävade efter att överfylla grupper för att övningarna skulle bli välbesökta. (9 pers i grupp ist för 8) Det känns som en vettig tanke.

Som du säkert läst på forumet har mycket materiel tillförts under de senaste 10 åren, men ännu är det inte så mycket att man kan hurra för det. Transporter kan ofta inte ske annat än i omgångar, det finns inte tillräckligt mkt fordon mm. Däremot ska insattsplutonerna vara välförsedda med mycket.

Just Insattsplutoner låter lockande, men jag vill först se om HV är något för mig. Dessutom har jag för mig att insattssoldarerna har plikt att komma, och då måste man lämna tentor och jobb. Och liksom i lumpen ska man inte få åka utomlands. Sedan var det en ganska dålig ersättning för de tjänsterna. Denna bit är jag inte så påläst om, och rätta mig gärna om jag har fel.

Min bild som jag fått av HV är att det idag ska effektivierars. Tidigare har man nöjt sig med soffliggare som inte fullgör sina kontrakt (20 timmar dvs en helg om året) och dessa ska ut så att resten får bättre övningar mm. Det är tydligen många som inte uppfyller kontrakten så bataljoner har varit fyllda med luft, soldater på pappret. Nu ska dessa bort och då finns det inte underlag för det tidigare antalet bataljoner. Så har jag uppfattat det. Med andra ord snäpper hemvärnet upp sig, för att bli en det av det moderna insattsförsvaret (nationella insattsstyrkorna eller vad det kallas) och inte en kvarleva av kalla kriget.
Adam Wilhelm
Kul att du valde södertörnsgruppen, då blir det att åka 90-båt. smile.gif

Vad gäller det där med att resa så stämmer det inte, man ska ju kunna leva ett normalt liv.
Vad gäller jobbet så skriver du ett Beredskapskontrakt och det skriver även din arbetsgivare på.
Så kommer larmet så kan du gå från jobbet med gott samvete.

Vilken bataljon och kompani tänkte du gå med i?
vemtogmittnamn
QUOTE (Adam Wilhelm @ May 4 2006, 17:32 ) *
Kul att du valde södertörnsgruppen, då blir det att åka 90-båt. smile.gif

Vad gäller det där med att resa så stämmer det inte, man ska ju kunna leva ett normalt liv.
Vad gäller jobbet så skriver du ett Beredskapskontrakt och det skriver även din arbetsgivare på.
Så kommer larmet så kan du gå från jobbet med gott samvete.

Vilken bataljon och kompani tänkte du gå med i?

Jag har skickat in papper för 47. utskärgårdshemvärnskompaniets. räkning, så jag hoppas mycket på vatten och utfärder på sena höstar långt ut i havsbandet smile.gif

Nu är det bara att vänta på att myndigheterna ska kolla upp mig, men jag har inte haft nått konstigt för mig, så det borde gå bra. laugh.gif

btw: vi sågs på Berga, under infoträffen.
FkN
Hemvärnet i Stockholms län:

Södertörnsgruppen - "blått" hemvärn med marina uppgifter.

Idags läget tre bataljoner, men från 1/1-07 två bataljoner. Roslagsbataljonen och Södertörnsbataljonen. Har fem insatsplutoner.

Livgardesgruppen

Tre bataljoner - Syd, Stockholm och Attundaland (fd. Arlanda & Nord). Fyra insatsplutoner.

Länkar:

Södertörnsgruppen
Roslagsbataljonen
Tredje skärgårdshemvärnsbataljonen

Livgardesgruppen
Hemvärnsbataljon SYD
stockholm@hemvarn.se
Attundaland hemvärnsbataljon
Hans Engström
BatSthlm består idag av:

Batstab
Ledningspluton
Insatspluton

Sankt Görans kompani
StockholmSödras kompani
Västerorts kompani
Solna-Sundbybergs kompani
Lidingö kompani
Nacka kompani

plus lite annat, flyggrupp t.ex.
Boston
Angående bataljoner inom Södertörnsgruppen, så är det som flera nämnt revidering på antalet till 2 st bataljoner. 1:a och 2:a blev Roslags bataljonen och 3:e och 4:e blir till årsskiftet Södertörns bataljonen. Den marina delen från nästa år blir ett båt kompani med ett antal stridsbåt plutoner/grupper + några tp och underhålls plutoner/grupper, kommer inte ihåg den exakta organisationen. Av stridsbåts plutoner/grupper så blir vissa underställda bataljonerna.

Som tidigare nämnts så utrangeras 200 båtarna under detta år, ingen omskolning av 200 förare till 90 systemet.

Angående uppgifter för bataljonerna och Insatskompaniet inom Södertörns gruppen så är det nästintill bara ytövervakning som gäller i skärgården, vet inte om det finns några uppgifter utöver det kvar, har inte hört något på länge..
Utbildningen är annars snarlik övriga hv med SIB som utbildnings mål nu under våren som gäller för bataljonerna. Hösten vet jag bara att insatts har försvar av stridsställning.

Vet inte om det gav något, men så är det.

Mvh Per
KalleSWE
QUOTE (Hans Engström @ May 5 2006, 11:47 ) *
BatSthlm består idag av:

Batstab
Ledningspluton
Insatspluton

Sankt Görans kompani
StockholmSödras kompani
Västerorts kompani
Solna-Sundbybergs kompani
Lidingö kompani
Nacka kompani

plus lite annat, flyggrupp t.ex.

Och nu skall enl. uppg. S:t Göran, Lidingö och Nacka gå ihop.
Nej Stockholm Södra kan ej införliva fler kompanier i sig då vi redan nu är fyra(4) plutoner B)
Hans Engström
Det, är inte bestämt ännu. Vi avser öva i samlat kompani under hösten. Och oavsett, så kan man rekrytera till alla 3 för tillfället.
Danne 70
Ja det låter som om Hv har problem med att få folk till alla kompanieroch bataljoner.

Jag trodde ett tag att det var fler som sökte till just Hv nu när försvaret har lagt ned en så pass stor del av förbanden och den allmänna värnplikten. Men det kanske är färre som är med i Hv idag jämfört med kanske på 80-talet.

Läste att vissa har skrivit att det är krångligt att komma med.

Är det verkligen försvarsmaktens önskan att få fler till Hv-förbanden i så fall?. Eller är det enbart nere på plutons och kompanistorlek som man vill växa, föryngra och fylla upp bland vakanser.

Det är kanske för dyrt att driva även hemvärnet...

Danne
Hans Engström
Entusiasmen för att gå med bär ingen större relation till andelen krigsförband. Visserligen gör en del bisarra typer (jag själv) reflektionen att 'jag måste vara krigsplacerad, nånstans', men det är ingen självklarhet. Och med allt färre som genomför GU så finns det ett allt mindre underlag för extra-hv.

Däremot är kvaliteten på HV förbanden idag vsevärt högre än tidigare, i alal fall om man ser till ålder, färdighet, kapacitet till att lösa svårare uppgifter.

Men, HKV osv verkar inte riktigt lagda åt att premiera Hemvärnet i någon större utsträckning aqvseende utrustning, budget ller möjlighet till utbildning.

Vissa saker blir dock sakteliga bättre. Den personliga utrustningen är väl på GU nivå nu. HvSS har väl alla tjänster fyllda för första gången på många år (tror jag, ngn som vet?) och vissa högre (och då menar jag högre som i stora stjärnor på axelklaffarna) verkar bli mer intresserade av denna resurs.

Allt detta från min lilla ankdamm, naturligtvis.
gehel
QUOTE (Hans Engström @ May 9 2006, 15:27 ) *
Den personliga utrustningen är väl på GU nivå nu.

Det tror jag inte ögonblick på! HV.gif
Adam Wilhelm
QUOTE (gehel @ May 9 2006, 16:03 ) *

Joho!!! fun_icon_nana.gif

Men tyvärr för bara Insatsplutonerna i Stockholmsområdet.
Bolle
QUOTE (Adam Wilhelm @ May 9 2006, 17:52 ) *
QUOTE (gehel @ May 9 2006, 16:03 ) *

Joho!!! fun_icon_nana.gif
Men tyvärr för bara Insatsplutonerna i Stockholmsområdet.

Fast det är ju inte helt sant, eftersom det skiljer sig en hel del beroende på var man deltar. Södertörnsgruppens Insatsorganisation får ju t.ex. inte ut alla fina saker som man hämtar ut om man är med i Attundalands insatsorg (så heter den väl?). Det finns många andra trådar om prylarna men jag tyckte ändå att det hörde hit.
Ja, jag är avundsjuk! tveka.gif

@AW:
Btw, det var ju roligt att se dig IRL i helgen! ;)

/Bolle
Boston
Entusiasmen för att gå med bär ingen större relation till andelen krigsförband. Visserligen gör en del bisarra typer (jag själv) reflektionen att 'jag måste vara krigsplacerad, nånstans', men det är ingen självklarhet. Och med allt färre som genomför GU så finns det ett allt mindre underlag för extra-hv.

Däremot är kvaliteten på HV förbanden idag vsevärt högre än tidigare, i alal fall om man ser till ålder, färdighet, kapacitet till att lösa svårare uppgifter.

Men, HKV osv verkar inte riktigt lagda åt att premiera Hemvärnet i någon större utsträckning aqvseende utrustning, budget ller möjlighet till utbildning.

Vissa saker blir dock sakteliga bättre. Den personliga utrustningen är väl på GU nivå nu. HvSS har väl alla tjänster fyllda för första gången på många år (tror jag, ngn som vet?) och vissa högre (och då menar jag högre som i stora stjärnor på axelklaffarna) verkar bli mer intresserade av denna resurs.

Allt detta från min lilla ankdamm, naturligtvis.

Sist jag var nere (1månad sedan) så var det två vakanser på HvSS
Adam Wilhelm
QUOTE (Bolle @ May 9 2006, 18:36 ) *
Fast det är ju inte helt sant, eftersom det skiljer sig en hel del beroende på var man deltar.

@AW:
Btw, det var ju roligt att se dig IRL i helgen! ;)

/Bolle

Tack detsamma... det var en grym övning. biggrin.gif

On topic: vad får de ut som inte vi får ut, mig veterligen så är det bara Vätskesystem 1/T som skiljer oss från en väring?
Hans Engström
Och för gemene HV är det bara vätskesystem, stridsväst och sommarkängor som felas. Och det är inte illa pinkat för en org som gått från att vara 3 vapensystem efter (m/96 när AK5 kommit ut) till att vara snäppet före.
KD803
QUOTE (Adam Wilhelm @ May 9 2006, 20:35 ) *
On topic: vad får de ut som inte vi får ut, mig veterligen så är det bara Vätskesystem 1/T som skiljer oss från en väring?

Inte ens det, eftersom inte heller alla vpl får ut vätskesystemen.
Bolle
...

Tja, vi har t.ex inga strumpor, kalsonger, långkalsonger, värmebyxor, sovsäckar, stridshandskar, tumvantar, överdragshandskar, sommarkängor...behöver jag fortsätta? ;)
Faktum är att vi på 1:a-2:a bat inte ens kan få klarhet i vilket förråd vi skall besöka eftersom de verkar vara oense om var vår utr finns. Malajn.gif
Börjar bli en ansenlig mängd prylar man har köpt för egna pengar nu, prylar som man borde haft för sina skattestålar.
/GnällBolle
FkN
@Bolle: Skönt att man slipper dessa problem numera smile.gif
Boston
QUOTE (Bolle @ May 9 2006, 22:58 ) *

...

Tja, vi har t.ex inga strumpor, kalsonger, långkalsonger, värmebyxor, sovsäckar, stridshandskar, tumvantar, överdragshandskar, sommarkängor...behöver jag fortsätta? ;)
Faktum är att vi på 1:a-2:a bat inte ens kan få klarhet i vilket förråd vi skall besöka eftersom de verkar vara oense om var vår utr finns. Malajn.gif
Börjar bli en ansenlig mängd prylar man har köpt för egna pengar nu, prylar som man borde haft för sina skattestålar.
/GnällBolle

Det där om vilket förråd ni ska vända er till får vi ta och undersöka, dags att det blir tydlig gjort nu..
Men jag var på förrådet (Berga) för två veckor sedan och fick ut allt det du skrev förutom vetskesystemet och sovsäck, sovsäcken finns INTE med på listan ens för utlämning.
Adam Wilhelm
Bolle: that sucks.
Det togs upp på det senaste DUC mötet men du ska se att så fort det klaras ut vilket förråd ni ska till så får ni grejorna.
Bolle
QUOTE (Boston @ May 9 2006, 23:14 ) *
...
Det där om vilket förråd ni ska vända er till får vi ta och undersöka, dags att det blir tydlig gjort nu..

Minst sagt! Ingen större chans at man hinner besöka något förråd inna de tar sommaruppehåll i ca 4 månader! dry.gif
Men jag var på förrådet (Berga) för två veckor sedan och fick ut allt det du skrev förutom vetskesystemet och sovsäck, sovsäcken finns INTE med på listan ens för utlämning.

Jaha...
Det var ju intressant. Du får ursäkta men jag finner det minst sagt märkligt att en Kvm i insatskompledningen kan hämta ut grejor som vi på soldatnivå inte ens kan få bekräftat att vi ska ha! blink.gif
Du förstår säkert att det inte ser sådär jättebra ut från mitt perspektiv. Men jag antar att du menar att soldaterna på 1 & 2:a IP oxå har grejorna på en lista i sin närhet? Isåfall var det högst upplyftande info!
Vis av erfarenhet tänker jag dock inte hålla andan tills jag har grejorna i min hand! rolleyes.gif
/Bolle

QUOTE (Adam Wilhelm @ May 10 2006, 00:52 ) *
Det togs upp på det senaste DUC mötet men du ska se att så fort det klaras ut vilket förråd ni ska till så får ni grejorna.

Menar du att ni har grejorna? surprise.gif
/Bolle
Boston
QUOTE (Bolle @ May 10 2006, 09:11 ) *
QUOTE (Boston @ May 9 2006, 23:14 ) *

...

Minst sagt! Ingen större chans at man hinner besöka något förråd inna de tar sommaruppehåll i ca 4 månader! dry.gif

Jaha...
Det var ju intressant. Du får ursäkta men jag finner det minst sagt märkligt att en Kvm i insatskompledningen kan hämta ut grejor som vi på soldatnivå inte ens kan få bekräftat att vi ska ha! blink.gif
Du förstår säkert att det inte ser sådär jättebra ut från mitt perspektiv. Men jag antar att du menar att soldaterna på 1 & 2:a IP oxå har grejorna på en lista i sin närhet? Isåfall var det högst upplyftande info!
Vis av erfarenhet tänker jag dock inte hålla andan tills jag har grejorna i min hand! rolleyes.gif
/Bolle

QUOTE (Adam Wilhelm @ May 10 2006, 00:52 ) *

Menar du att ni har grejorna? surprise.gif
/Bolle

Att jag har grejorna beror inte på att jag är Kvm, utan att det är klart att insatskompaniledningen hämtar ut på Berga, jag är fortfarande tvungen som alla andra att ha listan utlämnad från Södertörnsgruppen för att få en endaste pinal.
Att ni ska få nya prylar har varit bekräftat länge, har du inte fått den info så släng en känga på din plutch, det kan han behöva..

Sen strulet med förrådet är pga av att ni och 1:a tillhör RoslagsBat, och det är där som förråds biten kommer in dom ska troligen få Kungsängen som förråd.
3:e och 4:e har fått hämta ut sina grejor det är 1,2, och 5 som är kvar.

Ska undersöka lite idag hur det går så ska du få ett PM så fort jag vet.

Mvh Per
Hans Engström
Per, om du har ngn möjlighet att styra, rädda dom från Kungsängen som förråd. Inte för att dom är dåliga (bland de bättre av de förråd jag haft med att göra), men fölr att US dammsuger dom på utrustning hela tiden. Jag minns inte exakt, men dom har ca 6000 in och utryckningar per år, förutom HV.
Bolle
QUOTE (Boston @ May 10 2006, 11:53 ) *
...
Att jag har grejorna beror inte på att jag är Kvm, utan att det är klart att insatskompaniledningen hämtar ut på Berga, jag är fortfarande tvungen som alla andra att ha listan utlämnad från Södertörnsgruppen för att få en endaste pinal.

Ok, det förklarar saken på ett tillfredställande sätt. Du förstår säkert att jag inte försöker mucka gräl utan att det bara ser mystiskt ut med viss mtrl på folk som jobbar "högre upp" när man själv inte verkar kunna få ut samma saker.

Att ni ska få nya prylar har varit bekräftat länge, har du inte fått den info så släng en känga på din plutch, det kan han behöva..

Nja, att han inte sagt nåt om det beror med all säkerhet på att han lärt sig den hårda vägen vad vi tycker om s.k. "löften" från Hv-organisationen. Det är ju på honom som skiten fastnar när vi aldrig får prylarna. Jag blev uppriktigt förvånad att vi fick ut stridsvästarna häromsistens, med anledning av alla tidigare löften man fått med datum och allt(syftar då på hv som helhet, inte bara IP-org). huh.gif
Sen strulet med förrådet är pga av att ni och 1:a tillhör RoslagsBat, och det är där som förråds biten kommer in dom ska troligen få Kungsängen som förråd.
3:e och 4:e har fått hämta ut sina grejor det är 1,2, och 5 som är kvar.

Jo, det där har plutch faktiskt förklarat. Däremot förstår ju inte vi gräsrötter hur det kan vara så himla svårt att samverka mellan berörda instanser. Du har säkert oxå hört om de från samma pluton som åker till varsitt förråd och bäge får uppmaningen att vända sig till det andra stället. Jag kan lova att det inte är några fler som har lust att kuska mellan Berga och Kungsängen innan det där är utrett! banghead.gif
Ska undersöka lite idag hur det går så ska du få ett PM så fort jag vet.

Mvh Per

Sjysst! Tack! worthy.gif

@Hans E:
Ajdå, det där låter ju inte bra. Jag som tyckte det skulle bli så skönt att slippa Berga, då jag bor NV om huvudstaden. unsure.gif
/Bolle
Hans Engström
LG har ööpet kvällstid samma dag som inryck för GK för Hemvärnsmän dvsca 4 gånger på våren, 3 gånger på hösten (tror jag det blir i år). Annrs är det vanliga arbetstider. Tisdagar och torsdagar är nästan alltid ngn form av US inryck/utryck. US har prio 1 på all utrustning (fattas bara annat) men har också rätt att utnyttja skrädderiet för märken och så vidare, där försviner det lite folk som annars kan hjälpa till. Plus så ska dom hålla redapå alla olika sorters utrustning som finns (tänk bara 5 olika sorters kängor) och dom har begräsnat med plats. Ibland finns grejerna bara inte att få tag på. Som chefen där ute sa, vid ett tillfälle fick en del av US åka ut med begagnade m/90, han har aldrig skämts så mycket som då, men dom hade inte hunnit få dit nya.
I övrigt, trevliga, proffsiga och kunniga. Och framförallt, serviceinriktade (oftast).
Danne 70
Hej igen.. värst vad denna tråd fick liv så fort det blev lite prat om utrustningen. Det märks att utrustning berör. Så har det väl alltid varit försvarsmakten, utlansstyrkan osv. Nåt att ta på allvar för Hv och försvarsmakten.. ge ut dom där stridsvästarna mm till alla i Hv så kanske det kommer lite folk. biggrin.gif vad kan sånt kosta? ett par tusen.

Tycker att det är lite svårt att diskutera vissa saker när man knappt vet hur försvaret ser på sig själva eller Hv:s roll.

T ex om folk tycker att det är coolt med kanske granattillsatser (inget att hymla om ändå) låt dom få det, om det är tänkt att det någonsin, någonsin framöver skulle kunna bli någon typ av väpnade konflikter i Sverige, då det trots allt är ett bra vapen, ett bra kompliment (vad vet jag blyg.gif ). Men som alla tycks resonera så ska det ju inte bli några framtida väpnade konflikter och i så fall behövs ju inga vapen alls.

Ja det kanske vart rörigt nu, men jag menar bara att det lyser lång väg att man dels satsar men ändå INTE..

Som sagt jag har lite svårt att förstå detta "nya" Hv och försvarets roll. (kanske någon kan förklara)

Detta med insatsplutoner och stridsvästar och AK4b med rödpunktssikten låter ju kanon men samtidigt blir det färre och färre kvar i Hv. Att ta ett beslut om ny materiel till Hv blir tillslut inte så kostsamt trots allt,då det kanske bara är ett par tusen som berörs i realiteten

Danne
FkN
QUOTE (Hans Engström @ May 10 2006, 12:20 ) *
Per, om du har ngn möjlighet att styra, rädda dom från Kungsängen som förråd. Inte för att dom är dåliga (bland de bättre av de förråd jag haft med att göra), men fölr att US dammsuger dom på utrustning hela tiden. Jag minns inte exakt, men dom har ca 6000 in och utryckningar per år, förutom HV.

Jag tror problemet med förråd för STG är resvägarna. Dom som bor i Norrtälje (1bat) och Åkersberga/Vaxholm/Värmdö (2bat) vill inte kuska dom milen när LG ligger närmare.

Apropå förråd så ser jag ingen skillnad mellan LG nu och när AMF-1 låg på Rindö. Tycker nästan att LG är bättre även fast dom har hand om US.
Bolle
QUOTE (Fk Nordin @ May 10 2006, 16:04 ) *
Jag tror problemet med förråd för STG är resvägarna. Dom som bor i Norrtälje (1bat) och Åkersberga/Vaxholm/Värmdö (2bat) vill inte kuska dom milen när LG ligger närmare.

Apropå förråd så ser jag ingen skillnad mellan LG nu och när AMF-1 låg på Rindö. Tycker nästan att LG är bättre även fast dom har hand om US.

Stämmer bra att problemet är resvägarna! Särskilt som hv-tid på förråden tenderar att ligga så att man får dra som ettt skållat troll efter jobbet för att sedan stå i kö, inte direkt nån som chansar på att åka dit, särskilt sedan det visat sig att det ibland inte finns saker som man beordrats dit för att hämta.

Hursomhelst, jag har nu fått svaret på vilket förråd som gäller för 1:a & 2:a IP!
Så, undrar ni, blev det Berga (Lååångt) eller Kungsängen (nära men tydligen dammsuget av US)?
Och den allsmäktigt vise har beslutat att lösningen blev...
(..Trumvirvel...)
Förrådet Väddö! blink.gif (Skiiiitlångt ute i skogen)
Ehhh...va? Finns det ett förråd där? Där finns ju inget regemente? huh.gif
Kontentan blir att Bolle inte kommer att få några strumpor än på ett tag. rolleyes.gif

/Bolle (tackar Boston ödmjukast för hjälpen so far, jag hyser hopp fortfarande!)
Danne 70
QUOTE (Bolle @ May 15 2006, 11:25 ) *

Stämmer bra att problemet är resvägarna! Särskilt som hv-tid på förråden tenderar att ligga så att man får dra som ettt skållat troll efter jobbet för att sedan stå i kö, inte direkt nån som chansar på att åka dit, särskilt sedan det visat sig att det ibland inte finns saker som man beordrats dit för att hämta.

Hursomhelst, jag har nu fått svaret på vilket förråd som gäller för 1:a & 2:a IP!
Så, undrar ni, blev det Berga (Lååångt) eller Kungsängen (nära men tydligen dammsuget av US)?
(..Trumvirvel...)
Kontentan blir att Bolle inte kommer att få några strumpor än på ett tag. rolleyes.gif

/Bolle (tackar Boston ödmjukast för hjälpen so far, jag hyser hopp fortfarande!)

Ja Väddö är en jäkla bit om man inte bor i norra roslagen typ. Jag har också funderat över det, har gamla LVSS på Väddö/Barnensö.. någon typ av verksamhet kvar och att det är deras föråd som gäller?
Boston
QUOTE (Danne 70 @ May 15 2006, 16:54 ) *
QUOTE (Bolle @ May 15 2006, 11:25 ) *

(..Trumvirvel...)

Ja Väddö är en jäkla bit om man inte bor i norra roslagen typ. Jag har också funderat över det, har gamla LVSS på Väddö/Barnensö.. någon typ av verksamhet kvar och att det är deras föråd som gäller?

Nej LvSS har ingen verksamhet kvar på Väddö. Amf1 och hemvärnet har verksamhet och är väll dom förband som nu övar mest där. På somrarna har FBU några kurser där uppe och dom har egen kursgård utanför Väddöskjutfält.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.