QUOTE (Danne @ Apr 4 2006, 16:42 )

(---)
Författarfrihet, större saker har hänt förr och lång tid har passerat. Jan har i trilogin om Arn de Gothia/Magnusson flyttat historiska händelser något hundratal år för att passa in stackars stressade Super-Arn i en viktig position i berättelsen.
(---)
Den genomgående punkten i den gode Jans författarskap verkar vara supermänniskor. Hamilton, vilken kille! Arn, vilken kille! Erik Ponti vilken kille!
Vet inte vilken sorts komplex Jan lider av, men jag står ändå i tacksamhetsskuld till honom för de åren (10 år) i min ungdom man väntade på en ny Hamilton bok som man sträckläste med stor behållning. Hittade Hamlon på vinden i helgen, man kanske skulle fräsha upp minnet...
Och jag måste säga att jag verkligen gillar de flesta av hans böcker. "Tjuvarnas marknad" passade verkligen bra samtidigt som Skandiaskandalerna.
Såg en intervju hemma hos JG där han förklarade sitt skrivande, inte som andra författare som sökte inspiration utan han var verkligen mycket dissiplinerad. Han skulle skriva ett visst antal sidor om dagen, vissa dagar gick det snabbt, vissa dagar långsamt.
Sedan en stor j-a stjärna för att han skriver allt på skrivmaskin, mekanisk!
QUOTE (VMI2002 @ Aug 3 2006, 18:57 )

Jag ar orolig for att det har blir en javla skitbok. Storyn verkar mycket otrolig.....
Se utdrag nedan:
Uppdraget att genomföra den största terroristattacken i världens historia går till den kvinnliga brigadgeneralen Mouna Husseini. Hon inser direkt att problemen i motsättningen mellan rasistiska ryska officerare och högt utbildade palestinier är oöverstigliga. Och att projektet bara kan genomföras om man finner en fartygschef som för det första inte är rysk, som för det andra talar perfekt ryska och helst även är dekorerad med Röda stjärnan samt Rysslands finaste orden - Rysslands hjälte - och gärna med den palestinska Hederslegionen. Och därtill är äkta hög sjöofficer.
Om vi inte tyckte Hamilton var super redan innan...
Egentligen borde man läsa böckerna igen och kritiskt titta på dem... Men, det skulle väl ta bort de bra minnena man har.
Sjöofficer, Hamilton har väl ingen officersutbildning alls? Men lyckades bli befodrad varje år. Har han satt sin fot på en ubåt tidigare, dykt från ubåt gjorde han iofs.
Kanske dags för ett "Fiendens Fiende" maraton på VHS snart igen. Eller räkna produktplaceringar i "Hamilton"?
Tycker Vendetta med Sauk är bra, Hamilton med Stormare klart sämst.