"Besked om försvarets jättelager dröjer
publicerad idag kl 09:07
Försvarets samtliga förrådsenheter ska samlas i ett enda stort centrallager om 60000 kvadratmeter. Fyra orter, Norrköping, Nyköping, Eskilstuna och Örebro, krigar om lagret som ger 120 arbetstillfällen. Försvaret ska hyra och inte äga lagerytorna. Försvarets högkvarter skulle ha beslutat om lokalisering under april, men nu väntas istället ett besked under maj.
Fastighetsvärlden Idag 2006-05-02"
Undrar om de skall ha uttagning a la Fame Factory för att säkerställa att de får de, eh... "förrådsmässigaste" förrådsmännen? Ett superlager tarvar ju superotjänstvillig och superotrevlig personal eller? :P
QUOTE (EO4 @ May 3 2006, 15:31 )

"Besked om försvarets jättelager dröjer
publicerad idag kl 09:07
Försvarets samtliga förrådsenheter ska samlas i ett enda stort centrallager om 60000 kvadratmeter. Fyra orter, Norrköping, Nyköping, Eskilstuna och Örebro, krigar om lagret som ger 120 arbetstillfällen. Försvaret ska hyra och inte äga lagerytorna. Försvarets högkvarter skulle ha beslutat om lokalisering under april, men nu väntas istället ett besked under maj.
Fastighetsvärlden Idag 2006-05-02"
Undrar om de skall ha uttagning a la Fame Factory för att säkerställa att de får de, eh... "förrådsmässigaste" förrådsmännen? Ett superlager tarvar ju superotjänstvillig och superotrevlig personal eller? :P
Hur kommer det se ut ute på förbanden efter detta?
Ska de i princip inte ha något förutom förbrukningsvaror och sen ska allt skeppas ut varje dygn, eller hur är tanken?
Vildmannen
May 3 2006, 14:48
Tänk vad många nya och spännande rekvisitionsblanketter dom måste utforma och trycka.
Det är väl snarare så att man strävar efter att ha så små lager som möjligt utspritt över hela landet
på så sätt så bör man även få en bättre koll på vad som faktist finns, istället för att man som tidigare var tvungen att sitta och inventera 30 olika lager och skeppa saker mellan dessa
öbanden kommer väl (förhoppningsvis) även i fortsättningen att ha det de behöver liggande på TSF
men de kanske inte kommer ha 100 pallar med uniformer liggande OM det skulle bli krig
QUOTE (Vildmannen @ May 3 2006, 15:48 )

Tänk vad många nya och spännande rekvisitionsblanketter dom måste utforma och trycka.

Rekvisitionsblanketter behövs nog inte. Förrådet kanske inte ens kommer att ha en utlämningsfunktion.
"FMLOG - the gear check in but they don't check out"
Så har jag uppfattat rätt att i princip alla de mobförråd som fortf finns kvar runt om i landet skall ersättas med detta stora centralförråd?
Om jag inte är helt ute o cyklar så är väl de flesta mobförråd, redan ersatta med förråd inne på respektive förband
Så vad detta handlar om är väl att ytterligare centralisera förråden så att endast det nödvändigaste finns ute på förbanden
QUOTE (rhdf @ May 3 2006, 18:04 )

Om jag inte är helt ute o cyklar så är väl de flesta mobförråd, redan ersatta med förråd inne på respektive förband
Så vad detta handlar om är väl att ytterligare centralisera förråden så att endast det nödvändigaste finns ute på förbanden
Vad jag har hört som finns det fortf en del förråd kvar runt om i landet. Men de är kanske som du säger att alla dessa skall tas bort.
Alla grejer på samma ställe... snacka om saker ändras.. inte längesen vi spred ut allt juh..
The Swede
May 3 2006, 18:05
Är det inte snarare så att det är de gamla underhållsregementena som nu ska samlokaliseras i ett centrallager?
Tror nog att förbanden kommer att ha kvar sina TSF.
The Swede
Spett och slägga
May 29 2006, 20:24
Outsourcing!
FM log har ut såsat vårat lager till Saab aerotech,

jag har nu väntant 4veckor+, på ett oljefilter...
Skan nog skriva min första avikelserapport!
Sperens
Jun 3 2006, 17:27
QUOTE (EO4 @ May 3 2006, 15:31 )

Fyra orter, Norrköping, Nyköping, Eskilstuna och Örebro, krigar om lagret som ger 120 arbetstillfällen.
Har läst i dom lokala tidningarna att även Skövde försöker få in en fot i detta projekt. Dock så verkar Försvarsledningen inte vara så intresserade av att förlägga centrallagret i Skövde.

Edit, hittade artikeln.
Kommer att tänka på en sak när jag läser denna tråd (och nu blir det lite halv om halvt "off topic"):
Inte enda enda gång när jag varit på ett militärt förråd har jag kunna se att förrådspersonalen på något sätt "bockar av" vad som lämnas ut eller kommer in. I dagens sammhälle så har snart varannann butik ett system som via kassan noterar hur mycket som finns kvar i butiken och uitfrån statistik (åtgång över tid) beställer hem nya leveranser från huvudlagret. Kombinera detta med data om när inryckningar sker och förväntad tjänstetid så har du vips ett system som ger ett underlag för att se till att grejerna finns på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
ICA klarar detta så varför inte FMLOG? Eller som RiksHVC (brigadgeneral Ekenberg) högröd i ansiktet under i ett besök i Jämntland (?) nyligen ilsket lär ha konstanterat om vårt favorithatobjekt och dess upplevda oförmåga: "Nu får det vara nog!"
Det går inte att skylla på omorganisation hur länge som helst när man inte ens ser till att ha ett vettigt stöd för att hantera information inom organisationen. Detta sagt med fullständig okunskap om vad som finns och vad som är på gång och med ursäkt om någon här jobbar på FMLOG...
Sperens
Jun 8 2006, 08:36
Jag har själv sommarjobbat på fredsförrådet i Skövde och självklart förs det listor på matriel som lämnas ut och kommer tillbaka.
QUOTE (Wilk @ Jun 8 2006, 09:15 )

Kommer att tänka på en sak när jag läser denna tråd (och nu blir det lite halv om halvt "off topic"):
Inte enda enda gång när jag varit på ett militärt förråd har jag kunna se att förrådspersonalen på något sätt "bockar av" vad som lämnas ut eller kommer in. I dagens sammhälle så har snart varannann butik ett system som via kassan noterar hur mycket som finns kvar i butiken och uitfrån statistik (åtgång över tid) beställer hem nya leveranser från huvudlagret. Kombinera detta med data om när inryckningar sker och förväntad tjänstetid så har du vips ett system som ger ett underlag för att se till att grejerna finns på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
ICA klarar detta så varför inte FMLOG? Eller som RiksHVC (brigadgeneral Ekenberg) högröd i ansiktet under i ett besök i Jämntland (?) nyligen ilsket lär ha konstanterat om vårt favorithatobjekt och dess upplevda oförmåga: "Nu får det vara nog!"
Det går inte att skylla på omorganisation hur länge som helst när man inte ens ser till att ha ett vettigt stöd för att hantera information inom organisationen. Detta sagt med fullständig okunskap om vad som finns och vad som är på gång och med ursäkt om någon här jobbar på FMLOG...
Nog förs det listor alltid, på precis allting som kan listas - är min erfarenhet. enda undantaget i mitt liv är ett par skyddsglasögon...
Annars har de ett UNIX-system kallat "LIFT" som härstammar från Dackefejdens dagar. Systemet i sig är nog bra, men såvitt jag förstår så är det ihopkopplat något helt sjukt via diverse noder till servrarna som står i Strängnäs. Systemet är såvitt jag förstår inte speciellt uppskattat och pajar flera gånger varje dag...
<ot>
Om det är Lift som genererar "utrustninslistan" jag har hemma så är det nog dags att se över systemet.
det finns uppenbart en brister
ett exempel:
på raden Bärsäck 2000 står det NY, dvs jag tolkar det som att det betyder att jag har fått ut en sprillans ny BS, dock var min BS lagad, ergo, det finns ett fel i "lagret" då antalet nya/använda persedlar inte stämmer/finns på rätt plats
</OT>
Nu är det tydligen bara två orter kvar i racet:
"Två orter med i slutstriden.
Tuff kamp mellan om försvarets nya jättelager
publicerad igår kl 08:25
Ett tiotal orter har varit med och krigat om att få Försvarsmaktens nya centrallager. Besked om etableringsort för det 60 000 kvadratmeter stora lagret skulle ursprungligen ges under april. Men beslutet om lagret och vilket ort som får de 130–150 arbetstillfällena skjuts nu upp till oktober. Men Fastighetsvärlden Idag kan avslöja att det numera bara återstår två kombattanter: Örebro och Nyköping.
– Jag vill ha in fördjupningar från de båda orterna. I första hand när det gäller vägnätet, flygplatsens möjlighet att klara de största fraktflygen och uppgifter om järnvägstrafik.
Dessutom vill vi veta vad orterna har för mark att erbjuda. Vi vill finnas i direkt anslutning till flygplatsen, säger Jan Salestrand, generalmajor och chef för förbandsproduktionen.
Fastighetsvärlden Idag 2006-06-07"
Intressant att Norrköping fallit bort då
X antal företag har ju senaste tiden bedömt att NKPG är en bra ort att förlägga sina centrallager på.
ok, vi har ingen monsterflygplats (har örebro det?)
men vi har både järnväg, hamn och mark som är planlagd för liknande anläggningar på minst 3 olika platser i kommunen.
Nyköping har ju den fördelen att dess flygplats är en av få som kan ta emot riktigt stora flygplan.
Om jag minns rätt så är det Arlanda, Kallax och Nyköping som kan ta Boeing 747, C-5 och liknande?
jo, det må vara hänt, men om då FMLog vill ha sitt lager nära fpl, så tappar de så den direkta närheten till hamn och järnväg
De platser som man först tittade på var de som var potentiella logistikcentra
dvs tillgång/direkt närhet till flyg,båt, järnväg och även större bilväg
QUOTE (Apone @ Jun 8 2006, 16:00 )

Nyköping har ju den fördelen att dess flygplats är en av få som kan ta emot riktigt stora flygplan.
Om jag minns rätt så är det Arlanda, Kallax och Nyköping som kan ta Boeing 747, C-5 och liknande?
Du får nog lägga till Landvetter och Sturup ..
Om lagret hamnar i Norrköping så kommer man att lägga de inne på flygplatsområdet, vår fina flygklubb kommer att få flytta..
Norrköping ska även förlänge banan med några hundra meter om man får lagret.
Ett förråd. Stort som faen.
Vad jag har förstått så kommer i princip inga "snabbköp" som nu finns ute på TSF finnas kvar. Allt måste beställas av den enskilde och efter en dag eller två anländer varan/orna.
Inte alltid som utveckling går framåt.
fogel02
Jan 4 2007, 20:11
Jeltzin så stort blir det ändå inte
ICAs centrallager i västerås ligger på över 90000kvm så det är ca 50% större än vad FMLOGs blir
När det gäller ICAs digitaliserad lagersystem så bygger det på VMS och ser åtminstone lika kul ut som LIFT lär göra, dvs något som byggdes på 80-talet.
Inga snabbköp alls

jösses
Om FMLOG vill ha närhet till en flygplats med lång landningsbana, järnvägsterminal och hamn så är det nog bara Nyköping av de två återstående som kan bli den slutgiltiga vinnaren...
DaRaven
Jan 4 2007, 22:19
Skulle väl inte säga att centrallager behöver vara av ondo, om man klarar av att leverera ut till "kunderna". Snarare bör det spara väldigt mycket pengar på lite sikt i minskade hanteringskostnader. Men det förutsätter ju att man ska ha vettiga datasystem också ;)
QUOTE (RicJac @ Jan 4 2007, 22:16 )

Om FMLOG vill ha närhet till en flygplats med lång landningsbana, järnvägsterminal och hamn så är det nog bara Nyköping av de två återstående som kan bli den slutgiltiga vinnaren...
Varför skulle inte Norrköping vara en rätt het kandidat för då? Hamn, flygplats och järnväg ligger mkt nära varandra.
QUOTE (TheKL @ Jan 4 2007, 22:58 )

Varför skulle inte Norrköping vara en rätt het kandidat för då? Hamn, flygplats och järnväg ligger mkt nära varandra.
Ifall följande uppgifter är korrekta:
Ett tiotal orter har varit med och krigat om att få Försvarsmaktens nya centrallager. Besked om etableringsort för det 60 000 kvadratmeter stora lagret skulle ursprungligen ges under april. Men beslutet om lagret och vilket ort som får de 130–150 arbetstillfällena skjuts nu upp till oktober. Men Fastighetsvärlden Idag kan avslöja att det numera bara återstår två kombattanter: Örebro och Nyköping.
– Jag vill ha in fördjupningar från de båda orterna. I första hand när det gäller vägnätet, flygplatsens möjlighet att klara de största fraktflygen och uppgifter om järnvägstrafik.
Dessutom vill vi veta vad orterna har för mark att erbjuda. Vi vill finnas i direkt anslutning till flygplatsen, säger Jan Salestrand, generalmajor och chef för förbandsproduktionen.
QUOTE (RicJac @ Jan 9 2007, 00:34 )

QUOTE (TheKL @ Jan 4 2007, 22:58 )

Ifall följande uppgifter är korrekta:
...Snip...
Ja de där uppgifterna var säkert korrekta runt 7 juni förra året
sedan dess har ju beslutet skjutits upp ett antal gånger just pga att det inkommit nya förslag från bla Norrköping
det senaste förslaget från norrköping är att lägga lagret inne på flygplatsen
på den platsen finns närhet till flyg (doh), industrispår ( ca 200m), större väg (E4 /E22 200m bort) och hamn ( ett par hundra meter till container- hamn)
QUOTE (rhdf @ Jan 9 2007, 01:11 )

på den platsen finns närhet till flyg (doh), industrispår ( ca 200m), större väg (E4 /E22 200m bort) och hamn ( ett par hundra meter till container- hamn)
Vilken flygplats är det, Bråvalla eller Kungsängen?
QUOTE (KD803 @ Jan 9 2007, 01:17 )

QUOTE (rhdf @ Jan 9 2007, 01:11 )

Vilken flygplats är det, Bråvalla eller Kungsängen?
Vad jag hört var det Kungsängen. Då skulle man dessutom förlänga banan.
Helt rätt, det är Kungsängen.. Bråvalla används bara som uppställningsplats för gamla fordon från FM.
C PI62
Feb 21 2007, 18:34
Jag snackade med en från transportcentrum i Norrköping (Transportcentrum är en organisation som leds av kommunen) och enligt honom så var Norrköping fortfarande kandidater och starka sådana. Det sista ska väl tas med en nypa salt då det var en hyfsat partisk källa. Jag tror dock att Norrköping skulle bli en utmärkt plats att placera lagret på. Flera andra (civila) har ju valt att placera sina centrallager här..
The Swede
Mar 21 2007, 17:05
Kryptörn
Mar 21 2007, 18:48
Arboga? Jo men det blir nog bra, på tryggt avstånd från de flesta garnisoner.
QUOTE (Kryptörn @ Mar 21 2007, 18:48 )

Arboga? Jo men det blir nog bra, på tryggt avstånd från de flesta garnisoner.

Fast leveranserna från Resmat har ofta kommit "över natten", så avståndet spelar nog mindre roll när man väl har kommit ifrån "bara gå ner på SFD och hämta på 5 minuter"-avståndet. Och det gör man nu när SFD tappar "FD" så att säga.
intressant att FM skippade några av grundkraven, bla närhet till hamn, när de sedan slutligen bestämde sig.
Eller har FM en egen definition på "Närhet"
Kingecho1
Mar 22 2007, 18:42
QUOTE (rhdf @ Mar 22 2007, 14:45 )

intressant att FM skippade några av grundkraven, bla närhet till hamn, när de sedan slutligen bestämde sig.

FM har ju egna definitioner på allt!

Men antagligen så har de viktat alla argument o tagit de som totalt fick mest. Jag skulle gissa att både landsväg och flygväg poängerna viktas högre än vattenväg poängen. Dessutom ligger ju Arboga bra till mellan väst och östkusten beroende på vart en ev båt ska.
QUOTE (rhdf @ Mar 22 2007, 14:45 )

Arboga var en lågoddsare redan från början med tanke på vad FMLOG (numera SAAB...) hade där till att börja med.
J.K Nilsson
Mar 24 2007, 09:57
QUOTE (KD803 @ Mar 22 2007, 19:01 )

Arboga var en lågoddsare redan från början med tanke på vad FMLOG (numera SAAB...) hade där till att börja med.
Det är ju det som känns så oerhört slösande ifrån FMs sida. Man sätter upp krav för att kunna utvärdera olika alternativ och sedan väljer man något helt annat.
Jaja, inget annat känt,
J.K Nilsson
Kingecho1
Mar 24 2007, 18:10
QUOTE (J.K Nilsson @ Mar 24 2007, 09:57 )

Det är ju det som känns så oerhört slösande ifrån FMs sida. Man sätter upp krav för att kunna utvärdera olika alternativ och sedan väljer man något helt annat.
Jaja, inget annat känt,
J.K Nilsson
Nu förstår jag inte? Vad är det som säger att Arboga inte klarade sig bäst på de här kraven? För det är ju de sammanlagdaresulaten som gäller. Även om de nu inte vinner på ex. hamnmomentet så kanske alla 4:e platser gör att de blir det bästa alternativet ändå. Eller vet du nått kanske....?
Vikström
Mar 24 2007, 18:20
Jag sattsar en peng på att det kommer bli som med FMTS där ALL teknisk utbildning i försvarsmakten skulle förläggas. Det kommer att dyka upp minst en filial i en hamnstad, troligen på västkusten. Och sen kommer man komma på at på plats X behöver man nog ha lite mer service och så poff får man ett permanent lager där.
J.K Nilsson
Mar 25 2007, 15:26
QUOTE (Kingecho1 @ Mar 24 2007, 19:10 )

QUOTE (J.K Nilsson @ Mar 24 2007, 09:57 )

Jaja, inget annat känt,
J.K Nilsson
Nu förstår jag inte? Vad är det som säger att Arboga inte klarade sig bäst på de här kraven? För det är ju de sammanlagdaresulaten som gäller. Även om de nu inte vinner på ex. hamnmomentet så kanske alla 4:e platser gör att de blir det bästa alternativet ändå. Eller vet du nått kanske....?
Eftersom det kostar ohemulna mängder pengar bygga något i försvarsmakten så lutar det redan i utgångsläget för Arboga i detta fallet. Man torde redan ha valt att bygga det befintliga lagret i arboga med tanke på försörjningen av Sverige, då blir det närheten till väg, järnväg och ev. flygplats som rodde hem det hela för Arbogas del.
Att senare komma på att reservdels/materielförsörja insatsförband med hjälp av båt är det inget man spontant tänker på, den extra tiden på väg ifrån arboga till en hamn är då försumbar jämfört med transporttiden på sjön. Detta talar också i samband med byggkostnader för Arboga.
Om man nu skulle vilja undersöka alternativa platser med hänsyn till olika transportslag så borde det ha gjorts med en kartrek redan hos FMLOG, just nu så verkar det som om man likt andra företag provat att mjölka olika kommuner på pengar för bygget av fastigheten. Huvudpoängen var att man ville hyra fastigheten, inte äga den själv. Den ort som då kan lägga fram det attraktivaste hyresavtalet kommer då att vinna. Om man får tro "fastighetsvärlden" var Arboga inte med på slutet av utvärderingarna utan de kom starkt på spurten.
Om nu närheten till en hamn inte är viktigt så varför ta med det i utvärderingen, eller var det en punkt som var önskvärd och inte ett krav?
Hur som helst en sådan här operation kostar pengar, till synes utan nytta.
J.K Nilsson
Darkwand
Mar 25 2007, 18:56
Ok så nu behöver fienden bara bomba en byggnad när det blir krig?
Kul att försvarsmakten planerar för att det inte ska bli krig det borde ju snarare vara tvärt om
QUOTE (Darkwand @ Mar 25 2007, 19:56 )

Ok så nu behöver fienden bara bomba en byggnad när det blir krig?
Kul att försvarsmakten planerar för att det inte ska bli krig det borde ju snarare vara tvärt om

Ja, de behöver bara bomba Lidingövägen 24 så är det kört. Men så har det varit länge.
/K
Jelzin
Mar 28 2007, 17:09
Detta tolkar jag som att alla andra förråd som finns i landet kommer att stängas och cementeras för, eller? Alla dessa som finns i skogen lite här och var...?
Hmm... jag är skeptisk, men det är väl bara att bita i det sura äpplet och vänja sig vid smaken.

@Krook
Sant iofs. Men HKV har haft (och har väl fortf) någon form att krigsförtöjningsplats (skyddad plats motsv) dit de kan bege sig i skymningsläge eller i händelse av ett angrepp mot landet.
FMLOG med dess förrådsverksamhet mister ju, vad jag kan förstå, helt denna möjlighet nu och är således ett väldigt lätt mål.
Sleipnir
Mar 19 2008, 23:12
FMCL är ju till för fredsverksamheten, vid en mobilisering så kan man kanske tänka sig att prylarna levereras ut? [jag vet att tråden är gammal, men det har kommit ny info som är spännande]
Var för ett par dagar sen på en dragning om FMCL, och det ser faktiskt riktigt bra ut. Man har tagit ett helhetskoncept (dock stretar det emot ngt så f-bannat på vissa platser så man kommer inte att faktiskt lagerhålla allt på en plats) och det kan bli riktigt bra. 45 000 kbm golvyta med en tredjedel helt datoriserat och skött av robotar, tågspår rakt in i lagret och så vidare. Vad som kommer att märkas helt klart är skillnaderna när TSF etc. läggs ner och vi får SeC och SeP (servicecentra och servicepunkter).
Utbildningsplattformaran kommer att få sina TSF ombyggda enligt en jäkligt skön stil. I stället för att som nu tvinga kunden att kuta omkring på utsidan, så är det en "Single Point of Contact" som gäller (förutom av- och pårustning som får en egen ingång och den långa bänken som tidigare). Du går in genom dörrarna och kan hämta ut förbrukningsvaror (beställda) vid en disk (till vänster kanske), utrustning (beställd eller byte av trasig) sker rakt fram (oavsett slag av utrustning, förutom vapen/am), vapen och am hanteras vid disken till höger. Samt, och håll i er nu, fordon hanteras även på samma plats (inte service etc. förstås, men uthämtning av nycklar, beställningar och så vidare).
Sen ska det bli lite kul att se vad som händer när LIFT hamnar i projekt PRIOs ömma händer...
Hur går det med byggandet av det stora lagret borta i Arboga?
Någon som kanske sitter på ny information om vad som komma skall på utbildningsförbanden runt om i Sverige?
Sleipnir
Sep 4 2008, 10:10
För två veckor sedan när jag var på väg till LedTek så var taket på, men inga väggar ännu. Hur det rimmar mot tidsplana har jag ingen aning om. Jobbet som chef är ute på annons för övrigt.
DaRaven
Sep 4 2008, 10:11
QUOTE (Sleipnir @ Sep 4 2008, 11:10 )

För två veckor sedan när jag var på väg till LedTek så var taket på, men inga väggar ännu. Hur det rimmar mot tidsplana har jag ingen aning om. Jobbet som chef är ute på annons för övrigt.
Heh, torde bli militärsveriges mest otacksamma/utskällda jobb
Rött kors
Sep 7 2008, 20:29
De här dumheterna kommer ju bara sluta med att alla adjutanter har ännu större "egna" förråd som är helt oinventerade och sådana förråd brukar ju alltid sluta med att allt slängs med 5-10 års mellanrum för att man inte orkar kolla igenom lådorna.
Dessutom kommer mycket säkert att köpas på rekvisition ute på stan bara för att det går snabbare och då försvinner det pengar där med...
Skall det här fungera måste det ju till ett riktigt smidigt system för beställning och det vet vi ju hur bra försvaret är på smidiga datorsystem (Palasso, Jupiter, Lift). Återigen:
dieseltrollet
Sep 7 2008, 21:45
QUOTE (Rött kors @ Sep 7 2008, 21:29 )

Skall det här fungera måste det ju till ett riktigt smidigt system för beställning och det vet vi ju hur bra försvaret är på smidiga datorsystem (Palasso, Jupiter, Lift). Återigen:

Jag antar att du jobbar inom FM eftersom du kan uttala dig om hur det kommer att fungera?
Man har redan motsvarande system när det gäller reservmateriel, och det har man haft sedan decennier tillbaka. Gissa vad? Det fungerar alldeles utmärkt. I de flesta fall så har man det man beställer inom en arbetsdag.
När man dessutom tänker på att FMCL kommer att leda till att de saker man hämtar ut kommer att vara hela, rena och kompletta istället för de satser som man idag hämtar ut lokalt så ser jag bara fördelar. Fast det är klart, de som inte klarar av att ha framförhållning utan är vana vid att kunna springa ner på förrådet och fixa saker i sista minuten kommer att få det besvärligt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.