Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nijmegenmarschen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3
SL6
Tänkte gå 2007 med ett par polare. Vi kommer att börja träna ganska tidigt i år så den som vill haka på är välkommen att höra av sig. Vi håller hus i Göteborgstrakten.
Rickard N
Nijmegen inställd pga varmt väger Nijmegens hemsida.
Två dog igår och många mådde dåligt, även ur publiken blyg.gif
Har det hänt förut? (inställd marsch och dödsfall alltså?)
corneliu
QUOTE (Rickard N @ Jul 19 2006, 07:37 ) *
Nijmegen inställd pga varmt väger Nijmegens hemsida.
Två dog igår och många mådde dåligt, även ur publiken blyg.gif
Har det hänt förut? (inställd marsch och dödsfall alltså?)

Dödsfall äger rum nästan varenda år... Men inställt vet jag inte om det varit tidigare...
Kingecho1
QUOTE (corneliu @ Jul 19 2006, 17:41 ) *
Dödsfall äger rum nästan varenda år... Men inställt vet jag inte om det varit tidigare...

Oj att det var så utmanade hade jag inte en aning om! Antar att d är för att folk e dumma o inte lyssnar på sin kropp snarare än organisatoriska problem? Men låter ju inte bra i alla fall att folk går o dör kanske borde de jobba på en nolltolerans?

FN1.gif
Mech.Inf
Känner en hel del som är nere och går. Synd att förutsättningarna inte tillåter dem att gå.

Tror ni att de för nån ersättning för allt: mat, logi mm?
Pansar putte
Sitter i Nijmegen nu och deppar for att vi inte fick ga klart. banghead.gif
Vi kommer antagligen inte att bli kompenserade for nagra utlagg...
Men det kommer fler somrar med harligt marschvader.
pansar2.png FN1.gif HV.gif
Hans Engström
QUOTE (Svensk.M @ Jul 19 2006, 19:01 ) *

Varför skulle dom det?
Mech.Inf
QUOTE (Hans Engström @ Jul 20 2006, 10:18 ) *

Varför skulle dom det?

För att dom betalde för X antal dagar men fick bara stanna Yst. (Y<X) biggrin.gif
Rapphönan
Precis kommit hem utan nijmegenkreutzet. Känns fördjävligt banghead.gif

Nåja jag fick ju iallafall se kulhål efter slaget om Arnhem.

Men det är bara att åka tillbaka 2007 och hoppas att de civila utan de 10kilogrammen på ryggen är bättre förberedda huh.gif

Kreutzet skall hem. Det är ju det dribble.gif

FN1.gif Peace out
Bravo One
90 gånger har Nijmegenmarschen genomgörts, 2 ggr har lättning på packning genomförts. Att dödsfall förekommer är inte konstigt med tanke på åldern på vissa deltagare. Men anledningen till att marsche. ställdes in var att det fanns inga sjukvårdsresurser fanns kvar, sjukhuset i Nijmegen var fullt och folk skickades vidare till andra sjukhus i Holland.
Det var 39 grader på Nijemegen bron under tisdagen och det var helt vindstilla så det var inte hel lätt att marschera 4 mil. Men något som lyfte var befolkningen i Nijmegen som gjorde sitt bästa föratt svalka av oss varma gångare och särskilt det gäng med tjejer som öppnade upp deras pool för oss gångare (synd att man inte kunde stanna).

Highlanders har redan börjat planer för nästa år, så nu är det bara satsa på mer värmeträning nästa år =)
Hans Engström
QUOTE (Svensk.M @ Jul 20 2006, 18:32 ) *

Varför skulle dom det?

För att dom betalde för X antal dagar men fick bara stanna Yst. (Y<X) biggrin.gif

Så du tillhör dom som vill få tillbaka pengarna från badsemestern om det regnar för mycket?
Mech.Inf
QUOTE (Hans Engström @ Jul 20 2006, 22:24 ) *
Så du tillhör dom som vill få tillbaka pengarna från badsemestern om det regnar för mycket?

I det här fallet handlade det ändå om att de åkte hem tidigare än planerat. De hade alltså betalat för ett antal dagar men fick åka hem betydligt tidigare. Det kan omöjligt finnas några frågetecken om det jag precis skrev.

Jovisst om det regnar på badsemestern, life sucks, men jag är ändå kvar där under mina betalda dagar. Detta var inte fallet för Nijmegendeltagarna på den militära campen(Heumensoord) som åkte hem tidigare än planerat.

Vart vill du komma föresten? Jag ställde enbart frågan om dom skulle få tillbaka något av det de betalade för. Dvs. mat + logi. Jag ser inte VAR du svarade på min fråga.

MVH Martin
Rapphönan
QUOTE (Hans Engström @ Jul 20 2006, 22:24 ) *
QUOTE (Svensk.M @ Jul 20 2006, 18:32 ) *

Varför skulle dom det?

Larvigt svar Hans. Av anmälningsavgiften på 2100 är det 1450 som går till mat, logi och motsv. Ett dygns mat utnyttjades och tre dygns mat, sophämtning, bajstömning, elektricitet, DJ arvode, bandarvode med mera utnyttjades inte.

Sen att blanda in badsemester där sol och regn inte kostar ett skit förstår jag inte riktigt vitsen med.
Hans Engström
Skärp er. Det är väl ingen som tvingar folk att åka hem, bara att det inte får marcheras. villman stanna så går det väl bra? Även om syftet då är något förfelat. Ta och slå upp den juridiska termen 'force majeure' för en liten inblick i hur det ska gå till.

För att fortsätta, ska arrangörerna betala tillbaka allting, då blir det nog ingen nästa gång, för deras underleverantörer betalar knappast tillbaks på sina kontrakt.
Rapphönan
QUOTE (Hans Engström @ Jul 21 2006, 00:44 ) *
Skärp er. Det är väl ingen som tvingar folk att åka hem, bara att det inte får marcheras. villman stanna så går det väl bra? Även om syftet då är något förfelat. Ta och slå upp den juridiska termen 'force majeure' för en liten inblick i hur det ska gå till.

För att fortsätta, ska arrangörerna betala tillbaka allting, då blir det nog ingen nästa gång, för deras underleverantörer betalar knappast tillbaks på sina kontrakt.

Näe hans det förstår säkert du med att allt inte kan betalas tillbaka. Men här snackar vi kompensation.

Betyder inget för dig och mig men de ungdomar som lagt hela semesterkassan lär ju inte anmäla sig igen med denna risken. Kostnader för medalj och allt annat som ej brunnit inne bör ju gå tillbaka. Oavsett så lär det ju inte bli några 45' deltagare nästa år.
PIC
Var nere första gången i år. Mkt synd att inte få slutföra marchen, eller ja försöka laugh.gif
När jag fick höra om beskedet att det var inställt blev jag väldigt arg, men efter att ha hört om antalet avlidna och inlagda så skämdes jag att jag blev så arg.

Men nu har man i alla fall fått en smakbit och jag kan bara säga att jag är mycket överaskad, gladare och gästvänligare befolkning (för att inte säga snygga vissel.gif ) har jag inte träffat på innan.
Nu måsta jag ju ner igen, kan ju inte komma hem tomhänt, och nu har man ju fått lite kött på benen med.

Sen var det rätt kul att dricka öl och snacka med soldater från Tyskland, Storbrittanien, USA och närmare grannländer. Byteshandeln som följde var ju rätt rolig den med smile.gif

Sen håller jag inte med Rapphönan utan jag tror att det kommer ännu fler nästa år just för att "ingen klarade det" och man vill ha revanch.
Bara mina 2 euro smile.gif

//PIC
Pansar putte
Det gick alldeles utmarkt att stanna i Nijmegen till lordag, jag har aldrig sett sa mycket av omgivningarna som denna resa. Var till faltet dar malgangen brukar vara och kakade en McDonalds burgare... Det sag valdigt tomt ut :(
Ses nasta sommar har.
pansar2.png FN1.gif HV.gif
Mech.Inf

Diverse bussar som gick tvingade mer eller mindre folk att åka hem. Det är inte så att man väljer att stanna kvar och missa en buss men redan betalat för.
eskil
QUOTE (Svensk.M @ Jul 21 2006, 16:26 ) *

Diverse bussar som gick tvingade mer eller mindre folk att åka hem. Det är inte så att man väljer att stanna kvar och missa en buss men redan betalat för.

Om man vill vara kvar och festa, så varför inte?

Det är KNBLO som ordnar marschen och som fattade beslutet att ställa in.
Det är FBU som ordnar busstransport och de kan bara anpassa sig efter läget.

Summa sumarum så det du har betalat för är också det du har fått: Transport, inkvartering, mat och administration. Alltså inga pengar tillbaka.

QUOTE (Rapphönan @ Jul 21 2006, 01:10 ) *
Oavsett så lär det ju inte bli några 45' deltagare nästa år.

Ska vi slå vad?
Kingecho1
Det de skulle kunna göra i rent goodwillsyfte är väl att erbjuda de som vill en minskning av avgifterna till nästa år. Och då på sådana utgifter som kan tänkas sparas till nästa år dvs medaljer o dylikt. Men detta är ju helt o hållet upp till arrangören. Mycket av kostnaderna finns ju även trots att marschen inte fullgjordes. Hyra av div mtrl, matinköp, personalkostnader osv osv.

FN1.gif
Rapphönan
QUOTE (eskil @ Jul 21 2006, 18:31 ) *
QUOTE (Svensk.M @ Jul 21 2006, 16:26 ) *

Om man vill vara kvar och festa, så varför inte?

Det är KNBLO som ordnar marschen och som fattade beslutet att ställa in.
Det är FBU som ordnar busstransport och de kan bara anpassa sig efter läget.

Summa sumarum så det du har betalat för är också det du har fått: Transport, inkvartering, mat och administration. Alltså inga pengar tillbaka.

QUOTE (Rapphönan @ Jul 21 2006, 01:10 ) *
Oavsett så lär det ju inte bli några 45' deltagare nästa år.

Ska vi slå vad?

Absolut, det kan vi göra!

5' militärer blir det som vanligt men 40' civila, aldrig...
Mr_Confused
Var också där nere och gick för första gången i år, i gruppen med värnpliktiga från Luftstridsskolan. Måste säga att det var himla kul (trots att jag vid ett tillfälle nästan svimmade av värmeslag) förutom den där *harkel* lilla lilla detaljen att man bara fick gå första dagen...
Jag hörde det ryktas om att man funderade på att tidigare-/senarelägga marschen i framtiden, för att minska risken för att något liknande händer igen. Själv hoppas jag innerligt att det stämmer, då blir det klart mer lockande att åka ned dit igen.

@eskil
Eftersom man i så fall fick välja mellan antingen inkvartering + mat för alla dagar eller betald resa hem, så kan man inte säga att vi deltagare fick det vi betalt för. Dock förväntar jag mig knappast att vi kommer få några pengar i retur, så'nt är livet.
eskil
QUOTE (Mr_Confused @ Jul 22 2006, 16:31 ) *
Eftersom man i så fall fick välja mellan antingen inkvartering + mat för alla dagar eller betald resa hem, så kan man inte säga att vi deltagare fick det vi betalt för. Dock förväntar jag mig knappast att vi kommer få några pengar i retur, så'nt är livet.

Nej, riktigt så mycket 'return of investment' som man hade förväntat sig blev det nu inte.
Jag är ändå, med tanke på omständigheterna, ganska nöjd. Vi fick en dag extra att turista oss i Nijmegen innan bussen återvände hem. Hade vi stannat hela veckan så hade det nog blivit en smula långtråkigt när vi nu ändå inte fick marschera mera.

Den bästa lösningen hade nog varit att ställa in marschen på onsdagen för att låta folk återhämta sig och sedan kört på som vanligt på torsdagen och fredagen (som inte blev riktigt lika varma). Då hade det blivit tre marschdagar i stället för bara en och förhoppningsvis tillräkligt för att dela ut medaljen.
Men det är lätt att vara efterklok...
david_88
Så, nu ska det börja tränas inför 2007års marsch. någon mer på forumet som är sugen på att gå? Och någon i HBG trakten som är sugen på att samm-träna?
DaRaven
QUOTE (david_88 @ Dec 15 2006, 12:14 ) *
Så, nu ska det börja tränas inför 2007års marsch. någon mer på forumet som är sugen på att gå? Och någon i HBG trakten som är sugen på att samm-träna?

Jadå, vi är ett gäng från Uppsala som ska ner igen. Men det är ju så förbannat tradigt att träna bara.. Suck..
fogel02
någon som vet vilken dag bussarna från försvarsutbildarna åker ner och vilken dag åker de tillbaka

chefen vill ha in min semesterplanering därför jag undrar (jobbar ibland söndag)
jonas andersson
Hej alla glada!

Jag jobbar som frilansfotograf med bas i Malmö (http://www.jonteandersson.se/). 2005 genomförde jag som värnpliktig Nijmegenmarschen i Holland. En helt fantastiskt upplevelse med en hel del svenska deltagare. I år, 2007, vill jag göra ett reportage om ett gäng (HV-plut motsv.) som ska gå. Jag är främst ute efter personer från Skåne, men allt är av intresse!

Tveka inte en sekund att kontakta mig om ni är intresserade av att vara med! Tar även gärna emot tips om deltagare om ni själv inte ska delta.

Med vänlig hälsning,
Jonas Andersson
jonte@jonteandersson.se
0739-360811
106
QUOTE (fogel02 @ Feb 8 2007, 14:12 ) *
någon som vet vilken dag bussarna från försvarsutbildarna åker ner och vilken dag åker de tillbaka

chefen vill ha in min semesterplanering därför jag undrar (jobbar ibland söndag)

Bussen brukar påbörja färden ner på lördagen och vara framme söndag morgon. Detta ger nästan två dagar innan marschen för att åka på sightseeing (brukar anordnas turer) eller gå runt i Nijmegen och dricka öl. Sedan brukar de åka tillbaka på lördag morgon/förmiddag för att vara i Sverige kring midnatt och nå Sthlm vid sextiden söndag morgon.

Kan annars rekommendera flyg, om man bokar i tid kan det dessutom vara billigare än bussarna.
Lethal_Impact
De som genomförde en marschdag 2006 har förtur till årets marsch förutsatt att de anmäler sig före den 30 mars 2007.

30e Mars är sista anmälningsdag!

I år är det även 40-års jubileum! clap.gif

http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/nijmegen/

Jag ska nog försöka masa mig iväg i år, "tur" att jag skadade foten förra året. dry.gif
Jag fick dessutom tillbaka hela summan. tongue.gif
Koskela
Här finns det lite matnyttig info från vårt grannland i söder:
http://www.nijmegen.dk/

/K
DaRaven
QUOTE (Koskela @ Mar 14 2007, 14:37 ) *
Här finns det lite matnyttig info från vårt grannland i söder:
http://www.nijmegen.dk/

/K

Koskela, du ska väl på i sommar? Jag, Bergfors och Joneby Jr. har anmält oss nu...
Koskela
Med tillräckligt med sprit i kroppen är det ju alltid svårt att säga nej!

/K
koenigsegg88
Vad menas med marschgrupp? Om man är helt ny på det här, vad rekommenderar ni inför marschen? Något man skall investera i? Mat igår?
Koskela
Marschgrupp är det sällskap man går med, dvs marschtränar och även, lämpligvis, gör ett marschprov (2X4mil) tillsammans med. Marschgruppen leds av en ledare. Vissa länder marscherar i plutonsenheter, t ex tyskar och amerikanare, medan Sverige har ganska små marschgrupper. Ju större enhet, desto större krav på marschdisciplin och högre krav på ledarskap. Den utmaningen gillar jag, även om marschen då upplevs lite annorlunda, då ur "mannen i ledet"-perspektiv. Går man i en liten grupp blir det mest som en promenad i parken och det blir inte riktigt det militära perspektivet man skulle kunna önska.
En marschgrupp som finns i Småland som heter Swedish Highlanders. Det brukar stå lite om dem på www.hemvärnet.se
http://hemvarnet.se/hoglandet/sodra_wedbo/...&kommunid=3

Träna mycket med ryggsäck och gå mycket på asfalt. Träningspassen bör vara minst 2 mil. Det står säkert mer om träning i tråden. Ett tips är att inte lasta för mycket i ryggsäcken. Jag har sett ungdomar som skall rycka in i jägartjänst som har dykt upp med fulllastade LK70/Vulcans/motsv. Det har inte alls gått bra överhuvudtaget.

Du behöver egentligen inte investera i någonting särskilt. När jag har gått har det varit med målsättningen med ordinarie utrustning.
90 kängorna duger alldeles utmärkt, filtsulan dög bra till mina fötter. Om man nu vet om att fötterna är helt kass så måste man överväga andra typer av sulor och eventuella inlägg. Vissa går med stötdämpande sulor eller från löparskor, men det är en smaksak. Jag skulle inte göra det. Viss egensjukvårdsmateriel kan man dock införskaffa, typ tejp, skavsårsplåster osv.

Sök info på länkar. Det finns svenska, norska, danska , engelska med bra info. Ta det gottaste ur dem.

/K
DaRaven
Just vikten på ryggsäcken är verkligen en faktor... Det är inte speciellt jobbigt att gå med lite extravikt, men 16 (17) mil med extravikt gör att det sliter rätt bra på ryggen. Så man ska inte försöka vara macho, försök pricka 10.0 kg. Poängen är ju att man ska vara så fräsch att man vill gå ut och dricka öl på kvällen med de söta holländska flickorna ;)
Koskela
QUOTE (DaRaven @ Mar 15 2007, 09:46 ) *
Poängen är ju att man ska vara så fräsch att man vill gå ut och dricka öl på kvällen med de söta holländska flickorna ;)

Word mannen, word! Bibehållet stridsvärde är A och O!

/K
Lt P
Efter att ha sett folk plockas ur marschen i flygande viktkontroller skulle jag råda att pricka strax över 10 kg med vapenrock, regnställ och eventuell proiviant urplockad. Det är nog inte kul att tvingas lämna ledet av en nitisk KNBLO-kontrollant när man mår bra och tror sig bära rätt. För något år sedan diffade dessutom den svenska kontingentens vågar med +/-1 kg beroende på vågval.
DaRaven
QUOTE (Lt P @ Mar 15 2007, 11:58 ) *
Efter att ha sett folk plockas ur marschen i flygande viktkontroller skulle jag råda att pricka strax över 10 kg med vapenrock, regnställ och eventuell proiviant urplockad. Det är nog inte kul att tvingas lämna ledet av en nitisk KNBLO-kontrollant när man mår bra och tror sig bära rätt. För något år sedan diffade dessutom den svenska kontingentens vågar med +/-1 kg beroende på vågval.

Nä, man får väl ha någon form av felmariginal ;) Men man ska ju inte släpa runt på en massa skrot bara för att packningen känns lätt när man tågar ut från campen på tisdag morgon..
Lt P
QUOTE (DaRaven @ Mar 15 2007, 12:41 ) *

Nä, man får väl ha någon form av felmariginal ;) Men man ska ju inte släpa runt på en massa skrot bara för att packningen känns lätt när man tågar ut från campen på tisdag morgon..

Annars kan man ju alltid göra som gänget från F16 som (1994?) knatade runt med dunkuddar i ryggsäcken.
koenigsegg88
QUOTE (Lt P @ Mar 15 2007, 14:28 ) *
QUOTE (DaRaven @ Mar 15 2007, 12:41 ) *

Annars kan man ju alltid göra som gänget från F16 som (1994?) knatade runt med dunkuddar i ryggsäcken.

Nu kanske jag är lat? Men vad ska man ha i ryggsäcken? Vad är att föredra SS2k eller en uppåt 85 liter med bättre avlastningsbälte? Några erfarenheter att dela med er av inför marschen, som kan vara bra att veta om innan? Jag känner ingen annan som skall gå, går jag fritt om jag inte är med i en marschgrupp?
Jag kanske har läst dåligt(mkt troligt) men hur sover man, mat? Känner mig liten och vilsen inför ett sådant stort äventyr sad.gif
Koskela
Personligen tycker jag att man bär SS2000 eller LK35. Jag gillar uttrycket tilldelad materiel är tillräcklig materiel. Man får tänka på representerar FM och Sverige, även om vissa glömmer bort det. Visst, det är skillnad mellan skarp tjänst och utbildning. Jag anser att Nijmegen kvalar in i det senare. Detta ställer lite krav på uppträdande och stil.

Du kan få gå som enskild gångare och enkelt hänga på en grupp som går ("lifta") och byta grupp allteftersom ditt eget tempo växlar. Du utrustas då med ett eget kontrollkort som stämplas av kontrollanterna. Blir lite jobbigare då du har ingen grupp som kollar till dig. Enklast är att kolla om det finns en marschgrupp i din närhet. Det gör du enklast med din egen utbildningsgrupp, då de har ett visst samordningsansvar. Marschgrupperna blir glada om de får tillökning, är man fler än 12man/grupp tilldelas gruppen en sk gruppmedalj efter marschen (om fler än 12 klarar den).

Boende sker i stora tält med trägolv och vanliga logementssängar. n del bäddar med täcke och lakan, andra sover i sovsäck.
Mat utspisas i ett mattält, som vanlig matsal, men med holländsk husmanskost, vad det nu kan vara.... (varning för nutella och strössel på mackorna!)

Marka och souvenirshop finns också på området. Man bor på ett övningsområde som heter Camp Heumensoord. Vill man, och det vill man, kan man dricka öl i öltältet.

Lite länkar till en gammal sida:
http://svenska.mil.nijmegen.org/forberedelser.html
http://svenska.mil.nijmegen.org/logi.html
osv...

/K
DaRaven
Jag brukar lasta sand i ryggsäcken, behöver verkligen inte en stor säck. Själv kör jag alltid med LK35.

Sedan blir det till att bära regnkläder, vatten och oftast fältjackan - det är sådant som du inte räknar in i de 10.
Lt P
Precis. LK35-an har, trots alla sina andra brister, en klar fördel just under Nijmegenmarschen.

Rätt preparerad så tillåter den en luftspalt bak på ryggen så att man blir mindre svettig. Det kan vara otäckt vamt under marschen och en ryggsäck av modernare modell utan bärram som ligger dikt an mot ryggen kan under en genomsvettig 4-dagarspromenad orsaka otäcka skavsår på ryggen i kombination med salt svett.
Lethal_Impact
Är det någon här på forumet man kommer att få träffa nere i Holland? (eller på väg dit)
Bubba
QUOTE (Lethal_Impact @ Jun 19 2007, 15:24 ) *
Är det någon här på forumet man kommer att få träffa nere i Holland? (eller på väg dit)

Kasnke mig banan_rock.gif
Men som det ser ut just nu på jobbet, så kan jag inte åka ner unsure.gif
Vilket skulle vara väldigt synd anser jag blyg.gif
Men man kan bara gilla läget....
DaRaven
QUOTE (Lethal_Impact @ Jun 19 2007, 15:24 ) *

Jadå, jag och Knazen kommer att finnas där nere iaf smile.gif

Kör en liten marschgrupp med 4 personer, varav 3 har gått tidigare. Så det ska bli rätt smidigt hoppas jag.
linc
Jag ska gå Nijmegenmarschen för första gången i år och har ett par frågor.

1) Vilken ryggsäck ska/bör man använda? Jag har slängt på mig stridssäcken när jag har tränat mest för att det är vad jag har haft hemma genom hemvärnet. I efterhand har jag förstått att många använder LK35. Är det uppstyrt vad man ska använda eller är det helt upp till mig själv? Vad finns det för fördelar och nackdelar med respektive ryggsäck? Jag har i alla fall förstått att luftspalten mellan ryggen och ryggsäcken är en fördel med LK35:an.

2) Är permissionsuniform något man bör ha med sig? Är det många som har det? Blir det roligare på mässen med en sådan? smile.gif

Det var vad jag kom på för tillfället, jag återkommer om det dyker upp några fler frågor.
DaRaven
QUOTE (linc @ Jul 5 2007, 11:26 ) *
Jag ska gå Nijmegenmarschen för första gången i år och har ett par frågor.

1) Vilken ryggsäck ska/bör man använda? Jag har slängt på mig stridssäcken när jag har tränat mest för att det är vad jag har haft hemma genom hemvärnet. I efterhand har jag förstått att många använder LK35. Är det uppstyrt vad man ska använda eller är det helt upp till mig själv? Vad finns det för fördelar och nackdelar med respektive ryggsäck? Jag har i alla fall förstått att luftspalten mellan ryggen och ryggsäcken är en fördel med LK35:an.

2) Är permissionsuniform något man bör ha med sig? Är det många som har det? Blir det roligare på mässen med en sådan? smile.gif

Det var vad jag kom på för tillfället, jag återkommer om det dyker upp några fler frågor.

1. Jag har gått tre gånger med LK35:an och jag gillar det skarpt. Den enda nackdelen är att den inte har ett avbärarbälte. Sätter man på ett sådant så är den imho bättre än SS2K. I år ska jag dock testa att gå med SS2K, kan väl bara konstatera att på träningen har det varit svettigt som tusan med den.

2. Om du vill gå på invigningen så måste du ha permisuniform med dig. Det är inte många länder som kör med permisuniformen, i princip bara danskar och svenskar. Och det blir färre och färre svenskar som använder den. Jag brukar ha med den, men föredrar egentligen att gå ner på stan i civila kläder (lite mer relaxat). I öltältet kör de flesta fältuniform - och med den mängden öl som flödar där är det nog en bättre klädsel ;) Men har du plats för den, ta med den så har du iaf alternativen öppna. Vår grupp kommer dock att skippa den i år (har lite platsbrist p.g.a. andra aktiviteter innan Nijmegen).

Hojta till om det är något annat du funderar över, eller förtydliganden.
Lt P
QUOTE (DaRaven @ Jul 5 2007, 09:32 ) *
QUOTE (linc @ Jul 5 2007, 11:26 ) *

2. Om du vill gå på invigningen så måste du ha permisuniform med dig. Det är inte många länder som kör med permisuniformen, i princip bara danskar och svenskar. Och det blir färre och färre svenskar som använder den. Jag brukar ha med den, men föredrar egentligen att gå ner på stan i civila kläder (lite mer relaxat). I öltältet kör de flesta fältuniform - och med den mängden öl som flödar där är det nog en bättre klädsel ;) Men har du plats för den, ta med den så har du iaf alternativen öppna. Vår grupp kommer dock att skippa den i år (har lite platsbrist p.g.a. andra aktiviteter innan Nijmegen).

Jag kan drömma mig tillbaka till min första Nijmegenmarsch 1992. Då bar alla nationer permissionsuniform (motsv.) på staden, det var reglerat så, utom britter som hade undantag på grund av terrorrisken (Nordirland). Det var ganska skoj att se och samtalsämnen fanns alltid när man kunde jämföra släpspännen över nationsgränserna. Några år tidigare stod till och med MP och visiterade innan folk fick kliva på bussen ner till staden.

Med den stora amerikanska närvaron i Europe hade Amerikanerna dessutom en kontingent om 800 man. Egen stor PX, biosalar, tvättstugor, datorrum, egen post m.m. och egna lagda vägar med namn som Washington Street, Freedom Boulevard o.s.v.

I bland var det faktist bättre förr rolleyes.gif
linc
Tack för svaren! Jag ska nog ta med en permissionsuniform om jag får ut en från TSF. Jag ska nog gå med stridssäcken, mest för att jag har tränat med den och för att den tillhör den utrustning som jag har fått tilldelad.

Det är också något jag har funderat över. Vad har man lämpligen i ryggsäcken? Räcker det med den utrustning man har med sig eller bör man ta med sig något särskilt att bära som sand som någon nämnde tidigare?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.