Dragpack
Apr 23 2006, 06:45
java script:emoticon(':Malaj:', 'smid_10')
Jag tillhör den typen som kan ängna allt för mycket tid på krigsmuseum, Kända besöksplatser mm
( Enligt min Fru, så är det nu för mycket ! )
Så är det bara jag som har detta intresset ( Troligtvis inte ) ? Allt började med att strax efter berlin muren öppnades, så stack jag till Peenemunde för att kontrollera lite Raket ramper mm
- Senast (Mars 06) var jag och kontrollerade strids linjer från Finska Vinter kriget.
Finska sidan mot Russland ( Min fru är från Kotka, vilket ligger mycket nära gränsen )
FrämstePI
Apr 25 2006, 12:30
Det har ju hänt att man krigsturistat, mest i utlandet (Åland - av en slump, Skottland, Frankrike), i utlandet är slagfält ofta tydligt utmärkta med löpande terrängorienteringar och kartor, vilket inte alls finns i Sverige, trots att det borde vara möjligt fr o m slaget vid Lund typ.
En annan sak som vi sysslade med i yngre år var att vid "kompisgängsresor" köpa Gröna Kartan (motsvarande för Åland och gäddfiskeresan) över resmålet vi skulle till och sedan bestämma från vilket håll Fi skulle komma, dra gränser för InfSkBat och sedan reka för fördröjningsstrid i terrängen. Kom man nån gång till samma plats så gick ju kartan att återvända för ett annat område, alternativt kom Fi bara från andra hållet.
@främstePI
Det finns faktiskt ngn slags terrängorientering angående just slaget vid Lund. Uppe på
St. Hans backar (en gammal soptipp) finns lite olika kartor o dyl uppsatt på pinnar.
söderman
Apr 26 2006, 08:03
Har du några restips??
Jag kan starkt rekomendera en bilresa längs hela normandiekusten. Inte nog med att det finns väldigt många intressanta platser att titta på. Det är även otroligt vackert med atlantvallen som sträcker sig så otroligt vackert med höga vita klippor och underbar utsikt. Jag finner inga ord för att beskriva hur vacker men samtidigt makabert det känns att stå vid ett av de gigantiska kustartillerierna uppe på vallen och se ut över havet. Det var fyra år sen jag var där men minnen kommer aldrig att släppa.
Militärhistoriska StudieresorStaden Sainte-Mère-Église är ett givet resmål. Amerikanska fallskärmssoldater hamnade av misstag i staden och blev fullkomligt massakerade av tyskar. En av amerikanarna, John Steele (?), fastnade med sin fallskärm i kyrktornet och hängde där i fem timmar, spelandes död, till hans polerz kom och befriade honom. Han blev temporärt döv av kyrkklockorna (!), Än i dag hänger det en fullskalig model av en fallskärmshoppare i staden. Mitt emot kyrkan ligger världens absolut bästa Créperie(?)
Andra platser som måste besökas är militärmuseet i Bayeux och SJÄLVKLART Stränderna de allierade landsteg på. Amerikanarnas Kyrkogård är nogot som inte heller får missas. I övrigt är det bara att börja längst uppe i norr och bara köra söderut. Ni kan hitta billiga och bra inkvarteringar längs hela kusten och otroligt goda små fiskrestauranger. Ett tips bara. Åk inte på högsesongen. Folk som badar förstör lite av landstigningskänslan.
Hoppas det var lite till hjälp. Kom gärna med andra förslag på restips..
/Patrik
Koovee
Apr 26 2006, 10:36
Jag håller på å letar upp lite lämningar av landfronten här i Blekinge, ska försöka ta Per-Albin linjen vid tillfälle också Allt i mån om tid förstås, sen gäller det att hitta grejjerna också Det finns en del gött här ner bland öar å grejjer, gäller att hitta det bara innan allt "återställs"...
Svenskt militärhistoriskt bibliotek (SMB) har denna bok som månadens bok. Har inte läst den själv.
Militär utflykt
nsky_517
Aug 24 2008, 11:42
Har besökt Vietnam 3 ggr och sett några platser, Khe Sanh, Camp Carroll, Con Thien, Gio Linh, Dong Ha, Quang Tri, Hué, Nha Trang, Cam Ranh Bay, Vung Tau, Saigon, Can Tho, Tra On, Chau Doc.
Tycker det är väldigt intressant att läsa en bok för att sedan besöka den platsen och se med egna ögon hur det ser ut. Även om det är svårt idag att verkligen föreställa sej hur det såg ut för X-antal årsedan. Khe Sanh är idag ett kaffeplantage, Camp Carroll ett peppar plantage och restående är helt överväxta.
Har även besökt Laos många gånger tidigare, men då det är många gånger väldigt svårt (Och Farligt då det ligger mängder av UXO omkring dessa områden) att ta sej mot och runt ex landningsfält, har det inte blivit några riktigt intressanta ställen jag besökt. Drömmen är fortfarande att få ta sej mot Long Cheng, den mest hemliga platsen under Vietnamkriget, och under vietnamkriget Laos andra största stad efter Vientien, och Högkvarteret för CIA's Air America. Landningsbanan är klart synlig på Google Earth.
Jag har besökt delar där Ho Chi Minh leden gick, Salavan, Sekóng, Attapeue och sett enorma Bombkratrar efter B52'or.
Laos och Vietnam har helt fantastiska landskap som tar luften ur dej många gånger, storslagna och otroligt vackra. Dessa länder kan jag inte få nog av utan återvänder hit så fort jag får chansen.
Är man redan i Frankrike och insuper invasionsnostalgi i Normandie så är det bara ca 30 mil till Saumur. Där hittar man ett trevligt pansarmuseum med dryga 200 vagnar på utställning och ytterligare dryga 800 under renovering/i garage.
Jag var förbi i somras och såg bl.a. en finfin Kungstiger, som lär (enligt museumpersonalen) vara världens enda i körbart skick.
Rekommenderas kraftfullt.
/CQ1
Jag har varit på några militärt intressanta platser varav vissa jag kan rekommendera:
-Jerusalem
-Beirut, samt kuststräckan söderut som är fullt av lämningar från svunna orostider.
-Kinshasa
-Bosnien (många ställen av olika dignitet)
-Pristina (Tomahawk-hill)
*Typiskt att jag inte var på semester när jag var där*
/K
Har inte kommit så långt bort under mitt sökande av militärhistoriska platser. Frugan uppskattar inte alltid långa dagar på krigsmueseum. Men i sommar har jag fått möjligheten att traska omkring lite i närområdet.
I sommarvärmen var de tinga problem att få med barna (två snart 3åriga flickor) att springa omkring i en timme på Parsetjärns skans i Dals Ed.
http://www.vastsverige.com/templates/article____6096.aspxFredrikstens Fästning besöktes också (bor med utsikt mot fästningen)
http://www.visithalden.com/product.php?id=9971Utflykten till Djuramosse fick utsättas då Pansarmuseet i Axvall skulle läggas ned och borde besökas innan flytten. Denna dag var det väldigt varmt, men då det såldes både dricka och glass var det inga problem med tre timmars gottande i pansarhistorien. Dock var 3 timmar i minsta laget så ett återbesök måste göras.
http://www.pansarmuseet.se/Funderar på hur jag kan planera in och anpassa en resa till Normandie nästa sommar
Isgubbe
Aug 25 2008, 17:47
- Kursk, Svårt att överblicka men det finns ett enormt pansarmuseum för den som vill gå och titta på rost.
- Stalingrad, som de flesta städerna ute på slätten i ryssland.
- Passet där striden ”300” stod i grekland, en jordhög idag men om man åker förbi stanna gärna och titta
- Jerusalem, vad ska man säga… åk dit
- Akko, påminner lite om jerusalem med den medeltida staden
- Mesina, storslaget att se om man får chansen och gillar vykorts upplevelser
- Normandie, en ska bara om man ska krigsturista
- Ypres/Somme, man känner ångesten i marken fortfarande när man är där
- Brecourt, Intressant att se i verkligheten
- Berlin, Finns hur mycket som helst. Man kan gå i centrala delarna och se alla kulhålen i fasaderna fortfarande. ÄR man intresserad av ww2 så är det platsen att åka till.
- Krakow med närliggande Oświęcim eller Auschwitz som det tyska namnet är. En mulen drypande oktober dag ger rätta stämningen och det besöket glömmer man aldrig.
- Bastogne, en liten stad med ett par Shermans i och ett litet torg där man kan dricka pilsner.
- Frosty’s bro om man sett filmen ”A bridge to far”
Usch vad man rest runt… skulle kunna hålla på en bra stund känner jag…
Ett enligt min mening bästa platserna för att studera sjökrig är utan tvekan Narviks hamn med omgivningar. Där man på nära håll och med rätt utrustning studera slaget om Narvik på nära håll, och när man gasar ur så kan man gå på krigsmuseet i Narvik som har en mycket fin utställning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.