Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SOMMARKURSER 2006 Ungdomar
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Pages: 1, 2
Faers
Ni får ut jägartältet "puppan". Kan vara 2k, men inte säker. Och alla utom 4 får som sagt Lk70, vilken säljs civilt som "Jägarryggsäck". Säker på att du inte har en sådan då?
siros
Kommer ihåg dig Siros. Såg dig några gånger när vi vänta på tåget. Tror tom att det finns bilder på dig på min dator som överlevnadsgänget tog på vägen upp. Lite synd att du inte ansökte till överlevnad, det är en utmärkt utbildning!

/Nilsson

Joo jag har hört mycket bra om Groth. Denna fjälltur kommer jag ta som en semester och fiska och bestiga toppar på fritiden. Till vintern söker jag gärna till överlevnad i vinterklimat i hemavan och förmodligen Ånn överlevnad 2007 om allt är sig likt.

Du får gärna maila bilderna, jag kan inte se dig framför mig., men på bild känner jag nog igen dig

//Siros
Faers
Vilken adress ska dom mejlas till då? Kanske kan skicka ett PM, för att det ska hållas personligt. Men jag var den som tyckte om att leka snurr med min pinne, så kanske du kommer ihåg ;)
Vinceres
några som kom in på teknisk sommarkurs i år?
Squiddy
jag gick den föra sommaren.... wink.gif
Faers
Absolut INGEN som ska till väddö här? :(
os frontale
QUOTE (Faers @ Jun 3 2006, 19:45 ) *
Absolut INGEN som ska till väddö här? :(

Nej, men PMa mig om du vill veta mer om kursen :P
Faers
Tar den som den kommer ;) Tack iallafall. Men om det är ngt extra extremt som man kanske borde veta? T ex att befälen är födda till jävlar, och sedan fått människo-masker.
os frontale
QUOTE (Faers @ Jun 3 2006, 20:08 ) *
Tar den som den kommer ;) Tack iallafall. Men om det är ngt extra extremt som man kanske borde veta? T ex att befälen är födda till jävlar, och sedan fått människo-masker.

Absolut inte, väldigt bra befäl. Kn. H blir dock inte så glad om man tar ett eget intiativ.. vissel.gif
Faers
Som t ex ta med sig pincett i fält biggrin.gif?
MatsLennarth
@Faers

EEH, f70 är ingen lk70. Vi körde med lk70 uppe i transtrand i vintras och den var som sagt inge vidare. Jag köpte en f70 för ett tag sedan och har jämfört den med en lk100 och måste säga att bärsystemet är mycket bättre på f70. Kolla in den vettja: http://www.recon.se/product_info.php?cPath=26&products_id=88

Angående det här tältet, hur ofta använde ni det? Bilder? Och är det någon ide att ta med sig myggmedel, myggnät liknande? Eller något annat bra att ta med sig?
Faers
Bilder har jag inga på tältet, men det är mer som ett överdrag för sovsäcken. Sen så hade jag lite fel om ryggan, förlåt men jag kopplade inte först blush.gif
os frontale
QUOTE (Faers @ Jun 3 2006, 20:49 ) *
Som t ex ta med sig pincett i fält biggrin.gif?

Nej, det var ju ett misstag enligt han som smugglade med den iallafall :P
os frontale
Ni som varit i falsterbo; varför ska man ta med sig massor med inomhuskor, idrottskläder och sånt?
MatsLennarth
@Faers

Är det någon ide att ta med sig myggmedel, myggnät liknande? Eller något annat bra att ta med sig?
os frontale
QUOTE (MatsLennarth @ Jun 5 2006, 20:39 ) *
@Faers

Är det någon ide att ta med sig myggmedel, myggnät liknande? Eller något annat bra att ta med sig?

Är minst lika jobbigt att ha myggorna vandrade på sig som att bli biten. Ta isåfall myggnät eller båda.
Trots att jag bott i Jämtland hela livet och varit uppe i fjällen ca 5-10 ggr sommartid, så förstår jag inte vart folk har fått för sig att norrland är myggigt, efter jag varit på Väddö.

Attackmyggor som går igenom fältjacka + t-shirt...
Faers
@Faers

Nej du får båda saker däruppe.

Mkt mygg i Väddö? HJÄLP! Malajn.gif blink.gif
os frontale
QUOTE (Faers @ Jun 5 2006, 21:02 ) *

@Faers

Nej du får båda saker däruppe.

Mkt mygg i Väddö? HJÄLP! Malajn.gif blink.gif

Helt sanslöst mycket mygg. Var vi och en annan grupp som upplevde det, de andra trodde vi såg i syne. Men satan alltså, jag tänkte lufta fötterna och det var ett ödestigert misstag, hade runt 30 stick efter 15 sek i det fria. Hade grov klåda sen måste jag säga.
Max
He he he he he...

Kommer speciellt ihåg en tjej som fick halva ansiktet sönderstucket...fyfan vilken svullnad det blev...usch

Men frukta icke! Ty det finns växter i terrängen som innehåller "anti-mygg" ämnen. Bara att samla på sig och gnugga in i huden smile.gif
os frontale
QUOTE (Max @ Jun 7 2006, 12:18 ) *
He he he he he...

Kommer speciellt ihåg en tjej som fick halva ansiktet sönderstucket...fyfan vilken svullnad det blev...usch

Men frukta icke! Ty det finns växter i terrängen som innehåller "anti-mygg" ämnen. Bara att samla på sig och gnugga in i huden smile.gif

På väddö eller?
Rölleka ja (tusenfoting) , fan vad vi öste på med de, helt grön i ansiktet blev man biggrin.gif
Max
jao..väddö smile.gif
os frontale
QUOTE (Max @ Jun 7 2006, 14:13 ) *
jao..väddö smile.gif

Vilket år var du där?
Befälen var bäst. Speciellt Serg.H*****

När han gick mellan grupperna så började man höra det braka i skogen 100 meter bort, igenom de mest tätvuxna rosenbuskarna och slyn kommer han istället för att gå stigen. Ställer sig framför skärmskyddet och säger "Ja, går det bra eller, ser bra ut" och går tillbaka en ny väg i slyt med mycket kraft och alla buskar och småträd bokstavligen går av när han plöjer igenom skogen. När man precis ska till och se hans ryggtavla försvinna helt så vänder han sig om och tar en NY väg imellan de andra två gångarna han gjort igenom slyt och kommer tillbaka till skärmskyddet och säger "eh, ja... SKITBRA!" och går en ny väg bort igen... mellow.gif
Max
Förrförra året tror jag det var... Sg. H var cool... :P

Hade lite jobbigt den kursen då jag tagit av gipset från mitt ena ben dagen innan den började...kändes som bambi på hal is ungefär. Sen att Fk. K skrämde livet hur mig när han berättade hur det kunde bli om inte benet var helt läkt än, var ju också intressant... men det funkade och jag kunde halta mig igenom hela skiten smile.gif

*Middagen på avslutningsdagen var fan underbar*
os frontale
FK.K var Läskig. Dagen innan ensamdygnet satt jag och en annan i gruppen och förhörde varandra lite på växter och sånt. Helt plötsligt stod han aldeles bakom oss flåsandes i nacken och sa "Jaha, jag trodde ni snackade i mobiltelefon, det lät precis så, det var ganska nära att jag skulle släpat er härifrån.. Jaja, fortsätt med det där, det är bra".. Man ser en äng framför sig, man blinkar och nästa sekund står han där..

Ja, middagen var fin, så jävla skönt att sitta efter den nere vid bryggan och smutta på en cigarr i solnedgången smile.gif
Faers
Ensamdygn? Är det vad det låter som camo.gif eller ngt mycket värre Malajn.gif ?
Mr. Myagi
Lite sent ute kanske.. men jag drar till P4 lägret i skövde imorg. hoppas det blir kul.. någon annan som ska dit?
Max
@Faers

Ensamdygnet låter värre än vad det är. I grund och botten är den enda skillnaden att du och din "stridsparskamrat" uppträder enskild, frånskiljd resten utav gruppen.

smile.gif
os frontale
Åker ner nu till Skåne, ses där kanske? ;)
Faers
Hemma nu, med granen biggrin.gif Go känsla att få den! Inte sys på, vet, men bara att ha förtjänat den visar mkt smile.gif
MatsLennarth
@ Faers¨

vad står granen för?
Nestor
QUOTE (MatsLennarth @ Jun 19 2006, 20:26 ) *
@ Faers¨

vad står granen för?

Ett utbildningstecken som vesar att man klarat FM:s överlevnadsutbildning.
Mer exakt förklaring kan säkert någon annan forumit ge. Jag vill minnas att det varit lite diskussion om detta tidigare.
os frontale
Skulle vara kul att få rapport om hur era utbildningar var. Själv var jag missnöjd över utbildningen på falsterbo. Gick inte länge innan man fick murrikkalagad mat eventuellt spettekaka och coca cola. :(

Välj Väddö!
MatsLennarth
Nu börjar det dra ihop sig inför kursen i Ånn. Jag fick iaf mina biljetter nu i veckan och hjar cirka 14 timmar restid innan jag kommer fram till Ånn. De var ju riktigt snälla i fagersta och tog den längsta möjliga vägen, istället för att ta nattåget ifrån Herrljunga. Anledningen var att det kostar cirka 70 kr mer....
os frontale
QUOTE (MatsLennarth @ Jul 14 2006, 19:28 ) *
Nu börjar det dra ihop sig inför kursen i Ånn. Jag fick iaf mina biljetter nu i veckan och hjar cirka 14 timmar restid innan jag kommer fram till Ånn. De var ju riktigt snälla i fagersta och tog den längsta möjliga vägen, istället för att ta nattåget ifrån Herrljunga. Anledningen var att det kostar cirka 70 kr mer....

Påpeka det för MZ bara när du bokar, bara säg vilka tåg du vill åka med så bokar de de specifika tågen åt dig. MZ får ju ändå betalt av FM så de bryr nog inte sig om kostnaden stiger med 50kr..

Ses där då, själv blir det resa i 1½ timme.. happy.gif
Skoog
Jag har ganska nyligen kommit hem från Märsgarn efter att ha gått Praktikkursen. Det var det bästa jag någonsin gjort och det känns jäkligt jobbigt att det här var sista kursen. Nu kommer man inte träffa gänget som man gjort tre sommarkurser och två vinterkurser samtidigt någon mer gång. Det var många tårar när vi skildes åt utanför Bergavakten. Ännu jobbigare var det att sedan sätta sig på tåget för att åka hem ett dygn senare. Usch och fy.
os frontale
Trevligt, vägen samt järnväg till ånn är bortspolade, blir vada över bäcken samt fotmarsch då? ;)
MikaelD
Var ute som Pkelev på uamf4 läger på Känsö i år, måste säga att det var hur roligt som helst.
Squiddy
Jag har ju farit runt på landet olika kurser i sommar.. Blev k3 och Märsgarn Pk för min del. De som var jobbigast var som skoog skrev, man kommer inte komma dit ut mer. Tyvärr kunde jag inte gå med skoog o resten av gänget så de var extra jobbigt. Men de var kul under själva kurserna.....
Skoog
QUOTE (MikaelD @ Aug 2 2006, 15:00 ) *
Var ute som Pkelev på uamf4 läger på Känsö i år, måste säga att det var hur roligt som helst.

Vad hade ni för fartyg?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.