QUOTE (south_37 @ May 14 2007, 21:05 )

QUOTE (Leonid @ Jul 16 2006, 08:08 )

Kaptenen, en 34-årig kvinna från södra Sverige, tjänstgjorde i Kosovo hösten 2005. Där blev hon förförd av en serbisk man som hon inledde en kärleksaffär med. Efter tre månader tog relationen slut - i januari i år. Förtvivlad åkte kvinnan hem till Sverige igen.
Läser jag helt fel eller hur kan en relation som påbörjas hösten 2005 avslutas tre månader senare i januari 2007? Aftonbladet förnekar sig aldrig
Är det någon som vet om tidigare kärleksaffärer med lokalbefolkning/lokalanställda
också kombinerats med utlämning av militära svenska hemligheter. Det är väl annars den här kombinationen som gör att just den här kärleksaffären får sådana proportioner i pressen, Percy-citat: "spioneri och sex i en fungerande symbios".
Hehe nej det är nog du som inte förnekar dig i det här fallet, posten som länkar till Aftonblaskan är postad i Juli 2006 och det är alltså 2006 som är "i år"
Major Error
May 14 2007, 21:34
Enkelt.
Sverige är skyldigt att ha säkerhetsskyddsavtal med andra stater och mellanfolkliga organisationer
som vi delar sekretessbelagda uppgifter med.
Dessa avtal brukar vara reciproka, dvs Sverige garanterar att t.ex. NATO secret stämplas som
försvarssekretess (1980:100 2kap 2§) eller utrikessekretess (1980:100 2kap 1§). Och den andra
organisationen eller staten lovar att hålla Svenska hemligheter med motsvarande sekretessnivå.
Vad betyder då detta i praktiken. Jo, officeren i fråga har skrivit på ett sekretessbevis där vederbörande
har blivit upplyst om sekretesslagen och konsekvenserna om man bryter mot densamma. Detta gör
alla officerare i US.....
Så oavsett om det var NATO secret så gäller svensk sekretesslagstiftning och BrB vad gäller påföljder
för röjande av hemlig uppgift.
Varför FM valt att inte polisanmäla och åtal väckts är för mig ett mysterium............
Men jag kan bara vara politiskt okorrekt och konstatera att det var en kvinnlig officer...... En manlig hade
nog åkt dit i FPAN och åkt ut fortare än kvickt ur FM. Trist om det vore så, men tyvärr, häri ligger min egen
spekulation.................. får kanske leta up FPAN beslutet. De brukar ju vara offentliga.....
Leta...... leta........
mvh
Major Error
Kryptörn
May 14 2007, 21:48
Försvarets personalansvarsnämd tog upp ärendet förra sommaren,om man får tro den nya artikeln på
agitprop mil.se. Men dåvarande underlag räckte inte ens för att avskeda officeren - nu är det dock upplagt för ny vända i FPAN. Och kanske åtal?
Darling: The Germans seem to be able to anticipate our every move. We send up an aero plane, there's a Jerry squadron parked behind the nearest cloud; we move troops to Boulogne, the Germans have bought the whole town's supply of lavatory paper. In short: A German spy is giving away every one of our battle plans.
Melchett: You look surprised, Blackadder.
Edmund: I certainly am, sir. I didn't realize we had any battle plans.
Melchett: Well, of course we have! How else do you think the battles are directed?
Edmund: Our battles are directed, sir?
ExpressenLite mera information. Bler mer och mer absurbt. Så får det inte bara gå till. Det hela känns som ett lustigt skämt.
EDIT: Antar att det är bevisningen som saknats för att ge henne foten/åtala. Kanske har man väntat tills man fått fram (avkrypterat och återställt raderad info), innan man driver det hela? Detta för att så att säga få en process, som går snabbt och så smidigt man kan få det. Annars fattar jag inte varför hon inte fått foten så fort det uppdagades.
Det hela känns mycket absurt, jag kommer ihåg när det rapporterades i media förra året och jag förutsatte då att hon skulle avskedas samt åtalas. Underligt att så inte skett, förstår inte att hon inte valt att säga upp sig.
kerran
May 15 2007, 07:54
Man är oskyldig tills man blir dömd skyldig i en domstol.
Som har förstått det har en åklagare aldrig varit inkopplad på fallet.
Hon har säkert hyra och räkningar att betala, precis som de flesta andra...så hon behöver nog sin lön från Försvaret.
Skulle det ha varit okej om kvinnan istället inlett ett förhållande med tex en amerikansk CIA agent?
johanp
May 15 2007, 08:02
QUOTE (kerran @ May 15 2007, 08:54 )

Skulle det ha varit okej om kvinnan istället inlett ett förhållande med tex en amerikansk CIA agent?
Det vore iaf bättre då denna inte är en local i aktuellt missionsområde.
Förövrigt har DN en helsida idag gällande detta fall.
QUOTE (kerran @ May 15 2007, 08:54 )

Man är oskyldig tills man blir dömd skyldig i en domstol.
Som har förstått det har en åklagare aldrig varit inkopplad på fallet.
Hon har säkert hyra och räkningar att betala, precis som de flesta andra...så hon behöver nog sin lön från Försvaret.
Helt rätt att den information som kommit ut hittills är kvällsblaskeinformation som man får ta med en dumper salt. Men bara att inleda ett förhållande under de premisserna borde ge avsked, om det sedan visar sig att det verkligen läckt ut viktig och hemlig information får framtiden utvisa.
Att hon har räkningar att betala torde inte ha något med saken att göra då hon borde förstått konsekvenserna tidigare. Precis på samma sätt som yrkeschaufförer anser att de inte bör bli av med körkortet om de kör för fort eller är onyktra i trafiken då de inte kan jobba utan det.
Hade kvinnan raggat upp någon annan ur KFOR så hade problemet varit betydligt mindre.
Dizzy_keys
May 15 2007, 08:47
Enligt DN så arbetar hon på 4.ytstridsflottiljen i karlskrona...
trisse
May 15 2007, 08:48
Det värsta är väl inte att hon inlett ett förhållande, utan att hon verkar ha läckt känslig info medvetet. Enligt nyheterna igår användes överskriften "spygame" i hennes mail osv.
sjukt!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...1069895,00.htmlQUOTE
Han hade varit flera år i USA och talade flytande engelska. De fattade omedelbart tycke för varandra och samtalade i pauserna.
Efter fotbollen fick mannen, som underrättelsetjänsten gett kodnamnet â€?Zâ€?, officerens telefonnummer och mejladress.
Trots att Z har fru och två barn inledde de snart ett passionerat förhållande och kvinnan började nästan genast läcka försvarshemligheter, enligt utredningen.
Förkastligt, att hon fortfarande går till jobbet varje dag är för mig en gåta :(
fogel02
May 15 2007, 10:00
hmm 34årig kvinnlig örlkn som jobbar på 4.e. Känns som att man avslöjat lite för mycket, lär inte krävas många hjärnceller för att lista ut vem det är om man har minsta kontakt med 4.e. Sen hur man kan vara örlkn och ha en tjänst helt utan tillgång till hemliga handligar är för mig en gåta.
Maskirovka
May 15 2007, 11:01
QUOTE (fogel02 @ May 15 2007, 11:00 )

hmm 34årig kvinnlig örlkn som jobbar på 4.e. Känns som att man avslöjat lite för mycket, lär inte krävas många hjärnceller för att lista ut vem det är om man har minsta kontakt med 4.e. Sen hur man kan vara örlkn och ha en tjänst helt utan tillgång till hemliga handligar är för mig en gåta.
Speciellt när Aftonbladet använder sig av Mil.se´s bilder...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...1069895,00.htmlhttp://www.4sjostridsflj.mil.se/photo.php?...6&nid=35848
Oj det var inte svårt att få fram bild namn och så vidare!
Ja den här "spion historien" kommer nog leda till rättegån på ett eller annat sätt.
Intressant att FBB ännu en gång möjliggör att Aftonbladet använder en bild på en misstänkt som väldigt enkelt kan letas upp och redan används på mil.se
Samma sak var det ju när det gällde Stigsson.
Att Aftonbladet bara hjälpligt maskerar och sedan efterhand maskerar mer. I morgonens .SE var tex inte gradbeteckningen maskad.
Sen vill ju FBB alltid ha fotografens namn med vilket gör det hela ännu enklare när man söker.
Publicerat på ALLA HJÄRTANS DAG.
stefanf
May 15 2007, 13:59
QUOTE (henke @ May 15 2007, 13:30 )

...
Att Aftonbladet bara hjälpligt maskerar och sedan efterhand maskerar mer. I morgonens .SE var tex inte gradbeteckningen maskad.
Sen vill ju FBB alltid ha fotografens namn med vilket gör det hela ännu enklare när man söker.
Uppenbarligen ser hon ut att vara förlovad nu och det är publicerat på ALLA HJÄRTANS DAG.

Jag reagerade på det också. Kan AB ha fått en åthutelse? Och sedan krypit till korset och suddat örlogskaptensmärkningen?
Förlovningsringar brukar man väl ändå ha på vänster hand?
Senaste nytt:
Officer polisanmäls av säkerhetspolisenQUOTE (SÄPO)
Säkerhetspolisen anmäler i dag den officer som misstänks för brott mot 19 kapitlet i brottsbalken, som handlar om brott mot rikets säkerhet.
DaRaven
May 15 2007, 14:53
Frågan är väl om vi på SoldF ska vara ännu värre, och länka direkt namn och bild? Kanske inte så snyggt. Hon är ju inte dömd ännu.
Maskirovka
May 15 2007, 15:52
QUOTE (DaRaven @ May 15 2007, 15:53 )

Frågan är väl om vi på SoldF ska vara ännu värre, och länka direkt namn och bild? Kanske inte så snyggt. Hon är ju inte dömd ännu.
Att länka till en offentlig sida som mil.se kan väl knappast räknas som något oetiskt/olagligt e.dyl? Iom att Aftonbladet valde att använda den bilden är det väl upp till dom eller mil.se om dom vill att bilderna/namnet ska vara offentligt, om inte så antar jag att dom plockar bort bilderna från sin egen hemsida...
Kimster
May 15 2007, 21:59
QUOTE (henke @ May 15 2007, 13:30 )

Intressant att FBB ännu en gång möjliggör att Aftonbladet använder en bild på en misstänkt som väldigt enkelt kan letas upp och redan används på mil.se
Samma sak var det ju när det gällde Stigsson.
Publicerat på ALLA HJÄRTANS DAG.

Vem säger att FBB möjligör något ? bilden är tagen från mil.se inte FBB.
Greven
May 16 2007, 05:11
En sak som säkerställer att bilden inte är falsk/retuscherad går enkelt att se.
Titta bara på schemat/agendan på tavlan bakom henne.
Vad görs mellan kl 10:00-10:15?
Typiskt FM
;)
SVDSådär... det artar sig! Nu börjar det bli öppet gräl mellan FM och Säpo.
@Kimster: Det jag menade var att det står att bilden kommer från "FBB P Östling".
Jag förmodar därmed att man KÖPT rättighet att använda bilden från FBB. Mil.se säljer mig veterligen inte bilder själva eller rättigheter att använda bilder de publicerar.
Jag förmodar att någon på aftonbladet vetat namnet på personen i fråga, sökt på google. Fått träff i bildtexten till den länkade bilden på Mil.se.
Sett informationen om "FBB P Östling". Därefter vänt sig till FBB och köpt rättighet att nyttja samma bild.
Således ser jag det iaf som att FBB möjliggjort användning av samma bild som finns på Mil.se
"Hej jag ringer från Aftonbladet. Vi har hittat en bild från er på mil.se, som vi skulle vilja använda.... den finns på denna adress."
Det är ju förståss möjligt att de själva letat upp den i FBBs databas.
Om det inte gjort så utan Aftonbladet helt sonika laddat ner bilden från Mil.se och använt den så bryter de mot upphovsrätten.
I övrigt brukar det inte vara tillåtet att retuschera bilder man köper rätt att använda. För sådant krävs särskilt tillstånd eftersom fotografens (konstnärens) verk förvanskas och han/hon därmed kan få dåligt rykte för något han/hon inte kunde påverka.
Vysotskij
May 16 2007, 10:28
QUOTE (Major Error @ May 14 2007, 22:34 )

Varför FM valt att inte polisanmäla och åtal väckts är för mig ett mysterium............
Men jag kan bara vara politiskt okorrekt och konstatera att det var en kvinnlig officer...... En manlig hade
nog åkt dit i FPAN och åkt ut fortare än kvickt ur FM. Trist om det vore så, men tyvärr, häri ligger min egen
spekulation.................. får kanske leta up FPAN beslutet. De brukar ju vara offentliga.....
Det kanske är god utredningsteknik att inte lägga den misstänkte under giljotinen på en gång, så att säga, om man vill ha möjlighet att få henne att samarbeta?
ivan tomovic
May 16 2007, 17:09
Ojdå...hur kan något sådant hända???? att en SVENSK officer läcker ut hemligheter????
Först och främst...när det gäller förhållande med "locals". Legal på EB01 (Rådman på Svea Hovrätt i civila) kollade upp vad som gäller när ledningen på EB01 försökte sätta stopp för s.k. "fraternization", och kom fram till att förbudet saknade all laglig grund...kolla in minnesboken EB01 så förstår ni:). Det skiljer nog mycket från mission till mission...
KS02...QL (Nikki) i Gracanica gjorde allt med QL ledningens välsignelse...och som sagt..han är ju nu gift med den tolken. KS04...hm...nja...många rykten, men mycket var ju också bara önsketänkande (speciellt OP6 i Caglavica).
Hur som helst...även om det skulle vara tillåtet att ha förhållande, rättfärdigar det inte hennes agerande (d.v.s. läcka ut information). Men...och ett stort MEN...vi har bara hört den ena sidan...Man ska ge henne chans att berätta sin version.
//TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR MED HÄNVISNING TILL § 14//
Och att FM hänger ut sin personal??? Det är klar att de gör...Jag var ju själv "säkerhetsrisk"...”regelbrytare”...”risk för svensk utrikespolitik och Sveriges relationer med mellanfolkliga organisationer, t.ex. NATO” (MUST citat)… det har ingen betydelse om man vill bli uthängd eller ej...det blir så i alla fall...då har man bara två val...antingen förbli anonym eller träda fram och berätta sin version...
Och FN tolken ska vi inte ens prata om...men..vem vet...han har kanske arbetat för KFOR tidigare??? möten på Gate 3 och 4??? Ja, vem vet:)))
Dobberman
May 17 2007, 11:39
Hej Ivan!
Kul att du är tillbaka och skriver.
Ditt inlägg har ett stänk av bitterhet i sig vill jag märka, nu är detta en NY händelse som drabbat en NY person.
Då vill jag att du håller isär incidenterna som hänt henne och dig i de för dessa incidenter avsedda trådar.
Din tråd
R116
Tj-Moderator
Kimster
May 17 2007, 11:51
QUOTE (henke @ May 16 2007, 11:25 )

@Kimster: Det jag menade var att det står att bilden kommer från "FBB P Östling".
Jag förmodar därmed att man KÖPT rättighet att använda bilden från FBB. Mil.se säljer mig veterligen inte bilder själva eller rättigheter att använda bilder de publicerar.
Jag förmodar att någon på aftonbladet vetat namnet på personen i fråga, sökt på google. Fått träff i bildtexten till den länkade bilden på Mil.se.
Sett informationen om "FBB P Östling". Därefter vänt sig till FBB och köpt rättighet att nyttja samma bild.
Således ser jag det iaf som att FBB möjliggjort användning av samma bild som finns på Mil.se
"Hej jag ringer från Aftonbladet. Vi har hittat en bild från er på mil.se, som vi skulle vilja använda.... den finns på denna adress."
Det är ju förståss möjligt att de själva letat upp den i FBBs databas.
Om det inte gjort så utan Aftonbladet helt sonika laddat ner bilden från Mil.se och använt den så bryter de mot upphovsrätten.
I övrigt brukar det inte vara tillåtet att retuschera bilder man köper rätt att använda. För sådant krävs särskilt tillstånd eftersom fotografens (konstnärens) verk förvanskas och han/hon därmed kan få dåligt rykte för något han/hon inte kunde påverka.
..bilden är tagen från mil.se och inte FBB. byline är kopierad från mil.se likaså.
Så förmoda inte att allting är rätt, för det kopieras vilt här och där. Sist var det Tv4 som hade manipulerat bild utan tillåtelse från Stigsson-filmen.
Det finns saker som är uppenbart pinsamma i det här.
Vem kontrollerar sin personal så kass att detta kan fortgå?
Lagligt eller ej men den utpekades chef borde märkt något, om inte var det väl tur att det var en kärlekshistoria och inget som dirkt utgjorde ett hot mot henne som person på ett mer fysiskt sätt. Allmänt säkerhetsarbete borde ha identifierat hennes relation och i det fallet borde hennes chef ha agerat.
FM skickade hem henne på stört med bara veckor kvar av missionen, men först nu slås det upp med polisanmälan på ett sätt som gör att andra myndigheter blir irriterade....
Och sist men inte minst, FM policydokument.....
Grattis till implementationen när man ytterligare skall ge sig på relationer INOM förbanden....
Vildmannen
May 29 2007, 15:36
Ny misstanke om brott i Kosovostyrkan
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...%3BHuvudnyheterQUOTE
stölder och kriminalitet är ett problem inom Försvarsmakten.
Kryptörn
May 29 2007, 15:43
Nej, gammal misstanke om brott i Kosovostyrkan. Den nyheten är snart ett år gammal. Nån som vet hur det gick?
Tillägg: Notis på SR den 9 juni 2006
http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=875666
Racoon Pioneer
May 29 2007, 21:45
Den affären är väl pss som spionaffären långdragen och ej avslutat, annars hade det väl vart ngn notis om att de dömts. Kan bara konstatera att en hel del arbeten på CV var eftersatta pga det inträffade och det är ju förstås tråkigt.
/RP
Åklagaren lägger ner förundersökningen mot den officer som misstänks för att ha överlämnat hemlig information till en serbisk tolk. Anledning saknas att något brott mot rikets säkerhet begåtts, skriver åklagaren i sitt beslut.
Förundersökningen inleddes i maj förra året sedan officeren misstänkts för att ha överlämnat hemlig information till en tolk som officeren haft ett förhållande med under tjänstgöring i utlandsstyrkan.
Officeren har delgivits misstanke om spioneri, alternativt obehörig befattning med hemlig uppgift. Officeren har förnekat brott. Natos säkerhetskontor har analyserat information som påträffats på ett datamedium hos den serbiske tolken.
Varken genom förhören eller genom analysen av informationen på datamediet har det framkommit något som visar att officeren överlämnat den menbedömda informationen eller några uppgifter överhuvudtaget som kan vara av betydelse för Sveriges, Natos eller Kfors säkerhet, enligt åklagaren.
Försvarsmakten har belagt officeren med vissa restriktioner. Restriktionerna kommer att kvarstå till dess att ärendet avgjorts av Försvarsmaktens personalansvarsnämnd.
Publicerad 16 juni 2008 kl 15.46 av:
Anders Sjödén | anders.sjoden@mil.se
Jag undrar vad FPAN har att säga om ärendet?
/K
QUOTE (Krook @ Jun 16 2008, 20:33 )

Jag undrar vad FPAN har att säga om ärendet?
/K
det kan man undra!
Om hon nu inte läckt uppgifter så kan det väl bara vara fråga om att ha ett förhållande vid sidan om, något som på sin höjd borde påverka hennes betyg från tjänstgöringen. För det är väl inte så att man blundar för andra historier och nu plattar till henne med stöd av ett policydokument som knappt är värt papperet det är skrivet på bara för att fallet är uppmärksammat hemma i sverige och inte bra var något som hände i missionen?
Å andra sidan skulle jag vilja se det här policy(pajas)dokumentet prövas i sin tillämpning rent arbetsrättsligt!
AdamAdam
Jun 17 2008, 14:20
QUOTE (GC1 @ Jun 17 2008, 10:51 )

Om hon nu inte läckt uppgifter så kan det väl bara vara fråga om att ha ett förhållande vid sidan om, något som på sin höjd borde påverka hennes betyg från tjänstgöringen. (---)
Förhållande med lokalbefolkning bestraffas enligt tidigare diskussion (ref: Kn Glock) med avsked ur FM. Å andra sidan går det gissningsvis att förlåta också, särskilt om det handlar om nyckelpersonal. Min personliga åsikt är att man gott kan kicka ut personal som inte kan hålla veken/vecket i styr. Som sagt, händerna på täcket!
QUOTE (AdamAdam @ Jun 17 2008, 14:20 )

Om hon nu inte läckt uppgifter så kan det väl bara vara fråga om att ha ett förhållande vid sidan om, något som på sin höjd borde påverka hennes betyg från tjänstgöringen. (---)
Förhållande med lokalbefolkning bestraffas enligt tidigare diskussion (ref: Kn Glock) med avsked ur FM. Å andra sidan går det gissningsvis att förlåta också, särskilt om det handlar om nyckelpersonal. Min personliga åsikt är att man gott kan kicka ut personal som inte kan hålla veken/vecket i styr. Som sagt, händerna på täcket!
Och jag kan ge ett par exempel på när det inte lett till annat än tråkningar...
Det är ju knappast en hemlighet att det förekommer förhållanden med köksyxor och tolkar, kanske inte överallt men tillräckligt ofta för att det skall märkas som annat än engångsföreteelser.
Jag tycker också att det är helt förkastligt men man får samtidigt ge sig in i rätt svåra gränsdragningar när man låter en kille från tex grk, som kan förväntas ha god kännedom om våran förmåga att sätta in kraftigt våld samt hur detta går till organisatoriskt, vara tillsammans med en tolk och sen reka för att i slutskedet gifta sig när man inte låter en officer med samma anställningskontrakt göra samma sak.
Det finns, om man är duktig på undinhämtning, massor av känslig information hos Lasse i ledet, därför är jag lite nyfiken på hur det här artar sig.
Är det säkerhetsbiten man månar om så är det ju faktist lika stor risk att någon pratar bredvid mun utan att hoppa i säng om man har rätt samtalspartner. (även om sängvägen i sådana här sammanhang tydligen ofta är ett säkert kort)
Kn Glock
Jun 23 2008, 12:32

Det är ju trevligt att man har ett sådant förtroende här på forumet att man kan referera till mina inlägg som en källhänvisning.
Ja, personal som har haft sexuellt umgänge med "locals" har avskedats.
Men det har även varit de som har gjort samma sak men kommit undan mycket lindrigare (p.g.a. att CO inte har fört saken vidare).
Vad tycker vi om det...
QUOTE (Kn Glock @ Jun 23 2008, 12:32 )

Det är ju trevligt att man har ett sådant förtroende här på forumet att man kan referera till mina inlägg som en källhänvisning.
Ja, personal som har haft sexuellt umgänge med "locals" har avskedats.
Men det har även varit de som har gjort samma sak men kommit undan mycket lindrigare (p.g.a. att CO inte har fört saken vidare).
Vad tycker vi om det...
Precis!
Vad tycker vi om det?
Framför allt vad tycker FM om det? Är det i vanlig ordning någonting man "inte kan föreställa sig/aldrig under hela sin tid inom FM hört talas om" osv, som det brukar låta när gräsrotsbeteenden som inte är ok enligt den eller den regeln dyker upp i ljuset.
Antingen ger man varenda anställd exakt samma förutsättningar att behålla sin anställning i förhållande till de föreskrifter/kontrakt/policy mm som gäller för den enskilde eller så låter man folk gör lite som dom vill med nån lokal chefs goda minne och tar smällen i media och/eller AD då det går lite sådär.
I min värld vore det bättre med ett genomarbetat regelverk som man antingen vinner acceptans för eller kör ner i halsen på varenda anställd inom FM, och sen tillämpar man det!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.