QUOTE (Amfibieslusken @ Oct 13 2007, 22:10 )

Jag förstår inte varför man har fystester under extramönstringen till båtchef inom amfbat. Nu fanns ingen extramönstring till båtchefsutbildningen när jag mönstrade och jag vet inte hur man testas men lämpligt är nog att de testar din simulankapacitet (din förmåga att hantera flera saker samtidigt, eller multitasking) och spatial förmåga (rymduppfattning). Inte för att båtchefstjänsten är särskilt fysiskt krävande, men har de fystester så lönar det sig inte att dyka upp oförberedd, så träna på bara.
Min mönstringsförrättare sade att
simultankapacitet kommer att testas,
samt en hel del fysik. Han sade ungefär det som står
på den här sidan;
http://www.amf1.mil.se/index.php?c=news&id=28739.
Antaligen ingår väl också andra "vanliga" fysmoment.
Undrar när försvarsmakten kommer att uppdatera sidan om
stridsbåtsförarutbildningen, dvs vårt utbildningsår.
Skall ta och maila ansvarig utgivare om detta.
Ignis nitidus
Oct 20 2007, 00:29
Den senaste extramönstringen (i våras) bestod av simultankapacitetstest, psykologsamtal samt diverse fysiska "prov".
Den fysiska delen var det mig veterligen ingen som "föll" på utan det var mer en kontroll samt att man då har en bra bild på hur plutonen ligger till redan innan inryck. Det som var i särklass viktigast var simultankapacitetstestet samt psykologsamtalet.
QUOTE (Ignis nitidus @ Oct 20 2007, 01:29 )

Den senaste extramönstringen (i våras) bestod av simultankapacitetstest, psykologsamtal samt diverse fysiska "prov".
Den fysiska delen var det mig veterligen ingen som "föll" på utan det var mer en kontroll samt att man då har en bra bild på hur plutonen ligger till redan innan inryck. Det som var i särklass viktigast var simultankapacitetstestet samt psykologsamtalet.
Ok...är det någon som vet om det finns något
slags simultankapacitetstest på internet som man kan öva på?
Eller andra stress spel etc...
MVH/ 89:an
Ekvall
Oct 20 2007, 19:49
Jag vet att det fanns ett sådant spel på nätet för ett tag sedan men jag har givetvis slarvat bort länken. Ska försöka hitta den igen. Annars kan du ju lära dig att jonglera.

EDIT: Hittade ett annat spel som kanske kan vara till nytta. Dessvärre verkar det vara ganska kort...
Triangles
QUOTE (Ekvall @ Oct 20 2007, 20:49 )

Jag vet att det fanns ett sådant spel på nätet för ett tag sedan men jag har givetvis slarvat bort länken. Ska försöka hitta den igen. Annars kan du ju lära dig att jonglera.

EDIT: Hittade ett annat spel som kanske kan vara till nytta. Dessvärre verkar det vara ganska kort...
Trianglesjo...den var ganska bra...blev ganska svårt efter ett tag. Jag minns
att det fanns ett stresspel som avändes för att
testa stridspiloter eller liknande. Typ en svart ruta med två blåa rutor som rörde sig
hyfsat snabbt, man kontrollerade en annan ruta och fick inte krocka med de två blåa.
Ekvall
Oct 21 2007, 12:27
QUOTE (89:an @ Oct 21 2007, 12:11 )

testa stridspiloter eller liknande. Typ en svart ruta med två blåa rutor som rörde sig
hyfsat snabbt, man kontrollerade en annan ruta och fick inte krocka med de två blåa.
Tadaa! Hittade det!
Escapa!
QUOTE (Ignis nitidus @ Oct 20 2007, 01:29 )

Hur såg psykologsamtalen ut ungefär?
Var det som på den vanliga mönstringen eller
mer specefika frågor?
navyseal
Oct 21 2007, 17:01
QUOTE (Ekvall @ Oct 21 2007, 13:27 )

QUOTE (89:an @ Oct 21 2007, 12:11 )

Tadaa! Hittade det!
Escapa!Hmm...tycker inte det var särskilt svårt. Efter 60 sek blev det tråkigt...
Ekvall
Oct 21 2007, 17:46
QUOTE (navyseal @ Oct 21 2007, 18:01 )

Hmm...tycker inte det var särskilt svårt. Efter 60 sek blev det tråkigt...
Då är det väl bara att gratulera fröken för hennes utmärkta simultan- och stresshanteringsförmåga. Och vem har sagt att det skulle vara roligt?
MatsLennarth
Oct 21 2007, 18:46
shit, 22 sekunder och jag är nöjd
Vet någon om det krävs avklarat jägartest för att söka extramönstring för KJ?
Om jag misslyckas med en SANS för exempelvis Stridsbåtförare, kan jag då söka SANS för KJ?
MatsLennarth
Feb 2 2008, 00:42
QUOTE (b1rd @ Feb 1 2008, 22:47 )

Vet någon om det krävs avklarat jägartest för att söka extramönstring för KJ?
Om jag misslyckas med en SANS för exempelvis Stridsbåtförare, kan jag då söka SANS för KJ?
Jägartest är ett krav.
Man kan göra enbart 1 SANS.
Fel MatsLennarth...
skulle du klanta dig på stridsbåtstesterna lär AMF1 ordna så du kan göra kustjägaruttagningen, t.ex. genom att låta dig göra jägartestet innan du åker hem eller dylikt. För då har du ju uppfyllt allt som krävs för en ansökan.
När jag ringde AMF1 så hade de iallafall planer på att göra såhär. För stridsbåtstesterna är väl innan KJ-uttagningen? (och om stridsbåt var efter så skulle man göra tvärtom om jag förstod det rätt!)
MatsLennarth
Feb 2 2008, 10:43
QUOTE (KOB @ Feb 2 2008, 01:17 )

Fel MatsLennarth...
skulle du klanta dig på stridsbåtstesterna lär AMF1 ordna så du kan göra kustjägaruttagningen, t.ex. genom att låta dig göra jägartestet innan du åker hem eller dylikt. För då har du ju uppfyllt allt som krävs för en ansökan.
När jag ringde AMF1 så hade de iallafall planer på att göra såhär. För stridsbåtstesterna är väl innan KJ-uttagningen? (och om stridsbåt var efter så skulle man göra tvärtom om jag förstod det rätt!)
Där ser man, intressant.
Ok, jo Stridsbåtförar-mönstringen ska vara v.16 om allt går enligt planerna, om jag misslyckas där hoppas jag att jag kan få göra ett jägartest för att mönstra till KJ.
Tack för svaret!
Någon annan här som ska på extramönstring för stridsbåtförare v.16 ?
Eller någon annan gång nu på våren...
Någon som vet vad som ingår i mönstringen för Stridsbåtförare, mer exakt än vad jag kan hitta på deras hemsida...
MatsLennarth
Feb 5 2008, 19:34
QUOTE (b1rd @ Feb 5 2008, 19:33 )

Eller någon annan gång nu på våren...
Någon som vet vad som ingår i mönstringen för Stridsbåtförare, mer exakt än vad jag kan hitta på deras hemsida...
Det är inte meningen att man ska veta exakt vad som ingår i en extramönstring.
Jag påminner om reglerna för forumsdelen:
QUOTE (Kimster @ Mar 5 2007, 23:43 )

Frågor om vilka moment som t.ex. baskerprov, jägarprov eller uttagningar till extramönstringar innehåller är inte tillåtna.
Ni ska veta lika mycket som alla andra, dvs så lite som möjligt för att göra uttagning och prov så rättvisa som möjligt för ALLA.
Det är inte heller tillåtet att svara om en sådan fråga skulle dyka upp.
/mdn, Blågul
G3t_Zup
Feb 12 2008, 17:43
Ska vara på berga den 14 april, har en klasskompis som ska in den 15 april och en annan vänn som ska lira 16 april, alla båtförartest
När fick du/ni kallelsen?
G3t_Zup
Feb 14 2008, 14:46
måndags tror jag
Fick den igår, ska vara där 17:e april... Nån som vet hur man kommer dit från Stockholms centralstation???
G3t_Zup
Feb 14 2008, 15:48
QUOTE (b1rd @ Feb 14 2008, 15:23 )

Fick den igår, ska vara där 17:e april... Nån som vet hur man kommer dit från Stockholms centralstation???
Pendeltåget till västerhaninge om jag inte misstar mig helt fel... sen har jag ingen anning alls
Pendeltåget från Stockholm C till Västerhaninge, därefter buss 846 till Berga Örlogsskolor.
G3t_Zup
Feb 22 2008, 20:10
Så hur tycker ni kraven är då? Ända jobbiga testet är väll milen, men med tanke på den tiden vi har på oss tycker jag inte det verkar som ett större problem...
MatsLennarth
Feb 22 2008, 23:37
QUOTE (G3t_Zup @ Feb 22 2008, 20:10 )

Så hur tycker ni kraven är då? Ända jobbiga testet är väll milen, men med tanke på den tiden vi har på oss tycker jag inte det verkar som ett större problem...

Så ni har fått reda på kraven som kommer att ställas inför en extramönstring? Intressant, det har inte vi som ska mönstra till FbjS.
QUOTE (MatsLennarth @ Feb 22 2008, 23:37 )

Så ni har fått reda på kraven som kommer att ställas inför en extramönstring? Intressant, det har inte vi som ska mönstra till FbjS.
Även på KJ så får man reda på styrke, löp-kraven... men det innehåller ju mer som t.ex. marsch okänd sträcka och i okänt tempo. Att man inte får reda på FBJs kanske är för att det inte existerar några egentliga krav. När jag sovrade igenom förra årets FBJ-tråd så verkade alla tas in som klarade sig igenom dagen utan att ge upp. Så det kanske är olika tillvägagångssätt AMF1 kontra flygvapnet.
MatsLennarth
Feb 23 2008, 10:28
QUOTE (KOB @ Feb 23 2008, 02:29 )

Även på KJ så får man reda på styrke, löp-kraven... men det innehåller ju mer som t.ex. marsch okänd sträcka och i okänt tempo. Att man inte får reda på FBJs kanske är för att det inte existerar några egentliga krav. När jag sovrade igenom förra årets FBJ-tråd så verkade alla tas in som klarade sig igenom dagen utan att ge upp. Så det kanske är olika tillvägagångssätt AMF1 kontra flygvapnet.
Det är mycket möjligt att det är så, även fast det låter lite konstigt. Det enda vi fått reda på är att de som är bäst klarar sig.
QUOTE (MatsLennarth @ Feb 23 2008, 10:28 )

QUOTE (KOB @ Feb 23 2008, 02:29 )

Det är mycket möjligt att det är så, även fast det låter lite konstigt. Det enda vi fått reda på är att de som är bäst klarar sig.
Det är väl så på KJ och Båtförare med, att de som är bäst klarar sig...?! Jag antar att det är som KOB säger, att det kanske inte finns några speciella krav, utan att de improviserar lite för att få ut dem de anser vara bäst lämpade. Helt enelt, olika system...
Halldén
Feb 29 2008, 23:47
Under utbildningen till Stridsbåtförare kommer man att läsa in kustskepparintyget, om detta redan finns i bagaget vid inryck vad gäller då? Använder man helt enkelt den tiden man skulle haft för att läsa in kustskepparn till övrig utbildning?
//Halldén
Kravet i RMS-P på nautisk behörighet för att vara befälhavare på stridsbåt är N8 + H, vilket är en högre behörighet än kustskepparen.
/mdn
Någon mer här som ska på extramönstringen? Isåfall när?
Ska till extramönstringen på amf1 17 april. Börjar 08:00 och då man bor i Göteborg kommer det bli ett tidigt uppvaknande den dagen ;P
QUOTE (Crown @ Mar 13 2008, 22:22 )

Ska till extramönstringen på amf1 17 april. Börjar 08:00 och då man bor i Göteborg kommer det bli ett tidigt uppvaknande den dagen ;P
Najs, jag ska också upp och vara där den 17:e, men jag åker upp på eftermiddagen dagen innan, så är jag utvilad när det hela börjar... Jag bor 10 mil norr om göteborg, kommer att ta X2000 från göteborgs central runt 15.00 tror jag...
QUOTE (b1rd @ Mar 15 2008, 14:21 )

QUOTE (Crown @ Mar 13 2008, 22:22 )

Najs, jag ska också upp och vara där den 17:e, men jag åker upp på eftermiddagen dagen innan, så är jag utvilad när det hela börjar... Jag bor 10 mil norr om göteborg, kommer att ta X2000 från göteborgs central runt 15.00 tror jag...
Låter ju bra, fast planerar själv på att sova på tåget om jag inte tar bilen, är ju 6 timmar upp dit om man inte kör X2000. Får sova gott dagen innan istället.
G3t_Zup
Mar 16 2008, 17:05
Well jag bor lite utanför stockholm, men efter vad jag har fått höra om andra extramönstringar så kommer jag nog infinna mig på förläggningen redan kvällen innan...
Vet någon hur det blir med utbildningen nu när det ska bli ändringar för dem som rycker in våren 2009? Jag pratade med en handläggare på pliktverket idag, och han sade att det inte verkade som om det var helt bestämt, och att han trodde att vissa skulle få göra sin utbildning på MarinB istället för Amf1.
Någon som vet mer?
MatsLennarth
Apr 17 2008, 18:17
Då var extramönstringen över för några av de berörda. 300 sökande och 40 platser, konkurrens i sin bästa form.
Hur gick det för er från forumet som mönstrade? En bekant åkte ut alldeles i slutet. Surt sa räven, men så är det.
Faktiskt så återtog jag min ansökan efter att de hade flyttat bak inrycket till aug-09, messade upp universitetet och allt.
Åkte ut i slutet, men tvekar på om jag hade tackat ja till platsen om jag blev godkänd... Vill dock göra lumpen :(
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.