Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SVD:Onödigt skräckvapen på Jas
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3
Vinter
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_12393617.asp

Det mest intressant är kanske att personer som inte ens vet vad vapnen används till diskuterar alternativ och hur de kan vara farliga för civila. Alternativet att slå ut tex startbanor med målsäkande vapensystem är ju målande, Taurus kanske skulle kunna bli en ersättare men den är väl inte färdig ännu?

Eller?
UAV
Jävligt OT men det slog mig nu att den här Frida Blom från Svenska freds som man ser lite överallt har ett soldatnamn. smile.gif
jonte72
Det står att bombkapsel 90 består av upptill 72 substridsdelar, och att 1% av dem blir blindgångare - då är det 0,7 kapslar som blir liggande i målområdet, vad är då problemet blink.gif .
Rickard N
Problemet är att när man släpper 100 bombkapsel 90, då blir det 72 blindgångare
jonte72
QUOTE (Rickard N @ Apr 18 2006, 10:27 ) *

Och det gör man på samma område Malajn.gif .
Det är värre med enklare substridsdelar från Amerikanska multipelbomber och tex MLRS, som har betydligt fler substridsdelar och en felprocent på upp till 10%.
PB-Syte
Haha, satt faktiskt och diskuterade när svenska freds skulle börja föra liv om bk90 med några polare för inte så länge sedan - tala om trollen... biggrin.gif

Var på en "guidad" tur på F10 för ett par år sedan, blev visad runt av en ff. Då JAS vapenalternativ visades och det var bk90:s tur så kommenterade han just det här med att ett antal substridsdelar ligger kvar som restverkan. Men han påstod också att bk90:s substridsdelar hade en "timer" som gjorde att "ammunitionen" automatiskt självförstörde sig efter ett par timmar. Ngn från luftwaffe som kan bekräfta/dementera?

Annars är det alltid roande att se/höra personer utan ngn som hällst kunskap i ämnet dra slutsattser och förklara hur det borde gå till/fungera... Malajn.gif
Rokare
QUOTE (PB-Syte @ Apr 18 2006, 14:28 ) *
Annars är det alltid roande att se/höra personer utan ngn som hällst kunskap i ämnet dra slutsattser och förklara hur det borde gå till/fungera... Malajn.gif

Tänkte du på SoldFForum i allmänhet eller på tidningsartikeln? :P

GMY
PB-Syte
QUOTE (Rokare @ Apr 18 2006, 15:11 ) *
QUOTE (PB-Syte @ Apr 18 2006, 14:28 ) *

Tänkte du på SoldFForum i allmänhet eller på tidningsartikeln? :P

GMY

Jag tillsätter en snabbutredning för att bringa klarhet i frågan, klar till årsskiftet 2008/9... vissel.gif

Nädå, självklart menade jag artikelförfattarna, svenska freds, valfritt politiskt parti, påskharen o.s.v
skinner
Dom i Svenska freds är tomtar, så enkelt är det. Snackade med en som är medlem i SF och brukar skriva insändare ibland. Noll kunskap hade han. Han hade inte gjort lumpen och enligt han så sålde vi stridsvagnar till Holland (han menade nog Strf90). En annan sade att svenska flygplan bombar barn i Pakistan.

Det är ganska kul att låtsas vara helt okunig och sedan fråga dom en massa för mig dumma frågor. Då kan man själv räkna ut hur mycket okunskap dom har.
LT
Så, för oss som är uppväxta på marken, vad används BK90 till? Jag tror mig kunna gissa och dra slutsatser kring artikelns mening och BK90 användande, men jag hör hellre "rätt" svar från någon som vet. Om inte annat så kanske någon rent utav lär sig något.

QUOTE (skinner @ Apr 18 2006, 16:06 ) *
Dom i Svenska freds är tomtar, så enkelt är det. Snackade med en som är medlem i SF och brukar skriva insändare ibland. Noll kunskap hade han. Han hade inte gjort lumpen och enligt han så sålde vi stridsvagnar till Holland (han menade nog Strf90). En annan sade att svenska flygplan bombar barn i Pakistan.

Det är ganska kul att låtsas vara helt okunig och sedan fråga dom en massa för mig dumma frågor. Då kan man själv räkna ut hur mycket okunskap dom har.

Det kanske finns något skrivet på nätet som du kan länka till, så vi kan bilda oss en egen uppfattning om tomten i fråga?
Är det omöjligt att veta något om FM utan att ha gjort lumpen? Vet man allt om FM när man har gjort lumpen?

Tänk så skönt det vore om allt var svart eller vitt.
G..
Lite OT men vad anser Svenska Freds om denna?
dxl
QUOTE (G.. @ Apr 18 2006, 17:26 ) *
Lite OT men vad anser Svenska Freds om denna?

Ja du, vem vet..
Dom är mot personminor men det där är ju en fordonsmina...
Min gissning på din spekulativa fråga skulle nog bli att dom tycker om en frdm13 lika mycket som dom tycker om en strvm5?

(bygger min gissning på ett par samtal med medlemmar ur svenska freds och det jag sett av dom på televisionen och det jag sporadiskt läst på nätet)
Rickard N
QUOTE (jonte72 @ Apr 18 2006, 10:33 ) *

Det är värre med enklare substridsdelar från Amerikanska multipelbomber och tex MLRS, som har betydligt fler substridsdelar och en felprocent på upp till 10%.

Så för att alla 72 (statistiskt sett) inte ligger på samma ställe så är det inte ett problem? blink.gif
tinhead
Vad ni försöker missförstå tomtarna ehum Svenska Freds... biggrin.gif
Det dom är ute efter är möjligt "elakt" användande av BK90.
Att den är jättebra mot dom mål som FV köpt in den för bryr dom sig inte i.

Däremot om den kan missbrukas eller fällas på fel ställe så att civilbefolkning drabbas...
Saken blir inte lättare av att dagens "krig" är oftast av slagen inbördeskrig eller terrorism.
Så gränsen mellan civilbefolkning och kombattanter suddas nästan ut.

Det är dock gott om saker inom FM som kan användas på fel sätt..
Lösningen är inte som Svenska freds tror, att ta bort alla elaka saker och bara använda snälla saker.
Lösningen är utbildning och stenhård kontroll så att dom som tar besluten om uppdragen verkligen säkerställer att alla skydd för civilbefolkning uppnås till den nivå som är rimlig.
jonte72
QUOTE (Rickard N @ Apr 18 2006, 23:26 ) *
QUOTE (jonte72 @ Apr 18 2006, 10:33 ) *

Så för att alla 72 (statistiskt sett) inte ligger på samma ställe så är det inte ett problem? blink.gif

Eftersom en Gripen endast kan medföra 2 st BK90, så betyder 100 st ett stort antal flygplan eller uppdrag.
En felprocent på 1% är mycket lågt, och när det handlar om såpass få substridsdelar per vapen.....
Givetvis är det värre att ha 72 blindgångare på en begränsad yta, som då avsevärt försvårar röjning mm - i alla fall är det min uppfattning av saken.

Fäller man istället 2-4 "kluster" bomber mot ett mål med vardera 650 substridsdelar med en felprocent på ca 10%, ja då kan man snacka om problem för de som beträder området senare.
Bosse Fors
Storm i ett vattenglas, om ens det. Björn von Sydow svarade på en interpellationsfråga för fem år sedan:
Den bomb som Jóhannesson syftar på är bombkapsel M 90 som anskaffats för Sveriges försvar mot väpnat angrepp. Bombkapseln är konstruerad för att minimera risken för blindgångare genom att den har flera olika sätt att utlösas på eller självdestrueras. Stridsdelarna kan detonera genom utlösning med zonrör, genom utlösning vid anslag senast då stridsdelen slår i marken eller genom autodestruktion. Autodestruktionen innebär att stridsdelen exploderar efter ca 10 minuter om inte zon- eller anslagsutlösningen har fungerat.

Skulle samtliga funktioner enligt ovan i en stridsdel fallera så finns ytterligare en säkerhetsfunktion genom att batteriet i stridsdelen tar slut efter ungefär en timme. Då är det möjligt att t.ex. trampa på stridsdelen utan att den exploderar.

Sammantaget är således bombkapseln försedd med ett antal säkerhetsfunktioner som minimerar risken för blindgångare. Risken bedöms av Försvarets materielverk vara mindre än 2 % för bombkapselns stridsdelar.

Det finns inga minstridsdelar i bombkapseln.

---------------------------------------------------------

Den bombkapsel som Försvarsmakten förfogar över har från början konstruerats för att minimera risken för blindgångare. Därmed minimeras de humanitära problem som oexploderad ammunition kan medföra.

Sydow om kluster
Anledningen till Svd-artikeln är väl att Riksdagen idag återigen har en interpellationdebatt i ämnet. Kan dom inte läsa gamla svar och spara in på pappersförbrukningen?

Mvh, B
Darkwand
Svenska freds är ju till sin natur mot vapen så diskussionen kommer aldrig att ta slut eftersom dom kommer alltid att hitta ett nytt som är hemskt. Som MÖP kan man på rak arm komma på att ganska stort antal där man kan vränga till pseudomoraliska argument.
Vildmannen
Ny debattartikel om klusterbomber, eller "terrorbomber" som artikelförfattaren föredrar att kalla dom.
http://aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,879778,00.html
imint
Återigen en artikel som man blir alldeles matt av att läsa...
Hemvärnsman av guds nåde
Jag har svårt att se någon nytta av klusterbomber i fredsbevarande insatser.
Dom togs väl fram för att förstöra fientliga flygfält.
Och därmed försvåra för den röde FI att invadera sverige.

Eller har jag fel??
imint
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Aug 31 2006, 12:07 ) *
Jag har svårt att se någon nytta av klusterbomber i fredsbevarande insatser.
Dom togs väl fram för att förstöra fientliga flygfält.
Och därmed försvåra för den röde FI att invadera sverige.

Eller har jag fel??

Nja, syftet var väl främst att anfalla Fi landstigningsplats alt uppmarschområde, de subbor som sitter i BK 90 gör ingen större skada på ett flygfält då de är optimerade att verka om oskyddad trupp och lätt bepansrade fordon (BMP och BTR serien)
Hemvärnsman av guds nåde
Ok.
Det är möjligt att det är så.
Jag är ingen expert på bombkapslar.
Men det är fortfarande ingen förklaring på vad vi ska ha dom till.
Dom har kanske ett berättigande i det gamla "Invasionsförsvaret" huh.gif
Men vad "insatsförsvaret" ska ha dom till?? tveka.gif

Flygvapnet kanske behåller dom för säkerhets skull???
I fall ryssen kommer.
imint
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Aug 31 2006, 14:29 ) *
Ok.

Flygvapnet kanske behåller dom för säkerhets skull???
I fall ryssen kommer.

Den är perfekt för att skingra folksamlingar och stävja upplopp happy.gif
106
Ok.

Varför inte använda dem mot samma typ av mål, dvs oskyddad trupp och lätt bepansrade fordon? Fasta posteringar som t ex beskjuter FN-personal med art eller grk borde väl gå alldeles utmärkt att fälla en BK90 eller två på?
Hemvärnsman av guds nåde
QUOTE (106 @ Aug 31 2006, 16:05 ) *

Ok.

Varför inte använda dem mot samma typ av mål, dvs oskyddad trupp och lätt bepansrade fordon? Fasta posteringar som t ex beskjuter FN-personal med art eller grk borde väl gå alldeles utmärkt att fälla en BK90 eller två på?

Över hur stor yta sprids laddningarna?

Kan man inte lika gärna använda vanliga sprängbomber??
106
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Aug 31 2006, 16:10 ) *
Över hur stor yta sprids laddningarna?

Enligt www.canit.se/~griffon/aviation/text/mjolner.htm så är området 250 m brett och 3-400 m långt.
Bosse Fors
Enligt 106´s länk navigerar den med hjälp av "INS" och "radar altimeter". Det förstnämnda står, gissar jag, för inertial navigation system och bestämmer väl navigeringen i ytled (kanske med gyron eller nåt?) det sistnämnda styr höjden då antar jag. Hur är precisa är dom jämfört med GPS? INS utgår väl från avfyrningspositionen kan väl inte vara sådär jätteexakt eller är jag ute och flyger? vissel.gif

Mvh, B

Edit:
Snart kommer kanske Excalibur in i bilden också. Blir det också ett "skräckvapen" tro? vissel.gif Kan såvitt jag förstår "laddas" med liknande stridsdelar som Bk 90. Vad avgör då vapenvalet(förutsätter att Archer artilleri har flugits in. Samt givetsvis att adekvat fraktflygplan köpts in :P )? Avstånd till mål? Krav på precision? Kostnad? Är ingen militärmänniska så jag vet inte svaret...
Excalibur
106
Om man uppdaterar INS efterhand är det ganska exakt. Själva principen går väl att jämföra med navigation i råterräng med karta, kompass och stegning, felet ökar med tiden/sträckan men om man efter vägen hittar punkter så man vet precis var man är så blir det ganska exakt ändå. Det var tillräckligt för att navigera till månen och tillbaka, då med uppdatering genom att mäta in stjärnor. Men i det här fallet rör det sig om en kapsel som bara ska flyga några kilometer så man kan nog förutsätta att det är "tillräckligt" exakt.

Wikipedia om INS.
Hemvärnsman av guds nåde
Att det betraktas som ett skräckvapen är väl för att alla laddningar inte smäller på en gång?
Utan en viss procent ligger kvar och försvårar framryckning.
Och därmed är även risken att civila kommer in i området innan alla exploderat?

Kan man inte programera den så att alla substridsdelar smäller vid markkontakt??
Då kan man ju styra förloppet bättre.
imint
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Aug 31 2006, 17:43 ) *
Att det betraktas som ett skräckvapen är väl för att alla laddningar inte smäller på en gång?

Kan man inte programera den så att alla substridsdelar smäller vid markkontakt??

Den vi BK vi använder är det meningen att alla subborna ska ska detonera vid fällningstillfället, inga har till syfte "att ligga kvar" för att försvåra. procenten blindgångare är mycket litet
106
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Aug 31 2006 @ 17:43)

Den vi BK vi använder är det meningen att alla subborna ska ska detonera vid fällningstillfället, inga har till syfte "att ligga kvar" för att försvåra. procenten blindgångare är mycket litet

Vilket också står i Bosse Fors inlägg tidigare i tråden.

Bombkapseln är konstruerad för att minimera risken för blindgångare genom att den har flera olika sätt att utlösas på eller självdestrueras. Stridsdelarna kan detonera genom utlösning med zonrör, genom utlösning vid anslag senast då stridsdelen slår i marken eller genom autodestruktion. Autodestruktionen innebär att stridsdelen exploderar efter ca 10 minuter om inte zon- eller anslagsutlösningen har fungerat.

Skulle samtliga funktioner enligt ovan i en stridsdel fallera så finns ytterligare en säkerhetsfunktion genom att batteriet i stridsdelen tar slut efter ungefär en timme. Då är det möjligt att t.ex. trampa på stridsdelen utan att den exploderar.

Sammantaget är således bombkapseln försedd med ett antal säkerhetsfunktioner som minimerar risken för blindgångare. Risken bedöms av Försvarets materielverk vara mindre än 2 % för bombkapselns stridsdelar.

Det finns inga minstridsdelar i bombkapseln.
griffon
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Aug 31 2006, 16:10 ) *
Kan man inte lika gärna använda vanliga sprängbomber??

Eftersom de är avsedda för ytmål skulle det behövas mycket större antal bomber (inte fler än substridsdelarna, förstås) för att få minst samma verkan "överallt" inom målområdet. Dessutom har sprängbomber ett mycket större säkerhetsavstånd (till civila och egen trupp), just för att det är större laddningar det handlar om.
Erik_G

Det är ju liksom meningen med substridsdelen, men som alla av människan uppfunna och tillverkade manicker är det inte 100% säkert att de fungerar som de ska, därav de andra ovan beskrivna mekanismerna som ska se till att substridsdelen förr eller senare smäller eller desarmeras.

Dessutom bör det poängteras att vanliga sprängbomber inte heller garanterat smäller efter fällning, något som ibland märks när det ska byggas något nere i europas städer, som t.ex London, då man fortfarande kan hitta blindgångare från vk 2 i marken.

Fast jag misstänker att dagens bomber är betydligt mer benägna att smälla när de ska, än 40-talets dito.

/E
imint
QUOTE (106 @ Aug 31 2006, 17:59 ) *

Sorry, jag läste inte så ordentligt Malajn.gif
106
QUOTE (imint @ Aug 31 2006, 18:48 ) *
QUOTE (106 @ Aug 31 2006, 17:59 ) *

Sorry, jag läste inte så ordentligt Malajn.gif

Det var inte dig jag tänkte på utan frågeställaren. Du bekräftade ju bara vad som stod där.
Hemvärnsman av guds nåde
QUOTE (imint @ Aug 31 2006, 17:55 ) *

Då är den alltså inte det "skräckvapen" som den utmålas som i artikeln??
pagge
Det var ett tag sedan jag pysslade med dylikt, men att en ammunitionstyp har inbyggd autodestruktion garanterar inte att den verkligen sprängs efter den inställda tiden. Inte heller automatisk deaktivering är hundraprocentigt. Sparka till en substridsdel som väder och vind fått göra sitt med och risken finns att batterisyra börjar läcka och sätter igång en otrevlig reaktion. Naturligtvis blir risken mindre ju fler sådana här säkerhetssteg som finns, men hundraprocentigt blir det aldrig. Jag har inte sett substridsdelarna i Bk90, men amerikanerna målar sina BLU-97 gula, just för att röjande personal lättare ska kunna hitta dessa.
Erik_G
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Aug 31 2006, 18:55 ) *
Då är den alltså inte det "skräckvapen" som den utmålas som i artikeln??

Nej, inte riktigt.. men som alla vapen, så är den designad för att döda, skada och förstöra, och som alla vapen finns det en risk att oskyldiga drabbas.. så i den bemärkelsen är det ett "skräckvapen" som alla andra..
Men i bland andra multipelvapen är Bk90 inte det elakaste alternativet.

/E
Darkwand
Vi måste kvotera in yrkesofficerare i svenska freds så att dom kan få adekvata och korrekta uppgifter om dylik svensk militär materiel.
GC1
QUOTE (jonte72 @ Apr 18 2006, 10:22 ) *
Det står att bombkapsel 90 består av upptill 72 substridsdelar, och att 1% av dem blir blindgångare - då är det 0,7 kapslar som blir liggande i målområdet, vad är då problemet blink.gif .

Problemet är att det är mindre än 2% felmarginal och det blir nästan mer än 2st per fällning om man fäller båda kapslarna.
I övrigt så räcker det med en rackarns OXA för att jag ska bli nervös.... Om jag inte vet var den ligger alltså.
106
Hur stor är felprocenten på handgranater, am till granattillsats, granatspruta, grg, pskott, diverse akan, strv, grk, haubits mm?
GC1
QUOTE (106 @ Aug 31 2006, 21:11 ) *
Hur stor är felprocenten på handgranater, am till granattillsats, granatspruta, grg, pskott, diverse akan, strv, grk, haubits mm?

Till granattillsatsen är den ganska hög tror jag, då jag sett 2 blindgångare och inte varit med och skjutit särskilt många skarpa.
Psilander
Jag skulle gärna undvika vara övningsledare till granatspruta om man måste kamma terrängen efter oxa efter skjutning, men jag skjuter gärna. smile.gif

Vi kanske skulle grunda "Svenska Krigs och Örlogsföreningen" för ätt kategoriskt vara mot alla Svenska freds uttalanden, av ren princip. navy2.gif bash.gif camo.gif
GC1
QUOTE (Psilander @ Aug 31 2006, 21:17 ) *
Jag skulle gärna undvika vara övningsledare till granatspruta om man måste kamma terrängen efter oxa efter skjutning, men jag skjuter gärna. smile.gif

Är du rädd eller?
biggrin.gif
Bosse Fors
QUOTE (106 @ Aug 31 2006, 17:30 ) *
Själva principen går väl att jämföra med navigation i råterräng med karta, kompass och stegning, felet ökar med tiden/sträckan men om man efter vägen hittar punkter så man vet precis var man är så blir det ganska exakt ändå.

Wikipedia om INS.

Låter bra det. Bara det överstiger undertecknads orienteringsförmåga så. Malajn.gif Vill man ha större noggrannhet borde det väl också gå att bygga på med GPS?
Tack för länken förresten.

Mvh, B
Danne
Jag kan väl vara lite mot strömmen då och säga att jag i dagens läge inte ser ett behov av BKn.

Missförstå mig inte, jag vill ha en attack kapacitet hos Griparna, men detta vapensystem är inte det som behövs för det vi vill åstadkomma.

Vi har inte haft en vettig punktmålskapacitet till Gripen under HELA dess karriär.
Vi har inte haft en vettig spaningskapacitet till Gripen under HELA dess karriär.

Visst visst, det börjar nu skruvas på Litenings och spaningskapslar. Men detta är inte fleet wide, utan mer kläm och känn än så länge. Mavericks av gammal generation, akan och ett yttäckande vapen är det vi har haft att tillgå.

Inga LGB/GBU, av någon generation.

Jag är av den typen som favoriserar extremt våld mot en mycket reducerad yta. BKn har en roll, men den är MYCKET begränsad nu efter kalla krigets slut och insatsförsvarets introduktion.

Så...visst gör fågelholkar av några BKs, men ge Flygvapnet materiel att lösa sin uppgift. En verkansreducerad EGBU är idag det mest politiskt korrekta sättet att med flyg göra hål på annat lands egendom.

Visst det finns stoooora hål gällande jaktrollen med, men där har vi iaf ett "J". "A":t är reducerat till sjömål,ytmål och stridsvagnar under bra förhållanden. "S":t är i stort sett icke existerande.

blyg.gif
imint
QUOTE (Danne @ Aug 31 2006, 21:53 ) *
Visst det finns stoooora hål gällande jaktrollen med, men där har vi iaf ett "J". "A":t är reducerat till sjömål,ytmål och stridsvagnar under bra förhållanden. "S":t är i stort sett icke existerande.

blyg.gif

Don´t forget the Mark I Eyeball... Malajn.gif
GC1
QUOTE (imint @ Aug 31 2006, 22:09 ) *

blyg.gif

Don´t forget the Mark I Eyeball... Malajn.gif

Puck2:a

Har dom inte kikare med sig i cockpit? biggrin.gif

Jag hade seriöst fått för mig att det fanns bra spaningskapslar....
Psilander
Är du rädd eller?

Nej, men jag sitter hellre på mässen med en klar, än jagar oexploderade pingisbollar i skogen.

Ett bra citat som SF borde lyssna till.

"Det väsentliga i krig är våld, återhållsamhet är idioti"
Capt. John Coward, FC HMS Brillant 1982.
106
Vi har inte haft en vettig punktmålskapacitet till Gripen under HELA dess karriär.
Vi har inte haft en vettig spaningskapacitet till Gripen under HELA dess karriär.

Glöm inte bristen på telekrigsförmåga. Tycker nog att Urban Röd mycket väl kunde fått fortsätta flyga Viggen till man hade en ersättare för de olika rollerna.

LDP och modernare Maverick tycker jag borde tillförts redan i samband med mod till AJS, även om det skulle varit i begränsad omfattning.

Visst skulle jag också vilja se fler LGB/GBU och nyare robotar, men jag vill nog inte köra BK90 till skroten bara för att de var en del av "invasionsförsvaret". Förresten frågade jag vid ett besök på F7 1999 varför de inte hade bomber eller övade CAS, som svar fick jag då att "sådant ska vi inte använda våra 39:or till, det är de för värdefulla för". Vid följdfrågan varför det tydligen gick bra med F-18 och liknande blev svaret något i stil med "Va, gör dom? Men det är amerikanerna det och inget vi ska hålla på med". Ibland är det inte så konstigt att det tar tid att införa "nya" saker.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.