Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MUCK-film -GRK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Filmsalen
cougar
En kompis plutons muckfilm, rätt cool.

http://www.youtube.com/watch?v=kTEMMf9zcKc...army%20military
snake
Trevlig film clap.gif , kul att se bilderna från Norrköping, förmodar att dom är från CC 06 biggrin.gif
Flera filmer tack.
Scribe
Är inte området precis framför pjäsen någon form av riskområde under skjutning med GRK? Karln stod ju där och filma. På riktigt artilleri, 15,5 cm, har man riskområde framför pjäsen under skjutning.
fogel02
En annan fråga

vad var det för mysko röda "lappar" som hängde över ak5an under vissa av stadsscenerna
C DK012
QUOTE (fogel02 @ Apr 25 2006, 14:42 ) *
En annan fråga

vad var det för mysko röda "lappar" som hängde över ak5an under vissa av stadsscenerna

Improviserade hyls"fångare"(/avledare)
Crankep
Nice film. smile.gif Början av låten som spelas är ju hur bra som helst.
PBGRK 0506
hade vart, typ, 1000ggr ballare om de, likt amfs grk bärt sina pinaler på ryggen!
Skuggan
fins det inget sätt att ladda ner filmen till datorn?
Ringo
Sjysst film!!

OT OT OT

QUOTE (C DK012 @ Apr 25 2006, 15:08 ) *
QUOTE (fogel02 @ Apr 25 2006, 14:42 ) *

En annan fråga

Improviserade hyls"fångare"(/avledare)

Funkar de bra då - borde inte de generera fler eldavbrott?
Hur fäster Ni dem i vapnet?
Meradan
QUOTE (Scribe @ Apr 25 2006, 13:39 ) *
Är inte området precis framför pjäsen någon form av riskområde under skjutning med GRK? Karln stod ju där och filma. På riktigt artilleri, 15,5 cm, har man riskområde framför pjäsen under skjutning.

Iom att GRK skjuter övergradigt är det inte något riskområde precis framför pjäsen. Exakt hur långt fram riskområdet börjar är jag osäker på nu
Lt P
QUOTE (Meradan @ May 11 2006, 08:31 ) *
QUOTE (Scribe @ Apr 25 2006, 13:39 ) *

Iom att GRK skjuter övergradigt är det inte något riskområde precis framför pjäsen. Exakt hur långt fram riskområdet börjar är jag osäker på nu

Luftvärnskulsprutan, en 58:a på trefotslavett var det förr åtminstone, är dessutom i normalfall placerad framför pjäserna, liksom posterna i eldställningarna.
sasuke
Trevligt att se filmen man gjort postad här biggrin.gif Det trodde jag aldrig!
SIB bilderna är tyvärr inte från cc06, utan från en ren och skär sib-övning som Gren.Komp hade tillsamans med en stridsvagnspluon från p4.

Om ni har frågor ang. filmen så fråga mig, eftersom det är jag som gjort den clap.gif

Det funkade klockrent.. inga probs alls.
Vi fäste dom på enklaste sätt med el-tejp :P
Skuggan
QUOTE (sasuke @ Jul 11 2006, 16:12 ) *
Trevligt att se filmen man gjort postad här biggrin.gif Det trodde jag aldrig!
SIB bilderna är tyvärr inte från cc06, utan från en ren och skär sib-övning som Gren.Komp hade tillsamans med en stridsvagnspluon från p4.

Om ni har frågor ang. filmen så fråga mig, eftersom det är jag som gjort den clap.gif

Det funkade klockrent.. inga probs alls.
Vi fäste dom på enklaste sätt med el-tejp :P

jag har bara en fråga......
Har du filmen i bättre kvalitet?

typ 800x600 och SVCD? dribble.gif
sasuke
[/quote]

jag har bara en fråga......
Har du filmen i bättre kvalitet?

typ 800x600 och SVCD? dribble.gif
[/quote]

Öhm.... kan försöka fixa men jag kan inte lova nått.....
Lägger väl upp det här i så fall
hägle
QUOTE (PBGRK 0506 @ May 1 2006, 00:53 ) *
hade vart, typ, 1000ggr ballare om de, likt amfs grk bärt sina pinaler på ryggen!

Jo sånt är riktigt ballt... huh.gif

Schysst film smile.gif
simon
I några av filmsekvenserna tycker jag mig uppfatta samtidigt eldöppnande på pjäserna. Jag trodde det var otillåtet i fredstid, pga. risken att inte upptäcka blindgångare osv. Någon som kan upplysa?
Skuggan
QUOTE (simon @ Jul 11 2006, 20:06 ) *
I några av filmsekvenserna tycker jag mig uppfatta samtidigt eldöppnande på pjäserna. Jag trodde det var otillåtet i fredstid, pga. risken att inte upptäcka blindgångare osv. Någon som kan upplysa?

det är iaf tillåtet med Haubits, så varför inte med GRK?

vi skjöt alltid med sammtidigt eldöppnande, i vissa fall edm 12 haubits, 6 12cm grk och 8 8cm grk mot samma mål (grk skjöt iofs mest lys, men ändå)
och vad jag minns så står det inget i Säki: Art, Grk, Kustrb men det kanske någon kan kolla?
simon
Jag har fått höra att i alla fall I16:s granatkastarutbildning aldrig tillät samtidigt eldöppnande med GRK. Istället sköt man varje pjäs för sig med någon sekunds fördröjning mellan skotten. Kan inte säga att jag fått förklarat varför, men har iaf tagit för givet att det var för att undvika just en sådan otrevlig händelse med blindgångare som skedde i Finland för något år sedan.

Detta kan ju varit en lokal bestämmelse?
Noname
QUOTE (simon @ Jul 11 2006, 22:52 ) *
Jag har fått höra att i alla fall I16:s granatkastarutbildning aldrig tillät samtidigt eldöppnande med GRK. Istället sköt man varje pjäs för sig med någon sekunds fördröjning mellan skotten. Kan inte säga att jag fått förklarat varför, men har iaf tagit för givet att det var för att undvika just en sådan otrevlig händelse med blindgångare som skedde i Finland för något år sedan.

Låter konstigt, så är det inte nu iaf. Kan ju ha varit någon kort period för länge sedan men i så fall skulle det ha varit för hela fm eftersom säki inte finns i "lokal upplaga".

Med en sådan metod förhindrar man i alla fall inte en sådan olycka som i Finland.
F.ö. så är det inte så svårt för eldledaren att räkna nedslagen.
Bushi LG
QUOTE (Pegin @ Jul 11 2006, 23:48 ) *
QUOTE (simon @ Jul 11 2006, 22:52 ) *

Låter konstigt, så är det inte nu iaf. Kan ju ha varit någon kort period för länge sedan men i så fall skulle det ha varit för hela fm eftersom säki inte finns i "lokal upplaga".

Med en sådan metod förhindrar man i alla fall inte en sådan olycka som i Finland.
F.ö. så är det inte så svårt för eldledaren att räkna nedslagen.

Det är ju alltid tillåtet att vara hårdare än SäkI. Om den enskilde övningsledaren anser att det behövs stramas upp ytterligare så kan denne reglera detta i övningsbestämmelserna. Så visst kan man göra som I16 gjorde (om man nu gjorde så) men man kan inte hänvisa till SäkI -utan till övningsbestämmelserna.
Skuggan
Kompani och regementschefer kan ju också göra lokala tillägg till SäkI...
låter som det är något sådant som förekommit.
E-Sign Andersson
De där grabbarna har jag skjutit med på Skillingaryd skjutfält. Vi eldledde två-tre plutoner GRK samtidigt Mäktigt! Men vi var med P7 folket vi, vi glada Livgardister då är ju viktigt att tilläga. Det var också vi med den vackra och säregna 3022 E-PBV´n som tuffade runt med två torn, inte för jag åkte med den särskilt mycket för vi var med som enda E-gruppen som gick till fots jämt och ständigt medan alla andra myste i sina varma vagnar. Det var på Skillingaryd som ordspråket: "Vi är Erik Johan 2, de andra åker vi får gå!" föddes! smile.gif

Var en konstant tävling mellan P7 och Kvarns GRK plutoner vill jag minnas. I Skillingaryd vann Kvarn men jag tror P7 tog dem på slutövningen.

Nån som känner en GB E-sson som låg på Kvarn GRK?

EDIT: Stavning och namn
Forsberg
När man skjuter PSVINGGR94, aka Strix, skall man ha 3? sek mellan FYR på respektive pjäs. Detta för att inte flera granater ska slå ner i samma mål iom IR-målsökningen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.