Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nijmegenmarschen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3
APC-mannen
Gick Nijmegenmarschen -94. Lite nyfiken på om några av er andra varit där nån gång?

Hur är det med cykelordonanserna? Har för mig att -94 var sista året som man fick ha med cykelordonanser, eller var det kanske sista året man fick medalj för det?
TangoXray
Cykelordonnanserna är borta...

Själv har jag inte gått. Skulle gjort det i år, men det kom en massa annat i vägen. Siktet är inställt 2003.

Fast det hade vart skönt om man skulle kommit ner i år...

/TangoXray
76-1022829186
Gick Nijmegen -92, -93, -95, -98, -00, -01
Cykelordonnans -94

-94 var sista året man som svensk militär kunde cykla, men övriga länder behöll möjligheten. Nu när FM inte längre är huvudman för den svenska kontingenten kan man nog åter bruka cykelordonnans, förutsatt att gruppen är stor nog. Personligen tror jag att ordonnansen togs bort för att det var för bökigt att transportera cyklarna från Sverige till Camp Heumensoord.

Cykelordonnans är en ypperlig tillgång för gruppen. Han kan nyttjas bland annat till att reka & förbereda rastplatser, fylla på vatten, hålla samband mellan olika grupper, köpa lunch och hjälpa den trötta marschgruppen med allehanda uppgifter. Man bör dock sätta en erfaren vandrare på ordonnansplatsen eftersom en förstagångare inte har tillräcklig erfarenhet av marsch samt den holländska & svenska administrationens logistik. Att skicka ordonnansen på gruppchefsgenomgången är ett smart drag då de vandrande behöver tiden till annat.
Skuggan
ni skulle inte kunna tala om vad Nijmegenmarschen är förnågot? börjar bli lite nyfiken.
76-1022829186
40 km x 4 dagars marsch.

http://svenska.mil.nijmegen.org
Skuggan
Menar du 40km/dag x 4 dagar eller 40km på 4 dagar?
76-1022829186
Per dag såklart, annars kan man ju krypa runt smile.gif
Skuggan
tänkte väl nästan det biggrin.gif .
APC-mannen
QUOTE (Lt P @ Juni 24 2002,14:05)
Gick Nijmegen -92, -93, -95, -98, -00, -01
Cykelordonnans -94

Ja, då cyklade du om oss några gånger det året förmodligen... smile.gif
Magnus
Lt P: När du tränade inför marchen, hur långt gick du då? Min flickväns bror gick från Sunne till Karlstad. Rätt långt.. Är själv sugen på att gå efter lumpen.
76-1022829186
400 km är det officiella kravet. Personligen har träningsnivån varit mycket olika från år till år beroende på hur mycket tid jag haft. Alltifrån 1000 km ner till noll. Att gå otränad är inget jag rekommenderar särskilt inte ihop med att avsiktligen testa att under 9-10 timmars marsch bara dricka vatten och inte tillföra någon energi, men det funkade ju.

För en nybörjare är allt under 500 km för lite. Det vikigaste är att marschpassen är tillräckligt långa och att gruppen är samtrimmad. Ett tjockt pannben är inte heller någon nackdel. smile.gif
APC-mannen
Dessutom brukar man ju ha en "uttagningsmarsch" på ett antal mil innan på våren.
BARBIE
Tänkte damma av en gammal tråd här.

Hur många är det som ska åka ner till holland å misshandla sina fötter i sommar då?

Börjar bli tid att börja träna nu så att man inte lider sig igenom marchen. laugh.gif
Störoperatören
Mja, jag skulle vilja testa iaf. Ska börja gå typ 5km idag. :P
Börjar tidigt och ökar kraftigt hoppas jag på. Vi får se hur snabbt jag ger upp med träningen.

Jag har ju aldrig gjort det förut och som jag förstått så går man antingen enskilt eller i grupp (vanligast antar jag). Hur får man tag på en grupp? vissel.gif clap.gif
Doggydriver
Börjar komma i form igen efter en sommar/tidig höst fysisk regredering, det snackas om att fem stycken ur plutonen ska försöka ta sig ner, och jag vill kvalificera mig!

Har även sökt KFK batövn 04 - kan vara ett bra förtest. Träningssträckor är redan upplagda. Tips mottages, även om jag vet att det diskuterats här redan. ;)
BARBIE
träna på asfalt, tejpa fötter och gå långa sträckor istället för många korta
jed
Surftips: Svenska Nijmegen kontigentens hemsida
Lt P
QUOTE (Störoperatören @ Jan 26 2005, 12:52 )
Mja, jag skulle vilja testa iaf. Ska börja gå typ 5km idag. :P
Börjar tidigt och ökar kraftigt hoppas jag på. Vi får se hur snabbt jag ger upp med träningen.

Jag har ju aldrig gjort det förut och som jag förstått så går man antingen enskilt eller i grupp (vanligast antar jag). Hur får man tag på en grupp? vissel.gif clap.gif

Kontakta din lokala FBU-förening.
GRK-apan
Några från Göteborgs-trakten som hade tänkt gå marschen i år eller? Vet att det snackades om det förra året. Jag och ett par KS-polare är lite sugna.
eskil
Jag har aldrig gått Nijmegen och jag har inte bestämt mig ännu ifall jag ska debutera på den i år.
Däremot så kan jag tipsa om en alldeles utmärkt "träningssträcka" i Stockholm som en kompis och jag gick sommras. Syftet den gången var inte att träna, utan att gå för skojs skull och samtidigt få se så mycket som möjligt av vår vackra stad. Sträckan är ca 30 km.

Vi började vid studentgettot på Lappkärrsberget och gick därifrån via Stora Skuggan, Björkhagen och Storängsbotten ner till Gärdet och ut på Hundudden. Därifrån över till Blockhusudden och sedan längst södra sidan av Djurgården in till djurgårdsbron. Snabbt raka vägen genom city och ut till Kungsholmen. Norrmälarstrand bort till Rålambshovsparken och Smedsudden. Därifrån går det något som heter "hälsans stig" under kanten på Fredhäll och bort till Kristineberg. Sedan över Karlbergskanalen och via Karlbergs strand och Norra stationsgatan bort till Stallmästargården. Här kan man korta av sträckan och gena över Ruddammen och Lill-Jans skogen tillbaka till Lappis om man vill. Annars fortsätter man genom Hagaparken, rundar Brunnsviken och sedan via Bergshamra tillbaka till utgångspunkten.

Med undantag av Klarabergsgatan och Norra stationsgatan så går man genom idel fagra nejder.
Om någon/några som känner för att träna vill gå den sträckan så hänger jag gärna på.
Fu Gson
@GRK-apan, vet att ett gäng från mitt gamla hvkomp ska gå, träningspass är/ska planerade.
GRK-apan
@Fu Gson
Ska kolla runt lite om polarna är intresserade. Hör av mig via PM isåfall.

Inga andra Göteborgare?
Fu Gson
@GRK, mailade precis den drivande personen. PM:ar DIG om det finns ngt uppstyrt....
Kn Glock
Jag avser att genomföra Nijmegen 2005.

Ev uppstyrda träningspass i Gbg-området är av intresse. Jag kommer dock att enbart träna i Gbg på helgerna.
fun_icon_nana.gif
nisvon
Jag ämnar oxo med några från plutonen att gå. träningsprogrammet ligger klart och det e bara att nöta kängor.

syns i sommar

biggrin.gif
Sgt 1cl HuggyBear
Vi är några från Malmö som kommer också. 2 nybörjare, 1 andragångare och jag som fortfarande inte kan förklara att jag gjort det 5 ggr.....
Tar även med mig några från Bosnien (EB01).
Ses där nere !
GMY navy2.gif

Edit: amrikanks tangentbord och för mycket kaffe....
Bravo One
Om det kommer bli några marschträningar i GBG området så hänger jag gärna på. Men i Nijmegen går jag med en småländsk grupp (Swedish Highlanders) men för att slippa några resor ner till småland kan det vara skönt att träna lite på hemmaplan.
Filuren
Jag tänkte bara höra om det är någon här från Skellefteå som tänkt gå Nijmegenmarschen i sommaren 2006?
Har själv planer på att gå den å undrade helt enkelt om man skulle kunna komma med i någon marschgrupp?
Mech.Inf
QUOTE (BARBIE @ Jan 26 2005, 13:46 ) *
Tänkte damma av en gammal tråd här.

Hur många är det som ska åka ner till holland å misshandla sina fötter i sommar då?

Börjar bli tid att börja träna nu så att man inte lider sig igenom marchen. laugh.gif

Blir som i somras, att knata även 2006. En gång i Nijmegen sen är man fast. Vilka minnen! Malajn.gif
corneliu
Blir som i somras, att knata även 2006. En gång i Nijmegen sen är man fast. Vilka minnen! Malajn.gif

Jag håller med, vilka minnen!
Blåsor och Infanteri eld... rolleyes.gif
Folk som peppar en hela tiden... biggrin.gif
Varmt och äckligt... rolleyes.gif
Avslutningsölen... biggrin.gif
Skavsår på ryggen... rolleyes.gif
Alla trevliga människor...biggrin.gif
Souvenir samlarna... rolleyes.gif
Den otroliga stämningen... biggrin.gif
De som stal souvenirerna... rolleyes.gif
Middagarna på stan... biggrin.gif
Alvedon och jäger... rolleyes.gif
Pommesfrites på campen... biggrin.gif
Fötterna som inte passade i kängorna sista dagen... rolleyes.gif

Den guldiga medaljen som bara va helt underbar att få.
Blod, svett och tårar för en bit metall...

Måste ha blivit nån slags skada på en vid födseln... biggrin.gif

Men vi ses väl där nere...?
Diver
Tänkte gå nästa års marsch. Har inte gått tidigare. Skulle dock behöva någon att träna tillsammans med i Sundsvallsområdet. Skicka ett mail om du är intresserad.
Hornet
några från Kalmar området som har tänkt att gå 2006?
Mech.Inf
QUOTE (corneliu @ Dec 14 2005, 21:30 ) *

Jag håller med, vilka minnen!
Blåsor och Infanteri eld... rolleyes.gif
Folk som peppar en hela tiden... biggrin.gif
Avslutningsölen... biggrin.gif
Skavsår på ryggen... rolleyes.gif
Alla trevliga människor...biggrin.gif
Souvenir samlarna... rolleyes.gif
Den otroliga stämningen... biggrin.gif
De som stal souvenirerna... rolleyes.gif
Middagarna på stan... biggrin.gif
Alvedon och jäger... rolleyes.gif
Pommesfrites på campen... biggrin.gif
Fötterna som inte passade i kängorna sista dagen... rolleyes.gif

Den guldiga medaljen som bara va helt underbar att få.
Blod, svett och tårar för en bit metall...

Måste ha blivit nån slags skada på en vid födseln... biggrin.gif

Men vi ses väl där nere...?

Alltid! Hoppas bara att mitt inryck inte sker innan dess.

Första gången i Nijmegen=ditlurad
övriga gånger= dum i huvudet
Amfibieslusken
Jag har länge funderat på att gå, men jag har inte lyckats få någon att hänga på. Nån mer som är sugen på att marschträna lite från södra skåne? Skicka ett PM i så fall.
Bigskill
Gick 2005. Det var det roligaste jag gjort! fun_icon_nana.gif
Vill göra det igen men det får bli 2007, för jag är i Liberia under 2006.
BARBIE
dags att börja träna nu igen! fan vad tråkigt det är i början men ack så nyttigt! Gick otränad 2005, det gjorde ganska ont. Men kul har man ändå, fast det är roligare om man kan njuta lite också under marchen.
BertilCesar
Jag som fick höra om detta spektakel för 10 minuter sedan undrar om man får vandra i sin egen utrustning?
Hornet
klart du kan gå som civil om du vill
Elpa
Intresserad av Nijmegen? Redan gått?? Ämnet är på tapeten i Luckan under "Rapport från Nijmegen"...

Tänker själv gå nästa sommar om det går som jag vill. rolleyes.gif

/Elpa
106
QUOTE (corneliu @ Dec 14 2005, 21:30 ) *

Menar du verkligen 2005?
Tyckte bara det var första dagen som det var hyfsat varmt, de övriga satt jag och frös på rastplatserna.
Skunken
Jag hade tänkt att knata iår. Kommer hem en vecka innan inryck... Smart? Nej, men det skiter jag i! smile.gif Malajn.gif

Ses där!
GranSSon
kan man gå utan att ha någon militär bakgrund?

EDIT: finns det någon officiel hemsida?

//gransson
corneliu
QUOTE (GranSSon @ Dec 28 2005, 20:08 ) *
kan man gå utan att ha någon militär bakgrund?

EDIT: finns det någon officiel hemsida?

//gransson

(läs tidigare inlägg)

GOOGLE... Finns nästan hur mycket som helst att läsa... Prova även "vierdaagse festival"

@106
Tja jag tyckte att det blev varmt och äckligt när man gick. Svettigt och dant... *gnäll* Malajn.gif Frös det gjorde jag med på rastplatserna, men jag vet inte om det är ett tecken på att det är kallt eller att man själv är varm?
På tredje dagen har jag för mig att det var, blev det riktigt kvavt och det är ju mindre skönt=svettigt! Jag borde väl kanske inte säga nåt då jag inte varit med när det varit riktigt varmt utan det här va en lagom uppvärmning!

Ta det här med en nypa salt... Så allvarligt menat var/är det inte...

Edit; Jag och Holländska är inga såta vänner
Mech.Inf
Någon som har några schysta bilder att lägga upp från årets marsch (2005), så att man kan återuppliva dom fina minnena?

//Svensk.M
Filuren
Har det något slags meritvärde i att ha gått Nijmegenmarschen vid mönstringen?
Ska mönstra nästa år (har gått om 1 år på gymnasiet så jag får mönstra 1 år senare) och jag har planer på att försöka genomföra marschen i sommar.
Om jag nu skulle lyckas med det, är det något jag kan nämna på mönstringen eller blir det klassificerat som något slags skryt?
Har för avseende att bli jägare av något slag, då helst KJ eller FJ. Som sagt, har marschen något slags meritvärde vid mönstringen?
mdn
Om läkaren eller sjuksköterskan skulle påstå att din kropp inte klarar av att marchera så är ju Nijmegenmarschen ett bra exempel på motsatsen. Annars kan jag inte tänka mig att det skulle funka som merit på något sätt. Sen kan jag ju tänka mig att all marchvana är av godo om du en dag skulle hamna på ett jägarförband.

/mdn
Sgt T
Det största meritvärdet torde vara att få chansen att fråga och prata militära erfarenheter med folk från i stort sett alla förband. Det är både unga och gamla som går och under denna vecka så hinner du stifta bekantskap med många som kan vägleda dig till ett bra val vid mönstringen.

/T
knaZen
Jag gick förra året. Det var sjukt kul.
Fick dock lite lustiga blickar när vi marschat tre mil första dagen och jag kläcker ur mig "ja, då har vi marschat längre än jag marschtränat då!".
Men bra gick det!
Inget skavsår eller någon blåsa. smile.gif
Massor öl, massor pommes och gott folk gav en härlig upplevelse som får mig att vilja göra det igen i år.
Faers
Jag funderar gå nästa år. Hinner inte med i år tyvärr :( Men nästa år kommer jag förhoppningsvis med biggrin.gif och då ska vi se om en som ej gjort Lumpen än kan genomföra den finfint :P
Elpa
Vill återigen slå ett slag för att Nijmegen finns som ämne i "Luckan" under "Rapport från Nijmegen"... salute.gif

/Elpa
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.