Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Granat?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
SERG. B
Någon vet vad detta är?

Form av övningsgranat, rökfackla? Jag har aldrig sett en sådan förut.

JBP
tycker att det ser ut som ett knallskott.. kommer inte ihåg modellbeteckningen..
SERG. B
När används dom?
uoff
QUOTE (SERG. B @ Apr 13 2006, 16:43 ) *
Någon vet vad detta är?

Knallskott m/42C
(Stark knall efter 7 - 10 s)

QUOTE (SERG. B @ Apr 13 2006, 17:08 ) *
När används dom?

När man vill att det skall smälla.
SERG. B
Typ vid en sådann här situation eller? : PANG!!!! PANG!!!! "förläggningen är upptäckt, fienden anfaller besätt eldställningarna!!!"

Killen som hittade den sa att det var ett rött pulvet inuti, så jag trodde direkt att det var ngn övningsgranat med färgampull som de man skjuter M203 med(fast den ser ju verkligen inte ut som ngn granat)
Skuggan
ser onekligen ut som ett knallskott
dock av annan modell än de jag sett som var av papp....
oak
Det är det gammla knallskottet kommer inte i håg vilken mod.beteckning den har men
den var betydligt kraftigare än knallskott 5.Den borde ha försvunnit runt mitten av 90 talet
/oak
SERG. B
men varför är det ett rött pulver inuti?
Hornet
någon form av krut? eller något som ger rök?
Strv101
Kom bara inte på tanken att pilla isär knallskottet och sedan sätta fyr på krutet med en tändsticka. Krutet brinner otroligt fort och vad jag har för mig så innehöll det magnesium vilket ger ett starkt sken samt hög värme.

Anledningen till att jag höjer ett varnande finger för detta är att under tiden m/42c var i bruk så skadades det många soldater som fick för sig den smarta idén att leka med krut blandningen och tändstickor vilket i regel ledde till att soldaten fick uppsöka handkirurgen med 3:e gradens brännskador på handen som hade hållit i tändstickan. Eftersom man inte hinner dra bort handen när krutet tänder.

Sedan har denna en betydligt kraftigare sprängverkan än det nya knallskottet så hållet inte med kroppen efter antändning.

Personligen tycker jag att det är synd att m/42C försvann och ersattes av det nya knallskott 5 som bara låter som en 5 öres smällare i jämförelse med m/42c. sad.gif

Jag vill inte bara sitta och och låta som en sur moralgubbe men det kan vara ohälsosamt att leka med ammunitions effekter som man inte har riktig vetskap om.
Vikström
Hur såg m/42c ut? En nyårafton för en herrans massa år sen (93-94) hade farsgubben kommit över ett knallskot (med kronmärkning om minnet inte sviker). Det var kubiskt, cirka 7-8cm brett och omlindat med märlingslikanded snöre. Small så in åt h-lvete. Det hade hängts upp på gaveln på morfars gammla utedass och dassväggarna välte clap.gif
The Swede
QUOTE (fu. vikström @ Apr 13 2006, 19:45 ) *
Hur såg m/42c ut?

Testa att kolla på bilden i första inlägget. bong.gif
Kvasifilosofen
Det röda pulvret är en knallsats. Riktigt farligt att leka med. Minns förevisningar i avskräckande syfte där vapenrockar sprängdes i småbitar och hjälmar skickades MÅNGA meter rakt upp.

Hindrade tyvärr inte en värnpliktig på grannkompaniet att spola ner ett i toaletten på tredje våningen och därmed totalt överraska en stackare som satt och "mediterade" på våningen under. Reparationsarbetet blev omfattande och KOSTSAMT eftersom avloppet fick bytas ut helt och hållet. Tack och lov blev ingen skadad förutom en bula i pannan när dörren till toalettbåset öppnades med pannan. Inte utan komiska inslag dock. Malajn.gif
SERG. B
Tack för svaret, finns ingen risk att jag hade tänkt leka med denna pryl, däremot han som frågade mig och som hade hittat knallskotet. Nu vet jag vad jag ska säga till honom, hoppas att han ändå låter bli.
Vikström
QUOTE (The Swede @ Apr 13 2006, 19:52 ) *
Testa att kolla på bilden i första inlägget. bong.gif
My bad, missuppfattade och fick det till att bilden var på ett knallskott 5. Hur som helst, har det funnits något knallskott enligt min beskrivning?
heiho
Gamla knallskottet innehåller amoniumpikrat, ger en hög knall och "vit blixt".
Dom funkade bra som flash-bang. Jämfört med de nya knallskotten så är det som att jämföra en kinapuff med en ettöres.
Vildmannen
Ville man ha konfettiregn så stoppade man in knallskottet i en toapappersrulle happy.gif
tinhead
Hur såg m/42c ut? En nyårafton för en herrans massa år sen (93-94) hade farsgubben kommit över ett knallskot (med kronmärkning om minnet inte sviker). Det var kubiskt, cirka 7-8cm brett och omlindat med märlingslikanded snöre. Small så in åt h-lvete. Det hade hängts upp på gaveln på morfars gammla utedass och dassväggarna välte clap.gif

Kanske detsamma kraftigare knallskott som lämnade en blå "hatt" efter sig?
Den "hatten" passade väldigt bra på personbilars släpvagnskula. biggrin.gif
Tyvärr har jag ingen mer info än ett vagt minne om att det har funnits minst 2 varianter, den svagare m/42c och en kraftigare som jag kopplar ihop med en blå plasthatt..
cf112
QUOTE (tinhead @ Apr 17 2006, 01:17 ) *

Kanske detsamma kraftigare knallskott som lämnade en blå "hatt" efter sig?
Den "hatten" passade väldigt bra på personbilars släpvagnskula. biggrin.gif
Tyvärr har jag ingen mer info än ett vagt minne om att det har funnits minst 2 varianter, den svagare m/42c och en kraftigare som jag kopplar ihop med en blå plasthatt..

Den blåa hatten du menar har jag för mig tillhör krevadpatron m/något som sköts upp med ett ganska mysko vapen med stor tratt framtill. Farbror Joakim bössa ungefär...
KD803
QUOTE (cf112 @ Apr 17 2006, 11:45 ) *
Den blåa hatten du menar har jag för mig tillhör krevadpatron m/något som sköts upp med ett ganska mysko vapen med stor tratt framtill. Farbror Joakim bössa ungefär...

Det "mysko vapnet" var en modifierad Mauser med avkortad pipa och kopp för krevadpatronen. Har ersatts av nya krevadpatroner för signalpistol.
Koskela
QUOTE (BJE @ Apr 17 2006, 18:52 ) *
QUOTE (cf112 @ Apr 17 2006, 11:45 ) *

Det "mysko vapnet" var en modifierad Mauser med avkortad pipa och kopp för krevadpatronen. Har ersatts av nya krevadpatroner för signalpistol.

Krevadkarbin....mmmh!

Om man titar på baksidan på knallskottet finns det ett hål, som snöre kan trädas genom. Avsett för att hänga upp knallskottet i träd el dyl. Likt det nya knallskottet var det kastförbud på detta också
Har inte sett något förbud mot att stoppa ned det i burk med vapenfett 101. FETT!!!

Koskela camo.gif clap.gif
The Swede
Kanske dags att läsa SÄKI?

SÄKI Ehv/Pv:

Knallskott

1. Tändning av knallskott. - Knallskottets knoppsats tänder med relativt kraftig sticklåga, varför fingrarna eller ansiktet inte skall hållas alltför nära knoppsatsen.

Knallskott får inte kastas så att personal eller materiel hamnar inom knallskottets riskområde.

2. Förvaring. - Knallskott skall hållas i handen eller får förvaras i väskan till stridsvästen eller stridsbältet (motsvarande).

Knallskott får inte samförvaras i väska tillsammans med annan materiel.

Skyddshuven på knallskottet får lossas först omedelbart före användningen. Har huven lossats skall skottet förbrukas på platsen.

3. Riskområde. - Riskområdet begränsas av en cirkel med knallskottet som medelpunkt och med en radie av 15 m.

Åtgärder vid klick

4. Riskområde. - Riskområdet får beträdas tidigast 2 min efter det knallskottet tänts.

5. OXA. - Knallskott som inte fungerat redovisas i samband med ammunitionsredovisning som OXA.

Jag kan däremot hålla med om att man inte fick kasta det gamla knallskottet.

The Swede pansar2.png
Rune Frunkh
QUOTE (Strv101 @ Apr 13 2006, 19:36 ) *
Kom bara inte på tanken att pilla isär knallskottet och sedan sätta fyr på krutet med en tändsticka. Krutet brinner otroligt fort och vad jag har för mig så innehöll det magnesium vilket ger ett starkt sken samt hög värme.

Anledningen till att jag höjer ett varnande finger för detta är att under tiden m/42c var i bruk så skadades det många soldater som fick för sig den smarta idén att leka med krut blandningen och tändstickor vilket i regel ledde till att soldaten fick uppsöka handkirurgen med 3:e gradens brännskador på handen som hade hållit i tändstickan. Eftersom man inte hinner dra bort handen när krutet tänder.

Sedan har denna en betydligt kraftigare sprängverkan än det nya knallskottet så hållet inte med kroppen efter antändning.

Personligen tycker jag att det är synd att m/42C försvann och ersattes av det nya knallskott 5 som bara låter som en 5 öres smällare i jämförelse med m/42c. sad.gif

Jag vill inte bara sitta och och låta som en sur moralgubbe men det kan vara ohälsosamt att leka med ammunitions effekter som man inte har riktig vetskap om.

Jodå, det har hänt... En av mina soldater pillade på ett knallskott under slutövningen och "råkade" bränna sig. Malajn.gif (Just som i scenariot ovan.) Efter att ha gått och haft ont i handen någon timme i förläggningen och försökt dämpa smärtan/skadan genom att kyla i snö, kom han lomande och berättade vad han gjort. Handen var ordentilgt svedd och vit. Soldaten transporterades iväg till närmaste sjukhus med MC-ordonans där han omhändertogs. Sjuksköterskan som undersökte honom undrade naturligtvis vad han gjort varpå soldaten undskyllande förklarade att han bränt sig på kaminen. Sköterskan svarade då: "Runt om hela handen... Hur är det möjligt...?". vissel.gif

(Samma effekt kan erhållas om man leker med eldmarkeringspatronerna till pskotten...)
Rickard N
Krevadkarbin är av ondo angry.gif
fick nog en hkp-9 förare att blinka till en extra gång när han flög in i första bollen i en eldstöt jag skulle utföra smile.gif
Ghostman

Har något liknande minne av något blått hängandes i ett träd 10 meter från huset under 80-talet. Jag säger likadant, det small något så in åt...... vissel.gif ...... ja just det! Vårdat språk va det ja. Men gav en viss villha känsla dribble.gif wub.gif
Psson
Fick den föga äran att destruera ett gäng knallskott m/ä enl bild gjorde misstaget att lägga dem i en grillplats på övningsfältet där vi var och att försöka elda upp dem kan meddela att grillgallret som väger ca 50 kilo lyfte 1 m upp till höger antalet som destruerades var 8 st.

Jag kan vekligen se kopplingen till personen som sett instruktionsfilmen med uniformskläder.
Innuendo
Jag tyckte inte det var värt att starta en ny tråd om detta, men aj gtror det ska passa här. Särskilt då jag fick tillbaka minnesflashar från detta med blåa saker som hängde i träd på påskaftnar.

En halvgalning som min far känner hade en gång för ca 15 år sen enligt honom fått tag på nått militärt som skulle smälla som bara f-n. Sagt och gjort han tog fram denna grej, ett långsmalt (tror det var blått) plaströr, som han hängde i ett träd. Han utlöste denna patron medelst ett bilbatteri och startkablar. Det small nått fruktansvärt.

Är detta nått militärt, eller sa han bar det? Någon som känner igen beskrivningen?
Bliss
Skulle ju kunna vara en 20mm eldmarkeringspatron till GRG
Innuendo
Bliss
Går den att utlösa med bilbatteri?

Dock så skulle utseendet nog kunna stämma. Den såg ut som en 20mm eldmarkeringspatron till pskottet. Dock så var det just el som behövedes för att utlösa. Jag kommer ihåg hans frenetiska jakt på startkablar innan han hittade dem.
Bliss
Ja just det där med avfyrning via el ställer ju till det lite grann, eldmarkeringsladdning m/64 antänds ju normalt av en tändare.

Skall ärligt talat säga att jag gick mest på formen (blått plaströr som smäller som bara f-n)
Har suttit och tittat igenom SoldR Mtrl Spräng och Tändmedel, finns ju ett alternativ att det skulle vara en elsprängpatron, men de är ju betydligt mindre än vad en eldmarkeringsladdning är.
Unicorn
QUOTE (Vildmannen @ Apr 16 2006, 22:57 ) *
Ville man ha konfettiregn så stoppade man in knallskottet i en toapappersrulle happy.gif

...och ville man ha ett bauta-eldklot för att simulera stora granater kapade man ett mjölpaket i två delar och ställde knallskottet i.

Det small om jag inte minns fel något lägre, men attans ett sånt eldklot...
Innuendo
Bliss, jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt kommer ihåg storleken. Hur står är en såndär elsprängpatron?
Ing
QUOTE (Innuendo @ Apr 26 2006, 11:00 ) *
Bliss, jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt kommer ihåg storleken. Hur står är en såndär elsprängpatron?

Ca 6mm i diameter, 6cm lång.
Och ofta inte blå. smile.gif
Innuendo
Då var det nog inte den smile.gif
KAnske inte ens var militär
ADPK
Hejsan alla goa å glada krigsgalna!

Undrar vad det är för Granater/hylsor som är på bilden.

LÄNK TILL STOR BILD

NR: 1 är från ngn 20mm kanon.
NR: 2 Ska enligt en vara från en U-båt's kanon som används för att skydda mot Flyganfall.
NR: 3?
NR: 4?

Vill få mkt info, och gärna bilder på hur kanonerna som sköt ut dessa såg ut.
MVH ADPK
Isgubbe
Hej ADPK och välkommen till forumet!

Först och främst läs igenom reglerna REGLER

När vi har frågor eller undrar över något så brukar det vara bra att börja med att söka efter trådar som innehåller samma eller liknande ämnen som man kan fortsätta diskussionen i. OM det inte finns någon tråd så kan man starta en ny tråd i rätt forum annars så fortsätter man lämpligen i den befintliga.

Om du har några frågor kontakta en av de BlåGula.

Happy posting!
Max
@ADPK

Granat nr 3 ser ut att vara en granatkartersch. Sköts med kanoner och exploderade sedan och skickade ut en massa hårdblykulor över målområdet. Ser ut att ha ett bränntidrör (dvs krut i tändröret antänds vid utskjutning och brinner sedan i kanaler i tidröret, när det brunnit klart så...BOOM) Granaten är skjuten och...jag skulle inte pilla allt för mkt smile.gif

Granat nr 4 ser ut att vara en 8 cm svinggranat som skjuts ifrån granatkastare. tändröret ser att möjligen kunna vara ett spetstidanslagsrör.

Inte 100% säker, men min bästa gissning.
Adam Wilhelm
QUOTE (Max @ Jul 21 2007, 19:07 ) *
Granat nr 3 ser ut att vara en granatkartersch. Sköts med kanoner och exploderade sedan och skickade ut en massa hårdblykulor över målområdet. Ser ut att ha ett bränntidrör (dvs krut i tändröret antänds vid utskjutning och brinner sedan i kanaler i tidröret, när det brunnit klart så...BOOM) Granaten är skjuten och...jag skulle inte pilla allt för mkt smile.gif

Enligt uppgift så är Granatkarteschen fullständigt ofarlig så länge den inte upphettas t.ex en brand.

Källa: min plutonchef, tillika EOD.
cf112
QUOTE (ADPK @ Jul 21 2007, 18:27 ) *

Lär med största sannolikhet vara från AKAN m47D som suttit i exempelvis PBV302.
Max
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jul 21 2007, 20:54 ) *
QUOTE (Max @ Jul 21 2007, 19:07 ) *

Enligt uppgift så är Granatkarteschen fullständigt ofarlig så länge den inte upphettas t.ex en brand.

Källa: min plutonchef, tillika EOD.

Taget! Antar att jag hade rätt om att det var bränntid på tändröret då? Hade det varit spetstidanslag så hade det varit en annan historia smile.gif

*May all explosions be expected*
Honken
QUOTE (Max @ Jul 21 2007, 23:56 ) *
Taget! Antar att jag hade rätt om att det var bränntid på tändröret då? Hade det varit spetstidanslag så hade det varit en annan historia smile.gif

*May all explosions be expected*

Man ser på granaten (nr 3) att den har tidsinställning, ute vid spetsen. Så att den har en bränntid med krut stämmer säkerligen, för den ser hyggligt gammal ut.
Max
Jajjemen, just den sortens granater hade oftast just sådana tändrör, men enligt uppgift förekom de även med andra sorter, och exakt hur ett spetstidsanslagsrör från den tiden, som passade nämnda granater, såg/ser ut har jag inte 100%ig koll på. Kan tilläggas att jag har varit med och röjt en nästan exakt likadan granat skarpt i våras. Bedömningen som gjordes av amröjledaren på plats var att röra den så lite som möjligt. Dock var den lite mer påverkad av yttre faktorer än den på bilden.

Bättre att ta det säkra före det osäkra smile.gif
Adam Wilhelm
Spränga är alltid roligt.

I veckan så var jag och min chef ute på två skarpa EOD-uppdrag.
Det ena gällde en 12 cm granat som hade hittats i ett sommastugeområde i Hemfosa.
Det andra var en handgranat som hade hittats i ett dödsvo och visade sig vara en övningshandgranat m/45.
Skuggan
eftersom det snackades knallskott i början på tråden så har jag en fråga..

hur ser en "eldmarkering 2" ut?
jag har sett effekten av vad jag tror var en sådan eldmarkering på ca 70m håll en mörk natt på Kråkberget i Skövde.
som jag upplevde det var det 3-4 blixtar och tillhörande knallar. såg ut som de small mitt i luften, men de KAN ha varit monterade på träd eller något..
hörde/såg även "eldmarkering ksp" vid samma tillfälle, det senare verkade vara nån form av smatterband. troligen utlöst med el...

nån som har bild på framförallt "eldmarkering 2"?

OBS: jag vet inte om det är rätt benämning, men det var det namnet jag hörde på den.
Teknikern
Efter som ingen svarat på vad det blå knallskottet med elkablar var så kan jag tala om att det var eldmarkering till SAAB-målen. Dom är skitkul att aptera, speciellt på höstarna när det ska klättras i träd och pallas äpplen,,,,,,,,,, Malajn.gif Jag kan lova att äppelträden får vara med fred från buset efter ett skott. laugh.gif
uoff
QUOTE (ADPK @ Jul 21 2007, 18:27 ) *
Hejsan alla goa å glada krigsgalna!

LÄNK TILL STOR BILD

NR: 2 Ska enligt en vara från en U-båt's kanon som används för att skydda mot Flyganfall.
NR: 3?
NR: 4?

Vill få mkt info, och gärna bilder på hur kanonerna som sköt ut dessa såg ut.
MVH ADPK

Nr 1) Som redan påpekats, hylsa till 20 mm akan m/41 och m/47. (Sök på Hispano-Suiza HS.404 och HS.804)
Nr 2) Ser ut som en avsågad hylsa till en 40 mm lvakan m/48. (Sök på Bofors L/70)
Nr 3) Som påpekats, en 7,5 cm granatkartesch m/1900. Vilket även detta redan påpekats syns det på gördeln att den har blivit avfyrad. Detta innebär dock inte automatiskt att det är en blindgångare eftersom det knappast syns på utsidan om en granatkartsch har briserat eller inte. Likadant är det med tändröret. Mängder av svenska artillerister har efter avslutad skjutning letat reda på en oskadd granathylsa och ett någorlunda oskadat tändrör, för att sedan skruva ihop desa, ta hem trofén och ställa den på spiselhyllan. Bästa sättet att ta reda på om granatkarteschen är tom eller inte är att väga den, en laddad 7,5 cm grkt m/1900 skall väga 6,77 kg med tändrör (varav blykulorna väger ungefär 3,5 kg). En oskjuten laddad grkt är i stort sett ofarlig så länge man inte eldar på den eller borrar i den, laddningen innehåller mindre svartkrut än tio paket kinapuff. En äkta blindgångare kan vara farlig eftersom tidröret även innehåller en anslagsfunktion (ett så kallat dubbelrör). Sjäv skulle jag inte dra mig för att ta hem en sådan om jag hittade den men jag skulle inte ställa mig på ett betonggolv och jonglera med den för än jag vägt den. (Sök på 75mm Krupp M 1901, M 1902 eller M 1903)
Nr 4) Som påpekats, en 8 cm vinggranat till granatkastare. Eftersom den är förkromad eller förnicklad kan man lungt utgå från att den är ofarlig. (Sök på 8 cm Grk)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.