Jag kan väl vara lite mot strömmen då och säga att jag i dagens läge inte ser ett behov av BKn.
Missförstå mig inte, jag vill ha en attack kapacitet hos Griparna, men detta vapensystem är inte det som behövs för det vi vill åstadkomma.
Vi har inte haft en vettig punktmålskapacitet till Gripen under HELA dess karriär.
Vi har inte haft en vettig spaningskapacitet till Gripen under HELA dess karriär.
Visst visst, det börjar nu skruvas på Litenings och spaningskapslar. Men detta är inte fleet wide, utan mer kläm och känn än så länge. Mavericks av gammal generation, akan och ett yttäckande vapen är det vi har haft att tillgå.
Inga LGB/GBU, av någon generation.
Jag är av den typen som favoriserar extremt våld mot en mycket reducerad yta. BKn har en roll, men den är MYCKET begränsad nu efter kalla krigets slut och insatsförsvarets introduktion.
Så...visst gör fågelholkar av några BKs, men ge Flygvapnet materiel att lösa sin uppgift. En verkansreducerad EGBU är idag det mest politiskt korrekta sättet att med flyg göra hål på annat lands egendom.
Visst det finns stoooora hål gällande jaktrollen med, men där har vi iaf ett "J". "A":t är reducerat till sjömål,ytmål och stridsvagnar under bra förhållanden. "S":t är i stort sett icke existerande.