Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pansarskott eller liknande RSV laddning
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3
dxl
Anledning till att vi vart utdömda var att vi inte "öppna" eld på fientlig trupp som kom springande... men vad gör man om de är civila 1½ meter från 58an utan propp/kåpa

Och ibland dör man för att man får ett träd i huvudet eller kanske en hjärtattack eller allergisk reaktion på på tyget i uniformen.
Ibland dör man helt enkelt bara...

förlåt för OT, men är det bara jag som tycker det pratas väldigt mycket om samma övning i massa trådar och desutom så är det oftast inget konstruktivt ändå utan bara massa whinande över vems vest som blinkade eller borde ha blinkat bla bla bla
Fk Zak
Jag minns att jag lärde mig under min GU om nått system som tydligen sitter på nån T-70 eller motsvarande T. En liten "kanon" som skjuter ut en laddning som i sin tur minst stör en inkommande projektil. Denna ska tydligen hinna plocka bort ett hot som skjuts >50m (tror jag det var). Den laddar om på 0,2sek om jag minns rätt. Jag gissar att här finns någon som känner till vilket system jag tänker på Malajn.gif . Kankse kan berätta lite om det? För det är ju högintressant när vi nu pratar om bekämpning med PV-vapen.

Angående takhöjder osv täker jag mig också att man i någon mån "förbekämpar" taken en bit innan man passerar byggnaderna. Innan jag hamnar allt för mycket OT tänkte jag fråga om nån sådär på rak arm känner till någon tråd som behandlar pansar(skytte)/strv i urban miljö?

/Zacke
Rickard N
Låter lite som Arena, jag är väldigt dåligt påläst på hur bra det funkar. Om man skall tro tillverkarna så klarar det förmodligen allt smile.gif
dxl
Man kan ju inte utgå från att förbekämpning alltid är möjligt.
Och i de fallen så har du inte så mycket mer skydd från skyttar på taken än dina egna skyttar som antingen är uppsutna eller på marken
cf112
QUOTE (Rickard N @ Aug 3 2006, 12:51 ) *
Låter lite som Arena, jag är väldigt dåligt påläst på hur bra det funkar. Om man skall tro tillverkarna så klarar det förmodligen allt smile.gif

Riktigt intressant sida. Filmerna illustrerar ganska bra hur det SKA funka. Frågan är om det gör det IRL.
Olle P
QUOTE (Meradan @ Aug 3 2006, 11:41 ) *
Nej, du kan inte tempera de vanliga spränggranaterna till 122:orna, om det nu inte kommit nya granater på senaste tiden. Dessa är vanliga "dumma" GRK-granater med ögonblicksbrisad.
Jag har från en "initierad källa" (instruktör på MSS) fått lära mej att granaten kan ändras mellan ögonblicksbrisad och inträngningsbrisad. (Håller på att implementeras i Steel Beasts, för övrigt...)

/Olle
The Swede
QUOTE (Olle P @ Aug 3 2006, 14:26 ) *
QUOTE (Meradan @ Aug 3 2006, 11:41 ) *
Nej, du kan inte tempera de vanliga spränggranaterna till 122:orna, om det nu inte kommit nya granater på senaste tiden. Dessa är vanliga "dumma" GRK-granater med ögonblicksbrisad.
Jag har från en "initierad källa" (instruktör på MSS) fått lära mej att granaten kan ändras mellan ögonblicksbrisad och inträngningsbrisad. (Håller på att implementeras i Steel Beasts, för övrigt...)

/Olle

Det är mer än vad som framgår av I-boken iallafall.

Spårljusspränggranaten har en sprängladdning av gjuten Hexotol. Tändröret har en ögonblicksfunktion och fungerar vid sneda anslagsvinklar ner till ca. 3 gr.

Har det kommit en ny spränggranat möjligen?

The Swede pansar2.png
twintip
Finns det inga lämpliga sätt att förstöra kanonen på stridsvagnen?
GC1
QUOTE (twintip @ Aug 3 2006, 18:29 ) *
Finns det inga lämpliga sätt att förstöra kanonen på stridsvagnen?

jodå men det farliga är att komma åt den.
Phantom Goodbye
Fronta en strv med pskott är ju manligt som f-n men kanske inte det smartaste man kan hitta på. i vissa situationer är manligheten prioriterad, läs inget val, i andra smartheten och man skjuter bakifrån men då har man kanske haft tid att lägga ut lite minor och andra godsaker som tack för senast eller vad man nu vill kalla det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.