Forsberg
May 2 2006, 13:57
Snubblade över den här
länken på luckan här på forumet. Där hittade jag en klassisk båge men med texten "fältjägare"!
Har denna båge existerat och är/var den officiell på något sätt? Det lockar ju att reproducera den B)
All information om bågen är tacksamt mottagen!
os frontale
May 2 2006, 14:38
Jag tycker mig ha sett flertal soldater med denna vacka båge runt I5området. Ofta ser man gamla avdankade HVare iförda komplett 59ställ med en "fältjägare"-båge.
Klart intressant.
Finns lite info, med betoning på
lite när det gäller den första länken,
här och
här.
QUOTE (almkvist @ May 2 2006, 15:38 )

Jag tycker mig ha sett flertal soldater med denna vacka båge runt I5området. Ofta ser man gamla avdankade HVare iförda komplett 59ställ med en "fältjägare"-båge.
Klart intressant.
hmm våran gammla Bataljonchef bar just denna båge på sin uniform, Han gjorde Vpl på I22 på den gammla goda tiden.. Har för mej att han nämnde att I22 utbildade fjälljägare vart annat/tredje utbår..
Kan ej dock bekräfta detta helt.
/JBP
Lite OT kanske, men vågar inte öppna en ny tråd för det.
Kollar man på de 8 fältjägarmärkena så är det lite som skiljer dem. Är det för att de har gjort om över tiden eller är de olika för att de "tillhör" olika kompanier?
@ Vesku
ang märkena så handlar det nog om förbättring efter tid, då alla kompanier hade det senaste märket innan nedläggningen.
Edit: Stavar som dom blinda slåss
os frontale
May 3 2006, 05:57
Väldig skillnad på kvalitet

,,

Den övre är lite.. Speciell.
Hans Engström
May 3 2006, 10:41
Japp, har en med den, ska vi säga, lite felaktiga färgen liggande ngnstans. Det var väl en laddning med märken som blev lite konstiga. Bågen såg jag aldrig under min tid på I5, verkar vara ett senare påfund. Baserat på de kommentar kring HV kanske den är en variant på förbandstecken för Fältjägargruppen?
Får en känsla av att bågen är ett påhitt av Militaryshop, blir väl något kaka på kaka att ha samma sak både på höger och vänser arm...
Dessutom är det ju "bara" ett namn, inte någon speciell typ av trupp.
Något som talar emot är väl att den tydligen användes officiellt på området, något ja alldrig såg, men man har haft fel förr...
Har alldrig nånsin sett bågen innan nu.
Aldrig på hemvärnsmän, soldater eller officerare.
lowandslow
May 3 2006, 17:02
Jag såg av förståeliga skäl ingen bild på den benvita hemliga huvudbonaden som är karaktäristisk för alla riktiga Fältjägare. Jag vet i alla fall var min är; djupt nergrävd under mitt mobbförråd någonstans i Europa.
Den nedre märket med helbruna örnen fick vi ut på repövningen 1992 plus en båge som det stod band pv på! Vi tillhörde 85:e norrlandsbandpvkompaniet som tillhörde fältjägarebrigaden! Vi gjorde grundutbildningen på P5 i Boden så det kändes lite konstigt att sy på fältjägare märket!
Hans Engström
May 4 2006, 10:10
Rep92? Då var vi nog på samma övning, men jag minns inte BandPV, däremot var BandPV med på VÖNN 93, det var inte den du var med på?. Samtliga förband som utbildades för NB(3)5 fick (eller borde fått) det runda märket med Fältjägarbrigaden som text (samt eventuellt tillägg). Endast personal utbildade på I5 (eller tjänstgörande där) bar Fältjägarmärket 'rent'.
Som mobförberedare så vet jag var våra vita baskrar låg
Vita baskrar frågas, kom?
Adam Wilhelm
May 4 2006, 14:31
QUOTE (ShyGuy @ May 4 2006, 14:41 )

Stavas I-R-O-N-I.
QUOTE (Adam Wilhelm @ May 4 2006, 15:31 )

Stavas I-R-O-N-I.
Jag anar en hund begra....ehm, en intressant historia bakom det här. Någon som vill förklara?
lowandslow
May 4 2006, 17:25
QUOTE (Skoog @ May 4 2006, 16:10 )

QUOTE (Adam Wilhelm @ May 4 2006, 15:31 )

Stavas I-R-O-N-I.
Jag anar en hund begra....ehm, en intressant historia bakom det här. Någon som vill förklara?
@Adam Wilhelm
Skönt att se att det är någon som hänger med iaf
@Skoog
Skrönan om Fältjägarnas benvita baskrar är lika känd som sanningen om skidbrännarbrigaden, men det är en annan historia.
De hemliga benvita baskrarna är en härlig skröna som jag egentligen inte vet exakt var den kommer ifrån, men den fungerar i alla fall motiverande för alla MÖPar som tror att ordet JÄGARE i Fältjägare är att förknippa med den verksamhet som bedrevs i Kiruna och bedrivs (bedrevs??) i Arvidsjaur.
Det handlar iaf om att det minsann fanns baskrar till Fältjägarna också De var benvita till färgen med en stolt älg som baskermärke. Vissa trodde mer på myten än andra. Jag hade en KB-kollega på mitt kompani när jag gjorde lumpen som under en trupputbildning med E-soldater på kompaniet helt enkelt gjorde en egen liten "basker" av den gamla tunna gröna toppluvan och fältjägarnas förbandstecken i guld till m/60n... ganska patetiskt faktiskt när jag tänker efter. Jag vågar inte ens drömma om vad truppen ska ha tyckt.
Nåväl, myten/skrönan finns där. Trovärdig? Nja jag vet inte... Rolig? Definitivt...
blomman
May 4 2006, 18:00
QUOTE (almkvist @ May 3 2006, 06:57 )

Väldig skillnad på kvalitet

,,

Den övre är lite.. Speciell.
Har en tredje variant på märket... å det finns säkert många fler! Boven i dramat är väl att man använt sig ett antal olika tillverkare.... konstigt nog när likformigt är så jävla snyggt!!
Någon som har koll på när I5/NB5 fick den första varianten av det där märket?
Det är ändå rätt kul att de haft samma märke rätt länge, en del förband verkar byta varannat år.
MeanArvid
May 5 2006, 05:11
QUOTE (Hans Engström @ May 4 2006, 11:10 )

Rep92? Då var vi nog på samma övning, men jag minns inte BandPV, däremot var BandPV med på VÖNN 93, det var inte den du var med på?.
Nog för att minnet börjar svikta med tiden och nostalgiska dimmor utbreder sig

men nog tror jag det var 1992, Ragunda, Kälarna och korvvagnen i Köttsjön. Vi förlorade en vagn i en granat krevad grop på grytans skjutfält så vi var 11 vagnar på den övningen!
Mean Arvid alias Komp C

Som mobförberedare så vet jag var våra vita baskrar låg

Oh!
Tell me, Tell me!
Nu när förbandet är nedlagt måste de väl kunna delas ut, ja menar, ingen annan än riktiga fältjägare kan ju bära sådana vackra huvudbonader!
Dags för en ny smiley, lånar flottans så länge:
---
För säkerhets skull, då missförstånd lätt sprids på detta forum vid avändande av en viss humor:
---
EDIT:
Strv S skrev:
Har alldrig nånsin sett bågen innan nu.
Aldrig på hemvärnsmän, soldater eller officerare.
Om vi nu ska återgå något, betyder detta att vi kan avliva myten om fältjägarebågen som nånting som användes officiellt då få verkar ha bekräftade rapporter om dess användande?
Rune Frunkh
May 5 2006, 08:07
QUOTE (MeanArvid @ May 5 2006, 06:11 )

Rep92? Då var vi nog på samma övning, men jag minns inte BandPV, däremot var BandPV med på VÖNN 93, det var inte den du var med på?.
Nog för att minnet börjar svikta med tiden och nostalgiska dimmor utbreder sig

men nog tror jag det var 1992, Ragunda, Kälarna och korvvagnen i Köttsjön. Vi förlorade en vagn i en granat krevad grop på grytans skjutfält så vi var 11 vagnar på den övningen!
Mean Arvid alias Komp C
Jag kommer inte ihåg några bandpv:s 1992. Däremot en massa (50+) utslagna vagnar vid Hallvikens flygplats. (Tänk vad lite indirekt eld kan göra...)
Ang. de vita baskrarna så lär de existera i en variant där läderbandet ersatts med pentylstubin. De kanske bars av Swedish Fältjägarna Special Forces?
Hans Engström
May 5 2006, 08:33
Känns följande igen? BandPV på väg lämna in i förråd vid Grytan efter avslutad övning. Innan lägret tappar ni ett band i relativt hög fart som resulterar i en mycket skakad vagnschef och en vagn rakt ut i skogen. Det lät som fanken när bandet smällde av minns jag.
MeanArvid
May 5 2006, 10:16
QUOTE (Hans Engström @ May 5 2006, 09:33 )

Känns följande igen? BandPV på väg lämna in i förråd vid Grytan efter avslutad övning. Innan lägret tappar ni ett band i relativt hög fart som resulterar i en mycket skakad vagnschef och en vagn rakt ut i skogen. Det lät som fanken när bandet smällde av minns jag.
Haha menar du dom som tappade bandet på vägen in till grytans läger från E14/E75? Var du i närheten då?
Hans Engström
May 5 2006, 10:38
QUOTE (MeanArvid @ May 5 2006, 11:16 )

QUOTE (Hans Engström @ May 5 2006, 09:33 )

Haha menar du dom som tappade bandet på vägen in till grytans läger från E14/E75? Var du i närheten då?
jajamensann!
Gick som kvm trkomp, 2. Nskbat då och håll på med avmönstring av repgubbarna (mer än halva komp var Rep). Vi låg till höger upp i skogen ca 40 meter och smällen hördes ordentligt (vinandet av IKV91 hade vi vant oss vid, men en smäll, gnissel och brak av den kalibern märktes). Annars hade vi inte sett mycket av dom, men hört. Bl.a. hade man väl slagit luftlandsättning genom att anlända innan B-styrkan om jag minns skvallret rätt.
Det var VÖNN93 det. Krook var med han också.
MeanArvid
May 5 2006, 12:36
Det var VÖNN93 det. Krook var med han också.
[/quote]
Haha där fick man

för 1992. Kommer på att jag träffade min fru i maj 1992 och hon skickade fältpost till mig på övningen och den var i mars/april om jag inte är fel ute igen så du har rätt!
Jag var i vagnen framför dom stackarna som tappade bandet. Vi kom från vården på ATS och skulle i princip bara ställa in dom i mobförådet. Muckar festen på stan genomfördes minus en vagnsbesättning!
CBRN-fåne
May 5 2006, 12:42
Väldigt OT: Vaf*n, körde ni av en bult, eller? Jag har svårt att tänka mig ett
scenario som inte innehåller en hel del slarv från besättningens sida som
kan innebära ett sådant katastrofalt bandras. PM:a mig gärna hela historien!
MeanArvid
May 5 2006, 13:16
På just denna händelse så kommer jag inte ihåg om man vid vården bytt någon bandplatta och glömt muttern till "stången" som håller ihop bandplattorna, annars så tappade två vagnar under min vpl band. En vid aldersjön i Boden. Vi fick efter vadövningarna i Aldersjön order om att slå av "skovlarna" på ändarna på bandplattorna för där uppstod oftast dom sprickor som kunde innebära plötslig piruett a la IKV 91.
Vår vagn tappade på lång march oftast någon mutter på bandet så föraren brukade hoppa av vid stopp och dra alla med ett spärrskaft!
alla bytte bandplattor så fort man fick större sprickor, kul när man mitt i kriget inte fick tag på någon och man körde med 112 på ena och 111 på andra om ni förstår vad jag menar! Föraren fick dra lite i styrspaken vart 100m.
Jag har ingen aning om hur mycket en "vagn" går idag på förbanden men min gick väldigt många mil under Gu vilket blir lite slitage! (sista året med reducerat omomsat bränsle)
QUOTE (NBC-fåne @ May 5 2006, 13:42 )

Väldigt OT: Vaf*n, körde ni av en bult, eller? Jag har svårt att tänka mig ett
scenario som inte innehåller en hel del slarv från besättningens sida som
kan innebära ett sådant katastrofalt bandras. PM:a mig gärna hela historien!
Såtillvida jag inte är felunderrättad så gick IKV:n på samma band som PBV 302 från början.
Dessa band hade man stora problem med då en något dålig konstruktion ledde till utmattningsbrott i bandplattan.
Godstjockleken på den del av plattan som "omsluter" den förra var helt enkelt för snål givet gjutgodsets egenskaper.

Snabbcaddad principskiss, pilarna indikerar problemområden.
CBRN-fåne
May 5 2006, 14:07
Jag är rätt tjänis med banden efter GU och två KFÖ på vagnen och jag
måste säga att om man skötte dem ordentligt, drog bultarna, knackade
bort dåliga "vingar" och bytte plattor i tid så fungerade de bra. Efter totalt
över 500 mil i plutonen så hade vi 0 haverier och årskullen innan hade
inte heller några bandbrott. Utan att vilja dissa någon så skulle jag vilja
säga att som så många andra saker så fungerar de så bra som man
vårdar dem.
Den första generationens band var helt borta långt innan den period
som vi talar om här, tidigt 90-tal. De tidiga banden sög och hoppade
av på tok för lätt och slets ut oerhört fort.
Slut OT! PM:a gärna, man kan aldrig få för mycket IKV-91!
Hans Engström
May 5 2006, 14:24
Håller med, kanske en egen topic kring denna eminenta vagn, som var det enda riktigt vettiga systemet på hela NB!
MeanArvid
May 5 2006, 15:25
Härligt att det finns fler IKV fans out there!
macken
Jun 19 2006, 21:59
QUOTE (MeanArvid @ May 5 2006, 16:25 )

Härligt att det finns fler IKV fans out there!
Vart stod dessa IKV91 som hörde till fältjägarebrigaden? Jag minns VÖNN 93. Körde
på TPC då och förundrades över de BV202 och gamla lastbilar som helt plötsligt kommit
fram. Fick för mig att en hel del av dessa gamla bilar kom från Ragunda trakten. Någon som vill
säga vart Ni hämtade utrustningen?
Hans Engström
Jun 19 2006, 22:40
Utrustningen fanns spridd över hela Jämtland (eller så känndes det ibland). BandPV vet jag inte helt vart dom fanns (fast Grytan känns som et hett tips efter det vi pratade om ovan). Den pluton jag var stf på i beredskaps/kupp org under GU ansvarade för förrådet för stabs/maskin kompaniet på Ingbat. Det låg i Järpen trakten (specificerar av naturliga skäl inte mera, även om det knappast finns kvar längre).
macken
Jun 19 2006, 23:14
QUOTE (Hans Engström @ Jun 19 2006, 23:40 )

Utrustningen fanns spridd över hela Jämtland (eller så känndes det ibland). BandPV vet jag inte helt vart dom fanns (fast Grytan känns som et hett tips efter det vi pratade om ovan). Den pluton jag var stf på i beredskaps/kupp org under GU ansvarade för förrådet för stabs/maskin kompaniet på Ingbat. Det låg i Järpen trakten (specificerar av naturliga skäl inte mera, även om det knappast finns kvar längre).
Okej. Näe allt i jämtland är mer eller mindre borta. Och gamla NB35 har ju gått i graven. Så det fanns alltså förråd i västra jämtland, järpen trakten. Mer än jag visste. Vet någon vart luftvärnsbat
fanns? på ett ungefär?
IKV-erna fanns på Grytan. Därav namnet "IKV-förråden" på vissa röda träbyggnader i de östra utkanterna av lägret.
macken
Jun 22 2006, 21:48
QUOTE (SFC @ Jun 22 2006, 18:32 )

IKV-erna fanns på Grytan. Därav namnet "IKV-förråden" på vissa röda träbyggnader i de östra utkanterna av lägret.
Jaha, hörde av en qanna idag att byn Ås utanför Östersund också ska ha varit en plats
där det stått IKV91
Piffen
Jan 28 2008, 21:43
QUOTE (Forsberg @ May 2 2006, 13:57 )

Snubblade över den här
länken på luckan här på forumet. Där hittade jag en klassisk båge men med texten "fältjägare"!
Har denna båge existerat och är/var den officiell på något sätt? Det lockar ju att reproducera den B)

Under min tid på I5 (03/04) som Fältjägare använde vi oss av detta märke som förbandsmärke.

Övrigt hade vi dom vanliga kompanimärkena på höger arm.
Jag förutsätter att märket är officiellt eftersom vi använde det då och att fältjägargruppen använder det nu.
/Anders
Huf Nsky F4
Jan 30 2008, 13:49
Nu för tiden så är det så att Fältjägargruppen i Östersund har tagit över det märket som förbandsmärke kan man säga..
Så alla hemvärnsmän här i jämtland ska ha den på vänsterarm..
Sleipnir
Jan 30 2008, 16:43
@ de senaste två inläggen:
De rör inte det vanliga Fältjägarmärket, utan en båge som åsyftas.
Fältjägaren
Aug 12 2008, 13:01
QUOTE (Forsberg @ May 2 2006, 13:57 )

Snubblade över den här

Är själv gammal fältjägare, 1985-86 på Refsunds compagnie som var skyttekompani på den tiden. Bågen har jag aldrig sett innan nu.. Måste vara en egenhändigt ihopsnickrad av någon entusiast eller motsvarande. Vi hade endast fäljägarmärket på vänster arm (m59 på den tiden dessutom). Kompanimärken tillkom senare. Några av oss satte PEK-märket på höger arm.
Kompanimärken hade vi endast på permissionsuniform m60 (båtmössan).
Hoppas du blev lite klokare av denna information, om än litet....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.