QUOTE(Chassi @ Oct 19 2008, 11:59 )

Jag ser bara komplikationer med att envisas om att hundekipaget ska delta i striden, man vill ha hela ekipaget levande varför? jo en hundförare fungerar inget vidare med en annan hund om dennes egen avlider i striden och en hund fungerar inte med en annan okänd förare om hundens ursprungliga förare dör.
Det beror helt och hållet på hur mycket förberedelser man vidtagit innan det skiter sig. Därför är det bra att hunden arbetar tillsammans med samma folk och lär känna enheten och vice versa. Om gemene soldat intresserar sig lite för det här med hund så är det inte världens svåraste sak att lära sig hur man för hunden, och läser av den. Man blir inte lika bra som ordinarie hundförare såklart, men heltbetydelselös är inte hunden om föraren faller bort. Hundens förmåga är inte kopplad till en speciell person.
Vet jag detta....mmm, jag tror mig veta iaf. Har fått det berättat från diverse hundtjänstinstr. förare etc. Har också pratat med en hundförare som lånat en hund av en annan under en period. En hundförare kan således ha lånad hund. Det stödjer min uppfattning.
@Ing
Vid det här laget vet jag att Du inte har något till övers för mig som person och min syn på saker och ting.
Det betyder inte att Du alltid måste kommentera mig med hjälp av svordomar etc. Förstår inte varför det skall vara nödvändigt????
Titta FÖRIFAN på vilka olika förutsättningar förbandstypen flygbassäk har vs Hemvärnet. Det finns än så länge
inte uttalade fysiska kravspecifikationer för hemvärnspersonal. Det är inte SBK specifikt inom Hv att inte kunna uppträda som en skyttesoldat mht kroppshydda, kondition, skicklighet med vapen och intresse för lagarbete.
Alla hundförare har kanske inte fysisk förmåga att bära och använda ett relativt tungt vapen, som AK4B faktiskt är, och samtidigt göra ett bra jobb med hunden. Är man ett fungerande hundekipage är det förmåga nog att ingå i ett hemvärnsförband. Nyttan är större än nackdelen om man frågar mig. Hellre ett obeväpnat hundekipage än ingen hundförmåga alls.
Jag tror att den största bristen bland avtalspersonal som grupp är att man inte har förståelse för, och full förmåga att uppträdafältmässigt mht verksamhet och hotbild. Inte att man inte klarar av att strida i grupp, vilket inte är t ex hundförarens uppgift i hemvärnssammanhang. Alla är soldater som givetvis skall ha någon typ av vapen, om inte annat för självförsvar, och då menar jag i den typ av situationer som t ex polisen använder sina tjänstevapen.
Som någon sa.....en AK mer eller mindre spelar kvitta.
Tillägg ur HvR (HvR Hund sid 88)
Åtgärder vid markering
Vid patrullering/genomsök vidtar hundgruppen följande åtgärder:
Vid stark markering
1.Påbörjar stillastående bevakning
2.Intar eldställningar i riktning mot markeringen
3.Rapporterar
4.Märker ut platsen med snitsel eller liknande
Vid svag markering
a)Arbetar med markeringen längs patrullsträckan
b)Om stark markering erhålls genomför 1 och 2
Därefter kan någon av följande åtgärder vidtas, de regleras i order eller i stridsledning
Följer upp markeringen, utan hund eller med hund genom att Påvisa(minst grupp), ta terräng. Använd växelvis framryckning.
Fortsätter bevaka, inväntar förstärkning, därefter påvisa enl. ovan.
Växelvis tillbakaryckning, i ett efterhandsläge.
Fullföljer patrulleringen/eftersöket.
...............................................................
Knyta hundar vid träd........vem har hittat på det?
Först och främst är det hundföraren som skall skyddas till liv och lem av övriga. Han skyddar sig själv före sin hund.
Behövs det, så släpper man hunden. En hund är inte likvärdig en människa när det gäller livet.