Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gäller Säk här?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Vlad
Vad kan man säga?

http://www.varnpliktsnytt.org/

Granat nära träffa soldater

Farligt. Övningsgranat m/29-32 D slog ner bara några meter från en pluton.
Värnpliktiga på Amf 1 sköt fel med granater. Två gånger på två dagar. Några av granaterna slog ner bara några meter från anfallande pluton.

Vaxholm
Under en övning i maj gjorde värnpliktiga från Amf 1:s granatkastarpluton två felskjutningar, varav en 300 meter utanför riskområdet. Granater slog ned bara några meter från värnpliktiga i den anfallande plutonen.
Både granatkastarpluton och skyttepluton från Amf 1 deltog i övningen som leddes av Amfibiestridsskolan.

Slog ner nära skytteplutonen
Första dagen gjorde en pjäsgrupp ur granatkastarpluton en felinställning vilket ledde till att de sköt fel på 300 meter.
Tre övningsgranater slog ner i närheten av skytteplutonen, som befann sig utanför riskområdet. En av granaterna slog ner tre meter från en värnpliktig.
Riskavståndet för splitter från övningsgranat kaliber 8 cm är 200 meter.
Turligt nog skadades ingen av granaten. En värnpliktig kände dock en smäll på benet. Efter sjukvårdskontroll konstaterades att ingen skada uppstått.
Övningen fortsatte efter kontrollen och efter att man pratat med skytteplutonen samt granatkastarplutonens befäl. Under kvällen förklarade man för granatkastarplutonen hur viktig säkerheten är och kontrollerna förstärktes ytterligare.

”Man kan träffas av splitter”
Andra dagen sköt samma pjäsgrupp fel igen.
Orsaken var att pjäsen riktats fel. Fem granater slog ner tio meter från anfallande pluton, som befann sig 50 meter utanför riskområdet. Den här gången avbröts skjutningarna med granatkastarplutonen helt.
Övningsgranater innehåller rökmassa och en mindre sprängladdning för att minska riskområdet.
– Slår en övningsgranat ner ett par meter från en människa finns risken att man känner av en tryckverkan. På ett avstånd på tre meter kan jag tänka mig att man kan träffas av granatsplitter och känna av trycket, säger kapten Göran Olsson, lärare i markstrid på Amfibiestridsskolan.

Skyller på mänskliga faktorn
Så fort man konstaterat att man skjutit fel upphörde all aktivitet.
– Det är den mänskliga faktorn som felat, säger major Ulf Eriksson, informationschef på Amf 1.
Vid varje pjäs fanns en utbildad säkerhetskontrollant, vars uppgift var att kontrollera att granatkastaren gjorde rätt.
– Säkerhetskontrollanten trodde att riktaren gjorde rätt men var i sin bedömning inte tillräckligt alert. Den felaktiga eldgivningen berodde således på båda två, förklarar Ulf Eriksson.
De värnpliktiga i granatkastarplutonen vill inte kommentera händelsen.

Text: Meryem Can

Tur att det inte blev alvarliga skador av det hela.

Mvh
Vlad
EO4
En "klassiker" i dessa sammanhäng är väl att pjäsbemanningen i stridens hetta glömmer att ta bort krutladdningar från granaten, så att den drar i väg med högsta laddning och slår ner betydligt längre bort än väntat.

Har hänt någon eller några gånger på Korsö, när AMFBATS GRK-komp har kört skarp landstigning och gruppering med eldöppnande. Granaterna slog ner i vattnet och på en öde ö bortom korsö.
98-1022933693
Uj! Låter som några hade nån där uppe på sin sida... Kunde ha slutat riktigt illa. Kan tänka mig vilket snack det måste ha blivit på regemtet efteråt...
_G_
Låter nästan som en historia som min farsa berättade... Fast den gången slutade det med att en av hans kompisar fick granaten rakt genom handen.
LeadHead
En skarp övningsgranat (tror jag, är det en skarp granat med svag laddning?) från I 19/Artbat landade nära ett bostadshus/garage någon gång förra året.

$hit happens...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.