Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svensk kärleksaffär skakar kosovo
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT
Pages: 1, 2
sgt2421
http://www.expressen.se/index.jsp?a=569945

Vad ska man säga... inget nytt under solen!
Eldståhl
QUOTE (sgt2421 @ Apr 22 2006, 12:01 ) *
http://www.expressen.se/index.jsp?a=569945

Vad ska man säga... inget nytt under solen!

Kan inget annat än att hålla med. Tråkigt att officeren inte kunde uppträda proffessionellt.
golffoxtrotfive
Hmmmm expressen vårat moralsika samvete......undrar OM det överhuvudtagen finns nån substans i detta när denna blaska skriver, annars är väl problemet inte nytt(om det nu är ett problem) :P det kommer säkert att visa sig att hon inte har läckt nånting ska ni se
The Swede
QUOTE (golffoxtrotfive @ Apr 22 2006, 16:00 ) *
Hmmmm expressen vårat moralsika samvete......undrar OM det överhuvudtagen finns nån substans i detta när denna blaska skriver, annars är väl problemet inte nytt(om det nu är ett problem) :P det kommer säkert att visa sig att hon inte har läckt nånting ska ni se

Om hon har läckt uppgifter eller inte är inte huvudfrågan.
Hon har inlett ett förhållande med en person ur lokalbefolkningen vilket är totalförbjudet.
Sgt1clHansson
"Make war not love"
Sgt T
Under BA 04 vill jag minnas att det var 2 personer som startade förhållande med bosniska tolkar och detta var helt OK med ledningen då, tror dom gifte sig några år senare.
Konstigt tycker jag då detta borde vara aningen partiskt att fatta tycke åt endera hållet.

/T
Luger
QL kompanitolk KS02 inledde ett förhållande med en serbtolk under mission, helt öppet, och flyttade till Serbien och gifte sig där efter missionen. En soldat på BA10 inledde ett förhållande med en serbtolk under mission, stannade kvar och bodde med henne ett tag efter mission. En kille på EW KS02 blev ihop med en serbtolk och flyttade ner till henne och bodde i triaden ett tag. Flera killar på KS04 var i hop med serbtolkar under missonen..... så man undrar ju varför det helt plötsligt tas i med hårdhandskarna nu, efter så många år?! kan det bero på att det nu var en tjej som valde en local före någon svensk personal??? wacko.gif
Krook
QUOTE (Luger @ Apr 22 2006, 19:56 ) *
QL kompanitolk KS02 inledde ett förhållande med en serbtolk under mission, helt öppet, och flyttade till Serbien och gifte sig där efter missionen. En soldat på BA10 inledde ett förhållande med en serbtolk under mission, stannade kvar och bodde med henne ett tag efter mission. En kille på EW KS02 blev ihop med en serbtolk och flyttade ner till henne och bodde i triaden ett tag. Flera killar på KS04 var i hop med serbtolkar under missonen..... så man undrar ju varför det helt plötsligt tas i med hårdhandskarna nu, efter så många år?! kan det bero på att det nu var en tjej som valde en local före någon svensk personal??? wacko.gif

Bara för att man gjort fel tidigare behöver man väl inte fortsätta göra fel?
Det är en fråga om opartiskhet, trovärdighet och inte minst säkerhet.

/Krook
Jolle
Vet inte om det har ngt med saken att göra men personen i det aktuella fallet var officer som kanske sysslade med säkerhetsklassade saker eller dyl. Det kanske ses "mindre" allvarligt på det om det är en "civil" tolk eller vanlig skyttesoldat..
heiho
worthy.gif " Det finns tillfällen då eftergivenhet är styrka, skratt är styrka och en mild beröring det slag som fäller motståndaren.
Dessa saker är viktiga att beakta även för den störste av krigare".
Kingecho1
QUOTE (Krook @ Apr 22 2006, 20:23 ) *

/Krook

Så du menar att FM helt plötsligt har vaknat upp ur sin koma och börjat ta i med hårdhandskarna? Nä jag skulle nog gissa på att något mer ligger bakom än enbart förhållandefrågan!

FN1.gif
Krook
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 22 2006, 23:01 ) *
QUOTE (Krook @ Apr 22 2006, 20:23 ) *

/Krook

Så du menar att FM helt plötsligt har vaknat upp ur sin koma och börjat ta i med hårdhandskarna? Nä jag skulle nog gissa på att något mer ligger bakom än enbart förhållandefrågan!

FN1.gif

Du vet ju hur det är: ju senare mission desto fler regler och efterlevnaden av reglerna följs upp grundligare.
Vad jag kommenterade var motiveringen att det har gjorts förr och att det borde gå att se genom fingrarna även nu, vilket jag tycker är ett dumt sätt att se på saken.

Men om det är sant som det står i media så har FM agerat helt rätt. Det står uttryckligen i förhållningsreglerna att alla kärleksaffärer med lokala är helt förbjudet. Och kan man då inte klara av att hålla fingrarna från syltburken under ett halvår så är man på fel plats och i fel organisation. Att det var en officer gör det än mer graverande, föregångsmannaskap bla bla jadi jadi... Du vet.

/Krook
106
Enligt uppgifter till Expressen kontaktades den svenska militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) i Kosovo av amerikansk underrättelsepersonal.

Lite svårt att se mellan fingrarna om man kontaktas av en annan nations underrättelsetjänst, om nu expressens uppgifter stämmer. Undrar vad de menar med MUST i Kosovo, kan det vara SWENIC de menar eller är det S2 kanske?
Krook
QUOTE (106 @ Apr 22 2006, 23:30 ) *
Enligt uppgifter till Expressen kontaktades den svenska militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) i Kosovo av amerikansk underrättelsepersonal.

Lite svårt att se mellan fingrarna om man kontaktas av en annan nations underrättelsetjänst, om nu expressens uppgifter stämmer. Undrar vad de menar med MUST i Kosovo, kan det vara SWENIC de menar eller är det S2 kanske?

Det finns inget S2 på Swecon längre.

/Krook
APC-mannen
SWENIC lär väl finnas kvar?
losec
QUOTE (APC-mannen @ Apr 23 2006, 09:06 ) *

ph34r.gif
Kingecho1
QUOTE (losec @ Apr 23 2006, 13:28 ) *

ph34r.gif

Så jäkla hemligt är det ju inte!! Enligt FM´s rekryteringssidor till KS15 så söker de ett antal människor till SWENIC. Därav kan man ju anta att det är något som finns nu också!

Enklast om man söker information är ju att Googla

FN1.gif
losec
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 23 2006, 13:49 ) *
QUOTE (losec @ Apr 23 2006, 13:28 ) *

ph34r.gif

Så jäkla hemligt är det ju inte!! Enligt FM´s rekryteringssidor till KS15 så söker de ett antal människor till SWENIC. Därav kan man ju anta att det är något som finns nu också!

Enklast om man söker information är ju att Googla

FN1.gif

Nä, men lite små hysh-hysh är de alltid. Och på plats brukar de som är lite små hysh-hysh ofta vilja vara ph34r.gif . Som de som ingen riktigt ska veta vilka de är, men endå är ensamma om att glida omkring i gortex-uniform på kampen.
På det stora hela tror jag SWENIC officielt finns på plats, men exakt vad de gör är hemligt.

I övrigt tycker jag exemplet med personen i på EW som hade en lovestory med en local är riktigt horribelt. De sysslar ju endå med en hel del ph34r.gif .
Detsl
Att ha ett förhållande med en tolk anställd av US är väl helt acceptabelt, oavsett om man är brandman eller EW. I det aktuella fallet är det ju en lokalanställd, och det har aldrig varit ok.
Krook
QUOTE (losec @ Apr 23 2006, 15:43 ) *
I övrigt tycker jag exemplet med personen i på EW som hade en lovestory med en local är riktigt horribelt. De sysslar ju endå med en hel del ph34r.gif .

Hmm. Är ni säkra på att personen var på EW då?
Jag har en yx-kompis som gjorde KS02 som fick hugg i Preoce och som sedan åkte ner igen efter muck. Han var inte på EW.
Vad han däremot gjorde var att cykla runt i Triaden och löka bland 03:orna. :P
Mitt i konflikten, en kär svensk fd soldat.

/Krook
losec
@Krook
Syftade på exemplet längre upp i tråden. Själv har jag bara hört "rykten och skröner" om det hela. Det jag ville lyfta fram var det redan olämpliga som blev ännu värre. Ett skyttejon vet oftast inte så mkt, men om folk på EW skulle läcka finns det nog en hel del snaskigt.

I vilket fall som helst, att på det sättet beblanda sig med localsen är förkastligt.

Jag tror det finns två stora orsaker som ger dessa problem.

1. Brist på kvinnor = en del nötter kan inte "vänta" tills de kommer hem och ser då localsen.
2. Locals kan ofta tjäna på att få en soldat från västerlandet på fall. Ur deras synvinkel kan det finnas en framtid i västerlandet, därför blir de lite mer framåt. En kille/tjej som hemma i sverige kanske inte har det så lätt med det motstående könet, kan helt plötsligt få en pang-tjej/kille.
APC-mannen
På det stora hela tror jag SWENIC officielt finns på plats, men exakt vad de gör är hemligt.

Ja, vad de gör ska ju inte vem som helst veta, men hemliga är de ju ändå inte att man inte ens vet om de finns på plats?
losec
QUOTE (APC-mannen @ Apr 23 2006, 21:42 ) *

Ja, vad de gör ska ju inte vem som helst veta, men hemliga är de ju ändå inte att man inte ens vet om de finns på plats?

Tror vi är av samma åsikt här. Nog med OT.
Luger
Men är det inte anmärkningsvärt att den första svensk anställd av försvarsmakten i utlandstjänst som blir hemskickad på grund av förhållande med lokalbefolkningen är en kvinna då så många män, både officerare och värnpliktiga, varav flera haft känsliga befattningar och som haft liknande förhållanden inte ådragit sig bestraffningar.
SteveO
Så var nr:4 ur KS13 i hemåtrotation ett faktum.
Klantigt när det är nära hemrotation. Eller som det står i dom flesta rapporter på dom hemskickade: Oskickligt beteende.

SWENIC finns ju, men jobbet dom utför är ju lösnäsejobb (kul ord när det är ihop skrivet)
kaiser soze
QUOTE (106 @ Apr 22 2006, 23:30 ) *

SWENIC är en del av MUST och representerar densamme i missionsområdet. Detta innebär att "nickarna" inte är underställda COMKFOR utan de respektive nationella underrättelseorganen.

Som tidigare nämnts är inte SWENIC hemlig utan helt officiell. Däremot är verksamheten och uppgifterna sekretessbelagda, precis som de mesta som sker i missionsområdet på alla nivåer (jmf opsec).

Det är dock ingen hemlighet att en viktig uppgift för SWENIC är säkund (FP).

/Kaiser
Dexter
QUOTE (Luger @ Apr 23 2006, 23:27 ) *
Men är det inte anmärkningsvärt att den första svensk anställd av försvarsmakten i utlandstjänst som blir hemskickad på grund av förhållande med lokalbefolkningen är en kvinna då så många män, både officerare och värnpliktiga, varav flera haft känsliga befattningar och som haft liknande förhållanden inte ådragit sig bestraffningar.

Den första som du vet om i alla fall. smile.gif

Men anledningen till att man nu går ut offentligt med det vore lite intressant att veta. Är det pga en ökad öppenhet eller är det någon dold agenda bakom.

/Dexter (som har foliehatten på)
AdamAdam
Det är anmärkningsvärt (eller nåt) att Expressens artikel helt fokuserar på "säkerhetsaspekten" och eventuellt läckande av information. Ingenstans i artikeln nämns att FM:s regelverk faktiskt förbjuder Utlandsstyrkans anställda att inleda förhållanden med lokalbefolkning. Dvs, även om det skulle gå att bevisa att officeren ifråga inte spritt någon känslig information så har hon fortfarande begått ett allvarligt regelbrott. Det är ju däri det "oskickliga beteendet" ligger.

Jag håller med om att det är lite udda att det första (?) uppmärksammade fallet rör en kvinnlig officer. Jag kan tänka mig ett par förklaringar till det. Med tanke på könsfördelningen i utlandsstyrkan låter det inte helt otroligt att det står en svartsjuk kollega i bakgrunden. Sen har det förstås högre skandalvärde när en kvinnlig officer inleder ett sexuellt förhållande med en "förbjuden" partner, vilket kanske förklarar pressens intresse. Det är i sig rätt intressant med tanke på könsroller, mediabilder och dylikt, men sådana diskussioner hör nog hemma på annan plats än det här forumet. Slutligen kan det ju tänkas att det här är det första "uppenbara" fallet som uppdagats. På inläggen i den här tråden låter det som om det cirkulerar många "misstänkta" fall, men att det är ont om konkreta exempel på förbjudna förhållanden. Eller så är det så att tidigare dissidenter har lyckats sköta det snyggare. Om den här officeren har trampar rejält i klaveret är det förstås helt rätt att FM agerar.
Kn Glock
OT

"Saken uppdagades av den svenska kosovobataljonen och har utretts internt enligt gällande rutiner."

från mil.se

Bataljon i Kosovo? banghead.gif

Åter till ämnet
henke
Ur artikeln.
"Men det är svårt att säga om serben är ute i det ärendet eller om det handlar om vanlig, mänsklig svaghet."

Gillar citatet.
Att bli kär i någon på riktigt är alltså att betrakta som SVAGHET smile.gif
Hårda killar och tjejer det där. LOL.

Pinsammast i hela grejen är att det är amerikansk underrättelse som påtalar det.
Det borde varit avsevärt enklare för hennes kollegor och Chef att märka att något var i gärningen.
Man bor oftast inte ensam och svårt att skylla på att "du chefen , jag drar in till stan ett par timmar på en fika, tibaxx till frukost".
GC1
QUOTE (henke @ Apr 28 2006, 10:07 ) *
Pinsammast i hela grejen är att det är amerikansk underrättelse som påtalar det.
Det borde varit avsevärt enklare för hennes kollegor och Chef att märka att något var i gärningen.
Man bor oftast inte ensam och svårt att skylla på att "du chefen , jag drar in till stan ett par timmar på en fika, tibaxx till frukost".

inte om man jobbar på LMT.
där är det ofta ute o fikas till höger o vänster med endast tolk i sällskap, de har även åtminstone under del av missionen haft "singledrivers permit".
att grg olsson skall komma åt o träffa en partner på stan är ganska otroligt, där handlar det nog mest om köksyxor eller tolkar.
officerare i stabsbefattning har det ofta lite "lättare" att komma iväg ner på byn i alla möjliga o omöjliga ärenden.
uppfinningsrikedomen är ofta stor i sådana här sammanhang.
Leonid
Uppdatering 060716

"Kaptenen blåstes – älskaren var spion"

Kaptenen, en 34-årig kvinna från södra Sverige, tjänstgjorde i Kosovo hösten 2005. Där blev hon förförd av en serbisk man som hon inledde en kärleksaffär med. Efter tre månader tog relationen slut - i januari i år. Förtvivlad åkte kvinnan hem till Sverige igen.
Senare under våren uppdagades sanningen. Mannen hon varit kär i jobbade för den serbiska armén och hade utnyttjat henne för att få ut information från hennes arbetsgivare, FN-styrkan Kfor.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,857805,00.html
Hornet
borde inte Swenic eller vilka nu som har hand om sådant här upptäkt denna kärleks afär kan ju inte vara för lätt att smitta ut från campen flera gånger under 3 månader!?

FN styrkan KFOR? Trode KFOR var NATO jag :P
sgt Odh
Den vanlige medelsvensson eller aftonblasketläsare fattar inte skillnaden mellan FN, IFOR, SFOR, KFOR, ISAF, EUFOR osv. Säger man FN-tjänst så får folk någon sorts heroisk glimt i ögonen "Basker blå och allt det där...." och man slipper förklara det politisk-militära förhållandet i hela operationen som ingen ändå begriper.

Jag har en bajsbrun basker (DB11) men jag säger ändå FN-tjänst till medelsvensson om jag gör bedömningen att MIP-faktorn saknas. Om svaret blir typ "min kusin/kompis/kille/tjej/osv var nere i nånting-ien" då kan man förklara skillnaden. Dock kvarstår faktum: Den som läser AB vet inte varför missionerna i Balkan byter förkortning ungefär vartannat år.
Krook
QUOTE (Hornet @ Jul 16 2006, 08:32 ) *
borde inte Swenic eller vilka nu som har hand om sådant här upptäkt denna kärleks afär kan ju inte vara för lätt att smitta ut från campen flera gånger under 3 månader!?

Många jobbar ju inte inne på campen utan har arbete som innebär att de vistas ute i AOR:et hela dagarna, kvällarna och ibland nätterna.
Egen säkerhetsfunktion inte att följa alla som är ute, hela tiden. Säkerheten är till syvende og sist allas angelägenhet.

/Krook
Nifelhel
Det är något som inte stämmer här. Kvinnan i första expressenlänken skickades hem i april (enligt tidingen den 18april). Vilket stämmer någotsånär med vad man fick briefat nere i Kosovo på plats.
Kvinnan i sista länken här är kapten och åkte hem i januari, hon som skickades hem i april ifrån Kosovo var inte kapten.

Ks missionen är en NATOledd operation som bygger på FN resolution 1244 (tidigare res: 1160, 1199, 1203 och 1239). Så FN-styrka är inte helt fel. smile.gif

NATO.int/KFOR
Sgt1clHansson
I beg to differ.... KFOR är en NATO-styrka, skall så benämnas, och skall inte kallas FN-styrka. Annars skulle man med samma logik kunna kalla nationerna som bidrar med trupp till Irak för FN-styrka då de enligt paragraf 13,14 i FN resolution 1511
"authorises a multinational security force, and urges states to contribute to it and to the reconstruction of Iraq"

QUOTE (Nifelhel @ Jul 16 2006, 23:27 ) *
Det är något som inte stämmer här. Kvinnan i första expressenlänken skickades hem i april (enligt tidingen den 18april). Vilket stämmer någotsånär med vad man fick briefat nere i Kosovo på plats.
Kvinnan i sista länken här är kapten och åkte hem i januari, hon som skickades hem i april ifrån Kosovo var inte kapten.

Ks missionen är en NATOledd operation som bygger på FN resolution 1244 (tidigare res: 1160, 1199, 1203 och 1239). Så FN-styrka är inte helt fel. smile.gif

NATO.int/KFOR
Hercule
Om vi nu verkligen skulle vilja skoja till det skulle vi kunna säga...

...att serben verkligen stod upp för sitt land och är ett potent vapen för underättelsetjänsten... Malajn.gif
AdamAdam
En fundering om FM:s tjänsterutiner seglade upp...

Enligt Aftonbladet är kaptenen anmäld och det är begärt att hon ska avskedas. Vilka regler gäller för anställd personal som begår grova tjänstefel i utlandstjänst? Under KS09 gällde att förhållande med lokalbefolkningen straffas med 30 löneavdrag och omedelbar repatriering, vilket jag tolkar som avsked från Utlandsstyrkan. Men vad händer med den som sedan tidigare är anställd i Försvaret? Finns det några regler för dylikt?
GC1
QUOTE (AdamAdam @ Jul 17 2006, 13:29 ) *

Enligt Aftonbladet är kaptenen anmäld och det är begärt att hon ska avskedas. Vilka regler gäller för anställd personal som begår grova tjänstefel i utlandstjänst? Under KS09 gällde att förhållande med lokalbefolkningen straffas med 30 löneavdrag och omedelbar repatriering, vilket jag tolkar som avsked från Utlandsstyrkan. Men vad händer med den som sedan tidigare är anställd i Försvaret? Finns det några regler för dylikt?

tjänstefel, någon?
Kn Glock
QUOTE (GC1 @ Jul 17 2006, 13:58 ) *
QUOTE (AdamAdam @ Jul 17 2006, 13:29 ) *

tjänstefel, någon?

Tjänstefel "oskickligt beteende" kallas det på svenskt militärbyråkratiskt språk.

30 löneavdrag och omedelbar repatriering är inte fastställt som norm. Strängare och mildare straff har förekommit. det är en bedömning i fall till fall. Bla så kan man få hårdare straff om man har högre grad.

Samma regler gäller för den som är sedan tidigare anställd (YO/FMlog mm) och de som "bara" är korttids anställda på missionskontrakt. Sedan kanske en uppsägning från en fast anställning slår "hårdare" men om man fast anställd så borde man kanske ta ett större ansvar.
Det har tom förekommit att individer har blivit uppsagda från FM och sin civila arbetsgivare.

Händerna på täcket i missionen! (Alternativt under de täcken som tillåts enligt gällande policy)
Krook
Nu uttalar sig MUST:
Officer misstänks för olaglig underrättelseverksamhet.
En svensk officer i utlandsstyrkan misstänks ha lämnat hemlig Nato- och FN-information till en misstänkt underrättelseinhämtare som hon haft en relation med.
- Det här är oerhört allvarligt, säger Klas Eksell vid militära underrättelse- och säkerhetstjänsten Must.
II63
Aftonblaskans version
II63
Born
Innerst inne måste man på något sätt låta sig imponeras av den serbiske (antagligen) mannens arbete. Han gjorde sitt jobb och tog med all säkerhet stora risker för något han trodde på eller något han blev beordrad att tro på. Dessutom gjorde han det i en ganska utsatt position och klarade sig igenom de "avancerade" urskiljningsstegen och fick bli tolk.

I mina ögon må han vara en bättre repressentant för sitt land än den svenska soldaten för sitt (eller för den delen KFOR/NATO).
losec
Vad har förstått har personen ifråga inte fått sparken som officer än?

IRONI/ Vad krävs då för att få sparken? Slumpmässiga avrättningar av lokalbefolkningen för något sjukt nöjes skull?/SLUT IROINI

Den ironin fick jag tänka på ett tag.

Personen har till att börja med inlätt ett förhållande med en local (=hemskickad direkt). Dessutom läckt information till personen då han frågat efter det? Om man då inte fattar vad handlar om så är man mentalt handikappad. Så extrema varningsklockor att de inte går att missa.
Pinsamt för FM och Sverige att det finns utrymme för sån inkompetens bland officerarna.
AnimalMother
Blir man förvånad?..

- Nej det blir man tyvärr inte...

- vad som dock förvånar mig är att domen inte blir hårdare..

- kan det kanske vara så att "silkeshandskarna" var påtagna av någon orsak...
AdamAdam
Rubriceringen i media är "spioneri" och "otillåten underrättelseverksamhet". Det förbryllar mig en aning. Man kan väl inte spionera på sig själv? Officeren lämnade ju ut uppgifter om det egna förbandet (KFOR).

Med risk för att låta som en pensionerad överste, så kan jag bara se att förräderi är den korrekta rubriceringen. Eller har jag missat något?
Krook
QUOTE (AdamAdam @ May 14 2007, 20:31 ) *
Rubriceringen i media är "spioneri" och "otillåten underrättelseverksamhet". Det förbryllar mig en aning. Man kan väl inte spionera på sig själv? Officeren lämnade ju ut uppgifter om det egna förbandet (KFOR).

Med risk för att låta som en pensionerad överste, så kan jag bara se att förräderi är den korrekta rubriceringen. Eller har jag missat något?
Om du menar Högförräderi så är det riktat mot Sveriges statsapparat, vilket inte är fallet i detta ärende.

QUOTE (BrB 19.kap 5§)
Den som, för att gå främmande makt tillhanda, obehörigen anskaffar, befordrar, lämnar eller röjer uppgift rörande försvarsverk, vapen, förråd, import, export, tillverkningssätt, underhandlingar, beslut eller något förhållande i övrigt vars uppenbarande för främmande makt kan medföra men för totalförsvaret eller eljest för rikets säkerthet döms, vare sig uppgiften är riktig eller ej, för spioneri till fängelse i högst sex år.
Detsamma skall gälla, om någon i syfte som nu sagts obehörigen framställer eller tar befattning med skrift, teckning eller annat föremål som innefattar sådan uppgift.
och
QUOTE (§6)
Är brott som i 5 § sägs att anse som grovtl, skall dömas för grovt spioneri till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningen var av synnerligen farlig beskaffenhet med hänsyn till pågående krig eller rörde förhållande av stor betydelse eller om den brottslige röjde vad som på grund av allmän eller enskild tjänst betrotts honom.

Särskilt den sista meningen i det ovanstående är intressant i det här fallet.

QUOTE (§10)
Den som, för att gå främmande makt tillhanda, här i riket bedriver verksamhet för anskaffande av uppgifter rörande militära eller andra förhållanden, vilkas uppenbarande för den främmande makten kan medföra men för annan främmande makts säkerhet, eller här i riket till dylik verksamhet lämnar medverkan som ej är allenast tillfällig, döms för olovlig underrättelseverksamhet till böter eller fängelse i högst ett år.
För olovlig underrättelseverksamhet skall ock dömas, om någon, med uppsåt att gå främmande makt tillhanda, här i riket hemligen eller med användande av svikliga medel antingen bedriver verksamhet för anskaffande av uppgifter om annans personliga förhållande eller till dylik verksamhet lämnar medverkan som ej är allenast tillfällig.
Är brott som i denna paragraf sägs grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
south_37
QUOTE (Leonid @ Jul 16 2006, 08:08 ) *
Kaptenen, en 34-årig kvinna från södra Sverige, tjänstgjorde i Kosovo hösten 2005. Där blev hon förförd av en serbisk man som hon inledde en kärleksaffär med. Efter tre månader tog relationen slut - i januari i år. Förtvivlad åkte kvinnan hem till Sverige igen.

Läser jag helt fel eller hur kan en relation som påbörjas hösten 2005 avslutas tre månader senare i januari 2007? Aftonbladet förnekar sig aldrig banghead.gif

Är det någon som vet om tidigare kärleksaffärer med lokalbefolkning/lokalanställda också kombinerats med utlämning av militära svenska hemligheter. Det är väl annars den här kombinationen som gör att just den här kärleksaffären får sådana proportioner i pressen, Percy-citat: "spioneri och sex i en fungerande symbios".
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.