Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nijmegenmarschen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3
DaRaven
QUOTE (linc @ Jul 7 2007, 21:56 ) *
Tack för svaren! Jag ska nog ta med en permissionsuniform om jag får ut en från TSF. Jag ska nog gå med stridssäcken, mest för att jag har tränat med den och för att den tillhör den utrustning som jag har fått tilldelad.

Det är också något jag har funderat över. Vad har man lämpligen i ryggsäcken? Räcker det med den utrustning man har med sig eller bör man ta med sig något särskilt att bära som sand som någon nämnde tidigare?

Man plockar med sig förstärkningsplagg och lite småplock, det man kan behöva under dagen. Men det brukar inte bli 10kg. Lämpligt är en påse sand, eller vatten. Som man organiserar i ryggsäcken så att vikten ligger bra.
linc
Man plockar med sig förstärkningsplagg och lite småplock, det man kan behöva under dagen. Men det brukar inte bli 10kg. Lämpligt är en påse sand, eller vatten. Som man organiserar i ryggsäcken så att vikten ligger bra.

Då ska jag försöka ordna en påse med sand. Som det är nu har jag knölat ner kroppsskydd, knäppetält, vattenflaskor och annat för att få rätt vikt. Det känns lite konstigt att ta med sig kroppsskyddet till Holland smile.gif

Men det är alltså 10 kg förutom vätska och kläder som man eventuellt kommer att bära som gäller (regnkläder, fältjacka o.s.v.)?

Vad behöver man överhuvudtaget ta med sig för utrustning förresten? Jag hittade följande matrielkort, är det en lämplig packning? http://svenska.mil.nijmegen.org/2004/materielkort.doc
DaRaven
QUOTE (linc @ Jul 7 2007, 23:39 ) *

Då ska jag försöka ordna en påse med sand. Som det är nu har jag knölat ner kroppsskydd, knäppetält, vattenflaskor och annat för att få rätt vikt. Det känns lite konstigt att ta med sig kroppsskyddet till Holland smile.gif

Men det är alltså 10 kg förutom vätska och kläder som man eventuellt kommer att bära som gäller (regnkläder, fältjacka o.s.v.)?

Vad behöver man överhuvudtaget ta med sig för utrustning förresten? Jag hittade följande matrielkort, är det en lämplig packning? http://svenska.mil.nijmegen.org/2004/materielkort.doc

Kroppskyddet ska du nog lämna hemma smile.gif 10kg ska ju alltid vara i ryggsäcken, så är det något man funderar på att bära udner marschen så bör man lämpligen inte räkna det som vikt (t.ex. regnkläder) - och vatten som man dricker är ju heller inte vikt. Så den reella vikten ligger kanske på runt 12 kg i packningen. Sand finns på campen i massor, så du behöver bara en stabil påse..

Det materrielkortet är rätt okej, ska komplettera med ett som jag fått av en kamrat som gått många gånger. Ska försöka slänga upp det i kväll.
linc
Jag får ta med den utrustning jag har hemma, TSF har tydligen stängt v28-29 så jag får varken ut någon permissionsuniform eller något annat som jag skulle vilja ha med. Men man kan ju undra varför de svarade på telefonen om det nu är stängt och helt omöjligt att hjälpa mig...
Cem
Läste lite om den här marschen. Jag va nere i Holland en gång o såg alla innan de börjat gå.
Men, om det stämmer att man går 40 km/dag i 4 dagar, Det är ju ingenting?
Hur mycket packing bär man med sig då? 10 kg?
DaRaven
Kom precis tillbaka därifrån (legat i badkaret med en martini den senaste timmen)..

Helt korrekt att det är 4x40km som gäller, dock blir det lite avrundning så det totala är 170km - och packningen sväller iväg till 12-15kg beroende på hur mycket vatten och regnkläder m.m. man bär med sig.

Om du tycker att det verkar vara väldigt enkelt så rekommenderar jag dig att gå den - det är en väldigt trevlig upplevelse!

Trevligt med en 4:a på medaljen, och öltältet var trevligt som vanligt smile.gif
APC-mannen
QUOTE (Cem @ Jul 21 2007, 21:41 ) *

Låter som om du vet vad du talar om... ;)
Lt P
QUOTE (Cem @ Jul 21 2007, 19:41 ) *
Läste lite om den här marschen. Jag va nere i Holland en gång o såg alla innan de börjat gå.
Hur mycket packing bär man med sig då? 10 kg?

Tycker man att det låter för lätt så kan man förslagsvis låta bli att träna innan, bära en alltför tung och i en dålig ryggsäck eller än hellre plastkassar samt inta stora mängder alkohol under kvällarna och kanske även under marschdagarna. Då blir det definitivt mer krävande.
DaRaven
QUOTE (Lt P @ Jul 22 2007, 09:04 ) *
Tycker man att det låter för lätt så kan man förslagsvis låta bli att träna innan, bära en alltför tung och i en dålig ryggsäck eller än hellre plastkassar samt inta stora mängder alkohol under kvällarna och kanske även under marschdagarna. Då blir det definitivt mer krävande.

Hm.. Det konceptet tycker jag låter lite bekant ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.