Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur ser du på forumet och framtiden [2]
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum > Feedback
Kimster
Då efter lite ommöblering.. så behöver vi givetvis öppna möjligheten till att ni ska få utrycka er på ett lämpligt ställe. Så jag stänger den föregående och fortsätter här.

Era kommentarer här tas i beaktning under den fortlöpande utvecklingen av forumet.
Genseric
Fint med underforum som passar bättre på ämnena som där diskuteras och kul att FM kanske får en mer officiell del i forumet. salute.gif
KD803
Så som tekniken fungerar nu så är jag emot underforum. Motivet för detta anger jag här.

Däremot så tycker jag att indelningar i subforum (SoldFs Garnison, Kasern osv) är vettig. Jag skulle hellre se fler forum i subforum än att ha underforum.

Skulle däremot tekniken i en framtida release tillåta att man kan hoppa tillbaka en nivå i taget så skulle jag inte ha något emot att det byggs upp en trädstruktur med underforum. Dock så ser jag en viss risk med att uppdelningarna i underforum ibland kan bli lite knivig. T ex en tråd om basbataljonernas fordon m m, hör den hemma i MARK eller LUFT? Inte helt självklart...
Kimster
Är det ett hjulfordon motsv så är det mark. Underforumen är inte indelade i försvarsgrenar, utan sin fysiska framryckningsmöjlighet i specefik miljö.
KD803
QUOTE (Kimster @ Apr 9 2006, 17:06 ) *
Är det ett hjulfordon motsv så är det mark. Underforumen är inte indelade i försvarsgrenar, utan sin fysiska framryckningsmöjlighet i specefik miljö.

Problemet blir ju då med sådana här trådar. Nu ligger den i LUFT, men hela basbataljonen torde höra hemma i MARK...

Nu hittar man ju den tråden i vilket fall som helst, jag ville bara peka på att det inte alltid är självklart och ju mer finmaskigt "underforumsnätet" blir, desto svårare kan det bli att hitta rätt.
The Swede
Jag har nu suttit och flyttat trådar i TPC under eftermiddagen och har därmed konstaterat att vissa trådar kommer att ligga kvar direkt i huvudforumet.
Det är trådar där det inte finns någon tydlig koppling till något underforum, t.ex strv kontra ahkp. Lite svårt att välja var den skulle hamna.
Om ni avser starta en tråd i TPC men är osäker på var den hör hemma kan ni alltså lägga den direkt under TPC istället för i ett underforum.

Det fanns fler trådar jag hade visst huvudbry med, t.ex Leo som ubåt. Ska den ligga i mark eller sjö? biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Skuggan
skall jag vara ärlig så tycker jag det har blivit väldigt rörigt nu.... men det kanske man vänjer sig vid...

ett ex som jag ogillar är olika forum om nästan samma saker (militärt kontra civilt)
typ Filmsalen och Dagrummet som båda innehåller filmer....
sådana tycker jag gott kan slås ihop igen (även om jag har förståelse för delningen)
många av mina gamla favorit trådar är nu mer eller mindre spårlöst försvunna, säkerligen ligger de nånstans men jag har svårt att hitta dem....

dock säger jag inte att det bara var bättre förr, en hel del är bättre nu...
men det blev lite för många forum och underforum för min smak....
Kimster
QUOTE (BJE @ Apr 9 2006, 17:13 ) *
QUOTE (Kimster @ Apr 9 2006, 17:06 ) *

Problemet blir ju då med sådana här trådar. Nu ligger den i LUFT, men hela basbataljonen torde höra hemma i MARK...

Nu hittar man ju den tråden i vilket fall som helst, jag ville bara peka på att det inte alltid är självklart och ju mer finmaskigt "underforumsnätet" blir, desto svårare kan det bli att hitta rätt.

Snarare så att den tråden inte hör hemma i TPC överhuvudtaget i mina ögon..
Fk Satan
Tycker att de nya delforumerna har tagit sig bättre och bättre. Var i början starkt kritisk men har nu sett fördelarna mer och mer. Men några delar i förändringen tycker jag kan återgå till det tidigare... Dels underforumen i TPC. jag förstår upplägget med det hela och varför det är uppdelat på det sättet, men jag tycker inte om det hela.

Sedan Hv/friv forumet tycker jag inte heller om, men samma sak här att jag förstår varför det är skapat men jag tycker inte om det hela. sedan ett ungdoms-subforum nej tack.

ställen där underforum är mycket lyckat är i luckan med förändringsforumet. Samt i soldint och de underforum som finns där. mycket bra!!! clap.gif

filmsalen tycker jag känns lite malplacerad och tycker att propagand-mötet var lite bättre. men jag förstår er som tycker att det kunde bli lite rörigt där inne att ni valde att dela upp det på detta sätt. men filmsalen kanske ska vara ett huvudforum? eller kanske en sammanslagning av filmasalen och dagrummet?

Men jag är övertygad att jag om ett ½år kommer att vara ännu mera positivt inställd till denna forumsindelnng jmf med vad jag är idag. Ni blågula gör ett grymt bra jobb med att hålla en hög kvalitet här inne. Och ni har hand om ett av de bästa forumen på nätet tycker jag. Att det sedan är utan reklam gör saken inte sämre, utan bättre! worthy.gif
dxl
Det känns som att det krävs lite invänjningstid, en teori som stöds utav att jag tycker det bara blir bättre och bättre med dom här förändringarna.
Dock så tycker jag fortfarande att mark/sjö/flyg uppdelningen är lite jobbig.
Samtidigt så tycker jag att en liknande uppdelning kunde gjorts i mtrlforumet mellan civil/militär utrustning.
Kimster
QUOTE (dxl @ Apr 9 2006, 23:59 ) *
...
Samtidigt så tycker jag att en liknande uppdelning kunde gjorts i mtrlforumet mellan civil/militär utrustning.

Tanken hos mig fanns lite men efter lite dialoger med andra utrustningsfolk så tyckte jag det blev svårt att definiera vad som var 'civil' kontra 'militär' utrustning.. båda används inom båda områderna.. samt att underforum inte är speciellt omtyckta.. därav inga sådana underforum där.
Ringo
Jag är kluven till de nya underforumen. känns som man missar en massa bra/intressant info.
Samtidigt är det ju så att de (under)forum man går in på ger en väldigt mycket info om just det ämne. Så kluven var ordet... pansar2.png
Boston
Måste säga att jag har ett litet förslag om ett forum till (Fk Satan kommer säkert flyga i taket tveka.gif ) men förslaget är typ ett antikvarium/Sammlarrummet där diskussionen om samlarobjekt typ gamla uniformer, blankvapen och annat militaria ingår. DVS sådant som inte ingår/används längre inom försvaren inom Sverige och Internationellt.

Bara en tanke, från en nybörjande samlare inom blankvapen..
FkN
Finns ju andra forum som fyller den funktionen, t.ex skalman.nu
The Swede
QUOTE (Fk Nordin @ May 6 2006, 17:13 ) *

Eller ännu hellre Skalmans samlarforum
Faers
Jag har lite svårt att till hundra förstå skillnaden mellan markan och dagrummet. Enligt mig samma innehåll.

Sen så är det ganska många nya underforum att hålla koll på. Dock så har jag börjat hitta mina favorittrådar igen. Synd att de som skriver i dem inte har gjort det än smile.gif
Boston
QUOTE (The Swede @ May 6 2006, 18:32 ) *
QUOTE (Fk Nordin @ May 6 2006, 17:13 ) *

Eller ännu hellre Skalmans samlarforum

Tack, missat denna......

blush.gif
golffoxtrotfive
Funkar ju bra det här forumet, synd bara att vakanserna finns i en egen tråd eller va det heter, borde ju ingå i soldint clap.gif clap.gif
Faers
Har dock inte hittat kimsters "Hur fungerar ett forum"-tråd... Någon vänlig själ som vill knuffa maj i rätt riktning?
Kingecho1
QUOTE (Faers @ May 12 2006, 22:40 ) *
Har dock inte hittat kimsters "Hur fungerar ett forum"-tråd... Någon vänlig själ som vill knuffa maj i rätt riktning?

ÄR det denna du menar? Forumens sanna verklighet

FN1.gif
Faers
Jo just den clap.gif clap.gif clap.gif
Status quo
Jag håller med om att det ibland blir väldigt rörigt att hålla reda på alla forum iom underforumen, efter som jag utgår ifrån soldf.com Forum när jag kollar ämnen och nya inlägg. Men lätt missar underforumen eller (oj va lat jag låter nu huh.gif ) inte orkar klicka så många extra gånger även fast jag riskerar att missa något intressant.

En fundering jag har haft är varför det inte finns ett forum för krig och konflikter i alla dess former? Har ju inte varit med så jätte länge så det kanske fanns förut men var för rörigt eller för oseriöst för att få vara kvar? Hur som helst så är det ibland något jag saknar.

Jag måste dock få berömma den nya strukturen på de huvudforum som finns, känns oerhört tydligt och lättmanövrerat, känns aldrig som att jag behöver fundera på vart jag ska placera ett nytt ämne och på så sätt blir det mindre flyttanden av ämnen för blågul.
Goon
Jag tycker dagens struktur funkar bra, speciellt efter det att jag upptäckte "Visa nya inlägg"-knappen i högra övre hörnet.
Där får man ju snabbt en klar överblick vilka nya poster som tillkommit efter ens senaste besök och kan skumma igenom listan efter de trådar man finner intressanta.

Vill man verkligen inte missa något inlägg kan man ju även prenumerera på ämnet.
UAV
Av någon anledning tycker jag forumet har blivit tråkigt de senaste veckorna. Det råder brist på intressanta trådar. Någon som håller med?
Apone
QUOTE (UAV @ Aug 24 2006, 19:57 ) *
Av någon anledning tycker jag forumet har blivit tråkigt de senaste veckorna. Det råder brist på intressanta trådar. Någon som håller med?

Tja...allt blir vad man GÖR det till, right..?
Väntar du på att någon annan ska säga något intressant? Anta att fler än du gör så, då kan det givetvis bli stiltje.

Jag säger som ÖB: "Framåt!!! smile.gif
UAV
Det kan ju vara så att jag postar men inte får svar. Ingen fortsätter på tråden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.