The Swede
Apr 14 2006, 09:15
QUOTE (odenmedic @ Apr 14 2006, 00:17 )

QUOTE (The Swede @ Apr 13 2006, 16:23 )

Nädu, 97 hade jag flyttat från Åkersberga till Mullsjö så vi har nog inte mötts.
Det va synd, jag trodde att det va du som jag snodde bollen fran. Person i fraga, var latt rodharig

.
Jag har för det första inte rött hår och för det andra spelade jag D-line så någon boll brukade jag inte röra.
Vinter
Apr 14 2006, 18:20
Jag spelade under 2 säsonger i Telge Truckers U19 lag på 90 talets slut. Sedan en säsong med Crescent Tigers på Highschool i US. Sedan dog intresset bort pga värnplikten och studier.
Jag var väll aldrig någon stjärna tyvärr, men kul var det

Glömde nämna att jag spelade på line, DE,DT och C och i viss mån TE.
QUOTE (panzerkampfwagen @ Dec 23 2003, 10:39 )

Boys boys boys... Det är LINEBACKER som gäller! Ingen känsla är skönare än att sacka QBn för en 7-yards loss...

absolut! Det är Linebacker som gäller! Spelar själv i Helsingborg Crocodiles. Har första matchen på säsongen om tre veckor. Ska bli så förbannat kul! det är roligt att se att det är så många som spelar! Förresten vad väger du som spelar linebacker panzerkampfwagen? Själv är jag lite över 185cm och väger ca 80kg. Det kanske är lite för lite för att spela som linebacker? Jag spelar dessutom med seniorer så de väger ju en del de andra spelarna... Du har helt rätt, finns inget bättre än att sacka QB:n
gislemark
Apr 14 2006, 18:54
kan någon posta en länk med "fotball fur dummies"
har kollat på många amerkanska filmer om temat men jag sitter bara o gapar o fattar ingenting.
The Swede
Apr 14 2006, 20:02
QUOTE (gislemark @ Apr 14 2006, 19:54 )

kan någon posta en länk med "fotball fur dummies"
har kollat på många amerkanska filmer om temat men jag sitter bara o gapar o fattar ingenting.
Om du tittar lite längre upp på denna sidan så har jag postat en kort förklaring till spelets idé.
odenmedic
Apr 14 2006, 21:38
QUOTE (The Swede @ Apr 14 2006, 04:15 )

QUOTE (odenmedic @ Apr 14 2006, 00:17 )

QUOTE (The Swede @ Apr 13 2006, 16:23 )

Nädu, 97 hade jag flyttat från Åkersberga till Mullsjö så vi har nog inte mötts.
Det va synd, jag trodde att det va du som jag snodde bollen fran. Person i fraga, var latt rodharig

.
Jag har för det första inte rött hår och för det andra spelade jag D-line så någon boll brukade jag inte röra.
JO jag vet att du spelade D-line, och spelet i fraga sa snodde jag bollen fran en DT i endzone efter varan RB fumblade pa 1 yards linjen. Moi spelade FB pa goalline offence. Annars sa spelade jag sjalv ocksa DT.
Man har ju en massa minen fran min forsta match 1988 mot Peking Panthers och min sista match mot Black Knights i SM-semi 1998.
/A
Okej... Nu tröttnade jag på alla trådar om samma sak.
*Slog ihop 3 ämnen till ett, efter lite redigering*
//Yman, BlåGul
edit:
Och dessutom hör ju inte tråden hemma i Markan...
*Flyttar till Hinderbanan*
Ok grabbar... Snart börjar säsongen. Har ni några förväntningar eller förhoppningar om säsongen eller gör ni som jag. Hoppas på att man tar sig helskinnad igenom...
Så, då va första matchen spelad... Vi blev utklassade av Lugi Vikings och en av våra rutinerade wide recievers fick åka till sjukhuset med ambulans. Förmodligen var det en fet hjärnskakning. De var rädda att han hade skadat nacken men de så inget på röntgen. Men ser fram emot nästa match nästa vecka! Hoppas ni andra som är aktiva med sporten också skriver på tråden lite då och då :P
Lirar/lirade Fullback i Fd Göteborg Giants, Nuvarande Göteborg Marvels. =)
På linjen står ni ju bara o smeker varann, som runner har man FART..! :P det är då det gör ont på allvar. ;)
Credit till alla som lirar, det är en underbar sport.
//Mats
HotelAlpha
May 19 2006, 05:47
Tänkte göra comeback Crusaders i helgen mot Jämtland, första hemma matchen för säsongen!!
Spelar OL.
QUOTE (HotelAlpha @ May 19 2006, 06:47 )

Tänkte göra comeback Crusaders i helgen mot Jämtland, första hemma matchen för säsongen!!
Spelar OL.

De är ju sjukligt bra... synd att de inte tog Mean machines förra säsongen.
odenmedic
May 22 2006, 14:32
Ex Goteborg Giants spelare U.S. Marine, reservist Cpl. Sven Hestrand.
QUOTE (odenmedic @ May 22 2006, 15:32 )

Är det du? Stabil kille i övrigt... HAn har gjort ungefär de saker som jag också vill göra här i livet. Han måste ha varit en hejare på Football för att få ett scholarship.
odenmedic
May 22 2006, 20:50
QUOTE (Jonne @ May 22 2006, 12:10 )

QUOTE (odenmedic @ May 22 2006, 15:32 )

Är det du? Stabil kille i övrigt... HAn har gjort ungefär de saker som jag också vill göra här i livet. Han måste ha varit en hejare på Football för att få ett scholarship.
nope, ingen

. men USAF. Har spelat mot Sven nar jag spelade for Halmstad pa det tidiga 90talet. Plus att The Swedes (nick for hans skola) spelade mot mitt college i NAIA kvartsfinalen 1995. Tyvarr sa spelade verken jag eller han i den matchen.
/a
nope, ingen

. men USAF. Har spelat mot Sven nar jag spelade for Halmstad pa det tidiga 90talet. Plus att The Swedes (nick for hans skola) spelade mot mitt college i NAIA kvartsfinalen 1995. Tyvarr sa spelade verken jag eller han i den matchen.
/a
Ok...Men ni måste ju varit riktigt sjukligt grymma! Hur kommer man egentligen till college i USA? Man måste ju va fete bra isåfall. Fick du medborgarskap på det viset så du kunde gå med USAF? Varför spelade inte nån av er i matchen?
odenmedic
May 23 2006, 14:26
Grym o grym...att komma in pa college ar inte svart. du kan antagligen soka stipedium, eller kora en Walk-on. Walk-on betyder att du soker till en skola som vanlig student och sen borjar tranna med dom, for att forsoka fa ett stipdndium nasta ar. Ett annat bra alternative ar att ta ett ar som high-school student, I mitt fall sa var jag pa en landslags utagning 1991-1992, och blev utagen som reserv av den amerikansk headcochen . Senare nar jag sokte till college sa blev det naturligt att soka till hans skola.
1995 hade ett crappy year och jag spelade bara JV. och vafor Sven spelade vet jag inte.
Du behover inte a medborgarskap att soka till USAF, men ett arbetstillstand aka Green Card.
/a
QUOTE (odenmedic @ May 23 2006, 15:26 )

Grym o grym...att komma in pa college ar inte svart. du kan antagligen soka stipedium, eller kora en Walk-on. Walk-on betyder att du soker till en skola som vanlig student och sen borjar tranna med dom, for att forsoka fa ett stipdndium nasta ar. Ett annat bra alternative ar att ta ett ar som high-school student, I mitt fall sa var jag pa en landslags utagning 1991-1992, och blev utagen som reserv av den amerikansk headcochen . Senare nar jag sokte till college sa blev det naturligt att soka till hans skola.
1995 hade ett crappy year och jag spelade bara JV. och vafor Sven spelade vet jag inte.
Du behover inte a medborgarskap att soka till USAF, men ett arbetstillstand aka Green Card.
/a
Ok. Vet du om vi har haft några svenskar i NFL? HAr för mig att vi har haft det... VAd gör man på college? E de mycket plugg eller är det mest football? Du tänkte aldrig på att gå till en combine och försöka ta dig till NFL :P Men det däremot måste vara riktigt svårt.
odenmedic
May 23 2006, 14:48
QUOTE (Jonne @ May 23 2006, 09:32 )

QUOTE (odenmedic @ May 23 2006, 15:26 )

/a
Ok. Vet du om vi har haft några svenskar i NFL? HAr för mig att vi har haft det... VAd gör man på college? E de mycket plugg eller är det mest football? Du tänkte aldrig på att gå till en combine och försöka ta dig till NFL :P Men det däremot måste vara riktigt svårt.
Svenska spelare i NFL, since 1989.
Bjorn Nittmo Ola KimrinVad gor man pa universitet i Uppsala, Pluggar och festar

, och slang in en 7 dagar fotball on top of that.
Combine jag.....Not. viste att jag inte skull ha en chance.
/a
Varför har bara svenskarna varit kickers? Men, men vad lira du? Själv är det LB som gäller. Var amerikanarna duktiga? Jag menar vissa måste ju ha spelat sedan de varit små typ Pee-wee och sånt. Var där någon i dit lag som gick till combine och blev draftad?
odenmedic
May 23 2006, 19:52
Varför har bara svenskarna varit kickers?
=Soccer aka normal fotbollQUOTE
Men, men vad lira du? Själv är det LB som gäller.
DT eller DE (3 string K one year), Sverige allt utom CB och QB. QUOTE
Var amerikanarna duktiga? Jag menar vissa måste ju ha spelat sedan de varit små typ Pee-wee och sånt
.
allt ar beronde pa Coaching, men dom flesta borjar runt 14-15. men da har spelat Flagg i gympan sedan ettan. Men Sverige ska kunna producera fler battre spelare, med starten av Pee-wee for nat ar sedan.QUOTE
Var där någon i dit lag som gick till combine och blev draftad?
En QB som spelade for KC chiefs practice squad, som Free agent. Min skola har bara haft en spelare Draftad, No 78 i 1986 draft. Och startade som FB i Superbowl XXV (1991)
någon som vet om ViasatSport kommer att sända monday Night football i år?
QUOTE (Jimbo @ Sep 4 2006, 11:07 )

någon som vet om ViasatSport kommer att sända monday Night football i år?
Japp, har för mig att det är viasatsport 3.
odenmedic
Sep 17 2006, 18:36
Wow... var igar och kollade live ARMY vs. Texas A&M i Alamo Dome, i San Antonio, snacka om bra stämning och fest.

Men det bästa var när 7 Flights of cadets marscherade in på planen innan matchen i perfekt formation. Tyvärr sa slutade matchen 28-24 till Texas.
StgGroth
Oct 4 2006, 01:16
QUOTE (Strix @ Dec 23 2003, 05:49 )

The Swede: Vart spelade du?
Själv spelade jag i Örebro Black Knights på linjen...
Se där! En riddare. Kul. Jag spelade från start! Jag och Och en polare startade allt på Contan med arbetsnamnet Örebro Eagles som röstades bort för just Black Knights. Jag gjorde första loggan med BhjälmK på som hängde i länge

Fan nu vart man gammal fort hehe.
No: 79 member no: 1
odenmedic
Oct 4 2006, 01:26
QUOTE (StgGroth @ Oct 3 2006, 20:16 )

QUOTE (Strix @ Dec 23 2003, 05:49 )

The Swede: Vart spelade du?
Själv spelade jag i Örebro Black Knights på linjen...
Se där! En riddare. Kul. Jag spelade från start! Jag och Och en polare startade allt på Contan med arbetsnamnet Örebro Eagles som röstades bort för just Black Knights. Jag gjorde första loggan med BhjälmK på som hängde i länge
Fan nu vart man gammal fort hehe.
No: 79 member no: 1
En gamling till :P , troligen sa har vi spelat mot varandra.
/a
Tänkte göra ett försök att få igång denna tråd igen. Nu har man ju bytat lag från HBG Crocodiles till Ekeby Greys. Äntligen får man spela U-19 och slipper spela med seniorerna...

Har dock en stor utmaning framför mig. De flesta i detta lag(alltsom allt är vi 24pers) har spelat mellan 3-6år och de är utan tvekan extremt duktiga. Nu börjar fighten om starter positionerna... Jag som bara spelat 1 år är en underdog när det gäller startpositioner och kommer få jobba r*ven av mig för att kunna få en start position... Nån annan som varit med om ngt liknande?
Ps: Kan tillägga att laget är rankade trea i Sverige och är DM mästare...
Jag försökte spela WR på den tiden jag bodde i USA och gick på HS (Texas 5A - District 9, vi var det klart sämsta laget...)
Numera följer jag mest NCAA Div-1 och försöker se ett par matcher live varje år. Tycker NCAA är betydligt roligare än NFL.
Pistols firing! Six more points on the board for the Cowboys!
twintip
Dec 5 2006, 22:57
Jag är sugen på att börja. Är 186 lång och väger runt 85 beroende på dagsform.
Vilka positioner skulle man passa på och hur stora är skaderiskerna inom respektive position?
QUOTE (twintip @ Dec 5 2006, 22:57 )

Jag är sugen på att börja. Är 186 lång och väger runt 85 beroende på dagsform.
Vilka positioner skulle man passa på och hur stora är skaderiskerna inom respektive position?
Skaderisken är väl inte jämnt fördelad på de olika positionerna men om man spelar på offence speciellt då som runningback får man mkt stryk och då ökar ju skaderisken, men det är inte jättemkt skador.
Du är nästan lika lång som jag och väger lite mer än jag (81kg). Det beror helt på vilken position du vill spela på. Är du snabb och smidig kan runningback(RB) eller widereciever(WR) vara något. Om inte kanske Linebacker eller Defensive end. Själv spelar jag linebacker. Men på denna position är det extremt viktigt att man är duktig på att läsa spelet. Var bollen går någonstans. Man ska såklart vara bra på att tacklas också(LB o DE är defence). Så det krävs att man är lite duktig på det från början eller spelat ett år så man lär sig det.
Förresten vilket lag är det som är aktuellt för dig twintip?
@SFC
Försökte eller spelade du WR? :P NCAA är ju mkt råare än NFL

De är ju skittaskiga mot varann..
Lonnelid
Dec 6 2006, 12:22
Man ser ofta amerikanska fotbollsspelare med "krigsmålning" dvs. ett svart tjockt streck under varje öga. Har detta någon special betydelse/funktion? Tradition? Se elakare ut?
TV6 (Som sänds gratis i det digital marknätet) sänder för övrigt NBC's sunday night football. Eh direkt sänding så den börjar 2.15 och av någon anledning så får man ej se halvtids showen ... Dessutom blir man ju helnipprig på reklamen! Mycket desperat bläddrande på text-tv efter någon sida man inte läst blir det! Hyfsat intressant för den sömnlösa även om jag är lite ovan vid sporten för att hänga med ... Dock är det ganska frikostigt med repriser!
QUOTE (Runningback @ Oct 13 2003, 20:38 )

Mjo jag lirar i Jönköping Hawks, U-19 och Senior, är med i landslagstruppen i u-19.
Lirat i ca 2 år, 1½ som runningback. vad lirade du som??
Spelar du med Robin Lindgren och Robert Bakke-King i landslagstruppen?
Fu Frippe
Dec 6 2006, 12:43
Match från high schoolEn liten film från en high schoolmatch i Texas...
odenmedic
Dec 6 2006, 13:00
QUOTE (Lonnelid @ Dec 6 2006, 06:22 )

Man ser ofta amerikanska fotbollsspelare med "krigsmålning" dvs. ett svart tjockt streck under varje öga. Har detta någon special betydelse/funktion? Tradition? Se elakare ut?
Minimizes glare due to the sun or other types of bright light conditions Edit: Film
Some big american football tackles Göteborg Marvels Highlight 2006 - Lights Out
FILMEN OM EAGLES fran lokal tv Halmstad
and of course
Borat learning football
QUOTE (Jonne @ Dec 6 2006, 10:12 )

@SFC
Försökte eller spelade du WR? :P NCAA är ju mkt råare än NFL

De är ju skittaskiga mot varann..
Bra fråga, jag spelade WR, men mest 3rd string, så jag fick inte så värst mycket speltid. NCAA är mycket roligare än NFL, inte riktigt lika konservativt spel tycker jag.
QUOTE (Fu Frippe @ Dec 6 2006, 12:43 )

Match från high schoolEn liten film från en high schoolmatch i Texas...
En legendarisk match, helt otroligt slut. (Jag har faktiskt spelat ett par snaps mot både Plano East och John Tyler, dock något år tidigare än denna match!)
QUOTE (odenmedic @ Dec 6 2006, 13:00 )

Riktigt fina tacklingar. De sackar ju den stackars QB:n rätt många gånger :P Killen i mitten och i slutet, "Är det bara jag eller är det ok att ta en korv vid halvtid?"
odenmedic
Jul 12 2007, 01:48
Dags att damma av denna tråden nu när det ar VM dags. Nu har Sverige van första Matchen mot Frankrike med 16-14

. Sa nu vantar Japan i nästa match. SAFF har en massa Highlights, intervjuer, och stats for dom som ar intresserade,
Har.
HIGHLIGHT FILM SWE-FRA
Najs... Matchen mot Japan lär bli tuff. Men jag undrar ändå om någon kan rå på USA. Japan vann dock förra gången så man kanske inte ska tro för mkt om jänkarna
För egen del fick jag avsluta min footballsäsong tidigt... Vårt lag ska börja spela SM-slutspel snart, men eftersom jag rycker in i juli är det ingen idé att fortsätta träna då matcherna börjar först i agusti. Lite tråkigt då vi spelat mkt bra fotboll hela säsongen och har en bra chans att ta oss till final.
Förresten odenmedic: vad är ditt favorit college, NFL lag? Texas tech o Philadelphia Eagles (Brian Dawkins!) är mina favoriter. Texas tech har jag för mig spelat lite ojämnt men de spelade bra förra året. Eagles var ju underdogs när McNabb skadade knät för resten av säsongen, men Garcia kom oväntat in och ledde laget till playoffs. Var mkt kul att se.
odenmedic
Jul 12 2007, 15:08
En Hint Jonne

och en till
The Swede
Jul 12 2007, 15:38
QUOTE (Jonne @ Jul 12 2007, 15:12 )

Najs... Matchen mot Japan lär bli tuff. Men jag undrar ändå om någon kan rå på USA. Japan vann dock förra gången så man kanske inte ska tro för mkt om jänkarna
För egen del fick jag avsluta min footballsäsong tidigt... Vårt lag ska börja spela SM-slutspel snart, men eftersom jag rycker in i juli är det ingen idé att fortsätta träna då matcherna börjar först i agusti. Lite tråkigt då vi spelat mkt bra fotboll hela säsongen och har en bra chans att ta oss till final.
Om man ska spela slutspel i högsta divisionen har man rätt till tjänstledighet.
Fortsätt träna och ta upp detta med din plutonchef efter inryck.
The Swede
@Odenmedic
Jaja, "real men wear black" eller?

Jodå Raiders har nog snyggast uniform, men deras spel har ju inte varit optimalt just nu. Men de har ju gjort en del förändringar iom draften.
@The Swede
Jag har funderat på detta fram o tillbaka. Ordförande för laget jag spelar i sa till mig att jag fick ledigt att spela eftersom det var SM slutspel. Men jag vet inte hur mkt ledighet befälen på FBJS vill släppa. Jag har redan fått ta ledigt en helg pga systerns bröllop, och eftersom matcherna är under GSU:n kan man ju förstå att de inte vill att man missar allt för mkt när tempot är högt och så.
The Swede
Jul 12 2007, 21:10
Om du inte frågar får du aldrig veta, eller hur?
Det är väl dumt att lägga ner träningen utan att ens försöka?
Det värsta som kan hända är att du får ett nej men då har du iallafall försökt.
Sant... Jag får se hur det går helt enkelt.
odenmedic
Jul 13 2007, 16:12
Update: Sverige-Japan 0-48
Ingen highlight film ännu.
Btw. ar det någon forum medlem som sitter på Sverige-Italien Matchen från EM-97, sa skulle jag gärna vilja ha tag på en kopia.
QUOTE (odenmedic @ Jul 13 2007, 17:12 )

Update: Sverige-Japan 0-48

WHAT!!?!?!?

Hur kunde det gå till? Väntar spänt på fler filmklipp från saff...
Kollade igenom highlight filmen på saffs hemsida nu. Japan spelar ju extremt bra. De är skitsnabba och ser ut att ha mkt god teknik. Så egentligen är kanske resultatet inte så häpnadsväckande. Har inte sett USA så mkt men de kommer få mkt hårt motstånd från Japan, det är en sak som är säker.
Skit också... Sverige förlorade matchen om bronset mot Tyskland med 7-0. På en puntreturn lyckas de springa in en TD. För övrigt var det Sverige som var bäst på den offensiva biten men lyckades inte få in nån TD. Fy va tradigt för grabbarna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.