QUOTE (Car Dai shan @ Apr 30 2006, 18:33 )

Hur är det att göra friuppstigning i tanken, ville in som sonaroperatör men det sket sig, pga syn.
De flesta värnpliktiga jag har talat med tyckte att FU:n var rolig, så även jag. Om det var inskrivningsförrättaren på Pliktverket som sa att du inte var önskvärd p.g.a. synen kan det vara värt att kontaka flottiljens värnpliktshandläggare också. Det är ofta som Pliktverket inte lever i verkligheten. På flottiljens hemsida finns instruktioner om vem man ska kontakta. Gör så och berätta hur det ligger till så kommer du få ett svar som stämmer.

är kollapsdjup verkligt kollapsdjup eller går det att sjunka mer?
Det får man reda på om man prövar, men det är det ingen som är intresserad av att göra.

Hur kommer man fram till detta djup?
Välbetalda ubåtsingenjörer använder dyra datorprogram för att räkna ut det.

OT: Vilka ubåtar inom FM hade kapacitet att fälla minor under 1977, antal minor?
Kan någon beskriva förfarandet av detta.
Alla ubåtar kunde fälla minor skulle jag tippa på. Jag har för mig att jag skrivit något om minor från ubåtar tidigare. Sök så borde det dyka upp. Kort kan sägas att minorna ser ut som torpeder - faktum är att det är torpeddrivdelar där en mina har fått ersätta den ordinarie stridsdelen. De skjuts från ubåten mot en förutbestämd punkt där de sjunker till botten i väntan på att ett fartyg ska passera.
QUOTE (PB-Syte @ Apr 30 2006, 18:37 )

Och om jag förstod saken rätt så är typhoon ubåtarna försedda med två "evakueringskapslar" som tillsammans rymmer hela besättningen (150man).
De där ryssarna är... speciella. Ubåtarna i Kiloklassen ska tydligen vara försedda med lyftöglor så att de "enkelt" kan lyftas upp från botten.
/mdn