Är ny här på forumet. Efter att helt ha varit borta från all militär verksamhet sen 98 har jag lite funderingar på att gå med i hemvärnet. Trots att jag har kollat igenom mil.se och därunder hemvarnet.se, blir jag inte riktigt klok på vilka förband som finns i Stockholmsregionen.
"Klippte" detta på Attundabataljonens sida. "Den 1 januari 2006 gick hemvärnsbataljonerna Arlanda och Nord samman till en bataljon med det anrika namnet Attundaland. Bataljonen är en av tre som utgör Livgardesgruppen." Vilka är de andra?
Det finns någon bataljon som heter SYD och någon som heter Hemvärnsbataljon Stockholm men om denna bataljon finns ingen info under hemvarnet.se utan deras tycks finnas under hemvarn.se. (förvillande i sig) Bland Stockholmsbataljonens kompanier finns bla Sollentuna som ett kompani, men om man tittar på Sollentunas hemsida så tillhör ju dom detta "nya" Attundaland.
Sedan finns tydligen en bataljon i Roslagen och något Tredje Skärgårdsbataljonen, båda under södertörnsgruppen.
Jag är intresserad av lite färsk information om samtliga Bat/Komp kring stan. Men framförallt tipps om andra hemsidor, t ex om Stockholmsbataljonens kompanier, insatsplutoner mm. vilka finns idag, vilka är bra. ( det är ju mycket som spelar in, antal aktiva i komp, medelålder, befäl, övningar, övningstillfällen, tillgång till roliga övningsbanor/skjutbanor mm,ni får väl plussa för era egna enheter och skvallra om andras
Tack på förhand och tack för en bra sida!
Danne