QUOTE (MP Loke @ Oct 18 2008, 23:26 )

Jo, jag tänker som du. En hundförare är en soldat som de andra i gruppen.
Personligen vill jag inte vara "barnvakt" åt någon som inte kan försvara sig själv vid sammanstöt.
Vem säger det.....Du eller någon annan?
Hundföraren är inte "hundföraren", utan ett ekipage (specialenhet)tillsammans med sitt verktyg....hunden.
Se det så här:
Hemvärnet består av folk som frivilligt vill bidra till rikets militära förmåga. Huvuduppgiften som ålagts är
att skydda och bevaka.....bla, bla, bla.
Man har kommit på att det finns en resurs i samhället som kan förstärka Hv förmåga att lösa dessa uppgifter.
SBK:s hundekipage kan göra nytta i Hv, och förbättra förmågan att bevaka. Bra, vi skriver avtal med SBK
och låter dem utbilda och bemanna folk som frivilligt vill förstärka Hv behov av större uppfattningsförmåga.
Syftet med detta är inte att tillföra Hv mer eldkraft(en soldat i mängden).
Hemvärnsförbanden har en del verktyg som underlättar lösandet av uppgiften. Vissa verktyg behöver mänsklig specialkompetens
för att fungera. Hundförare, fordonsförare, radiooperatörer, flygförare etc. De finns där för att underlätta bevakningssoldaternas
arbete, ingenting annat. Tänk själv. Hv kan lösa uppgifterna utan dessa specialförmågor, men det underlättar att de finns.
Dvs, skyttesoldaterna kan ägna 100% åt sin huvudförmåga....eldkraft.
Personligen anser jag att avtalspersonalen självklart deltar i enhetens vedermödor, så länge det inte inkräktar på
kvaliteten på specialförmågan. Annars försvinner hela vitsen med att den finns där.
I min värld är det inte var mans uppgift att vara "dadda" åt hundekipaget. I formering är det avdelade soldater(säkrare) som svarar för
den eldkraft ett hundekipage ev. tarvar i ett akut läge. Just därför har man utvecklat ett koncept med olika formeringar T, Y eller what ever.
Just därför har man utvecklat ett standardförfarande vid sammanstöt. Säkrare(pluralis) svarar för den eldkraft hundföraren normalt sett
skulle stått för som skyttesoldat, samtidigt som ekipaget drar sig i skydd, och löser mindre eldkrävande uppgifter. Bl a observation bakåt/flank.
Glöm inte att hundföraren som sådan skall ha en stridsparskamrat vilken då bör vara ägare av en AK.
Vid sammanstöt(rätt använd, långt innan sammanstöten) upphör behovet av sensorn i täten, men det innebär inte att
hundekipaget spelat ut sin roll. Då fortsätter arbetet i annan attityd, enl. ovan.
Självklart skall alla skydda varandra efter behov, men att hundekipage skulle vara en belastning för enheten pga för liten eldkraft är
rent nonsens. Då har man inte använt hunden på optimalt sätt.